Podzim se blíží, dny se krátí. Je čas vyndat ze šuplat blikačky, z blikaček staré baterky… a nebo jen ověřit, že vaše permanentní světla pořád pracují, jak mají. Dnes sdělím něco ze svých, již osmnáctiletých zkušeností s nočním svícením.
Za roky nočního a zimního svícení jsem na zhruba desítce svých a rodinných kol vystřídal desítky blikaček a přešel plynule z doby dynámek a žárovek do doby ledkové, usbčkové a reelightové. Než se ale pustím do toho, co se nám doma osvědčilo, nemohu si odpustit připomenutí, kdy začít svítit a jak.
8. září zapadalo v Praze slunce v 19:30. 22. září to bylo přesně v 19 hodin. Doba denního světla se za září zkrátí o hodinu a tři čtvrtě. Na osvětlení kola je tak potřeba myslet právě teď. Jezdíte-li po městě běžně, můžete se někde zdržet – a najednou padá šero, za kterého už jízda bez světel přestává být bezpečná pro vás i ostatní. Právě soumrak se zdá být ještě celkem bezpečný, ale na plně osvětlené hlavní ulici uvidíte nakonec i v noci lépe. Takže, nemáte-li na kole vůbec žádné blikačky, hoďte sebou a pořiďte si je ještě dnes.
Na osvětlených ulicích platí, že zezadu vás slušně pokryjí odrazky, ale přední světlo či blikačka je důležitější, protože šikmo ze strany si vás auto na vedlejší svými světly nepokryje. U zadní blikačky je důležité, aby byla vidět hlavně zezadu a nebyla krytá zleva, aby ji dokonale viděli řidiči předjíždějících aut. Přední blikačku je potřeba vidět z mnohem širšího úhlu. Výkonný světlomet potřebujete mimo město a případně při jízdě po nezpevněných cestách: aby vám „usvítil“ krajnici poblíž kola i při oslnění protijedoucím autem a odkryl záludnosti rozbitých cest. Ve městě, kde jsou osvětlené ulice a silné světelné pozadí, se absolutní tmy nedočkáte; zde může být i světlomet slabší.
A daleko víc než silná blikačka vzadu udělá pro vaši viditelnost na hlavní ulici sada reflexních prvků na brašnách, zářivý obal na batoh či přilbu, nebo rovnou svítivě zelená bunda. Pak se nikdo ani za sebevětší plískanice nemůže vymlouvat na to, že vás neviděl. Jezdíte-li ale pěti klidnými uličkami a parkem, je převlečení za vánoční stromeček zbytečně přehnané.
A kdy svítit? Za nevlídných podzimních a zimních dnů je nejlepší svítit prostě pořád. Čemuž se hodí, aby odpovídala i světelná výbava vašeho kola.
V rodině máme spoustu bicyklů, na některých jezdíme často, na některých méně. Vezmu tedy nejprve kola, která jezdí převážně v létě, a když už na nich někdo jede za tmy, není to zrovna po pražské magistrále nebo nějaké výpadovce. Takováto kola nemají napevno připevněná nijak zvlášť skvělá světla.
Sobi 20 mé ženy Markéty je repasované retrokolo, se světly poháněným původním dynamem na plášť. Ostatně, Markéta s ním jezdí jen, když je v opravě elektrokolo. Horské kolo pro starší dceru obdrželo dozadu pevné světlo na baterie instalované na nosič a přední blikačku, která k němu „patří.“ Budu si ale muset před zimou ověřit, v jaké jsou kondici. Na 12″ koloběžku dáváme světla jen, když ji chceme použít. A můj „letní“ kros, na kterém aktuálně docela hodně jezdím, má teď vzadu nenápadnou silikonovou blechu, kterou nesundávám, a dopředu si dávám slušný USB světlomet. Letos na něm chci jezdit dlouho do podzimu, takže světla budu muset posílit.
Celkově tedy zní souhrn této kapitoly dost laxně. Protože ale jezdíme na kole celoročně, máme různě po domácnosti hromadu blikaček, částečně takových těch silikonových „blech,“ částečně USBčkových, a několik slušných světlometů. V případě potřeby umístíme některé ze silných světel, která běžně používáme na celoročních kolech.
Hlavní zásadou pro naše celoroční kola, kterou se snažím dodržovat, je nainstalování základní sady světel napevno. A to sady světel, která svítí pořád. Tím odpadá spousta starostí s tím, když se člověk někde zdrží, že si světla zapomene, a podobně. Druhou zásadou je, že k těmto základním světlům vždy existuje druhá sada světel, takže v případě poruchy či selhání není nutné dojíždět neosvětlený. A podle toho, v jaké kondici a síle jsou pevná světla, je druhá sada buď podpůrná (tedy určená k tomu, aby svítila za tmy pořád), nebo záložní (tedy k umístění jen, když hlavní světla selžou).
Markétino longtailové elektrokolo na tom není moc slavně, vzadu nemá permanentního nic, protože červené zadní světlo na baterii je společně s baterkou ukryté v hlubinách brašen a svítilo by leda tak do kapsy. Markéta to substituuje dvojicí menších blikaček. Vpředu je napevno světlomet pod košíkem, celkem ucházející, ale nijak zvlášť silný. Jako trvalé světlo jsem zde namontoval reelight, ten už ale má nejlepší léta za sebou a bliká poněkud sporadicky. Markéta si tak pro svůj komfort dokoupila USB přední světlomet (asi za pětistovku), který zpravidla dává na řídítka.
Můj zimní měšťák měl původně vpředu světlomet na nábojové dynamo a z téhož dynama vyvedené světlo dozadu na nosič. Po několika sezónách jsem to doplnil reelighty, hlavně proto, že v pražských drncavých podmínkách se ukázalo jako nespolehlivé vedení elektrických kabelů. Po více než deseti letech používání stále svítí přední světlomet, a pro případ, že by vypadl zadní reelight, dávám pod sedlo výkonnou USB blikačku.
Na longtailovém elektrokole, které mám čtvrtým rokem (dva roky elektrifikované), je přední světlomet jako součást elektrifikace a zadní světlo je reelight vyvedený kabelem k zadní odrazce. Toto řešení se nicméně neukázalo jako příliš spolehlivé: oba drátky se časem přetrhly a musel jsem je opravit. I zde tak pevná světla alternuje výkonná zadní USB blikačka a odnímatelné přední světlo.
Celoroční používání mnoha kol v hrubých pražských podmínkách prokázalo, co vydrží zejména permanentní světla.
Velmi dobře se osvědčily klasické reelighty, které se montují přímo na osy kol a neobsahují žádné jemné díly vystavené pohybu či počasí. Reelighty mi vydržely zpravidla víc než pět zim, než zeslábly nebo přestaly svítit. Rozebrání ukázalo, že se prodírá ploška přibližující se k rotujícímu magnetu v drátech a dovnitř pak nateče voda. Máte-li proto reelighty, dejte si pozor, ať vám za jízdy „nešmajdá“ o magnety. Nestalo se mi, že by se reelighty rozpadly třeba při pádu kola, nebo neopatrném strkání do různých drátolamů.
Spokojený jsem byl i s klasickým pevným osvětlením s dynamem v náboji, akorát po několika letech začalo odcházet kabelové vedení. Zadní světlo na měšťáku jsem musel odpojit s výměnou blatníku, kde byla elektrika do nosiče vedená přímo tím blatníkem, nějakou dobu fungovala náhrada, ale ty drátky se nakonec vždycky někde přetrhly. Pevná světla poháněná indukcí Reelight s dráty mě v tomto také nakonec zklamala. Navíc jeho světlomet není nijak zvlášť výkonné. Naučilo mne to, že mají-li pevná světla slabá místa, je třeba brát si k nim náhradu. Na měšťáku jsem tak pevná světla prakticky zdvojil pomocí reelightů.
Experimentoval jsem s bateriovým světlem umístěným napevno, zatím ho má dcera v nosiči. Výhodou se zdá být neodnímatelnost a robustnost, potíž je samozřejmě v bateriích, které tam nesmíte přes léto zapomenout, jinak vytečou. Ehm.
Pokud jde o blikačky, tak historií jsou už naštěstí plastové chyty k montáži na zadní sedlovou trubku či na řídítka. V šupleti s krámy bych jistě našel několik držáků buď ulomených, nebo od kterých blikačka prostě odletěla a už jsem ji nenašel. Naštěstí už existují blikačky se silikonovým úchytem, který tento problém konečně vyřešil. Taktéž doba výměnných baterií a akumulátorů dobíjených vedle je v podstatě pryč, dobíjení přes běžný USB kabel je praktické a válcuje jiné přístupy.
Z USB světel mne uspokojila dvouledková zadní blikačka, kterou jsem měl několik let, a úspěšně řešila problémy s bateriemi či výpadky permanentních světel. Stejně tak odnímatelná přední světla na USB konektor oceňuji především pro lepší výkon, než jaký nabízejí pevné světlomety. V kategorii kolem 500 Kč se dají najít kousky, které – myslím – požadavky městského cyklisty bez potíží splní.
Jistou nevýhodou blikaček je, že se ztrácejí. Tím nemyslím z kola, kde je zpravidla nenecháte, a když už, tak o ně ani tak zpravidla nepřijdete. V naší domácnosti se dvěma dětmi se blikačky prostě tak nějak ztrácejí. Nacházíme je pak o mnoho měsíců později při úklidu dětského pokoje, nebo také vůbec. Ale třeba to v rodině máte jinak!
Osvětlit kolo tak, abyste si nemuseli dělat na podzim a v zimě starosti, dnes už vážně není problém. Chcete-li jezdit dlouho do podzimu nebo v zimě, nainstalujte základní světla napevno. Nejjednodušší jsou reelighty. Pevná světla na baterie vydrží také dost dlouho. K nim si pak můžete přibalit, co potřebujete, třeba silný USB světlomet.
A nezapomínejte na zálohu. I ty nejobyčejnější silikonové blechy, co pořídíte v sadě pod sto korun, učiní kolo viditelným na několik hodin. Jakkoliv nevydrží moc dlouho, jako občasná světla slouží výborně. A trápí-li vás jejich znovupoužitelnost, i baterie v nich se dá vyměnit.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
TiK 3. 10. 2021, 16:41
7
1
U tehle osvetovych clanku bych doplnil jeste par veci:
1. dat si cervenou blikacku dopredu a/nebo bilou dozadu je fakt blbej napad (a ze jsem jich potkal) aneb proc to kolo tak rychle couva?
2. u silnejsich svetlech na riditcich stoji za zvazeni, jestli svitit na plny vykon kamsi dopradu, pricemz oslnuje cyklisty na desitky metru v protismeru.
3. a ze sklopit/ztlumit svetlo pri mijeni neni ostuda.
4. i u rekol a spol to pred jizdou kontrolovat. Svetlo miri kamsi vzhuru a "ono totak uz bylo".
5. imho jsou lepsi bateriova svetla a jedna nahradni tuzkovka v batohu. Dobijeni nebyva k diskozici vsude.
5. snadna montaz/demontaz - kvalitnejsi svetla mi uz jednou nekdo ocesal, takze pokud nekde parkuju, tak si je beru s sebou. Cili nejlepe na jeden pohyb vycvaknout. OStatne nikdo pred jizdou nechce pul hodiny laborovat, jak to svetlo pridelat (jo, oblibena kratochvile u USB, ktere se musi sundat k nabijecce).
újezďák 3. 10. 2021, 22:03
2
popravdě k článku těžko co dodat, snad jen, že jedno nouzové světlo, červenou bliknu mám stále přímo v přilbě vzadu , nikdy ji nezapomenu, protože bez přilby nejezdím , nu a léta vozím led pásek z Lidlu, dobrý poměr cena výkon , výdrž, možnost umístění a navíc je sám o sobě reflexní prodávali je po 3 kusech ... Obecně se nestydět za samolepky, reflexní trubičky na dráty atd. i na černý rám se dá nalepit černá reflexní samolepka která je překvapivě neviditelná ve dne a super viditelná v noci . Po letech jsem se vrátil k obyčejné reflexní vestě, výhoda je, že se dá pověsit na baťoh a beru si ji i na na koloběžku :) Další věc je nešetřit, světlo není úplně nutné ve dne, to zapínám jen když předjíždím kolonu, ale z rána a v podvečer je ve městě a okolí možná důležitější než za úplné tmy. Hluboké stíny domů, stromů, mostů, úžlabin a k tomu ještě velmi světlý obzor slunce východu/ západu to je doba, kdy je dobré světlo nejdůležitější pro to, aby vás nikdo nepřehlédl, tak to aspoň vnímám ...
