V pražském Radotíně nahradí nová lávka stávající, plán magistrátu padl

Publikováno: 17. července. 2021, 4 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: AP atelier, Praha 16
Publikováno: 17. července. 2021, 4 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: AP atelier, Praha 16

Radnice pražského Radotína nechá vyměnit stávající lávku pro pěší a cyklisty přes Berounku, která je v havarijním stavu. Řešení nahradilo původní plán magistrátu stavby mohutnější lávky na jiném místě, který se na více než dva roky zasekl.

Jak vyplývá z informací na webu radnice, městská část chce začít stavět na podzim a hotovo mít do konce července příštího roku. Stavba i i s projektovou dokumentací má vyjít na 40 milionů korun bez DPH.

Nynější lávka z roku 1994, po které vede páteřní cyklostrasa A11 mezi Zbraslaví a Radotínem, je kvůli povodním v letech 2002 a 2013 ve špatném stavu. V roce 2014 byla provizorně podepřena ocelovými podpěrami, další zpevnění bylo provedeno v dubnu 2018. Následně magistrát vypsal tendr na novou lávku. Podle tehdejších informací měla být postavena nejpozději loni, proces se však na více než dva roky zdržel kvůli stížnosti jednoho z účastníků soutěže u antimonopolního úřadu.

Současnou lávku má do správy svěřenou městská část, která ji musí udržovat. Po protahujících se odkladech se radnice podle starosty Karla Hanzlíka (ODS) rozhodla jít místo magistrátního projektu jinou cestou a vyměnit stávající zavěšenou lávku za podobnou, avšak modernější. Napomohlo tomu podle Hanzlíka i to, že z popudu obcí podél toku není Berounka na seznamu řek vhodných ke splavnění loděmi, s čímž počítal původní projekt mostu s pilíři. Bez nutnosti umožnit proplutí větších lodí bude stačit subtilnější zavěšená lávka, dodal.

Konstrukce bude stejně jako ta původní vycházet z návrhu architekta Josefa Pleskota, původní lávce se bude i podobat a některé prvky zůstanou s úpravami zachovány. Charakteristický pylon podobný lodnímu stěžni bude podle informací radnice vyšší a lávka se čtyřmi metry o něco širší. V době stavby, která by měla začít na podzim, umožní chodcům a cyklistům přechod řeky provizorní řešení v podobě pontonové lávky umístěné kousek po proudu. Městská část v červnu na základě letos vypracovaného návrhu nové lávky od architekta Pleskota vypsala tendr na stavební firmu a zároveň projektanta tzv. metodou Design & Build.

Na původně plánované lávce magistrát pracoval od roku 2014. Měla vést jinudy než stávající – na pravém břehu byla navržena k napojení na ulici K Radotínu, na levém pak na ulici Nad Berounkou. V tendru z roku 2018 byly předpokládané náklady na stavbu stanoveny na 61,9 milionu korun, s ohledem na růst cen stavebních prací a materiálů by však finální cena byla pravděpodobně vyšší.

Praha má se stavem mostů a lávek dlouhodobě problémy. V prosinci 2017 se zřítila lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou, při nehodě byli zraněni čtyři lidé. Město loni dokončilo stavbu náhrady. Letos by měla začít stavba nové lávky mezi Karlínem a Holešovicemi přes ostrov Štvanice. Z mostů je ve špatném stavu například Libeňský, Hlávkův nebo Palackého most. Technická správa komunikací také od loňska opravuje pilíře vytíženého Barrandovského mostu.

ČTK
Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková a informační agentura, jejímž posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

Marek Turnovec 17. 7. 2021, 16:18
2
1

Pro mě celkem zásadní otázka, na níž odpověď nevidím a zrovna na tomto serveru bych jí čekal (i když je to asi přejaté od ČTK): Bude možné po lávce jezdit na kole? Nebo se bude muset tlačit?

S šířkou 4 metry doufám že ano, ale tady v ČR jeden nikdy neví. Lávka ale taky bude vyšší a tudíž budou i větší sklony - tam bývají často obavy, že "cyklisté by jezdili moc rychle". Pro pěší (ale ty cyklisty také) to bude znamenat nutnost nastoupat více metrů - ale podle architekta Pleskota je to prý vznešenější. :-)

Jiří Motýl 17. 7. 2021, 19:38

MT: Je to zpráva převzatá z ČTK, vždy se je ale snažíme doplnit o relevantní informace z našeho spektra zájmu, zde například o číslo cyklotrasy vedené po lávce. Tato informace v původní zprávě chyběla.

Přiznám se, že vzhledem k tomu, že historicky na této lávce byla jízda na kole legální, tak mi nepřišlo ani na mysl, že by tomu na nové lávce mohlo být teoreticky jinak.

újezďák 18. 7. 2021, 08:57

Ohledně (cyklo)výšky víme, navzdory mizející historické paměti o povodních, že žádná lávka nakonec není dost vysoká :(

Petbrab 18. 7. 2021, 22:02
1
6

Díky bohu, že radnice nečeká na současný magistrát - to by lávka nebyla nikdy¨
A zrealizuje ji sama.
I když s novou lávkou odpadne strach, jestli s námi zrovna nespadne :)

Marek Turnovec 18. 7. 2021, 22:12
6
3

No přiznám se, že jsem před přečtením tohoto článku úplně neznal situaci v Radotíně (a teď do ní možná také nevidím tak, jako místní), ale myslím, že zrovna současnému obsazení magistrátu ty lávky celkem "jdou" (na rozdíl toho předchozího)... Trojskou lávku zvládli (Dolínek s Krnáčovou se chtěli ještě zdržovat s nějakou provizorní lávkou ale za několik let nedovedli realizovat ani tu), lávka z Holešovic do Karlína už má stavební povolení a začne se stavět snad ještě teď v létě...

Ono asi na tom, že se před tím tak dlouho nic nedělo se asi také podepsala předchozí vedení magistrátu (když se na tom "pracovalo" od roku 2014 do roku 2018 a neudělalo se vlastně ve výsledku nic). Jestli se současný magistrát byl schopný dohodnout s MČ, že to realizuje MČ a od magistrátu na to dostanou prostředky, tak mi to přijde jedině fajn a za mě za to obě strany mají body. Bude to navíc podle všeho ještě levnější, než se myslelo, takže WIN-WIN pro obě strany, MČ i magistrát. A vlastně 3x WIN, protože také i pro lidi...

Brahma 22. 7. 2021, 16:48

Tak hlavně že bude opět tak krásná, jako byla ta stará. Ty současné podstrčené kozy, na kterých sedí, ji hyzdí.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat