Boční odstup 1,5 metru prošel Senátem. Do Sněmovny míří pozměněná verze

Publikováno: 10. června. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 16. října. 2021
Publikováno: 10. června. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 16. října. 2021

Senátem prošla v pozměněné kompromisní podobě novela zákona definující boční odstup 1,5 metru při předjíždění cyklistů. Má mírnější sankce za porušení bezpečného odstupu. V návrhu novely nadále zůstává ustanovení o nepovinném použití cyklistické infrastruktury.

Velmi těsné hlasování

Poslanci schválili novelu o povinném bočním odstupu 1,5 metru při předjíždění lidí na kole na začátku letošního dubna. Od 9. června probíhala na téma této novely diskuze v senátu. Senátoři a senátorky novelu nakonec schválili, a to těsně. Proti bezpečnému odstupu hlasovalo 37 senátorů, pro zamítnutí by jejich hlasů bylo třeba jen o jeden více.

Nejvíc hlasů proti novele, která má zvýšit bezpečnost na českých silnicích, pocházelo od senátorů ODS. Senátorský klub Proregion byl většinově proti, většina senátorů z řad Starostů a nezávislých se držela (čímž návrh také podpořila), u KDU-ČSL byly pro a protihlasy vyvážené. Senátorský klub SEN 21 a Piráti povinný boční odstup podpořil. Celé hlasování o vyškrtnutí odstupu 1,5 metru najdete zde.

Zpět do Sněmovny. A poté?

Senát zákon vrátil Poslanecké sněmovně v podobě s nižšími tresty. Tuto podobu může Sněmovna buď prostou většinou přítomných poslanců přijmout jako celek, nebo většinou 101 hlasů schválit svůj původní návrh beze změn senátu. Z důvodu blížících se voleb je nicméně projednání Sněmovnou nejisté – pokud se k tomu Sněmovna nedostane, skončí novela „v propadlišti dějin“ jako celek.

O kolik mírnější sankce?

Senát tak Poslanecké sněmovně doporučuje schválit zákon v podobě s nižšími sankcemi. Podle původní verze by za nedostatečný odstup mohla být pokuta až 10 tisíc korun, zákaz řízení na půl roku a mohlo by mu být odebráno 7 bodů. Senát snížil pokutu na maximum 2 tisíc korun, a to pokud řidič člověka na kole neohrozí. S návrhem na snížení pokutované částky přišel Ladislav Kos (SEN 21 a Piráti).

Odtahy z chodníků pozměněny

Součástí novely je také doplněk Jana Čižinského, který by umožnil odtahovat vozidla (auta i kola) zaparkovaná na chodnících. Původní návrh byl takový, že o odstranění vozidla bude moci rozhodnout policista či strážník obecní policie. Prošla úprava, která povoluje toto rozhodnutí pouze příslušníkům Policie ČR. V Praze a dalších městech ale parkování příslušníci PČR neřeší a obvykle na tuto práci nemají kapacity.


Aktualizace 16. 10. 2021: Oprava informace o novelizaci zákona č. 361/2000 Sb.: Schválené znění zákona explicitní zákaz stání na chodnících ani odtah vozidel z chodníků neobsahuje.


Kdy bude finální hlasování?

Právník a iniciátor této novely Tomáš Kindl k hlasování Senátu doplnil:

Jestli sněmovna přijme senátní verzi, nebo setrvá na své verzi, bude záležet i na jejím postoji k senátním pozměňovacím návrhům týkajících se jiných témat. Pro nás jsou velkým úspěchem obě verze. Sněmovna by měla znovu hlasovat v červenci. Účinnost bude k 1. lednu 2022.

Čtěte dál

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Jenda 10. 6. 2021, 17:45

A při neohrožení je teda pokuta 2k, ale zákaz řízení také? (nechce se mi ty návrhy studovat a tohle by podle mě mělo být v článku jasněji)

Tomáš Kindl 10. 6. 2021, 17:49
2
1

Poslanecká sněmovna přijala změnu spočívající v definici bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty, kterým je vzdálenost nejméně 1,5 metru, resp. 1 metru v místech s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km/h. Toto pravidlo je formulováno jako zákaz předjíždění cyklisty motorovým vozidlem, pokud by nebyl dodržen bezpečný odstup.
Návrh tak konkrétně rozvíjí stávající § 17 odst. 5 písm. c), podle něhož řidič nesmí předjíždět, jestliže by ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích.
Porušení tohoto pravidla bude naplňovat skutkovou podstatu přestupku podle § 125c odst. 1 písm. f) bodu 7 spočívajícího v předjíždění v případě, kdy je to obecnou, místní nebo přechodnou úpravou zakázáno, za který se ukládá pokuta ve výši 5 000 až 10 000 Kč a zákaz řízení na 6 měsíců až 1 rok a současně se za něj zapisuje 7 bodů v bodovém hodnocení řidiče.
Celkovou revizi systému sankcí má přinést vládní návrh novely zákona o silničním provozu (sněmovní tisk 987). Podle něj bude přestupek zakázaného předjíždění možné řešit příkazem na místě s pokutou 5 000 Kč (jinak se uloží pokuta od 7 000 Kč do 25 000 Kč) a současně se za něj zapíše 6 bodů v bodovém hodnocení řidiče. Zákaz činnosti se ukládat nebude. Tento návrh však v tomto volebním období Poslanecké sněmovny pravděpodobně nebude projednán.
Během projednávání návrhu v Senátu vznikly pochybnosti, zda současná sankce není příliš přísná v případě, že by řidič nedodržel bezpečný boční odstup pouze mírně, takže by k ohrožení cyklisty nedošlo.
Lze mít za to, že vzhledem k dnes existujícím důkazním prostředkům a k zásadě „v pochybnostech ve prospěch obviněného“ bude jen stěží prokazatelné pouze mírné nedodržení bezpečného bočního odstupu. V hraničních případech by navíc nebyla naplněna materiální stránka deliktu neboli společenská škodlivost.
Smysl návrhu definice bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty je však především edukativní a preventivní. Je proto možné přijmout kompromisní variantu, která nedodržení bezpečného odstupu bude kvalifikovat jako nejlehčí možný přestupek, tzv. „jiné jednání“ [§ 125c odst. 1 písm. k)]. Za takový přestupek lze příkazem na místě uložit pokutu do 2 000 Kč (v praxi nejčastěji několik stokorun). Jinak se uloží pokuta od 1 500 Kč do 2 500 Kč. Tento přestupek je bez bodů a bez zákazu činnosti.
V případě nepochybně ohrožujícího předjetí cyklisty podle § 17 odst. 5 písm. c) se však uplatní stávající sankce podle § 125c odst. 1 písm. f) bodu 7.

Pavel Masek 10. 6. 2021, 18:00

Jsem zmaten, Pirati maji vsichni N nebo X, nejak mi to nesedi, navrh neprosel se tam pise. Jako ze puvodni navrh?

Jiří Boháč 10. 6. 2021, 19:40

Pavel Masek: v tom hlasování se jednalo o pozměňovacím návrhu, který měl celou úpravu bezpečného předjíždění z novely vyřadit. Takže N znamená "chcem, aby to tam zůstalo"

Jiří Boháč 11. 6. 2021, 07:55

... a ten odkaz stejně ukazuje na nějaké jiné hlasování; o vyřazení bezpečného odstupu z novely se hlasovalo v hlasování číslo 48, a skutečně tam stačil jediný hlas A navíc, aby k tomu došlo: https://www.senat.cz/xqw/xervlet/pssenat/hlasy?G=20173&O=13

Martin Šnobr 11. 6. 2021, 09:54

@Jiří Boháč – díky moc za upozornění. Popletly se mi odkazy o vyřazení nepovinné infrastruktury a odstupu 1,5 metru. O odstupu 1,5 metru bylo skutečně hlasování číslo 48.

Tonda 11. 6. 2021, 14:17
3
1

Mě to tedy v této podobě přijde jako paskvil. Na jednu stranu tvrdíme, že minimální bezpečný odstup pro předjetí cyklisty je 1,5 m či 1 m při rychlostech pod 30 km/h a tedy nedodržení této vzdálenosti je nebezpečné, ale snížením sankce na 0 bodů a směšnou pokutu pokud nedošlo k ohrožení de facto připouštíme, že nedodržení té vzdálenosti nebezpečné není a tedy se to vzápětí neguje.

Čili předpokládám, že policie bude nadále uplatňovat přístup, že pokud nedošlo ke sražení, tak nebylo ohrožení a reálně tedy předjížděčům na kreditku nebude hrozit víc než ta nízká pokuta. Tedy to bude mít snad nějaký edukativní přínos na lidi co cyklisty nechtějí ohrožovat, ale prostě netušili kolik je bezpečný odstup. Na ty co to dělají vědomě to ale nebude mít vliv, nízkou pokutu si risknou a nebude tak páka na to dostat prasiče ze silnic.

Fakt nevím jestli si přát aby tohle prošlo nebo aby to neprošlo a byla šance zkusit to znovu a lépe.

