Pěšky nebo na kole? Smůla. Uzavírky na jihu Prahy na sezónu paralyzovaly aktivní pohyb mezi městskými částmi

Publikováno: 04. listopadu. 2021, 6 min. čtení
Aktualizováno: 05. listopadu. 2021
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 04. listopadu. 2021, 6 min. čtení
Aktualizováno: 05. listopadu. 2021
Úvodní foto: Martin Š.

Města by si měla hýčkat ty, kteří si pro dopravu zvolí jízdní kolo, vlastní nohy nebo MHD. Každý takový člověk šetří peníze na infrastrukturu, odlehčuje kolonám, smogu a dělá město příjemnějším místem k životu. V Česku je realita většinou opačná. Člověk je za to trestán či se na něj úplně zapomíná.

Tragickým příkladem tohoto jevu jsou letošní celosezónní uzavírky kolem dálnice D1. Ty od sebe pro pěší a cyklistickou dopravu natvrdo odřízly městské části Praha 11, Šeberov, Újezd i mimopražské Průhonice. Uzavírky dvou cyklostezkových podjezdů a jediného chodníku široko daleko přišly najednou, a bez jakékoliv rozumné alternativy.

Uzavírka páteřní cyklotrasy

Páteřní cyklotrasa A21, která má až 150 průjezdů cyklistů a desítky pěších denně, překonává dálnici D1 úzkým podjezdem. Na začátku června došlo k jeho náhlému uzavření kvůli výstavbě protihlukové stěny. Na uzavírku upozornila pouze malá cedulka, na které se místo informace o možné objížďce psalo jen „omlouváme se za vzniklé komplikace.“

Děti, které tudy jezdily či chodily do školy, mají smůlu.

Cyklostezka byla navíc formálně uzavřena už od 7. června. Tedy téměř 40 dní před zahájením jakýchkoliv stavebních prací. Lidé, kteří se na této trase pohybují, tak přirozeně podchod stejně využívali. Následovalo zatarasení třiceti kládami a poté ohrazení plotem. Pod Facebookovým příspěvkem městské části Praha-Újezd o nové překážce z kulatiny se rozpoutala emotivní diskuze. Příspěvek se stal tak virální, že ho samospráva nakonec smazala.

Mohlo by se toto stát na páteřní komunikaci pro motorovou dopravu? Uzavírka bez alternativy a více než měsíc před zahájením výstavby? V případě podjezdu nedošlo k žádné snaze alespoň minimalizovat dobu uzavírky. Ta už probíhá více než půl roku – od června.

Děti, které tudy jezdily či chodily do školy, mají smůlu. Zapomnělo se na ně. Později doplněné cedulky formátu A4 značící kilometrové objížďky kolem dálničních sjezdů jsou pouhým výsměchem.

Alternativa? Dálniční sjezdy a uzavřený chodník

Jak to obejít nebo objet? Kouknete na mapu a říkáte si „to se ještě dá.“ S více než kilometrovou objížďkou se to dá vzít po mostu Chilská, který překonává dálnici D1 mezi Šeberovem a Opatovem. Jedete s dětmi a řeknete si: „super, tam je málo využívaný chodník, použijeme ho.“ Jenže poté, co se po rušné komunikaci K Hrnčířím a přes kruhový objezd u sjezdů na D1 dostanete na onen chodník, čeká vás překvapení.

Smůla, smůla, smůla

Je totiž uzavřen pro rekonstrukci mostu. A co teď? Řeknete si: „hm, přes čtyřproudovou Chilskou určitě jako alternativu zřídili přechod a dostanu se na druhou, již zprovozněnou půlku mostu.“ Smůla. Žádný přechod zde není, alternativní trasa není a vy musíte čtyřproudovku přebíhat bez jakékoliv ochrany. Tak hlavně že pro provoz automobilů zůstaly 3 pruhy.

Překonáte most a hned za ním vás čeká další nástraha. Chodník končí, na druhou stranu se nedostanete. Teď už zbývá jen vjet zpátky do vozovky a zařadit se do pětiproudé silnice, kde se mísí sjezdy a nájezdy na D1 s rušnou ulicí Chilská. A nebo to risknout a přeběhnout dvouproudý sjezd z dálnice D1 s nepřehlednou zatáčkou. Kterou možnost byste brali?!

Ve druhém směru už to nekomentuji vůbec.

Druhá možnost? Zajížďka 6 kilometrů

Nebo vás třeba napadne: „Chilská je moc frekventovaná a chodník je uzavřený, co teď?“ Zkusím druhou možnost! Překonám to nejbližším mostem směrem na východ. Tím je most u Újezdu u Prahy. Tato objížďka je též velmi výhodná! Nejen, že Vám přinese dalších 25 minut a 6 kilometrů cesty navíc. Nasbíráte ještě na 40 výškových metrů a bonusem je cesta po 4,5 kilometru rušných ulic bez cykloopatření: K Hrnčířům, Formanská, Újezdská.

A napadlo Vás, že mezi Průhonicemi a Újezdem také vede cyklostezkový podjezd? Smůla! Ten je též uzavřen. Opět bez alternativy či snahy o zajištění minimálního průjezdu.

Cyklisto, pochop to!

Zkrátka, ani jednu z těchto objížděk nelze nazvat alternativou. Obě přináší spoustu rizikových situací a obě jsou vedeny jen papírově. Ve skutečnosti nebyla ani špetka snahy vyznačit dočasné přechody, přejezdy nebo cyklostezky. A to ani ze strany městských částí, ani ze strany Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které rekonstrukce provádí.

Prostě se na tebe všichni vykašlali a poraď si!

Starosta městské části Praha-Újezd vše korunoval prohlášením: „Cyklisto pochop, že protihluková stěna se musí zrealizovat a bez uzavřeného průchodu to nejde. Jiná varianta překonat D1 je jen přes opatovskou křižovatku nebo přes Průhonice. Buď ohleduplný k těm obyvatelům, kteří bydlí v těsné blízkosti D1. Omezuje je hluk z provozu na D1, který negativně působí na lidský organizmus. Na realizaci protihlukového opatření čekají několik let.“

Cyklisto, pochop to! Prostě se na tebe všichni vykašlali, poraď si! A hlavně buď ohleduplný!

A pak se divíme, že pěšky nebo na kole na okrajích Prahy jezdí málo lidí. V těchto podmínkách je to jen pro ty nejotrlejší. V Německu, Rakousku, Slovinsku, Dánsku, Francii, Polsku nebo Nizozemsku by této situaci snad ani nevěřili.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Pavel Mašek 4. 11. 2021, 11:06
10
2

- Bohužel jedenáctka s Újezdem tvoří sevřené ruce, je to nejhůře propustné místo pro pěší (pro cyklisty už nesouhlasím,ale příjemné to rozhodně není). Neznám v Praze delší zacházku (ani Čerňák či Zličín tomu nekonkuruje), jak se dostat od kolejí na Háje pěšky. Pominu-li všechny rekonstrukce, tak to, že most přes D1 má použitelný chodník jen na jedné straně (druhý vede do keřů a příbytků bezdomovců, které stejně mineme pod mostem, když jdeme na východní stranu), tak absence přechodu na dvouproudém nájezdu je neuvěřitelná. A prý tam dřív byl jsem se dozvěděl, když se JM stavělo.
- No a protihluková stěna, včera jsem zrovna telefonoval se známým o tom, jak na Jižní spojce hrdě staví protihlukovou stěnu, která je jen pro několik vil, které nejsou polovinu roku obydlené a stěna je tak hloupě udělaná, že budovy na vrcholu kopce ostrouhaly. Ale že největší MČ/sídliště v ČR, kde žije nějakých 100 000 lidí, ze kterých minimálně polovina je přímo utlačována hlukem z dálnice a za 40 let žádná protihluková stěna, zahloubení nebo nedej bože snížení rychlosti na 50 se nestaly, to politiky netrápí. Asi je pro místní samosprávu důležitější sponzorovat komerční hokejové haly komerčními úvěry a zadlužit tak místní občany, kteří protestovali už proti samotné výstavbě. Čtyři obrovské developerské projekty zničí unikátnost a výhody zelených ploch pro občany, biodiverzitu... A jestli mi někdo bude tvrdit, že kapacita silnic stále stačí (jako tvrdí právě developeři OC Westfield nebo projektu Opatov-Na Jelenách a další), tak buď nemá mozek nebo bere do kapsy, doložím důkazy, že zácpy jsou tu kolikrát horší než na Náměstí Republiky - a nemluvím o Vánocích a jiných svátcích.

Tomáš 4. 11. 2021, 12:37

Ehm, na Náměstí republiky (v Praze) zácpy nejsou - auta tam prakticky nemůžou. Což je tak nějak obecně řešení zácp, zvlášť když tam jezdí vlak, metro, tramvaj i autobus.

Pavel Mašek 4. 11. 2021, 13:11

@Tomáš
- omluvuji se za nepřesnou formulaci; "kolem Náměstí Republiky" například...

Sch 4. 11. 2021, 13:27
13

"cyklisto pochop to" to byl můj WTF moment tohoto článku. Toto není jen tak spojení MČ Újezd a Šeberov používalo spousta lidí i dětí samostatně, protože to bylo jediné a navíc bezpečné. Myslím že starosta Újezdu si zavařil.

Pavel Mašek 4. 11. 2021, 15:48

@článek
- na webu viz link se uvádí nějaké informace navíc... https://zdopravy.cz/prazska-mestska-cast-pred-podchod-slozila-desitky-klad-aby-do-nej-nemohli-cykliste-a-chodci-86807/

Roman 4. 11. 2021, 16:02

Cyklista by i pochopil, kdyby to trvalo týden či dva. Jenže podjezd je zavřený od začátku června a reálné práce začaly v polovině října. Momentálně je uzavírka prodloužena do konce listopadu. Místo klád je tam solidní, udusaný, asi 2 metry vysoký násep. Domnívám se, že s otevřením už se vůbec nepočítá.

Zbyněk 4. 11. 2021, 18:29
8
3

Tohle je špatně od samého začátku.
Hluk vzniká na dálnici. Hluk se zvyšuje s rychlostí. Rychlost se dá jednoduše snížit dopravní značkou. Bez nákladů.

Za rychlost řidičů jsou omezováni cyklisté.

Česká republika 2021.

Pepa 5. 11. 2021, 12:33
1
7

Čtyřproudá cesta neexistuje, doporučuji autorovi prostudovat základy dopravního inženýrství.

Boris 8. 11. 2021, 13:54

rad by som spomenul jednu drobnost (a mozno sa mylim, ak ano, ospravedlnujem sa), podjazd v Ujezde som pred cca 3 tyzdnami presiel bez problemov, uzavreli ho znovu?
ps: ako keby to planoval, projektoval, realizoval a dozoroval niekto zo Slovenska... u nas sa nerozpakujeme zablokovat EV alebo nechat cyklistov sa vozit cez stavbu cesty bez cistenia vozovky.

Martin Šnobr 8. 11. 2021, 23:20

@Boris – ano, podjezd v Újezdu už otevřený byl. Uzavírka v Šeberově ale stále trvá, i když už měla dávno skončit.

Zdenek 9. 11. 2021, 13:26
2
2

Jak lze take cist zpravu z pozice nekoho, kdo bydli na podobnem miste na opacne strane Prahy (mimochodem u D5) a nezna mistni situaci u D1 ... .

Zavreni prujezdu pres dalnici by mi jako cloveku, ktery v maximalni mire jezdi na kole, vadilo, velmi vadilo. Nicmene z clanku vyplyva, ze jediny zmineny mistni hlas, a to sice starosta (voleny zastupitel obyvatel zasazene obce, ktery je snad reprezentuje), uzavreni chape, ba dokonce jej podporuje. Zrejme to povazuje za opatreni, ktera je treba tolerovat, aby se vybudovalo neco jineho. Verim, ze si je vedom toho, ze pruchod/prechod byl pouzivan (i detmi jdoucimi do skoly). Uprimne: na zaklade zkusenosti z nasi obce me kriklouni na facebooku prilis nezajimaji, nejaky obrazek by bylo mozne udelat ze zapisu ze zastupitelstva obce, pripadne verejneho zasedani zastupitelstva.

Mozna to bylo jinak, ale co chcete delat, kdyz __mistni__ zastupitelstvo je se situaci ztotozneno a postup podporuje? Musi je primarne dohodnout mezi sebou.

Pavel Mašek 9. 11. 2021, 16:38

@Zdenek
- tady není problém v tom, že byl zavřený podchod kvůli stavbě, to akceptuje rozumný člověk, nejsem motorheadi z Brna, kteří podpalují radnici kvůli zrušení jednoho parkovacího místa na chodníku před vjezdem do školky. Problém byl, že (dost věcí není ani v článku zmíněno):
- - - spoléhalo se klasicky jen na úřední desku, která se i při velké snaze strašně špatně sleduje a nedá se na ní ani nějak vyhledávat; kéž by (jako na pár místech v republice či zahraničí) byli lidé informování alespoň letáky/vývěskami na barácích/zastávkách/SAMOTNÉM podchodu...
- - - nejprve nebyla označena obchozí/objezdová trasa
- - - stanovené obchozí/objezdové trasy se nedaly využít, oboje zavřeno
- - - podchod byl zavřen měsíce před začátkem stavby zbytečně
- - - podchod byl zavřen po dokončení stavby několik týdnů zbytečně
- - - no a když už se tam může stavit protihluková zeď (která mimochodem je v českém standardu a ne standardu nizozemském, kde opravdu stěny fungují, ne jako naše), mohlo se to vzít rovnou s vylepšením podchodu ve smyslu lepší osvětlení, snížení dna alespoň o 50 cm ohlazení povrchu, přidání zrcadla a v návaznosti konečně zpevnění té cesty mezi zvířátky na louce a zejména toho vjezdu na ni, která je půl roku tekutým pískem....

Zdenek 9. 11. 2021, 21:21

@Pavel Masek: ja s vami mohu ve vsem souhlasit, ale co si o tom mam z dalky myslet, kdyz starosta obce s tim souhlasi a jeste "nevisi na kandelabru"? Predpokladam, ze upravy kolem dalnice organizuje/projektuje/plati vyssi organ s celostatni pusobnosti (ministerstvo dopravy, reditelstvi silnic a dalnic, minimalne nejaka krajska organizace) a ten komunikuje a sbira informace od mistnich prostrednictvim nejnizsiho stupne statni spravy -- obce. A kdyz zastupitelstvo obce nevyjadri namitky (proti uzavirkam, proti jejich planovane delce, proti absenci objezdove trasy, proti navrhovanym parametrum protihlukovych opatreni, ...), musi to takto zakonite dopadnout. Obec se urcite o chystanych akci nedocetla "na uredni desce", ale byla obeslana jako ucastnik rizeni. Nerikam, ze cela, ale cast viny lezi i na "mistnich" (ano, mozna je starosta neschopny, ale to neni chyba systemu).

Pavel Mašek 9. 11. 2021, 21:44

@Zdenek
- já rozumím a také souhlasím, proto asi autor vypíchl ten způsob vyjadřování starosty, který byl silně apolitický nebo jak to popsat. Je otázka, jak to vidí místní občané a jaké se tam dějí jiné věci a jak to dopadne v dalších volbách. Nejsem tamější, ale velmi často tam chodím pěšky, právě i tím podchodem a jezdím po D1 a jediné, co tam jako návštěvník vidím, je, že se to území zastavuje. Tak co mohu usuzovat z toho, asi radši nic, když nemám dost informací...

Pavel Mašek 15. 11. 2021, 14:00

dodatek: jsem tam byl a je to pořád zavřené, u koní je cedulka s termínem do konce října a když dojdete k dálnici, tak je nová cedulka, ze kvuli pocasi se to protahne do konce listopadu, nicmene jerab u d1 se za poslednich 14 dni krasneho pocasi nehnul a neni postaven ani dalsi metr, nedivil bych se, kdyby to tam bylo zavrene do pristiho roku

Pavla Slabová 2. 1. 2022, 09:49

stále uzavřeno,na staveništi již několik dní ani noha.Firma Samson zcela v pohodě...

Pavel Mašek 2. 1. 2022, 15:56

@Pavla Slabová
- viz info v mapě, od starosty Újezdu jsme dostali informaci, že otevření předpokládají v polovině ledna
- ještě dodám, že jsem přednesl konkrétní návrhy na lepší informovanost občanů u obdobných akcí, na to jsem reakci nezískal - nejblíže se k tomu blížila věta, že se jedná o akci ŘSD, tedy to chápu tak, že ruce od problému pryč. Silné zpoždění však přiznal, omluvil ho ale hotovou stěnou, která prý pomůže místním rezidentům. Osobně jsem zvědav na nová měření a porovnání hluku mezi domy, jelikož nikde u D1 není val blíž a výš u pražských MČ pro ochranu rezidentů a tam se nic neděje, natož na místech, kde není val ani zeď (například samotný Šeberov)
- Předal jsem také zároveň v komuniké konkrétní příklady negativních dopadů na občany v různém věku, které tato akce měla. Stejně tak jsem předal konkrétní "příběhy", jak lidé vnímají své okolí a jsou rozhořčeni danou situací (nejčastěji zmiňovali asi, že nikdo nic neví, nikdo nám nic neřekne). A to i od místní mládeže, která mě velmi mile překvapila svoji informovaností o dění v jejich okolí, schopnosti vyjadřovat se snad lépe než kdejaký politik k tématu, nepřekvapil mě však slovník, když si zanadávali na situaci, která i je ovlivnila.

Pavel Mašek 3. 1. 2022, 17:46

Tak dnes jsem tam byl, je tam dodaná cedule od firmy Samson, že se otevře 17,1,2022, viz zde https://mapa.prahounakole.cz/#misto=u_47576

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5