Jenda 4. 10. 2021, 01:34
Já mám dvě zadní světla, jedno předpisově v ose kola, jedno co nejvíc vlevo nahoře (na košíku). Jednak to je záloha, kdyby to hlavní umřelo, tak si toho všimnu až při slezení z kola, jednak doufám, že mě díky tomu předjíždějí s větším odstupem, protože si myslí, že jsem o 20-30 cm víc vlevo.
Dále vozím náhradní přední i zadní. (ve skutečnosti mám pracovní ruční svítilnu, tak k ní vozím držák na řídítka, no a „červená blecha“ nezabírá žádné místo, tak proč ji nemít)
Trochu mě trápí nedostupnost přiměřeně levných předních světel - mám Author Flat, už se nevyrábí, a chtěl bych něco takového (kdybych si mohl vymýšlet, tak na 18650). Taková ta generická Čína s 5 ledkama co bývala populární má blbě tvarovaný svazek. Co používáte?
Nesvítící cyklisti mě neuvěřitelně vytáčejí, bohužel jich tento podzim je strašně moc (což může být způsobené tím, že jsem minulý podzim nejezdil tolik večer, takže jsem je jen nepotkával).
Goldi 4. 10. 2021, 15:49
1
S pocitem marnosti zjistuju, ze jsem za cca 20 let koupil uz skoro 30 typu svetel pro ruzna kola v rodine. "To dalsi bude uz urcite fungovat nejak normalne." Uz tri zimy mi dobre funguji USB svetla z Planet X, ktere aktualne prodavaji pod jmenem Dogstar - v nizkych teplotach mi nic jineho nesviti tak dlouho (tedy z malych bateriovych svetel).
Martin P. 5. 10. 2021, 01:24
Mně se celkem osvědčily dvě kombinace. Jednak staré ledkové trochu svítivější blikačky na AAA, bílá a červená, kam dávám dobíječky Eneloop a podle snížené svítivosti se dá dobře odhadnout, kdy už je dobít. Přední má mnohem větší spotřebu. Vozím i dvě rezervní baterie. K tomu světlomet na čtyřčlánkový aku. Ten má ale nectnost, že se samovybíjí, takže je ho potřeba nezapomenout po jízdě odpojit.
Na skládačce mám trvale (a sundávám jen při parkování) silnou červenou USB blikačku 60lm a přední bílé taky USB, kombinace blikání a dvou intenzit trvalého. Většinou je mezi auta preventivně zapínám i ve dne. Přední má dobře vyřešenou signalizaci slabé baterie, ale ta zadní se mi při vyslábnutí vypíná bez varování nebo aspoň to varování neumím poznat.
Doplnil jsem to proto ještě dozadu do rezervy solární čínou za pár korun, ale hned se mi ulomil držák a tak jsem ji zatím moc nevyužil.
Malé blechy do rezervy vozím taky, ale zatím jsem je využil jen pro osvětlení nákladního přívěsu.
DJ 5. 10. 2021, 13:18
Mě mírně fascinuje ten Problém, který má VF s opotřebovaným kabelem. Dva metry káblu a čtveřice či jen dvojice faston 2.8 konektorů jsou korunový položky, připojení konektorů na kábl je pět minut s kombinačkama, když to člověk dělá poprvý, a dotáhnout nový spojovací kabel vrškem rámu, kde bude míň mechanicky trpět, je záležitost dalších 10 minut...
Největší pocuc u světel na dynamo je sehnat přední kolo s dynamem (resp. se dokopat ke koupi/zapletení), když už to jednou člověk má, přijde mi to mnohem menší opruz, než se opakovaně crcat s nabíjením/zapínáním/sundávávním/nezapomínáním...
Nightrider 6. 10. 2021, 14:27
1
O výhodách ledkových světel napájených nábojovým dynamem už jsem tu psal několikrát. Letos si jenom odškrtnu šestý rok nepřetržitého svícení bez jediné závady :-).