Praha 2: Bělehradská zůstala pro cyklodopravu neprůjezdná

Publikováno: 17. ledna. 2022, 2 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 17. ledna. 2022, 2 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr

Během minulého roku proběhla rekonstrukce Bělehradské ulice u stanice I. P. Pavlova. Zdejší tramvajová zastávka je nově bezbariérově přístupná, změnil se také dopravní režim. I když ulice byla nově částečně zprůjezdněna pro auta, na kole tudy lidé stále neprojedou. Šlo by přitom o jednu z mála cest, jak se dostat bezpečně z Prahy 1 na I. P. Pavlova nebo dál na náměstí Míru.

Pražský magistrát, který přestavbu ulice prováděl, o zavedení cykloobousměrky diskutoval s místní městskou částí Praha 2. Ta spolu s Dopravním podnikem (informace o nesouhlasu DPP dodána několik hodin po vydání článku, pozn. red.) ale umožnění obousměrného provozu lidí na kole na ulice, kterými vede plánovaná cyklotrasa A410, odmítla. K realizaci by stačilo na doplňkové tabulky pod zákaz vjezdu doplnit k „mimo tram“ symbol kola a doplnit cyklosemafor na křižovatku Škrétovy a Anglické.

Jinde ve městě režim funguje

Pokud se vedení Prahy 2 bálo, že by povolení jízdy na kole narušilo plynulost tramvají, měla by se podívat do ulic, kde takto provoz funguje již řadu let. Jízda v protisměru s povolením tramvají a kol je vidět např. v ulici Jungmannova, Korunní, Jindřišská, Dlážděná, Havlíčkova, Revoluční, Milady Horákové nebo v Lidické na Andělu – a žádné problémy se zde nedějí.

Nový průjezd pro auta

Nová úprava mezi Mikovcovou a Vocelovou navíc z Bělehradské nově udělala průjezdní místo pro auta. Z Mikovcovy se původně muselo jet přes trať, Vocelova byla zaslepena. Nově jsou tyto ulice propojeny přes tramvajovou trať a je tak nepochopitelné, proč na zbylých metrech nešlo povolit také průjezd kol. Vznikla by tak téměř zdarma alespoň trochu bezpečná trasa mezi Muzeem a I. P. Pavlova.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Zbyněk 17. 1. 2022, 18:34
2
6

Takže na to musel viset návrh stanovené na úřední desce Prahy 2. To není na Praze 2 nikdo, kdo by se jednou za čtrnáct dní podíval na úřední desku a případně poslal námitku? Na Praze 8, v Lounech a mnohde jinde to lidé s úspěchem dělají.

Takže ono to nebude asi jen o tom, že zlej Korseska nemá rád cyklisty...

Michael 17. 1. 2022, 19:16
12
3

SPOLU proti cykloobousměrkám ?

Pavel Masek 17. 1. 2022, 19:49
3
2

@Zbynek
- vsadim se, ze se to pripominkovalo, ale nazor obcana je k nicemu v nekterych MC. A casto i odborniku, kteri nesedi ale na radnici...

Martin Šnobr 17. 1. 2022, 19:57

@Pavel Mašek – bohužel, žádná připomínka nepadla. Málokdo ví, že každý má právo se k místním úpravám provozu vyjádřit a napsat k nim námitky, které úřad musí buď přijmout (návrh změnit) nebo vyvrátit. Kdyby víc lidí sledovalo úřední desku svého města nebo městské části, podařilo by se X takovým věcem předejít.

Tomáš 17. 1. 2022, 20:23
10
2

Já už takhle připomínal cykloobousměrky v Praze 8 asi sedmkrát a sice jim to soud vždycky shodil, ale v ulicích značky nejsou. Nyní mám dílčí připomínku vůči zneprůjezdnění ulice bez cykloobousměrky a proti parkování na chodníku a jsem zvědav, jak to dopadne, ale jako známé firmě očekávám, že mi to zamáznou a za se budu muset soudit. Tohle chce politickou změnu, správní cesta je moc pomalá (jakkoliv k ní kohokoliv vyzývám, tlak to určitě vytváří).

K článku bych rád pochválil ten vyvýšený přechod - nechápu, proč to není standard v celé zemi.

David 17. 1. 2022, 23:05

V podobném duchu funguje Myslíkova mezi Oborů a Spálenou. V jednom směru pro všechny, ve druhém jen tram a kola...

Pavel Mašek 18. 1. 2022, 10:34

@Martin Šnobr
- jako fakt ani jedna? Na exponované dvojce ani Automat nebo Adra nic nepřipomínkovali? Už by měly i kurýrní společnosti toto sledovat a lobovat za sebe! Tak se omlouvám za mistifikaci, nicméně co jsem napsal, určitě platí jindy :-)

kuba 18. 1. 2022, 11:32

Martin Šnobr: to je pravda skoda, ale na druhe strane to, ze tak zakladni vec neudela urad automaticky (kdyz k tomu ma dokonce vyzvu od magistratu) je velmi, velmi smutne a o pomerech na radnici P2 to vypovida dost negativne.

MaT 18. 1. 2022, 12:09
1
6

Kurýrní společnosti? Myslíte třeba Wolt, jejichž kurýři tak často jezdí jednosměrkami v protisměru, po chodnících a občas klidně i na červenou? Když je člověk slušně upozorní, někteří jsou pak i dost sprostí. Posledně, když jsem jednoho upozorňoval, že je v jednosměrce, tak mi dokonce vyhrožoval fyzickým násilím... Taky pro ně asi jezdí dost cizinců, co česky ani neumí - ale ti jsou paradoxně asi slušnější, těm když řeknu, že jednosměrka platí i pro ně na kole, tak se třeba někdy i omluví a třeba to i fakt otočí...

Speciálně Woltu jsem už v minulosti opakovaně psal, že by své kurýry měli poučit o pravidlech provozu a trochu dohlížet na to, aby lidi co pro ně jezdí je dodržovali, případně se rozloučit s těmi, kteří tak nečiní, ale asi to moc nepadlo na úrodnou půdu. Většinou jen poděkují za podnět, ale párkrát už mi i napsali, že případné přestupky mám řešit s městkou či státní policií a že oni nic. Jasně, on tam ten kurýr určitě se mnou bude čekat, když tu policii budu volat...

Bohužel zrovna třeba na Praze 2 se těchto kurýrů pohybuje docela hodně (a nejen Wolt, ještě třeba Uber, dřív jsem ještě občas vídal Dáme jídlo). Moje teorie je, že asi občas na ÚMČ Praha 2 nějaká ta stížnost od více či méně rozhořčených místních obyvatel na chování těchto "gaunerů a vrahů na kolech" přijde, takže ti se tam pak jen utvrzují v tom, že proč by pro takovou svoloč vůbec něco dělali...

David 18. 1. 2022, 12:22
14

Takže od diskuse "Proč to nepovolit, když by to fakticky nikomu nemělo vadit, na jiných místech už to je a cyklistům by to pomohlo, protože jinudy mohou v přiměřené relaci tak leda po severojižní magistrále", plynule přejdeme k diskusi "Cyklisté stejně porušují i gravitaci, tak nemá cenu jim cokoliv povolovat, Policii na ně..." :o)

Kurýři jsou případ těch cyklistů, kteří mají spěch v popisu práce. Tím neschvaluji jejich porušování předpisů, ale je na nich vidět, jak si kde volí cestu nejmenšího odporu. Někde v protisměru ve vozovce, někde po chodníku, někdo po chodníku i ve směru... Krásně ukazují nedořešenost Pražské dopravní infrastruktury z pohledu cyklistů, ale tím pádem i pěších (zřizují si stezky pro chodce s povoleným vjezdem kol, kde se jim namane).

Kdyby bylo centrum pro cyklisty plošně prostupné, tak si jejich prasení nevšimneme, protože by nebylo.

Pavel Mašek 18. 1. 2022, 12:26

@MaT
- Ano, právě kurýrní společnosti, které tu infrastrukturu potřebují, by měli toto sledovat (nejen ty samozřejmě), protože na ně se obrací negativní následky. Je více zainteresovaných skupin a lidé jsou šikovní, nezabere to zas tak času, jenže on ten systém úředních desek a připomínkování je pro většinu lidí tak odrazující se v tom zorientovat, že ani nezačnou. Chybí taky na komunálních úrovních skupina watchdogů, která by organizovaně toto sjížděla.

MaT 18. 1. 2022, 15:33
3
1

No zrovna Wolt a Uber to podle mě asi mají fakt dost na háku. Ale doufám (možná jsem ale naivní), že třeba ty společnosti, které z nákladních dep na Těšnově a Smíchově rozváží zboží za pomoci cargo kol by to třeba mohly vidět jinak a opravdu s tímhle pomoci...

Zrovna s Prahou 2 - resp. odborem dopravy - jsem v minulosti komunikoval docela dost, ptal se, proč na různých místech cykloobousměrky nemohou být - ale nemělo to prakticky žádný efekt. Maximálně mi pak někdy odepsali, že připravují (nebo už připravili) nějaký cyklogenerel, v něm nějaké úseky jsou. Jenže připravený už je několik let a co se od té doby realizovalo? V podstatě na Praze 2 žádnou cykloobousměrku nemáme doteď - pokud za to někdo nechce vydávat ten jeden protisměrný pás na Karláku vzniknuvší někdy vloni u kterého jsem nějak nepřišel na to, jak by mi v rámci mých cest mohl být nějak prospěšný a jak ho využít - a to jsem se snažil fakt hodně. Možná, kdyby to někdy pokračovalo tou Žitnou nahoru, tak snad, ale toho fakt nevím, jestli se někdy dočkáme...

Jinak aby mé nadávání na cyklisty co nedodržují předpisy někdo nepochopil špatně - já sám na kole jezdím také dost, dojíždím denně do práce (i teď přes zimu) a bydlím právě na Praze 2. Ale asi i díky tomu jsem svědkem prasení těch kurýrů v podstatě i několikrát denně a určitě to k pozitivnímu vnímání cyklistů jiným účastníky provozu (a hlavně chodci) moc nepřispívá...

A nejhorší je, že někde je to opravdu zbytečné - občas někdo jede v protisměru, přitom stačilo jet o ulici vedle (a nebylo to delší a nešlapal by kvůli tomu navíc do kopce)... Nebo jede po chodníku, sice je tam jednosměrka, ale on i jede správným směrem... Bojí se provozu? V ulicích jako třeba Lužická, Moravská? Jestli i tam, tak by si asi fakt měl najít jiné povolání...

A tam kde bychom na Praze 2 potřebovali alespoň nějaké hodně krátké úseky jako cykloobousměrky, kde to moc rozumně objet nejde (Ke Karlovu, Koubkova, v okolí Záhřebské), tak nic, protože Praha 2 je nějak doslova "zabetonovaná" (v souvislosti s Folimankou a některými dalšími projekty je to koukám také hezký dvousmysl) ve svých pozicích...

A ještě k těm úředním deskám - tak ty se přiznávám fakt nemám moc času kontrolovat...

Ještě jedna technická - zrovna na Praze 2 ještě tu úřední desku sice mají online, ale na nestandardním portu (ne port 80 či 443, jak se na správný web patří), takže se na ní z některých sítí třeba ani nepodívám. Při tom by bylo velmi jednoduché před to dát nějakou proxy, nebo to přesměrovat, aby to mohlo poslouchat i na standardním portu. Ale jak jsou asi na P2 neschopní někteří úředníci, tak to bohužel asi platí i o IT odboru radnice...

Zbyněk 18. 1. 2022, 16:09
2
3

Představa, že komerční firmy budou dělat watchdoga je poněkud mimo. Přinejmenším proto, že by pomohli nejen sobě ale i konkurenci. A to firmy z pochopitelných důvodů nedělají.

Od watchdogování jsou občané, vážení.

Pavel Mašek 18. 1. 2022, 16:39
2
1

@Zbyněk
- nikdo tu nepsal, že firmy mají plnit roli watchdoga, já jsem jen psal, že toto chybí na komunální úrovni. Jinak jsou firmy, které plní takovou roli, samozřejmě v oblastech, které ovlivňují je, jenže většina té práce, která je vidět z tohoto vínku, je lobbing.

kuba 18. 1. 2022, 18:01

Zbynek: jakozeby se kapri nemeli snazit zvetsit rybnik, protoze krome nich by pribylo misto i sumcum nebo stikam? Firmy vzdycky maji zajem na zlepseni podminek oboru, i kdyz to pomuze jim i konkurenci. Co si hlidaji je, aby se podminky nezlepsily jen konkurenci a jim ne...

Brahma 20. 1. 2022, 10:58

Je to hodně smutné. Bělehradská je opravdu jedinný rozumný průjezd od Hlavního nádraží směrem na Nuselský most a Prahu 4. Tak se tam dál bude jezdit ilegálně.

Zbyněk 22. 1. 2022, 07:43

Očekávat od globalnich firem, které mají sotva web v češtině a na trhu působí par let, že se budou účinně zasazovat o lepší cykloinfra by mě vůbec nenapadlo.
Wolt a spol. nelze srovnávat např. s lokalizovanym ČEZem působícím na saturovanem trhu.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?
Blogy,

Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?

24. července. 2022, 15min. čtení12