Cyklopruhy končící před křižovatkami = minulost?

Publikováno: 22. června. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2020
Publikováno: 22. června. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2020

Dlouhodobě se za jeden z negativních aspektů pruhů pro jízdní kola v Praze považovalo jejich přerušení před křižovatkami – tedy v části, kde je člověk na kole nejohroženější a probíhá zde nejvíce kontaktu s auty. Po roce 2016, kdy byl novelizován zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, se to mění. Přibyla možnost zřízení méně prostorově náročných ochranných cyklopruhů. Ty v řazení před křižovatkou vyžadují minimální šířku jízdního pruhu 3,75 m, u vyhrazeného je to 4,25 m.

Bezpečně až do křižovatky, křižovatky Dukelských hrdinů x Veletržní

V letošním roce se tento typ cyklopruhů začíná v Praze objevovat při běžných rekonstrukcí světelných křižovatek. Průkopníkem tohoto opatření v Praze jsou cyklopruhy v křižovatce na Florenci z roku 2017. Do současné doby se to nedělo tak často a mnohdy byly místo pruhů vyznačeny jen cyklopiktokoridory (symbol kola se šipkou).

První přidání ochranných cyklopruhů u křižovatky vzniklo v roce 2017 na Florenci.

Značení cyklopruhů v křižovatkách nyní neprobíhá jen při rekonstrukcích celých ulic, ale nově také při rekonstrukcích semaforových křižovatek. Ještě do nedávna při nich vznikaly maximálně předsazená cyklistická stání, tzv. cykloboxy. Letos vznikly při rekonstrukci světelných křižovatek cyklopruhy až do křižovatky na dvou křižovatkách v Praze 7, konkrétně křížení ulic Veletržní X Dukelských hrdinů nebo Libeňský most X Jankovcova, mimo centrum například na křížení Práčská x Švehlova či Ryšavého X rameno magistrály na Roztylech. Podobně k tomu došlo na Vltavské, Bucharově, Evropské či Jeremiášově ulici.

Ochranný cyklopruh skrz křižovatku na Roztylech (ul. Ryšavého)

V čem je to dobré?

Tato opatření mají pozitivní dopad pro řidiče kol i aut:

  • Cyklista má jasně značený průjezd, při koloně se nemusí prodírat těsně podél aut, ale legálně projede vpravo. Auta v koloně jsou automaticky řazena tak, aby cyklista mohl volně projet.
  • Cyklista dojede až do křižovatky plynule a bez brždění, nemusí čekat, než se všechna auta rozjedou a ušetří své síly.
  • Řidič auta jasně ví, kde má cyklistu čekat.
  • V křižovatkách s více odbočovacími rameny je člověk na kole jedoucí rovně přirozeně řazen doprostřed.
  • Slabší cyklisté se tolik nemusí bát křižovatek.
  • Pěší získávají bezpečnější přechody.
  • Z hlediska městské kasy jde o levné efektivní řešení. Kromě nízké ceny zároveň zajistí rychlejší průjezd, než kdyby cyklista křižovatku projížděl po speciální oddělené infrastruktuře pomocí přejezdů pro cyklisty (na kterých by musel dávat přednost).

Křižovatka Jankovcova X Libeňský most na Praze 7

Pokud se takto křižovatky budou v hlavním městě realizovat dlouhodobě, k čemuž by podle schválených městských strategií a dokumentů docházet mělo, během následujících let takto rekonstruované křižovatky ve větším měřítku zvýší komfort jízdy na kole.

Člověk na kole projede bez potíží a motání se mezi auty

Je potřeba podotknout, že toto řešení by nemělo vznikat jen na komunikacích, kde je silničních správním úřadem magistrát, ale i tam, kde je jím odbor dopravy některého z úřadu městských částí Prahy. Zároveň nejde o jediné řešení, pokud je silnice dost široká, lze zrealizovat širší vyhrazený cyklopruh a nebo stavebně oddělený cyklopruh dánského stylu. V užších místech je žádoucí vyznačit alespoň cyklopiktokoridory.

Lucembursko – podobné řešení je naprosto běžná věc

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

josuk 23. 6. 2020, 08:20

Aha. Tedy je to automatické, či snad povinné pro každou nově rekonstruovanou křižovatku? Protože na těch Roztylech mi to zatím připadá skoro jako zlomyslná past, kdy se cyklistovi v podjezdu pod 5. května ztratí i pikťáky a octne se rozmáchlé komunikaci (běžně 70+, a kde se neměří) a může "pokračovat" pouze zpátky do kopce na Jižní Město odkud přijel....(na Spořilov se přece od Roztyl dostane jinudy než s auty rozhodně lépe)

Vratislav Filler 23. 6. 2020, 14:37

josuk: Potíž je, že souvislé údržby a úpravy křižovatek se dělají tehdy, když to potřebuje asfalt, takže sousední úseky na sebe mohou pár let počkat. Salámovka.

Možná by bylo správnější udělat na Roztylské pruhy dimenzované na pozdější zřízení ochranného cyklopruhu a pak je tam udělat v rámci nějaké akce navazující na křižovatku, ale pak zase hrozí, že se to příště neudělá, tak je těžké si vybrat.

josuk 23. 6. 2020, 21:07

Díky za vysvětlení. Prostě si pár let možná desítky..;-) na smysluplné pokračování počkáme. Přestože tu žiju a okolí mam najeté hodně, tadytudy jsem nikdy v životě na kole nejel, ani si nevybavuji že bych tam někoho na kole kdy viděl.. dolní část Türkova, proto mě to opatření přinejmenším zarazilo.

TomášM 24. 6. 2020, 15:47

Ochranný cyklopruh vznikl také na Vršovické ulici do centra. Navazuje na cyklopruh končící na křižovatce Vršovická x Kišiněvská a je veden podél zastávky tramvají Slavia, přes křižovatku Vršovická x Bělocerkevská (U Slavie) a je ukončen u západního přechodu této křižovatky.

Martin Šnobr 24. 6. 2020, 16:03

@TomášM – děkujeme za zprávu, je to zakresleno v mapě. Předtím jsem zaznamenal pouze úpravu v ul. U Slávie, viz https://mapa.prahounakole.cz/?zoom=18&lat=50.06909&lon=14.46975&layers=_Pzefsmpuy#informace

TomášM 28. 6. 2020, 06:09

Ano v ulici U Slavie jsou ochranné pruhy tak, jak máte vyznačeno v mapě. Když jsme u P10, tak v mapě máte neaktuální podobu cyklovýhybek u zastávek Průběžná (ulice V Olšinách). Ještě přidám, že vodorovné značení v Husitské není dokončené, ale již teď jsou vyznačeny cyklo piktogramy od zastávky autobusu U Památníku (z centra) k vámi již označenému ochrannému pruhu před křižovatkou s ulicí Prokopova.

Zdenek Milata 28. 6. 2020, 17:34

Na obrazku s Lucemburska je zvlastni, ze cyklista nema prilbu. Pro takoveho cyklistu je myslim takovych pruhu skoro skoda ... .

Martin Šnobr 28. 6. 2020, 19:03

@TomášM – v ul. V Olšinách jsem to aktualizoval včetně předsazených cyklostání. Husitskou kompletně dodělám, až bude značení dokončené. Až to bude, můžete nám napsat + poslat fotky třeba na mail nebo na soc. sítě. Hezký den.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat