Nová cyklostezka zjednodušila cestu mezi Točnou a Cholupicemi v Praze 12

Publikováno: 30. září. 2021, 2 min. čtení
Aktualizováno: 02. října. 2021
Úvodní foto: Praha 12
Publikováno: 30. září. 2021, 2 min. čtení
Aktualizováno: 02. října. 2021
Úvodní foto: Praha 12

Na území Prahy 12 byla před několika dny slavnostně otevřena nová stezka pro pěší a cyklisty. Propojuje obec Točná se stejnojmenným letištěm a dále ji napojuje na Cholupice a další čtvrti Prahy 12. Je součástí plánované pražské cyklotrasy A201.

Stezka vybudovaná na dříve nevyužívané komunikaci NN470 má asfaltový povrch. Je dlouhá 700 metrů a široká 3 metry. Vede podél remízku, brzy má být dovybavena mobiliářem v podobě laviček.

Cyklistům a cyklistkám při cestě mezi Cholupicemi a Točnou umožní vyhnout se hlavní silnici Hrazanská – i když má cesta po cyklostezce asi 800 metrů navíc.

Celkově stavba realizovaná v roce 2021 vyšla na 4,6 milionů korun. Pražský magistrát akci financoval z 60 procent, zbytek doplatila městská část Praha 12.

Příští rok chceme na tuto komunikaci navázat novou stezkou, která povede až na vrch Čihadlo. Věřím, že se Pražané dočkají dalšího areálu, který poskytne nejen krásný výhled do okolí, ale bude i dobře dostupný pěšky nebo na kole“, dodal Vojtěch Kos, místostarosta Prahy 12 s kompetencí pro dopravu.

Slavnostního otevření se zúčastnil radní Prahy 12 Vojtěch Kos, předseda pražské komise pro cyklodopravu Pavel Polák, projektant Jiří Sobol a stavbyvedoucí Ondřej Strejček.

Nový úsek cyklostezky najdete v mapě Městem na kole zde.

Martin Šnobr
Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Tik 30. 9. 2021, 08:06
3
19

A zase kus prirody vylitej asfaltem...

lokutus 30. 9. 2021, 09:53
3
22

Asfalt odvádí vodu z přírody a místně zvyšuje teplotu. Kvůli čemu? Kvůli koníčku pár lidí? Jste normální? Kamkoliv se dnes vrtnu do přírody, vedou tudy široké asfaltové dálnice pro elektrokola. Lesy, pole, louky... všechno mizí pod asfaltem.

mirek 30. 9. 2021, 14:42
14

Kritikům 3metrového proužku asfaltu pro ekologickou a tichou dopravu bych rád připomněl, že hned vedle je 70 metrů široký pás asfaltu pro hlučnou a jedy produkující dopravu, která tvoří neprostupnou bariéru v krajině a voda z ní teče do kanálu, o ceně radši ani nemluvím.

Tik 30. 9. 2021, 15:00
2
9

Mirku, ted nevim:
1. kdyz asfalt pro auta skodi, tak pro kola muze taky, je to jedno
nebo
2. asfalt pro auta skodi, zatimco ten pro kola je ekologicky?
nebo
3. ten asfalt a technologie je diametralne odlisna od stavby silnice? (napoveda - je to v podstate to same. Vcetne tezke techniky pri vystavbe, naruseni korenu, travy, ekosystemu a splavovani vody).
a finalne: jdi se podivat na okolni useky novych cyklostezek v okoli - tolik odpadku kolem vyhlidkovych mist u tocne neni u cele dalnice do Pruhonic. Vcetne energogelu ci prorazenych dusi. Jezdim tam casto.

tik 30. 9. 2021, 15:04
1
7

a kdyz uz jsi zminil tu cenu: 700m cyklostezky za 4.3 mega, za domaci ukol si prepocitej (klidne i optimisticky) cenu za prujezd tady, v Blance a na dalnici.

David 30. 9. 2021, 15:23
8
1

1) odvodnění stezky v šíři 3 m a příčném sklony 2 % je vsakem do okolní vegetace
2) odvodnění vozovky je kanalizačními vpustěmi, a dále buď do vodotečí po separaci TZL, nebo do stokové sítě. To není kritika, jinak to při těch objemech většinou nejde.
3. Dost vazeb polních a historických cest a stezek, které rychlostní komunikace přetnou, je přerušena bez náhrady. Už proto, že roky před jejich výstavbou je zde stavební úzávěra (v ČR spíše desetiletí, za chvíli to možná budou i staletí). Toto by nemělo být bráno jako investice do bezmotorové dopravy, ale jako kompenzační opatření. I když přiznávám, že zrovna v případě Točné je to jen lehký odklon nad zaústění tunelu a dlouhodobě se tato situace zlepšuje. Což také vede k nárůstu průměrné ceny za jeden km dálnice.
4) ty poměrové náklady jsou velmi ošidnými počty. Jen za provoz Blanky se vydá ročně obdobná částka, jako na investice do bezmotorové dopravy za celou Prahu...
5) Asfalt je jen začátek?
No, ano, je. Jakmile se dokončí Pražský okruh, obeženou ho 2 řady ostnatého drátu, pustí se do nich elektrický proud a po stezkách pro cyklisty kolem něj budou končit hraničáři s pěkně ostrými psy... A najednou se zjistí, že v centru nejsou žádná auta potřeba...

Tik 30. 9. 2021, 16:30
1
10

Libi se mi to řešení odvodnění pořád dokola, aby nikdo nemusel myslet na ten pas asfaltu v krajině.
Si představ, že jsem tak starej, ze si pamatuju, že kolo bylo vykládáno jako ekologicky prostředek, protože, wait for it, nepotřebuje afalt všude, na rozdíl od aut.

mirek 30. 9. 2021, 16:34

Nepochopili, to je marnost.

Jirka 1. 10. 2021, 10:30

Tik: odpadky u vyhlídkových míst. Na jaře jsem sbíral odpadky u silnice 1. třídy. Na 400 metrech jsme v jednom směru naplnili 10 pytlů o objemu 200 litrů. Asi to tam vyházeli cyklisti... ;-)

tik 1. 10. 2021, 14:23
1
5

@jirka: tak krystalicky ciste "vy zas bijete cernochy" uz jsem dlouho nepotkal. Dekuji.

Zdenek 2. 10. 2021, 07:17

Podobny clanek tu byl loni na podzim, take se v teto oblasti otvirala asfaltova cyklostezka (myslim, ze z Brezan, bylo to kontroverzni, mistni to nechteli). Skutecne by me zajimalo, zdali nekdo posoudil, kolik lidi nova cyklostezka privedla lidi na kolo drive, nez se pustili do budovani nove. Protoze se domnivam, ze pocet je nula, myslim si, ze stalo za to se zamyslet nad tim, zdali takova rekreacni stezka (prochazky, deti na kolech, bezci, ...) by nemohla by resena jinak, na opakovane projektovani asfaltu nemusim byt projektant, staci cvicena opice. Ano, jiz slysim namitky, za asfalt funguje v zime, ze se nevymila, ... nesouhlasim, jde o rekreacni komunikaci, neni to na lodicky, v zime se na kole rekreacne nejezdi, v rovine se nic nevymila.

Takze nadseni nesdilim, ale je urcite dobre, ze lze mezi dvema obcemi prejet mimo silnici. Bydlim ve velmi podobne obci (i polohou vuci Praze), doufam, ze u nas nikoho nenapadne vyasfaltovat tu travnatou, obcas mirne blativou cestu do sousedni obce, kterou (soude podle poctu bezcu, pejskaru, cyklistu) mame radi. Spojeni na okolni obce na kole s vyse zminenou vyjimkou je po silnicich. V letosnim roce delal obecni urad pruzkum priorit mezi obyvateli pro sestaveni "Planu rozvoje obce". Budovani cyklostezek pro spojeni s okolim bylo mezi 28 moznostmi take: skoncilo na 20.miste. Pokud vim, z cca 1000 obyvatel jezdim do Prahy na kole sam ... .

Jirka 4. 10. 2021, 09:31

tik: odpadky u cyklostezek vs. silnice jste jako srovnání první použil vy. Kdybyste jen poukázal na odpadky u odpočinkových míst, tak mlčím. Pá pá

lokutus 4. 10. 2021, 10:12

Zajímavé, že jsem tu odpovídal Davidovi, ale můj komentář zmizel. Zkusím to znovu.

Odvodnění je věc, o které odborná veřejnost mluví už řadu let. Vsakování podél asfaltky se děje jen do chvíle, než je okolní půda dostatečně saturována vodou. V takovou chvíli dochází podélně k erozi. Kromě toho tyhle asfaltky nemají nulové převýšení, takže obzvlášť z lesů odvádějí vodu do údolí jen proto, že vede z kopce. Kde vede asfaltka kolem pole, odvádí pak kromě vody i kvalitní ornici.

Cena Blanky je irelevantní, nemá smysl o ní mluvit, neboť na ní vydělají auta svým provozem. Kromě Blanky vydělají pak i na tyhle cyklostezky. Provozem bicyklu neplatíte do pokladny ani korunu.

Jiří Motýl 4. 10. 2021, 10:45

Lokutus: Váš komentář nezmizel, ale nebyl vůbec publikován. Jelikož v něm byly vulgarismy, tak ho po odeslání spam filtr automaticky odeslal ke schválení. Jelikož jste navíc zcela schválně komolil jména ostatních diskutujících, tak jsem se Váš komentář rozhodl z těchto důvodů nezveřejnit.

Děkuji za jeho novou podobu bez vulgarismů a zesměšňování ostatních diskutujících.

Martin P. 5. 10. 2021, 00:24

Každá komunikace po spádnici odvádí snadno vodu.

Nejsem pro paušální nadšení za každý metr cyklostezky jen proto, že se to povedlo. Ale na druhou stranu bych si nedovolil tak bohorovně odstřelit jakoukoli uskutečněnou stavbu jen proto, že to je asfalt a zarytě trvat staromilsky na udržení původní, patrně ujeté hlíny nebo vymleté šotoliny. Opodstatněnost zvoleného řešení záleží na vytíženosti. Buď současné nebo očekávané. A tu bohužel konkrétně nezmiňuje ani článek, ani komentáře. Takže těžko posoudit.

Ale ani argument o jinde místně odhlasované nízké prioritě a o neobvyklosti dojíždění na kole není úplně relevantní. Do zmíněného průzkumu patrně obec nezapojila nerezidenty a v případě Točné to je spíš významná cílová rekreační oblast, takže by pro takový průzkum bylo podstatné i to. Ostatně z podílu financování to je docela zřetelně vidět.

Zdenek 5. 10. 2021, 10:27

Martin P.: jiste, argumentovat situaci v jine obci obecne neni prilis relevantni. To je jasne. Ale je to alespon "nejaky" argument, nazyvejme to treba "prikladem". Ale zatim ZADNY argument nezaznel proto, ze nova stezka a jeji reseni ma opodstatneni. Pritom je to tak snadne: o kilometr dal vznikla jina stezka pred rokem, tady jsem cetl oslavny clanek o tom, jak z Dolnich Brezan budou obyvatele jezdit do prace na kole -- udelal nekdo pruzkum, zdali to nastalo? Udelal nekdo pruzkum spokojenosti obyvatel Dolnich Brezan? Takze nic odstrelit nechci, ale take nechci stavet zcela bez rozmyslu.

Ja take bajecne nazyvat "staromilstvim" to, ze mame stezku, ktera dobre slouzi k rekreaci. Dokazete pochopit, ze kdyz ji vyasfaltuji, prijdeme o jedinou(!) stezku bez asfaltu (na jedne strane obce)? Ano, jiste by se nasli i obyvatele s opacnym nazorem, ale pruzkum ukazal jasne, ze priority vetsiny jsou jinde. Rozumite: vetsiny! Ze zrovna vy (a ja) jezdim na kole, zbyvajicich 95% obyvatel obce absolutne nezajima. Ale narozdil od vas mam nakolik soudnosti, ze se pro cyklistiku tu vetsinu nesnazim presvedcit a nepozaduji, aby se pro par jedincu nekam investovalo (kdyz je plno jinych oblasti, kam by se investovat melo. Tusite napriklad, ze ve stredoceskem kraji je plno obci, ktere nemaji jeste kanalizaci?)

"Do zmíněného průzkumu patrně obec nezapojila nerezidenty ...". Opakuji se, bylo udelano alespon neco, obec se pokusila zjistit priority (mimochodem: v nasi obci nejsem oficialne rezident, a vyjadrit jsem se mohl). Nevim, zdali totez bylo udelano na Tocne (a na zaklade toho postavili cyklostezku), ale v onech D.Brezanech to bylo presne opacne: cyklostezku postavili pres odpor obyvatel.

lokutus 5. 10. 2021, 13:42

Martin P.
Mluvím hlavně o tom, že počet těchto asfaltek v přírodě roste. Převážně slouží k rekreačnímu e-cyklování o víkendech a svátcích.

Tady jsem si dovolil pár fotek, co jsem tak zběžně našel. Chodíme s rodinou často do přírody a tohle se v posledních letech vyrojilo v šílených počtech.

https://twitter.com/lokutus/status/1406388167717101574

Zdenek 5. 10. 2021, 13:51

lokutus: sice s Martinem P. polemizuji, ale tyhle vase fota jsou jasny argumentacni faul. Pochybuji, ze primarnim ucelem techto silnic je cyklostezka. Spis to jsou ucelove silnice (a proto byly budovany) a po nich vede cyklostezka. Ale o tom se tady nebavime.

lokutus 5. 10. 2021, 14:36

Zdenek: Nemáte pravdu. Všechny ty fotky jsem našel jako lesní cesty pro kola - cyklostrasy. Po všech také jezdí o víkendech pelotony e-kol. Nejsou to silnice, auta ani motorky po nich jezdit nesmí. Vede to lesem zpravidla tam, kde dřív byla normální turistická trasa.

Jiří Motýl 5. 10. 2021, 15:49

Osobně si myslím, že by se krajina neměla zbytečně asfaltovat a na svých toulkách mám raději neasfaltové/přírodní povrchy.
Pokud ale jezdím dopravně na kole, tak prašné (potenciálně bahnité) úseky skutečně nemám v lásce a rozumím tomu, proč třeba pražské standardy cyklotras/cyklostezek vyžadují pro dopravní cyklistiku pokud možno asfaltové povrchy, pokud lze. Bavíme-li se o Praze.

Celkově mi přijde, že u řady těchto úseků někde na periferiích Prahy je ta potíž, že za normálního stavu by mezi oněmi obcemi vedla asfaltová cyklo/pěšostezka podél již existující silnice (jako si navrhli u Nebušic: https://goo.gl/maps/76skUX7CUBFfFbDW7), ale to se často neděje. Takové úseky již lokálně asi vsakování a odtoky oproti silnici vedle výrazněji nezmění a pěším to asi spíš bude příjemnější (nebo jedno) zda jdou po podobné stezce nebo po silnici. Často tam i nějaké sklonové poměry budou nejlepší.

Historicky podobné stezky podél silnic na periferiích Prahy ale nevznikaly a dovedu si představit, že nyní podobné věci budovat může být často obtížné z hlediska pozemků, řešení napojení v obcích, u křižovatek po cestě, apod. Tudíž se úplně nedivím, že řada samospráv jde při budování podobných spojnic cestou nejmenšího odporu a vyberou pro to nějakou starší polní cestu. Někde to může být to nejlepší řešení, někde by se asi dalo najít nějaké náročnější ale vhodnější.

Já bych to viděl úsek od úseku. Dovedu si představit, že někde bych asfalt po zhodnocení všech alternativ zkritizoval, jinde zase plně podpořil.

Lokutus: aniž bych věděl, jaká místa jsou na fotkách, nepopírám, že něco z toho mohl někdo postavit s primárním důrazem na kola. Z mé zkušenosti se ale podobné cesty často asfaltují i z důvodu pohybu lesní/polní techniky, i když tamtudy projede párkrát do roka. V místě naší rodinné chalupy dokonce takto vyasfaltovali všechny polní cesty vedoucí z obce z nějakého EU dotačního programu rozvoje venkova. Také o tom proudili z obecního úřadu teze, že to má pomoci cykloturistice, ale v zásadě to bylo děláno ve spolupráci s místním družstvem, aby měli snazší přístup na pole a nemuseli louže a výmoly každý rok zasypávat nějakou cihlovou drtí.
Byl bych zase opatrný, v každém pruhu asfaltu v poli vidět zájem elektrokol, cykloturistů, cyklistů apod.

lokutus 5. 10. 2021, 17:29

Jiří Motýl: Také bych nevěřil, kdybych to neviděl v těch lesích na vlastní oči.
Naposled třeba u Voděrad, kde je les protkaný asfaltkama s cyklotrasami, po který o víkendech drandí pelotony e-kolistů, takže se tam v podstatě nedá už skoro ani jít. Člověk aby pořád uskakoval, protože ti na těch kolech jezdí zpravidla roztažení přes celou tu cestu.

