Novovysočanská a Vaníčkova mají ochranné cyklopruhy

Publikováno: 22. července. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 22. července. 2020, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Dvě pražské ulice získaly v posledních dnech ochranné cyklopruhy.

Novovysočanská

Novovysočanská ulice v Praze 9 prošla rozsáhlou rekonstrukcí vozovky i chodníků. Díky dostatečné šířce do ní mohl být téměř v celé délce (950 metrů) zřízen ochranný cyklopruh. Nebyl vyznačen na posledních 300 metrech ulice směrem do centra, zřejmě kvůli nedostatečné šířce vozovky. Ve směru z centra cyklista zároveň na dvou stech metrech v střední části ulice sdílí pruh s autobusy.

Letecký snímek křižovatky Skloněná x Novovysočanská, původní stav. Zdroj: Mapy.cz

Novovysočanská x Skloněná – stav po rekonstrukci: ochranné cyklopruhy, kratší a přímější přechody, rozšířené chodníky a přehledné odbočovací pruhy.

Podstatně si na ulici přilepšili také chodci, na přechodech byly vytvořeny ostrůvky a zúžily se vjezdy do bočních ulic, přes které vedly až 25 metrů dlouhé přechody.

Výřez rekonstruované části Novovysočanské ulice v naší mapě. Pozn.: Pruh pro autobusy je reálně na druhé straně ulice, situace se mapě během pár dnů opraví.

Cyklopruhy až do křižovatky i s cyklo-odbočovacími pruhy

Vaníčkova

V horní části Vaníčkovy ulice, která prochází kolem Velkého strahovského stadionu dříve vedly cyklopiktokoridory. Letos je nahradil ochranný cyklopruh, dlouhý 700 metrů. Ve stoupání zůstalo vše při starém – do kopce vyhrazený cyklopruh, z kopce nic (cyklista má dostatečnou rychlost).

Vaničkova ulice a její cyklopruhy (plná červená = vyhrazený, červená přerušovaná = ochranný cyklopruh)

Na opatření by v budoucnu měl navázat ochranný cyklopruh ve stoupání v ulici Turistická, Pod Stadiony a Na Hřebenkách. Pohyb na kole po kopcovitém Strahově se tak pomalu stává bezpečnější a příjemnější.

Ochranný cyklopruh (v zákoně nazvaný jednoduše jako jízdní pruh pro cyklisty) mohou na rozdíl od vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty pojíždět rozměrnější vozidla, která se do svého jízdního pruhu nevejdou. Musí dát ale přednost cyklistům jedoucím v cyklopruhu. Pro méně rozměrná vozidla se pak ochranný cyklopruh chová stejně jako vyhrazený cyklopruh. Jde o ochranné integrační opatření, které lze používat i ve stísněnějších podmínkách, zároveň ale poskytuje větší ochranu než obyčejný piktokoridor.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Zbyněk 27. 7. 2020, 19:58

Novovysočanská je skvělá. Děkuji.
Nové Vysočany je vůbec povedené místo, jakoby ani nebyla v Praze, spíše křižovatka poblíž Charkova. :-)

Saljack 13. 8. 2020, 20:47

Za mě je Novovysočanská totální fiasko a nejenže je nepoužitelná na jízdu na kole ale zhoršila se i pro auta. Auta a hlavně autobusy jedou v cyklopruhu. Ta ulice je prostě úzká. Proč se nevybuduje cyklostezka za Odlehlou, kde je nyní cesta a každý normální soudný člověk jede tudy než po Novovysočanské. Navíc jsem tam nikoho na kole ještě neviděl narozdíl od cesty za Odlehlou. Podle mě je to přesně ukázka jak se to dělat nemá.

Martin Šnobr 13. 8. 2020, 20:51

@Saljack – když jsem se na Novovysočanskou jel projet, viděl jsem tam ještě tři další cyklisty (mám i fotku). Za mě je to fajn, ta ulice je široká a je důležité kreslit cyklopruhy (nebo stavět cyklostezky) na hlavních tazích, protože ne každý zná cestu „zadem" nebo „zadními uličkami" – které často neposkytnou takový komfort a přímost. Auta určitě v cyklopruhu nejedou, autobusy jen když se to mění na buspruh.

Saljack 13. 8. 2020, 21:14

U Bikeranch ta ulice široká není a bus jasně jede v cyklopruhu. U křižovatky se Spojovací stojí zaparkovaná auta v cyklopruhu. Kdyby aspoň ta cyklostezka na Spojovací nekončila a pokračovala ale bohužel zde končí. Narozdíl od té cesty za Odlehlou, která pokračuje do ulice Pod Šancemi nebo do Třešňovky. A jak jsi se na Novovysočanskou dostal nebo z ní? Z Ohrady po silnici nebo skrz park, kde je nová krásná cyklostezka? Co se cesty zadem týče stačilo by dát jednu ceduli kudy jet. Mimochodem Odlehlá je spojená s parkem novou asfaltovou cestou kromě kousku z kopce, který ústí právě k čerpací stanici ale je to asi 200m.

Zbyněk 14. 8. 2020, 06:15

Za špatně parkující auta může cyklopruh nebo jejich řidiči?
Na Krejcárek se dá luxusně dostat po drážní promenádě :-)
Cesta zadem je vyježděná pěšina, sorry ale cyklodopravu po milionovém městě si představuju jinak. Pro cesty na Harfu nebo na Třešňovku by dávala smysl, žádejte zpevněnou cyklostezku po Praze 9. Pokud ji budou opravdu chtít, může být za deset let hotová. Do té doby bude Novovysočanská, bez sklonů, pro Nové Vysočany jasnou volbou.

prt 14. 8. 2020, 11:41

@Martin Šnobr: autobusy musí pojíždět ochranný cyklopruh skoro všude, protože to tam je opravdu úzké a tedy většinou namalované na rozměry 2,5+1,25

prt 14. 8. 2020, 11:43

V mapě je chybně zakreslen úsek a směr od Skloněné k U Nové školy - zde žádné opatření pro cyklisty není.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat