Na Slovensku byl schválen minimální boční odstup a další novinky pro zvýšení bezpečí cyklistů

Publikováno: 26. listopadu. 2021, 7 min. čtení
Publikováno: 26. listopadu. 2021, 7 min. čtení

Bezpečnost na slovenských silnicích by se měla zlepšit. Plénum Národní rady Slovenské republiky ve čtvrtek schválilo novelu zákona o silničním provozu, kterou předložili koaliční poslanci. Mezi novinkami je stanovení minimálního bočního odstupu při předjíždění zranitelnějších účastníků silničního provozu, povolení jízdy dvou cyklistů vedle sebe při skupině nad šest cyklistů, nebo přednost cyklistů na souběžných stezkách při odbočování aut.

Prioritním cílem novely bylo jasně definovat boční odstup při předjíždění zranitelných účastníků silničního provozu. Konkrténě jde o předjíždění cyklistů, chodců nebo uživatelů koloběžek a malých motocyklů. „V novele zákona definujeme, ako má vyzerať bezpečnostné predchádzanie, pričom vodič automobilu musí zachovávať dostatočný bočný odstup, ktorý je najmenej jeden meter pri rýchlosti do 50 kilometrov za hodinu (km/h) a 1,5 metra pri vyššej rýchlosti. Veríme, že táto malá zmena pomôže k vyššej bezpečnosti na cestách,“ uvedl poslanec Radovan Sloboda (SaS).

Odstup 1,5 metru při vyšší rychlosti

Podle poslance Miloše Svrčeka (Sme rodina) je důležité, aby řidič při předjíždění zohledňoval rychlost, druh svého i předjížděného vozidla, ale také povětrnostní podmínky a stav i povahu komunikace, což jsou základní parametry pro dodržení bezpečnosti při předjíždění. V souvislosti se změnami při předjíždění řidičů malých motocyklů, cyklistů a chodců je také navrženo upravit pravidla i vůči řidičům samovyvažovacích vozidel (tj. např. Segway) a koloběžek s pomocným motorem.

„Je to rozšírenie zákona aj o týchto účastníkov cestnej premávky, ktorých doteraz cestný zákon nepoznal. Zároveň navrhujeme, aby účinnosť zákona bola daná od 1. marca 2022, pričom veríme, že nájdeme širokú podporu nielen v parlamente, ale aj medzi občianskou spoločnosťou, ktorej záleží na bezpečnosti našich cyklistov,“ doplnila poslankyně Romana Tabák (OĽANO).

Přednost na přejezdech

Mezi dalšími schválenými pozměňovacími návrhy je i požadavek, aby k základním povinnostem řidičů patřilo pravidlo neohrožení cyklistů na cyklostezce při odbočování nebo vjíždění na stezku. Zároveň bylo zakázáno zastavení vozidel nejen na přechodech a cyklopřejezdech, ale i na místech pro přecházení. Také bylo navrženo povolit lidem na kolech možnost nedodržet striktně povinnost při odbočování vlevo se zařadit co nejvíce do levé části vozovky. Výslovně je také upravena přednost každého, kdo jede rovně, před tím, kdo odbočuje. A to bez ohledu na stavební formu a oddělenost cesty. Přednost se týká i lidí na kolech jedoucích souběžně s hlavní silnicí, většinou tedy po přejezdech pro cyklisty. Rozšiřuje se i zákaz zastavení a stání na cyklistické infrastruktuře.

Cyklista na stezce jedoucí rovně bude mít přednost

Předkladatelé návrhu také umožnili jízdu po chodníku i cyklistům, kteří doprovázejí nebo vezou na kole dítě do deseti let. Rozšiřuje se i možnost cyklistů jet vedle sebe. Doteď byla souběžná jízda umožněna pouze na cyklostezkách, nově bude povolena i na dalších typech komunikací, kde jízda cyklistů vedle sebe není problematická. Také je doplněna možnost jízdy dvou cyklistů vedle sebe ve skupině nad šest osob. Do zákona byl také doplněn nový typ komunikace – „cyklistická ulice“. Jedná se o typ komunikace, na které jsou auta hostem. Vjezd aut na podobnou silnici je možný jen v případě povolení na dodatkové tabulce, ale i v takovém případě budou mít cyklisté vždy přednost.

Slovenský spolek Cyklokoalícia zasazující se o zlepšování podmínek lidí dopravujících se na kolech přijetí novely vítá. „Teší nás, že poslanci sa inšpirovali balíkom návrhov, ktorý sme zverejnili na stránke zakon.cyklokoalicia.sk a prijali väčšinu z jeho bodov. Po rokoch tak z parlamentu jednoznačnou zhodou prichádza skutočné zlepšenie podmienok pre pešiu a cyklistickú dopravu,“ uvedl spolek ve svém vyjádření. Cyklokoálicia dále upozorňuje i na další podstatnou změnu v zákoně, ruší se obecné povolení parkování na chodníku, kromě míst, kde to bude povoleno dopravním značením: „Toto nezmyselné opatrenie, ktorý malo Slovensko v zákone ako jediná európska krajina, výrazne znižovalo bezpečnosť aj dôstojnosť pešieho pohybu. Chodníky sa vrátia chodcom a na miestach, kde parkovanie skutočne nikomu neprekáža, ho bude môcť samospráva stále povoliť,“ uvedl spolek.

Srovnání s Českem

Slovenský zákon tak v některých ohledech kopíruje nedávné změny v českých pravidlech silničního provozu. Stanovení o minimálním bočním odstupu začíná v Česku platit již od ledna, slovenské předpisy jdou ale ještě dál a stejný odstup požadují i při předjíždění chodců a malých motocyklů. Zároveň i stanovení cyklistické ulice je obdobou české „cyklistické zóny“, která byla zavedena v Česku novelou v roce 2016. Díky svému zónovému charakteru je ale v Česku zatím toto opatření spíše nevyužíváno a v odborných kruzích se diskutuje o potřebě novely, aby dané opatření více splňovalo koncept „cyklistické ulice“ – tedy nikoliv plošné zóny.

Návrat ke starým pravidlům

Zároveň slovenská novela přináší i opatření, která v Česku neexistují. Jedná se o přednost cyklistů na stezkách souběžných s hlavní komunikací, nebo například širší povolení jízdy dvou cyklistů vedle sebe. To je v Česku umožněno pouze v cyklistické zóně, ve všech ostatních případech je umožněna pouze jízda za sebou. Slovensko se tak vrací k ustanovení, které bylo na území Československa platné v různých obměnách do roku 1966, tehdy byla zrušena možnost, aby organizované skupiny cyklistů od 15 osob mohly jezdit po dvou vedle sebe. Slovensko také nově povoluje jízdu cyklistů po chodníku, pokud vezou nebo doprovází malé děti. Česko umožňuje jízdu po chodníku pouze samotným dětem do 10 let, opatření se netýká doprovodu a je tak patrně zaměřeno pouze na případy, kdy si děti s kolem na chodníku hrají samostatně.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Michael 26. 11. 2021, 11:52

Z článku na mě ta slovenská úpravu působí lépe a komplexněji než u nás. Třeba co se týče té přednosti na cyklopřejezdech je to dobrý krok. Ono ani u nás není vyloženě zažito, že cyklista nemá na cyklopřejezdech přednost, a tak se mi často stane, že mě řidič pustí, i když v podstatě nemusí...

David 26. 11. 2021, 21:22

A jak je to s předností na cykloprejezdech jinde v zahraničí?

Pavel Mašek 27. 11. 2021, 19:22

- asi nejlepší je ta jízda cyklistů vedle sebe, chápu, proč to mají až od určitého počtu, ale já si myslím, že by to mělo být už od dvou
- jsem celkem v šoku, že (i na Slovensku) měli ještě možnost zastavit na přechodu a parkovat na chodníku
- hodně se mi líbí ten doprovod dítěte, to je u nás pořad postaru a zoufale v praxi neuplatnitelné

@Michal
- bohužel to v roce 2016 v novele nebylo no, je to podle mne jedna z největších bot tehdejší novely a i současné, kam (pokud se nepletu) to nebyla ani snaha dostat

@David
- někde přednost je, někde není, záleží na státu

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat