V Troji se za poslední tři roky objevilo několik cyklistických infrastrukturních novinek. Ani jedna by nás patrně nepodnítila k samostatnému článku, ale když se takto příhodně nashromáždily, pojďme se na ně podrobně podívat.
Obnova značení na A2
Změn na cyklotrase A2 si patrně všimne nejvíce lidí. Páteřní cyklotrasa A2 prochází letos v téměř celém městě obnovou značení a ne jinak je tomu i v úseku procházejícím Trojou. Setkat se zde můžete s novým vodorovným i svislým značením. Z velké části se tak usnadní orientace těch, kteří si zde nejsou vedením trasy zcela jistí. Značení je doplněno i o symboly mezinárodní trasy EuroVelo 7, dálkoví turisté tak snad budou o něco méně bloudit.
Bílé čáry na krajnici v některých místech pomohou s rozhodováním, kdo má komu na křížení dávat přednost, v jiných neosvětlených úsecích zase usnadní jízdu v noci.
Poměrně velkou novinkou je zavedení režimu pěší zóny v ulici Vodácká vedoucí od bývalé Trojské lávky k areálu loděnic. Pěší zóna zde nově omezuje množství vozidel, která mají do této oblasti přístup (se zachování vjezdu cyklistů), zároveň ale přináší i změny pro cyklistickou dopravu – především maximální rychlost 20 km/h a jiný režim vůči pěším. Je otázkou, zda by si nejdůležitější pražská cyklotrasa nezasloužila spíše režim cyklistické zóny. Takto dochází k jasnému zklidnění a preferenci pěších na dalším jejím úseku. Bude pozoruhodné, pokud se časem nakonec celá páteřní trasa A2 změní v jednu dlouhou pěší zónu.
Náměstíčko K Bohnicím X Pod Salabkou
Neupravená louka na rohu ulic K Bohnicím a Pod Hrachovkou u autobusové zastávky Botanická zahrada Troja byla v létě 2015 přestavěna na nové náměstíčko. Skrze náměstíčko pak vede nový krátký úsek stezky pro chodce a cyklisty, po které se lze vyhnout jízdě ulicí K Bohnicím. Jedná se sice o krátký úsek, ale v kombinaci s návazností na ulici Jiřího Jandy dává smysl, zvláště pak ve stoupání.
Stezka ústí do ulice Jiřího Jandy, toto vyústění je ale (ne)řešeno pro Prahu klasicky. Závěrečný horní úsek je oproti spodní části úzký, připomínající chodník a sjezd/nájezd na stezku vede přes přechod pro chodce, což snadno může vést ke zbytečným konfliktům cyklistů a chodců. Za vinu to ale nelze klást projektantům, byli zde předem omezeni existujícím soukromým parkovištěm, nějaké rozumnější vedení by tak bylo myslitelné jen po patřičné dohodě s vlastníkem parkoviště.
Projektant nebo stavitel si ale zaslouží kritiku za zbytečně vysoký schod u dolního nájezdu/sjezdu na sdílenou stezku. Obrubník je zde zcela zbytečně 5 – 6 cm nad silnicí.
Takto vysoký obrubník u nájezdu může přimět lidi na kolech k nájezdu přes přechod pro chodce, kde je obruba níže. To opět zcela zbytečně přivádí chodce a cyklisty společně do jednoho úzkého místa. Váš autor se snažil na místně příslušném silničním správním úřadě (odbor dopravy Prahy 7) vypátrat, zda se jedná o chybu stavitele/projektanta, nebo zda má na tomto místě zvýšený obrubník nějaký význam, bohužel ale na odboru dopravy Prahy 7 odpověď neznali.
Při pohledu na výjezd z nové stezky leckoho může napadnout, proč není legalizován průjezd navazující klidnou spojkou Schwankova. Domnívám se, že Schwankova je poměrně úzká a směrem dolů s kopce není průjezd Trojskou až tak problematický ani pro pomalejší jezdce. Průjezd by se sice hodil pro klidnější jízdu ve směru nahoru, tam by ale zase bylo nutné překonat levé odbočení do Schwankovy, které může být při rušném provozu pro pomalejší jezdce dosti náročným manévrem. Takže přínosnost této spojky by při její krátké délce nebyla velká.
Jiřího Jandy a chodník do Bohnic
Výše zmíněná nová stezka přímo navazuje na ulici Jiřího Jandy vedoucí k Botanické zahradě. Dále se dá pokračovat klidným chodníčkem až do Bohnic. Od letoška je tento chodník legalizovaný i pro kola v režimu stezky pro chodce s povolenou jízdou cyklistů. Chodci zde tak hrají prim a rychlost cyklistů je omezena na 20 km/h.
Především ve stoupání se tak jedná o alternativu, jak se vyhnout stoupání rušnou a úzkou ulicí K Bohnicím. Chodník je ale skutečně úzký, zvláště v horní části, je tak třeba být k pěším ohleduplný.
V klesání průjezd tudy nedoporučujeme, prudký sjezd svádí k nepřiměřené rychlosti, pokud se potřebujete z Bohnic dostat dolů pohodlně a rychle, je jízda po silnici mnohem lepší volbou. Sjezd ulicí K Bohnicím je mnohem příjemnější alternativou a dovolí vám je s kopce naplno.
Dokonce si myslím, že by si chodník zasloužil jen o něco skromější legalizaci, pouze ve směru nahoru. Každopádně se ale seshora nedá k legalizovanému chodníku kvůli jednosměrce Na Pazderce legálně dostat, efekt legalizace pouze pro jízdu nahoru je tak vytvořen.
Sjezd pod mostem Barikádníků
Na začátku článku jsme sice doporučovali horní variantu A2 podél Nové Povltavské, pokud se ale vydáte dolů k řece, je to již nějakou dobu o něco pohodlnější. Nepříjemná dlažba pod mostem Barikádníků a navazující nezpevněný plácek byly po letech urgencí překryty úzkým asfaltovým koridorem.
Celá realizace působí lehce guerillovým dojmem. Nevíme kdy a díky komu se zde přesně objevila, ale rozhodně ji mnoho cyklistů a bruslařů ocení.
Nové cyklostojany
Nelze pominout ani nové cyklostojany, které se v Troji objevily. Rekola nainstalovala své stojany poblíž zoologické zahrady, aby se jejich uživatelé mohli vydat i k zoo, odbor dopravy Prahy 7 pak Troju doplnil o několik městských stojanových hnízd.
Na závěr
To jsou všechny změny, které jsme v Troji zhruba v posledních 2 až 3 letech zaznamenali. Tou největší změnou je patrně postupné vytvoření nového legálního klidného stoupání směrem do Bohnic. Chyby se mu nevyhnuly, celkově se ale jedná o příjemnou a potřebnou změnu na trase s takovýmto převýšením a provozem. Něco nám uniklo? Napište nám nám do komentářů.
Tomáš 6. 8. 2018, 16:43
Ad A2 a pěší zóna: Pokud se rozšíří tak na šest metrů, přišlo by mi tam funkční soužití s chodci. Nevím ale, zda to lze aspoň na většina délky.
Víme, kdy se má udělat to osvětlení/vyasfaltování v Karlíně? Tam se zatím nic rozšířovat nebude, že?
Bylo by asi dobré ale k rožšíření přistoupit spolu se zástavbou Rohanského ostrova, už teď to tam v létě je poněkud těsné, a to ta mnejsou bruslaři, protože tam není asfalt.
Pavel 6. 8. 2018, 22:52
Tak zrovna obnova znaceni si pochvalu nezaslouzi. Co se autor pokousel sdelit timto https://photos.app.goo.gl/12LEkucsTLvdzJT69
mi neni jasne. Nemela by ta cyklostezka byt naznacena vodorovnym znacenim predevsim v te prubezne casti, a ne na tech dvou napojenych vetvich? A pokud zrovna tady je krizovatka ctyr smeru a vsechny jsou cyklostezkou, tak jakou legalni vahu tu ma a plna cara? Podle me vubec zadnou... plati prednost zprava.
Romario 7. 8. 2018, 00:16
Popravdě ani nevím,že nahoru do Bohnic podél vinice byl zákaz:) Pravda je,že pro ty,co moc nemůžou,tak po hlavní do serpentin nahorů,je to vražda.Víceméně den co den je tam nehoda,takže tam doopravdy pro gurmány,ale dolů je to fajn.Jinak ta Schwankova by klidně mohla být legál aspoň nahoru,je pravda,že tam občas někdo jde,ale člověk se vyhne už tak hrozný zůžený hlavní.Je to tam spíše podle hodin,k večeru si občas rádi řidiči domů ještě zatroubí.Jinak pěkný článek.
Jiří Motýl 8. 8. 2018, 16:34
Pavel: Není to dvakrát vkusné, to uznávám, ale má to jistou logiku.
1) Páteřní A2 tu uhýbá do k rameni dolů k řece, takže má smysl i vodorovným značením naznačit, kudy vede hlavní směr.
2) Z hlediska zákona: z Vodácké a i od mostu Barikádníků je ta cesta značena značkou B11 (zákaz vjezdu motorových vozidel). Na Trojském mostě jsou značky C9a (stezka pro chodce a cyklisty. Pokud se pletu, klidně mě opravte, zase to značení jsem tam neobhlížel pečlivě.
Někde se tam tedy musí nutně křížit dopravní režim značky B11 a C9a... před tím to nikdo prostě neřešil. Teď bych řekl, že to naznačili to plnou čarou - končí C9a a začíná B11. Samozřejmě by asi bylo při absolutní korektnosti lepší, tam strčit na tu křižovatku na Vaší fotce ještě značky konce C9a, ale to jsem snad osobně radši za tu bílou čáru, než za další les značek.
No a podle zákona, jak jsem psal již dříve (https://mestemnakole.cz/2017/10/prednosti-na-cyklostezkach/) při vjezdu z cyklostezky na jinou pozemní komunikaci dávají cyklisté přednost. Tudíž ta čára tam jasně naznačuje, že lidé vjíždějící ze stezky C9a na komunikaci B11 dávají přednost.
Takže to vypadá, že ta čára je tam podle zákona naprosto logicky. Teď je jen otázka, jaký má vůbec smysl tam střídat B11 a C9a. Nevím, zda nějaký - leda že by se tam třeba jezdilo na koních nebo jiných nemotorových vozidlech co nesmí na stezku pro chodce a cyklisty. Většinou v tom spíš prostě bývá naprostý chaos, jak jsem tu ostatně už mnohokrát psal. Vaše připomínka a má odpověď ostatně jasně ukazují, že v tom chaos je.
Pavel 8. 8. 2018, 21:23
Byl jsem se na místě dnes v rychlosti podívat. Asi je pravda, že vodorovné značení je plus minus v pořádku, ale co určitě v pořádku není, je absence svislého značení. Obě cyklostezky tu sice končí vyústěním na jinou komunikaci, pro což značka být nemusí, ale logicky z opačného směru musí nějak začít, což se tu neděje.
Plus bych se na tomhle místě nebál nakreslit na zem i trojúhelník "dej přednost v jízdě", protože takhle je to křížení neobvyklé a takové... nedokončené. (plná čára na konci stezky většinou bývá před sjezdem na opticky významnější komunikaci, tady se křiží čtyři komunikace naprosto totožné... proto bych tu přednost trochu zdůraznil.)
Svislé značení je v okolí v rozporu s vodorovným na víc místech.
Pavel 9. 8. 2018, 07:20
P.S. ostatne, cim vic o tom premyslim, tim vic se mi to misto nezda: jak poznam, ze z cyklostezky vjizdim na komunikaci, po ktere mohu jet dal, a ne na chodnik, na kterem nemaji cykliste co delat?
Pro ukazku situace ve Kbelich: https://photos.app.goo.gl/khBSTBW32K2K4Rww9 Tam vede stezka skrz park, ostatni komunikace v parku jsou jen pro pesi.