David 12. 6. 2021, 00:09
1
1

Tonda:
Tak to porovnejte se současným stavem. V podstatě jsou jen 2 možné situace:
1) auto vás při předjíždění ohrozí (tj. vznikne vám nebezpečí ve smyslu §2 písm. l zákona č. 361/2000 Sb. (dále "Zákon"). V praxi to znamená, že k odvrácení nebezpeční musíte prudce změnit směr nebo prudce brzdit, nebo jste např. vytlačen mimo vozovku. Předjíždějící řidič naplní skutkovou podstatu dle § 17 odst. 5 písm. c) Zákona, tedy že nesmí předjíždět, pokud by ohrozil - a vztahují se na něj stále stejné a přísné sankce jako dosud.

Případ 2 - Řidič vás "lízne" o půl metru, protože předjíždí na komunikaci která má 6 metru, je to na horizontu a proti jede auto (surprise!). Sice vlastně ani nestihnete zareagovat, protože toho inteligenta za sebou jste kvůli hluku na silnici ani neslyšeli, ale nějakým zázrakem to ustojíte bez úhony. Jen máte hnědo v šortkách, na rtech modlitbu a záznam na kameře (jako Vráťa doložil v nedávném článku), nebo (ještě lépe) to nahraje další řidič za vámi jedoucí či ještě lépe protijedoucí (aby šlo viníka ztotožnit dle obličeje) na kameru. Sice to nevidí PČR "na místě", ale dle záznamu z kamery může (a pokud prokáže tak musí) teď viníka došetřit. Ve správním řízení dostane až 2,5 tisíce Kč. Wow! Dosud by to odložila, protože se "nic" nestalo, všichni to zvládli a tak to bylo vlastně bezpečné a policista to neměl vlastně podle čeho odstíhat... A že má cyklista bláto na hřišti? Jeho problém. Když na to nemá, ať na kolo neleze...

Už chápete ten povyk, který způsobila původní - "tvrdá" verze?

Za mě jednoznačně posun správným směrem. Jak zavedení odstupu, tak snížení sankce - aby se ji PČR nebála použít.

Nebo snad chcete kůži z řidičů natáhnout na buben vždy, jakmile se jen vydá z garáže na silnici? :o)

Zbyněk 13. 6. 2021, 16:50
3
5

Všichni čtyři senátoři za TOP09 se zdrželi hlasování. Strana, která se hlásí k humanismu, Václavu Havlovi, ochraně menšin apod., chce nadále nadvládu lidí obrněných v autech na silnicích a ulicích.
Zajímavé.

josuk 13. 6. 2021, 21:55
2
3

Tomáš Kindl: nezlobte se ale vzniká paskvil. Pokud je jako „bezpečných“ definováno právě 1,5 m, pak otázku zda k ohrožení cyklisty nedošlo či došlo a jak žádný úřad zjišťovat nebude, protože nemusí. A co je to mírné nedodržení? Jde přece o situaci, kdy má řidič zakázáno předjíždět a hotovo. Čili i ta hrozba vysoké bodové ztráty povede k tomu, že v praxi budou případné kamerové záznamy končit maximálně sankcí provozovateli vozidla (bez bodů), protože se nepodaří ztotožnit řidiče.
A proč 1,5 m neplatí i pro chodce? Zvířata? Mopedisty? Nespravedlnost?
No nic, pokud to náhodou nakonec bude platit, myslím, že si užijeme akorát ještě méně pochopení a méně vstřícnosti ze strany ostatních, přibudou zákazy vjezdu cyklistů a skuteční piráti ty zmatky ve výkladech úřadů ve správních řízení jen ocení! Bohužel.

David 13. 6. 2021, 22:03

Josuk: Na základě čeho by měl dostat v tomto případě sankcí provozovatel vozidla? To zákon nějak umožňuje?

josuk 14. 6. 2021, 08:33

myslel jsem § 125f odst. 1, písm b+c, ale pokud to nejde použít při "důkazu" kamerou, tím hůře.. navrhovaná úprava prostě není zcela kompatibilní, což lze využívat. Na edukaci není potřeba zákon s tvrdou sankcí..

Nightrider 18. 6. 2021, 12:41

I pozměněná verze je posun dobrým směrem, i když o menší kus. Z pohledu zpoza řidítek je mi celkem jedno, jaký postih může dostat kolega za volantem, hlavně když bude mít v zákoně napsáno, co smí a co ne. Radši bych novelu schválil hned, než aby pro samé předělávání nakonec skončila v šuplíku.

Zbyněk 22. 6. 2021, 14:11

Jaký je rozdíl při senátním hlasování mezi [N] NE=27 a [X] ZDRŽEL SE=10?
https://www.senat.cz/xqw/xervlet/pssenat/hlasy?G=20173&O=13

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat