Hlasování o cyklonovele se opět nestihlo

Publikováno: 24. března. 2021, 2 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: psp.cz
Publikováno: 24. března. 2021, 2 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: psp.cz

Dnes poslanci projednali návrh novely zákona č. 361/2000 Sb. o minimálním odstupu 1,5 m při předjíždění lidí na kole, a i o dalších dopravních návrzích dotýkajících se cyklistů. Hlasování se nestihlo, pouze proběhla diskuze.

Nejbližším datem, kdy by mohlo hlasování skutečně proběhnout, je středa 14. dubna. Rozhodnou hlasy poslanců ANO, ODS a KSČM. Tyto strany budou mít volné hlasování, dle předběžných průzkumů bude hlasování těsné a může dopadnout jakkoliv.

Diskuze byla pestrá a vedla se přes půl hodiny. Padlo mnoho argumentů, které se zabývaly především odstupem 1,5 m, ale i dalších věcí dotýkajících se cyklistů. Text celé rozpravy naleznete zde.

Novelu při rozpravě obhajoval její předkladatel Petr Dolínek (ČSSD), dále Jan Čižinský (KDU-ČSL), Ondřej Profant (Piráti), Milan Pour (ANO 2011), Helena Válková (ANO 2011), Helena Langšádlová (TOP 09), Marek Výborný (KDU-ČSL), Patrik Nacher (ANO 2011). Argumenty proti vznesla Zuzana Ožanová (ANO 2011).

O návrhu jsme psali již několikrát:

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku10

josuk 24. 03. 2021, 21:35
4
7

celý ten bod zní: „(6) Řidič motorového vozidla nesmí předjíždět, jestliže by nedodržel bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty. Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m. V místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km.h-1 je vzdálenost bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty podle věty druhé nejméně 1 m.“

tzn. v městě často 1 m. A bohužel i ta dikce je taková.. ehmm.. co má řidič dělat pokud až v průběhu předjíždění ta vzdálenost klesne.. Čili nejásám.

Michael 25. 03. 2021, 00:11
9
3

Vyjadření paní Zuzany Ožanové (ANO) jsou naprosto obskurní a mimo mísu. Tvrdit o cyklistovi v České republice, že patří mezi privilegované účastníky silničního provozu je opravdu k pobavení pro ty, co se v něm denně pohybují na jízdním kole. V nadsázce paní Ožanová vypadá jako ten typ, co se na kole v provozu naposledy pohyboval na školním výletě na gymnáziu ;) .

Zbyněk Uzel 25. 03. 2021, 08:33

Je škoda, že v novela zároveň neuvedla minimální odstup chodců a aut, tam kde nejsou chodníky. Cyklistů je 70%, chodců 100% obyvatel.
Často i za bílého dne to jsou decimetry.

Tomáš Kindl 25. 03. 2021, 10:50

josuk: Když v průběhu předjíždění cyklista vybočí vlevo (třeba kvůli vyhýbání se výmolu) a kvůli tomu bude odstup menší než 1,5 metru, tak to nebude vina motoristy a motorista se přestupku nedopustí. Bezpečný odstup 1,5 metru právě s takovými situacemi počítá. Kdyby motorista předjížděl cyklistu pouze s odstupem 0,5 metru, tak by to mohlo skončit nehodou.

josuk 25. 03. 2021, 11:28
4
5

Tomáš Kindl: jde mi o to, že tahle navrhovaná dikce je špatná nejednoznačná, např. i tom, že za bezpečný se považuje jeden metr v zóně 30, naprosto bez ohledu kolik ten předjíždějící jede. Účelem zákona by mělo být větší bezpečí, ohleduplnost...nikoli jen kriminalizace účastníků provozu. Nedomyšlených a nevymahatelných norem máme až až. Navíc, znát to budou přesně stejně jen možná čerství absolventi autoškoly, kteří budou mít největší potíž s odhadem pravé strany vozidla..

Michael 25. 03. 2021, 12:06
5
2

josuk: Právo se má interpretovat, nikoliv vykládat stricto sensu, že si člověk v předjíždějícím vozidle mezi sebou a cyklistou bude představovat metrové pásmo. Význam této novelizace spočívá především v tom, že když k nebezpečnému předjetí dojde, nebude moct pachatel argumentovat vágní úpravou bezpečného předjíždění...

Zbyněk Uzel 25. 03. 2021, 12:31
4
2

Josuk: Vašim příspěvkům nelze upřít autentičnost.
Nechci narušovat Vaše představy o světě, ale např. o přednosti při vjezdu na kulaťák nebo chodců na přechodu, vím já, můj táta a věděl i můj děda. Všichni jsme dělali ŘP v době, kdy chodci přednost něměli.

Nightrider 29. 03. 2021, 14:29

Samozřejmě, vzdálenost není přesně změřitelná, takže vymahatelná nebude a na řidiče-hulváty nebude mít žádný vliv. Ale většina řidičů jsou normální lidi, kteří nechtějí nikoho zabít, jenom jim zatím nikdo neřekl, že ten půlmetr, který oni sami považují za bezpečný, bezpečný není. V tomhle vidím největší přínos.

Tomáš Kindl 29. 03. 2021, 21:49

Doporučení chovat se ohleduplně nestačí. Snad všichni si uvědomujeme, že je třeba zákonem upravovat nejvyšší dovolenou rychlost v obci 50 km/h, protože každý může mít jinou představu, jaká rychlost je bezpečná. Stejné je to s bezpečným odstupem. Bohužel existují motoristé, kteří by rádi v obci jezdili 100 km/h a cyklistu předjíždějí s odstupem menším než 50 cm.
Ostatně i podle ředitele dopravní policie Jiřího Zlého bezpečný odstup dnes není nijak kontrolován a vymáhán. Bezpečný odstup se řeší až v případě tragické nehody, což je pozdě jak pro cyklistu, tak pro motoristu a jejich blízké.
Navržená definice bezpečného odstupu vymahatelnost zvýší. Policie již nebude muset prokazovat, jaký odstup byl bezpečný, ale pouze to, že v konkrétním případu stanovený odstup dodržen nebyl. Postačí například kamerový záznam, svědecké výpovědi nebo informace o šířkových rozměrech komunikace či pruhu a vozidel. Obdobně to řeší policie v Německu, Francii nebo Španělsku.
V nedávném rozhodnutí Nejvyššího soudu sp. zn. 6 Tdo 1122/2020-200 stačily k odsouzení pachatele pouze informace o šířkových rozměrech komunikace a vozidel a nebyla nutná ani účast soudního znalce.
Vzhledem k zásadě „v pochybnostech ve prospěch obviněného“ se nehraje na přesné centimetry nebo decimetry, ale budou se postihovat pouze jednoznačně excesivní případy velmi nebezpečného předjíždění.
Smysl návrhu je však především edukativní a preventivní. Jedná se o jasný signál, že i cyklisté na silnici patří.

josuk 30. 03. 2021, 10:57

OK, domníváte se, že další zaplevelování právního řádu něčemu, cyklistovi, pomůže, já si to nemyslím. V tom zmiňovaném případě rozhodnutí NS řidič dodávky předjížděl cyklistu když v protisměru míjel nákladní soupravu.. na to úplně stačil § 17 zák. 361/2000 sb. (o předjíždění, který řidič dodávky jasně porušil). Bezpečný odstup se jako takový nehodnotil. Souzen byl za těžkou újmu z nedbalosti. Pokud by se tam býval vešel a opilec (1,37 prom.) na kole dojel.. rovněž by nikdo žádný odstup neřešil.
No nic, na kole jezdím dál, ale koukám, že nastal čas se přidat na stranu normálních lidí a řidičů aut, protože tady se negativní nyní palce sypou i za doslovné citace navrhovaného zákona… :-P

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat