Karikatury o (ne)udržitelné dopravě ověnčily pražské nábřeží

Publikováno: 01. prosince. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 04. prosince. 2021
Autor: Timur Kireev
Úvodní foto: Timur Kireev
Publikováno: 01. prosince. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 04. prosince. 2021
Autor: Timur Kireev
Úvodní foto: Timur Kireev

Četná cykloopatření v Praze, která Magistrát provádí v posledních letech, vyvolávají tvrdou kritiku od části veřejnosti i opozičních pražských politiků. Tento odpor je občas tak hlasitý, že na spoustu příznivců jízdy na kole má bezpochyby silný demotivační efekt. I ty nejpřesvědčenější z nás někdy napadla otázka, jestli na ty silnice opravdu patříme a zda nejsme ta menšina, která chce víc než si ve skutečnosti zaslouží. Právě probíhající výstava na opěrné zdi Letenských sadů ještě jednou připomíná, že pravda je na „naší“ straně.

Karikatury od amerického křeslíře Andy Singera vznikly před více než dvaceti lety, nyní jsou však aktuální jako nikdy předtím. V dnešní době je naprosto odborným konsensem, že stávající intenzita automobilové dopravy není udržitelná a to nejen z hlediska komfortnosti našich měst, ale také v kontextu klimatické krize, kterou zažíváme.

Můžeme zde mluvit o průměrné obsazenosti osobních automobilů nejen v Praze (1,3 osoby na vozidlo), ploše, kterou zabírá parkovací místo (12 metrů čtverečních) nebo o čase, který auto není využíváno a jen zdobí ulici (přes 95%). Koneckonců je to právě silniční doprava, která tvoří až 80 procent emisí v Praze, auta tedy škodí pražskému ovduší nesrovnatelně více než průmysl.

Nemůžeme si dovolit čekat, až se vášniví motoristé sami přestanou bránit zklidnění městských ulic. Musíme tato témata otevírat sami a neustále poukazovat na problémy, s nimiž se kvůli enormnímu množství aut potýkáme. Je třeba kontinuálně a důkladně vysvětlovat, proč je podpora cyklistiky prioritou. Víme totiž, že automobilizace měst je slepou uličkou a čím dál po ní jdeme, tím náročnější bude cesta zpátky. Autor jak kdyby říká: buďme sebevědomí a hrdí, nenechme se odradit těmi, kdo chce z ulic magistrály a z náměstí parkoviště.

Pamatujme si: lobbujeme za zájmy lidí na kole proto, aby naše města byla bezpečnější, komfortnější a ekologičtější pro všechny, nikoli proto, že jsme si sami zvolili kolo jako hlavní dopravní prostředek. Naše názory nestojí na vlastních preferencích a egoismu, nýbrž na reálných výzkumech a zkušenostech z těch nejlepších měst na světě. Myšlenka města pro auta by sice sklidila potlesk v některých hospodách, setkala by se s naprostým nepochopením na katedrách urbanismu a městského plánování na univerzitách napříč celým světem.

Přes veškeré snahy o marginalizaci cyklistů a cyklistek je nepochybné, že udržitelný způsob dopravy získává i v Česku čím dál víc příznivců. Tím se však nesmíme nechat omámit. Bez osvěty a veřejné diskuze to půjde velmi pomalu, proto mějme na paměti, že náš boj za udržitelnou dopravu nekončí, nýbrž tepve začíná. Chceme-li jít cestou nejvyspělejších zemí, pak není žádná jiná možnost než osobní automobilovou dopravu omezovat. Chceme-li mít za vzor rozvojové země na východ od nás, pokračujme v automobilizaci.

Pořadatelům výstavy, konkrétně galerii Artwall, patří velké díky – veřejná diskuze vedená takto lehkou a ironickou formou má zpravidla mnohem větší dosah než seriózní odborné debaty. Doufám, že se nad tématem spontánně zamyslí co nejvíc kolemjdoucích. Navštivte výstavu Karik(aut)ury.

Timur Kireev

Autor instagramového blogu Deník cizince, cestovatel

Komentáře k článku18

TiK 02. 12. 2021, 14:41
4
18

Hadanka:
Cykliste jezdi a/za sebou b/vedle sebe maximalne dva c/je to jedno.

Tesi me, ze pokracujete v ilustracnich fotkach, dokumentujici praseni cyklistu

lokutus 02. 12. 2021, 15:05

TiK:

Místo abyste byl rád, že nejedou po chodníku, takhle zbytečně rýpete. Ti lidé dělají záslužnou činnost!

Timur 02. 12. 2021, 15:24
6
1

TiK: z obrázku není zřetelné, zda se jedná o souběžnou jízdu nebo o předjíždění. Opatrné předjíždění je naprosto legální a legitimní. Pozdravuji.

David 02. 12. 2021, 17:46
5
2

Tik: Motoristé jezdí:
a) ekologicky
b) ekonomicky
c) naprosto zbytečně

Ondra 02. 12. 2021, 18:54
12

@Tik - na fotce vidim cyklistu jak předjíždí jiného cyklistu a ještě ho při tom zdraví :-)

TiK 03. 12. 2021, 09:54
2
1

@lokutus: bohuzel je tam chodnik uzky a legalizace zrejme nebude pruchozi. V tomto nebezpecnem useku tedy cykliste nebudou mit moznost volby a budou nuceni sdilet prostor s IAD.
Resenim by bylo omezeni jen na jeden pruh pro IAD a zbyly vyhradit pro cyklisty. Vcetne vyskoveho oddeleni ci baliset. Z tohoto pohledu je nedavna rekonstrukce znacne nedomyslena a pro cyklisty omezujici. Snad nejake mistni sdruzeni by se toho mohlo ujmout a zkusit prosadit lepsi cyklontegraci pro danou oblast.
Zvysila by se tim jak bezpecnost, prostupnost oblasti na kole i plynulost dopravy a jiste by to privedlo dalsi cyklisty, kteri pohodlene spojeni Kapitana Jarose - Letna - Malostranska ocekavaji.
V nepodledni rade by zklidneni mistni dopravy melo pozitivni vliv na chodce a zelen na Letne.

Vratislav Filler 03. 12. 2021, 12:18

Děkuji za skvělý důvod odkázat opět na stránku cyklistického mythbustingu, jmenovitě na předsudek, že chtějí-li cyklisté cokoliv důstojného (aby s nimi řidiči zacházeli ohleduplně, zřizovala se pro ně cykloopatření, apod.), musí nejdřív přestat porušovat pravidla silničního provozu. https://cyclingfallacies.com/cs/55/respekt-si-cyklist%C3%A9-mus%C3%AD-zaslou%C5%BEit

TiK 03. 12. 2021, 12:30
3
3

Vrato, ty se nejak porad mijis s tou myslenkou, ze na strankach popularizacniho webu by se na ilustracnich fotkach nemelo objevovat cyklopraseni.
Ono je to jednak smesne a jednak mi to dava duvod vas tu na to upozornovat a sledovat, jak se muzete uminusovat, nicmene s tim faktem, ze je na fotce neco spatne proste nic neudelate. (nejen tady, upozornoval jsem na to u vice clanku)

David 03. 12. 2021, 18:11
12
1

Tik: Když vám jedna fotka nejisteho obsahu dokáže způsobit takové psychické trauma, nechci vidět co se stane, až zkusíte pochopit i text...

Pavel Mašek 03. 12. 2021, 22:56
1
1

@článek
- je tam silná nepřesnost a mělo by to být:
- - - "Občasná cykloopatření v Praze, která Magistrát provádí v posledních letech, vyvolávají tvrdou kritiku od části veřejnosti i opozičních pražských politiků.
- - - "Tento odpor je tak hlasitý, že nejen na příznivce jízdy na kole má bezpochyby silný demotivační efekt, v zimě kvůli tomu nespí už ani veverky."

@Vratislav
- šíření (opakované) dezinformací a autolobbistických brakových reklamních kampaní je ostudné a zaslouží půl hodiny hanby v rohu

újezďák 04. 12. 2021, 08:58
1
3

jenom k tomu odkazu na ovzduší, už jsem sem několikrát za ta léta dával odkazy na sledování ovzduší v městech , podotýkám, ne z důvodů že bych podporoval samotná auta, ale z důvodů reality toho, že vzduch ve městech kde cyklistika má mnohem významnější podíly než v Praze, je stejně znečištěný . Momentální čísla z Prahy jsou lepší než z Amsterdamu či Kodaně, čili u moře větraných měst :) V průměru je na tom s ovzduším Praha plus minus stejně . Beru jako důkaz faktu, že pro Prahu je klíčová robustní MHD ( mnohem robustnější než ve výše zmíněných městech) . Navíc vím, že většina dojíždějících do práce na kole v mém okolí přešla na kolo právě z MHD....

Martin Šnobr 04. 12. 2021, 11:14
11

@újezďák – nelíbí se mi ta logika „koukejte, města s větším podílem cyklodopravy mají stejně znečištěný vzduch, takže se vlastně nemusíme snažit". Navíc, dlouhodobé statistiky, např. European City Air Quality Viewer vaše tvrzení nepotrvzují. Praha se v rámci dlouhodobého měření umístila na 203. příčce, Amsterdam 182, Kodaň 143, takže stále lepší než my. Faktem je, že na znečištění ovzduší umírá v Praze ročně přes 500 lidí a na překračování limitů dlouhodobě upozorňují odborníci. Překračujeme české i evropské normy. Podle mě bychom se měli snažit, dokud těch lidí bude umírat co nejméně. On ten hnusný vzduch má velký vliv i na nás „zdravé", co to vdechujeme každý den. Ovlivňuje to naši náladu, podporuje nemoci, dlouhodobě nám zadělává na větší problémy. Nemluvě o tom, co znečištěný vzduch dělá s vývojem nejmenších dětí.

Pavel Mašek 04. 12. 2021, 20:29

@újezďák
- vždy je třeba sledovat všechny faktory, Amstr například má úplně jiný průmysl na okrajích než my, přístav tam dělá pěkné průšvihy a v centru má pořád lepší vzduch dlouhodobě. je také třeba sledovat, kde se to měří, rozptylovost (dynamika plynů) je sakra zálusk a odborníci se často hádají, kam měřící přístroje umístít, aby to bylo věrohodné a často i víc, než aby to bylo dlouhodobě z hlediska času homogenní... radioaktivita také může tam, kde stojím, být nula a o tři metry dál mít kámen skoro smrtelnou dávku...

Zdenek 05. 12. 2021, 08:46

Nizozemi: ono je vubec zajimave, ze v Nizozemi pocet aut (absolutne i na hlavu) setrvale roste. A pocet aut na hlavu je velmi podobny CR, v zemi, kde je hustota obyvatel 3x vetsi, tudiz asi i dojezdove vzdalenost budou mensi, byl ocekaval vetsi rozdil. Nu, asi jsou to "vasnivi motoriste", jak je uvedeno v tomto agitacnim clanku. Ale urcite o zivotni prostredi je treba bojovat, nicmene cyklistika neni ten lek.

Vratislav Filler 05. 12. 2021, 10:19

@Pavel Mašek: Nechápu. Nějaký problém s Cycling fallacies?

Pavel Mašek 05. 12. 2021, 13:15
2
1

@Vratislav
- https://ih1.redbubble.net/image.209874829.8948/st,small,845x845-pad,1000x1000,f8f8f8.u5.jpg

Martin P. 07. 12. 2021, 00:02

@Zdeněk: Proč by větší hustota obyvatel měla implikovat menší dojezdové vzdálenosti? Přijde mi to jako na sobě úplně nezávislé veličiny, ale třeba mi to vysvětlíte.

Zdenek 07. 12. 2021, 08:07
1
1

Martin P.: nevim, mozna jsou nezavisle, ale cekal bych, ze pri vetsi hustote obyvatel bude i vetsi hustota zamestnavatelu (a dalsich cilovych mist) a tim mensi dojezdove vzdalenosti. Tj. kdyz takova "hausfrau" absolvuje kolecko domov-skola1-skola2-nakup-domov-skola-..., nebude litat po velke plose. I napriklad hustota kaderniku, lekaru, ... (a dalsich "sluzeb" zavisejicich na poctu zakazniku) bude vyssi.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Zprávy z dubnové až červnové cyklokomise
Blogy,

Zprávy z dubnové až červnové cyklokomise8

07. června. 2021, 21min. čtení