Martin P. 5. 10. 2021, 22:37

To jsme se dostali daleko a hluboko a tady to asi ani nevyřešíme. Souhlasím, že asfaltovat krajinu kvůli rekreačním aktivitám je nešťastné. Ono je vůbec zatěžování přírody sportem a rekreací mnohde za hranou.

Ale pozor na vylívání vaničky i s dítětem. Na druhé straně na okreskách už je většinou takový provoz, že cyklistika tam není ani příjemná, ani bezpečná. Polňačky často nejsou udržované, znám jich spoustu, které totálně zarostly a v lepším případě se dá projít po vedle vyjetých kolejích od traktoru, jinde ani to ne. A přelít cyklo aktivity divoce na lesní cesty to snad nechceme nikdo. Už současný stav je na pováženou. Takže nějaké usměrnění žádoucí je.

Nevím, jestli k tomu podobné úseky pomůžou nebo spíš uškodí, ale dívat se na to jenom z pohledu vlastních preferencí, NIMBY, tedy argumentovat u "liniové" stavby tím, že břežanští něco nechtějí, je asi ztracený boj. Může se nám to nelíbit, můžeme se snažit o spravedlivější váhu lokálních požadavků, ale absolutizovat je nemůžeme ani v případě soukromého vlastnictví. To nefunguje.

Jak vyvážit názory, jestli někde má být stezka a jaký má mít povrch? Lepší by bylo pokusit se stanovit nějaká objektivnější kritéria a postupy, než se tady emotivně přetlačovat pod vlivem subjektivních dojmů a osobních zkušeností. Psal jsem, že mi chybí fakta o využití současném a plánovaném. Snad někde jsou, ale v článku ani diskusi je nikdo necitoval. Pak bychom se mohli bavit, jestli jsou to dostatečné argumenty nebo jaké by ty dostačující měly být. Ale takhle trochu mlátíme prázdnou slámu. Možná to líp nejde a nechci tím znevažovat zdejší kritické názory, jen myslím, že se tím nikam moc nedostaneme, protože kompromisu bychom dosáhli spíše nad konkrétními čísly a konkrétními variantami, než jen předkládáním obecných argumentů pro a proti.

S chybějící kanalizací mne nezaskočíte, tohle znám z první ruky. A před lety dokonce i v Praze, kde jsem to tak úplně nečekal. :-)

Pavel Mašek 3. 11. 2021, 21:16

@vícero komentů
- na kole jsem strávil polovinu života jako blázenhobík, najezdil desetitisíce kilometrů ročně na silnici, v terénu, dopravě. Na každý vyasfaltovaný metr, který mi zakryl pěšinu pro horáka, jsem nadával. Nicméně nastala v mém životě situace, které mě otočila o 179 stupňů a poznal jsem z první řady bariérovost města, městské dopravy a světe div se, i cest mezi obcemi. Jsem rád, že mohu jet aspoň pomalu po asfaltové cestě, na které se nebojím, že mi ten jeden stupeň dodá nějaká "píp" v autě, až mě zase sejme zrcátkem do příkopu. Srdce chce, ale nejde to, tak alespoň občasná doprava na kole a nemusím sednout do auta (ve kterém teď jezdím výhradně!), jinak bych to nesjel. Babičky nemusí kolikrát tlačit a jedou, byť pomalu a nemusí jet po silnici, kde je odfoukne první kamion... Je třeba si uvědomit, že komunikace sloužící k dopravě a ne k rekreaci (což se často nevylučuje a je to stejné místo) musí být sjízdné pro všechny uživatele po celý rok za každého počasí. Stejně jako na silnici vidíme hlavně ty cyklofašisty skákající na chodník a jezdící na červené, kterých je promile z celku, tak v přírodě nám do očí bije asfalt, kterého je také promile. Jak říká Jirka, často je to spojené s účelovkou jiného charakteru, což politikům ale dělá dobře, pač sbírají body u více skupin. I v dříve prašno/kamenné trase v Krčském lese v Praze to vyasfaltovali a světe div se, cyklostezka vede po štěrku a tohle udělali lesáci pro svoji techniku :-).

@lokutus
- cit: "Cena Blanky je irelevantní, nemá smysl o ní mluvit, neboť na ní vydělají auta svým provozem. Kromě Blanky vydělají pak i na tyhle cyklostezky. Provozem bicyklu neplatíte do pokladny ani korunu."
- - - auta svým provozem v Blance jen zvyšují cenu provozování/údržby tohoto tunelu, nijak na něj nevydělávají. Je to stejný problém, jako když někdo tvrdí (což je asi v tomto případě z Vaší strany myšleno podobně), že cyklista nepřidal na cyklopruh ani korunu, že je placený řidiči MV ze silniční daně. Vždy navrhuji prostudovat daňový systém ČR včetně poplatků souvisejících s dopravou. O "vydělávaní" na provoz tunelu se můžeme bavit možná tak v USA, Austrálii, možný výjimečně v západní Evropě, kde se platí za průjezd mostem a tunelem běžně dodnes.

@lokotus:
- cit: "Jiří Motýl: Také bych nevěřil, kdybych to neviděl v těch lesích na vlastní oči.
Naposled třeba u Voděrad, kde je les protkaný asfaltkama s cyklotrasami, po který o víkendech drandí pelotony e-kolistů, takže se tam v podstatě nedá už skoro ani jít. Člověk aby pořád uskakoval, protože ti na těch kolech jezdí zpravidla roztažení přes celou tu cestu."
- - - v takovém případě, kdy jezdí na trase doslova pelotony lidí je asi taková realizace zcela odůvodněná, ne?

@všichni
- někde to tu zase nějak padlo, že asfalt máme díky autům... je to opět jeden z mýtů. Byli to cyklisté, kteří vybojovali asfaltování silnici, protože odmítali jezdit pro bahnitých cestách. Někdy je dobré studovat historii a nežít v doktríně "ruské výchovy" kryjící se za českou dezinformační motorhead scénu :-)

lokutus 4. 11. 2021, 13:33

Pavel Mašek:

Napsal jste spoustu "nepřesností", dovolím si vás opravit.

1/ Blanka je součástí silniční infrastruktury. Na tu jde každý rok určité množství peněz ze státní pokladny. Do státní pokladny jde každý rok určité množství peněz z provozu automobilů - silniční daň, spotřební daň + DPH na pohonné hmoty, řada poplatků vč. dáničních. Saldo je pak převážně kladné, tedy provoz automobilů pokryje náklady na výstavbu silniční infrastruktury. Představa, že jediná forma, kdy se vydělá na tunel, je mýto, je poměrně úsměvná, stejně jako představa, že si lze pohrát s transfery mezi účty tak, aby to saldo vypadalo, jako záporné. Podstatou zde je pořád ta státní pokladna, kam nějakým způsobem peníze přitékají a odtékají. Že platíte DPH v každém rohlíku je z hlediska silniční infrastruktury nepodstatné. Silniční infra slouží dopravě, automobil je dopravní prostředek. Poplatky za jeho provoz jsou záměrně nastavené tak, aby to auto svým provozem na tu silniční infra vydělalo.

Podrobnější informace zde: https://krabice.wordpress.com/2017/09/14/fakta-dotuje-stat-auta-nebo-auta-stat-aneb-kdo-plati-blanku%cb%9d

Provozem bicyklu však do státní pokladny nepřispíváte ani korunou, pouze využíváte infrastrukturu, tedy saldo je v tomto případě záporné.

2/ Pelotony tam začaly jezdit až po té realizaci, tudíž odůvodnitelná není ničím. Obzvlášť když kvůli tomu pěší ztratili možnost tudy bezpečně a v klidu chodit.

3/ O tom vašem tvrzení o historii asfaltu také dost pochybuji.

https://www.uniquepavingmaterials.com/asphalt-paving-throughout-history

Pavel Mašek 4. 11. 2021, 14:43

@lokutus
- infrastruktura pro motorová vozidla NIKDY není v plusu, jak uvádíte. Ani u nás, ani nikde jinde. I když si to spousta lidí nechce přiznat, nejblíže se k tomu blíží právě cyklistická a pěší infrastruktura, která má na pořízení a provoz několikanásobně nižší náklady. Bohužel výpočet na webu krabice je typickým příkladem nezohlednění mnoha a mnoha nákladů vznikajících právě provozem silničních vozidel.
- i kdyby začaly jezdit po zpevnění komunikace, stále je to krásná ukázka dopravní indukce a tedy je to odůvodnitelné. To, že se chovají jednotliví členové z různých skupin neohleduplně k ostatním je vidět všude, jak mezi cyklisty, tak mezi řidič motorových vozidel nejen OA, ale klidně i TIR nebo BUS VHD.
- navrhuji nepoužívat jako primární zdroj komerční weby, zejména weby podniků v oboru, které mají za cíl svým zákazníkům prodat svůj produkt. I když téměř na webu neklamou, silně opomenuli. https://www.theguardian.com/environment/bike-blog/2011/aug/15/cyclists-paved-way-for-roads

lokutus 5. 11. 2021, 08:41

Pavel Mašek:

1/ Líbí se mi, jak arbitrárně tvrdíte, že auto infra nikdy není v plusu, aniž byste uvedl jediný argument. Předpokládám, že těmi "mnoha a mnoh a mnoha" dalšími náklady máte na mysli ty tolik citované externality, které cyklofanoušci rádi uvádějí jako negativa. Věc se má tak, že externality jsou vždy jak negativní, tak i pozitivní. Pozitivní externality autodopravy se projevují např. tím, že k vám přijede sanitka, když jste nemocný, policie, když vám vykradou byt, hasiči, když vám hoří dům. Že vaše sámoška na rohu má dostatek čerstvých rohlíků či mléka. Že můžete kamkoliv autem, autobusem nebo tramvají, protože MHD také využívá autodopravu a je jí z větší části dotováno. Že mamina pohodlně rozveze děti do škol, školek či na kroužky a zvládne i v klidu nakoupit. Že někdo může odvézt své staré rodiče na vyšetření do nemocnice Atd.
Nemluvě o vysoké míře mobility, která umožnila lidem cestovat za prací, vzděláním či zábavou až desítky kilometrů daleko, což bylo před ní nemyslitelné, čímž jim rozšířila možnosti.
Externality se těžko vypočítávají, většina z nich se ani reálně spočítat nedá. Proto má smysl zaměřit se na reálné a snadno spočítatelné saldo. A to je prostě pozitivní ať se vám to líbí nebo ne.

Řešit cenu chodníků vůči cenám silnic nemá vůbec smysl. Chodník je naprostý základ. Každý člověk chodí, i ten, co jezdí autem, takže chodník je a měl by vždy být integrální součástí automobilové infrastruktury už tak nějak z principu.

Naproti tomu cyklostezky, jakožto věc, která potřeba není, mají výhradně a pouze negativní saldo, a to ve všech ohledech. Kde jsou chodníky a silnice potřeba pro pohyb lidí a zboží, takzvaně need-to-have, tam jsou cyklostezky spíš jen nice-to-have. Něco jako městské parčíky a náměstíčka se sochama. Zlepšují kvalitu života ve městě, ale nejsou pro něj kritickou infrastrukturou. Jejich cena závisí na druhu zpracování. Buď používají stávající auto infra, anebo se staví nové, a tam se najdou i kousky za 90 mega za kilometr, což je vzhledem k šířce pomalu dražší než dálnice.

2/ U těch kol v lese vůbec nejde o dopravní indukci, neboť se nejedná o dopravu, nýbrž o volnočasovou aktivitu. Problém tu není cyklista jako takový, problém tu je ten, že pěší masívně ztrácejí možnost pohybu. Je to jako kdybyste pustil auta na chodník. Vůbec to nedává smysl.

3/ Je docela vtipné, že mi zkritizujete zdroj informací jako zaujatý a vzápětí dodáte jako zdroj informací člověka, kterého bicyklismus doslova živí. :-)
Také je vtipná představa, že si bicyklisté v 19. století vydupali asfaltové silnice a dálnice a motoristé si podrbali hlavu a řekli si - hele, to je pěkný, to bychom mohli využít..., chci říci, teď jezdíme po bahnitých polňačkách, tak proč nejezdit po těch pěkných asfaltových cyklostezkách... :-)

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat