Jízda po chodníku je přestupek. I když je to z hlediska předpisů nešťastné, kvůli nedostatku bezpečné infrastruktury a vlastních zkušeností odšlape nezanedbatelná část cyklistů v mnoha velkých českých městech své první kilometry po chodnících. Chodníky znají z dřívějška jako chodci a vědí, že jsou na nich v bezpečí, a proto na nich při počáteční nejistotě začínají.
Ve městech, která postrádají dostatek cyklistické infrastruktury, mohou mít cyklisté tendenci na chodníku zůstat, i když se už dostatečně zocelí. Zkušení městští cyklisté ale vědí, že to není ani tak bezpečné, ani tak praktické, jak by se z pohledu prvního kilometru jízdy městem zdálo. Nebojte se jet po silnici!
Magazín Městem na kole si pro jarní sezónu 2022 připravil svou klasickou sérii návodů, jak správně a bezpečně jezdit na kole v městském provozu. Začneme úplnými základy a postupně se dostaneme k pověstným třešničkám na dortu pro pokročilé. Návody budou vycházet pravidelně, alespoň jednou týdně, po celou jarní sezónu. Jedná se o adaptaci textů, které již byly publikovány.
Jezděte s námi! Jezděte bezpečně, správně, předvídatelně a ohleduplně.
Jet po silnici často nebývá složité. Tam, kde je slabý provoz, jízdou v silnici jen získáte. Protože:
Autům se ve městě nevyhnete. I kdyby ve vašem městě vznikly desítky nebo stovky kilometrů oddělených cyklostezek (dle velikosti města), na ulicích, kde je slabý nebo středně silný provoz, se budete o společný prostor dělit s auty vždycky. Tak tomu je i v cyklisticky vyspělých zemích. Výjimkou je Nizozemsko, kde pro komfort lidí na kole udělali všechno; tam se to týká jen ulic s velmi slabým provozem. Ale nezoufejte: čím víc cyklistů bude v ulicích, tím více s nimi budou řidiči aut počítat.
Zvládáte-li základní dovednosti z předchozího návodu (ukazovat, ohlížet se a odbočovat), máte v zásadě vyhráno: můžete bez obav do všech vedlejších ulic a zvládnete i překřížení ulice hlavní. V další fázi můžete začít pošilhávat po ulicích, kde auta nejsou vzácností. Tam už potřebujete znát zásady bezpečné jízdy v provozu, které popíšeme v příštích dílech za týden a dále.
A konečně jedna rada na závěr: Je-li chodník zalidněný a vy se nechcete pouštět do provozu, nestyďte se z kola slézt a vést ho. Za žádných okolností na chodníku neohrožujte, neomezujte a ani neobtěžujte pěší.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
David 9. 5. 2022, 12:31
1
1
Tak nevím. Mě učili, že kolo patří do vozovky vždycky, není-li vedle cyklostezka. Na chodník patří jen cestou z hospody, a to vedle mě. Dítě které jede se mnou tak před sebe, abych ho mohl případně odclonit a svým předním kolem mu tak trochu "vymezit životní prostor"...
Tik 10. 5. 2022, 05:03
4
@david tady se jede "kolo na chodniku je prestupek" (a i to je pokrok proti drivejsku), takže kdyz na chodniku jedete, tak budte ohleduplní (a nasleduje několik doporučení pro bezpečnější inkluzivní pohyb kola na chodniku.
To je tako vy místní folklor, rekl bych....
Vratislav Filler 11. 5. 2022, 15:48
2
Tady někomu chybí následující článek:
"JAK NA KOLE NEJEZDIT PO CHODNÍKU
Jezdíte po chodníku a bojíte se jet ve vozovce v silném provozu? Jděte se zastřelit!"
:-)
Jenda 11. 5. 2022, 16:14
1
VF: Požádejte kamaráda, aby vám ukázal jak se jezdí a naučil vás to? Když chcete jet autem, tak je dokonce povinné školení (autoškola), užívejme si, že na kolo oficiální škola a zkouška potřeba není, ale považujme za v pořádku, když někdo takovou pomoc potřebuje.
kuba 11. 5. 2022, 16:36
5
Jenda: u mnoha lidi neni vyhybani se nekterym mistum po chodniku i za cenu prestupku otazkou jejich schopnosti jezdit na kole, ale otazkou schopnosti a ochoty okolnich ridicu na mistni mizerne infrastrukture cloveka na kole neohrozovat. Na to fakt jakakoli vyuka tech lidi na kolech nepomuze.
Jenda 11. 5. 2022, 16:58
1
kuba: Jak to dělají ti lidé, co po těch stejných místech na kole normálně jezdí?
Kuba 11. 5. 2022, 17:36
6
1
Ti mají výrazně jiný vztah k riziku, které jsou ochotni snášet. Ono to není tak, že by některými těmi místy projet na kole nešlo a automaticky se tam něco stalo každému, kdo se o to pokusí. Jen je to pro většinu populace za hranicí rizika, které je pro ně ještě přijatelné.
Ostatně v loterii nebo v kasinu taky občas někdo vyhraje. Což nic nemění na tom, že jít a vsadit veškeré své peníze je kravina.
David 11. 5. 2022, 17:48
VF: Ten článek "Jak na kole nejezdit po chodníku" by podle mého názoru nebyl úplně do věci. V obou významech toho slovního spojení. První význam by se asi líbil mě a @tik, druhý by mohl vyhovovat redakci...
Tik 12. 5. 2022, 02:41
2
@vrata: sikma plocha. A dal ?
Tik 12. 5. 2022, 02:42
4
@kuba 11. 5. 2022, 16:36
Za KOla Na CHodniKU MuZou Zli RIDIci
Uz jsem se bal, ze se systemovy utlak neobjevi
Jan Fiala 12. 5. 2022, 11:44
1
Pokud bude tolerováno desetitisícům chodců denně vstupovat do vozovky na červenou, pokud budou chodníky obsazeny zaparkovanými auty, nebudu mít pražádný problém s ohleduplnou jízdou na kole po chodníku.
Petr 12. 5. 2022, 16:52
3
David, TiK apod.: Chápu váš úhel pohledu, ale je nekonstruktivní. Připomínáte mi plavčíka, který mě kdysi dávno v městském bazénu učil plavat. Prostě mě bidlem odstrkoval od hrany bazénu a řval na mě, ať koukám plavat a nechytám se boku.
Opravdu je konstruktivnější řešit, proč mají cyklisté potřebu přestupek páchat. Ve většině případů to nedělají s nadšením a trochu se za to stydí, tak proč to dělají? Můžete je samozřejmě bidlem odstrkovat do silnice a řvát na ně, že na tohle jsou pravidla, ale nějak nechápu, co tím řešíte, kromě svého pocitu zadostiučinění.
David 12. 5. 2022, 17:17
2
Já tu potřebu chápu. Ale pokud se bude tolerovat, má to dvě velká negativa:
1) rychle se na ni zvyká a nic pak cyklisty nenutí, aby se přesunuli do silnice, i když už můžou
2) nic nenutí město, aby situaci jakkoliv zlepšovalo.
Váš postoj mi dost připomíná postoj, který měla ještě před 2 -3 lety (a občas má i dnes) PČR k cykloobousměrkám. Říkali: "Ale když tam jsou cyklisté nelegálně, tak se chovají opatrněji. Je to tak pro všechny bezpečnější...". Jistý kus pravdy v tom určitě je. Ale při téhle logice, kdy se pak i cyklisté jsoucí nelegálně po chodníku určitě chovají ohleduplněji, by bylo také záhodno zakázat všem motorovým vozidlům vjezd do Prahy. Způsobí totiž většinu smrtelných nehod a pokud by tu byla nelegálně, chovala by se opatrněji...
Kuba 12. 5. 2022, 20:10
2
David: jízda po chodníku, a to i liduprázdném (natož pokud tam jsou chodci, které samozřejmě nechci ohrozit a vzhledem k tomu, že oni tam mají co dělat a já se tam motám navíc, ani omezit) je většinou všechno, jen ne pohodlná. Takže pokud se objeví aspoň trochu použitelná bezpečná alternativa, nebál bych se, že lidi na kolech dál zůstanou na chodníku. Nebude proč. Co se týče toho druhého důvodu, nutit město ke zlepšování infrastruktury pomníky nehod mi přijde jako trochu extrémní přístup. Myslím, že zástupci města by toto měli být schopni vidět i bez mrtvých a raněných. A ti, kdo to nejsou ochotni vidět, by nejspíš stejně zase hodili vinu na ty mrtvé a raněné, jako v tolika případech předtím. Že by k tomu mohla přispívat infrastruktura, kterou schvalují, to si tito lidé nepřipustí nikdy.
Jenda 12. 5. 2022, 20:44
Kuba: bezpečnost, pomníky: A ví se, jestli je to riziko skutečné, nebo jenom špatně vnímané? Ono zas tak moc nehod cyklistů v Praze není, ne? (a i když jste mi zakázal hodnotit to subjektivně, tak mám pořád objektivní fakt že mám najety desítky tisíc km a ještě mě nikdo nesundal)
David 12. 5. 2022, 21:02
1
Nejde ani tak o desítky a stovky mrtvých cyklistů, ale o tlak, které jejich stížnosti vyvinout, a zejména o to, že skutečně začnou překážet řidičům. Zatím jim vadí jen prázdné cyklopruhy tam, kde by mohlo být třeba šikmé parkování místo podélného. Cyklisty na chodníku v podstatě nevnímají. Najednou by si jich všimli... A pochopili, k čemu jsou integrační opatření.
Kuba 12. 5. 2022, 21:14
Jenda: IMO to má zcela reálnej základ (taky mě zatím nikdo nesejmul a jezdím i v provozu, nicméně těch okamžiků, kdy mezi koncem mých řídítek a zrcátkem předjíždějícího auta bylo doslova pár centimetrů (a ne, nebylo to v nízký rychlosti) už jsem pár zažil.) ale samozřejmě, to, jak je kdo na riziko citlivej a jak ho vnímá, taky hraje roli. Záleží taky hodně, jakou má člověk trasu, najdou se v Praze takový, kde je to i v provozu celkem v pohodě a takový, kam si na kole troufnou jen opravdu velmi odvážní ostřílení jezdci.
Pokud jde o to, jestli "zas tak moc těch nehod není", je jich dost na to, kolik lidí si troufá do hustýho provozu (když odečteme ty, kdo se drží cyklostezek, klidných vedlejších ulic a občas i těch chodníků, velkej podíl lidí na kolech v dopravě nám myslím nezbyde). Nejlepší výsledky z hlediska bezpečnosti provozu maj země a města, pro který je moc jakejkoli počet vážnejch nehod vyšší než nula (vision zero). Ve srovnání s nima jich máme bohužel opravdu hodně.
Kuba 12. 5. 2022, 21:45
2
David: do provozu si v Praze při jeho hustotě a mizernosti infrastruktury (až na pár tras, kde se víceméně náhodně dají cyklostezky stavěné jako rekreační použít i k dopravě) troufne pár procent populace. Ti ostřílení s velkou náchylností k riziku (těch bývá v populaci tak procento) a ti nejmotivovanější (nízké jednotky procent). Ostatní prostě za takových podmínek o nějakém používání kola pro dopravu ve městě nebudou ani uvažovat. Přitom souhlasím, že s rostoucím počtem a viditelností (a zvykáním řidičů na přítomnost lidí na kolech) roste bezpečnost pro všechny. Takže je velká škoda donutit drtivou většinu populace nechávat kolo doma. Přitom spousta lidí má na trase těch opravdu děsivých míst jen pár. Na mé nejčastější trase je to třeba jediná opravdu blbá křižovatka. Doslova pár set metrů (delším úsekům rušných ulic se můžu vyhnout klidnými vedlejšími za cenu zajížďky a trochy zbytečného stoupání, což dělám). Ale kdybych neměl možnost ji překonat po chodníku, prostě na kole nepojedu. Jasně, můžu to samozřejmě udělat z pohledu legislativy čistě a prostě slézt a kolo po tom chodníku tlačit. Zároveň jde ale o místa, kde člověk potká chodce celkem výjimečně a samozřejmě tam jezdím jen takovou rychlostí, abych je včas viděl a případně v pohodě zastavil, aniž bych je omezil nebo dokonce ohrozil (znám to tam, vím, odkud můžou vyjít, z pevné cihlové zdi znenadání nevylezou). Takže slézat a tlačit tam to kolo po liduprázdném chodníku je dost zbytečná šaškárna, která by působila jako další opruz (kterých je na té jinak příjemné cestě i tak dost a většina jich souvisí s tím, jak moc město preferuje auta před koly). Ve chvíli, kdy tam najednou potkám víc chodců, tak samozřejmě zastavím a slezu, bezpečnost má samozřejmě v takové chvíli přednost před opruzem. Ale bezdůvodných opruzů člověk na své cestě snese jen určité množství, než se na to vykašle. A to se počítám k těm pár procentům motivovaných...
Zdenek X 12. 5. 2022, 22:26
@Kuba: jak blizko se ty zeme dostaly k "vision zero"? Mne to pripada jako utopie. Zadal jsem do google "pocet usmrcenych cistu cr" a potom podobne pro Holandsko, a vypadlo na me, ze roce 2020 jich bylo v CR 25 a v Holandsku 229.
Zdenek X 12. 5. 2022, 22:28
Oprava: ... pocet usmrcenych cyklistu ....
Kuba 12. 5. 2022, 23:43
1
Zdenek X: jak říká to slovo "vize" v tom názvu, jde o vzdálený cíl směřování, který může a nemusí být reálně dosažitelný. Což nic nemění na tom, že se rozhodli k němu směřovat a že už to směřování tím směrem jim počty obětí citelně snižuje. Co se týče celých zemí nevím o tom, že by toho některá dosáhla, jednotlivá města (Oslo, Helsinky) už se tomu dost blížej. Oslo už mělo rok s jediným mrtvým řidičem auta a nulou mrtvých chodců a cyklistů, Helsinky rok s nula mrtvými chodci, atd. A ne, samozřejmě nekončej, snažej se to dotáhnout opravdu na tu nulu. A myslím, že je velmi reálný, aby se na ni dostali, alespoň v některých letech.
Pokud jde o to Nizozemí, i taková čísla ukazují, že tam bude bezpečněji - očekával bych, že počet "osobokm" na kole, zejména ve městech, tam bude oproti ČR vyšší víc než desetinásobně.
Jenda 12. 5. 2022, 23:50
Zdenek X: Tak ta čísla mají několik problémů: V Holandsku se možná na kole jezdí víc než 9x víc než u nás (dopravně asi jo, ale rekreačně nevím). Na druhou stranu by to chtělo nepočítat lidi, co si za to můžou hrubou nedbalostí sami (opilí, v noci bez světel, kaskadérské manévry - vše bohužel vídám).
Vision zero se bojím, ale možná mám jen špatné informace. Například jsem četl Colville-Andersena (je to správný zdroj?) a dozvěděl jsem se že když mi někdo vleze čumící do mobilu přímo pod kolo, tak je to moje vina, a pak jsem se dozvěděl, že vyhnali cyklisty na cyklostezky projektované na 16 km/h a teď jsou nešťastní že tam jezdí elektrokola 25 (nejsem žádný sportovec ale když mi nevadí se cestou zpotit tak jedu klidně 30).
David: +1, kdyby cyklisti (a chodci taky -- například když někdo parkuje na chodníku tak, že jde těžko projít, tak prostě jít natvrdo silnicí přesně jak je v zákoně) začali „překážet“, tak si myslím, že najednou spousta problémů magicky zmizí.
Kuba 13. 5. 2022, 00:49
Jenda: Colville-Andersen je podle mě skvělej zdroj, ale určitě bych ho nebral jako jedinej zdroj. Hodně ví a umí, ale rád je kontroverzní a rád popichuje. Co napíše rozhodně stojí za úvahu, ale je dobrý ho doplňovat mírnějšíma.
Co se týče těch odkazovaných článků, mě kdysi, když jsem se učil řídit auto, radili brát to tak, že přitom jsem jednou nohou v hrobě a druhou v kriminále. A myslím, že není na škodu, když jsou si řidiči aut své odpovědnosti vědomi. a platí to i pro řidiče kol. S rostoucí silou prostě roste odpovědnost. Samozřejmě se může stát, že vám někdo vleze do cesty tak, že už s tím nemůžete nic udělat. Ale na druhou stranu máte v autě i na kole jet tak, abyste dokázal bezpečně zastavit na vzdálenost, na kterou vidíte. Pokud je prostředí komplikované překážkami, zpoza kterým může vyběhnout dítě, nebo vylézt chodec zahleděný do telefonu, je to holt občas rychlost chůze. V minimalizaci počtu a následku nehod jsou výrazně úspěšnější země a města, která počítají s tím, že lidé jsou omylní a navrhují infrastrukturu v místech, kde může docházet ke konfliktům, tak, aby se tam nedalo, nebo minimálně pohodlně nedalo jet rychle. Protože rychlost silně zhoršuje následky nehod. A protože město má být pro bezpečnou dopravu. Fanoušci rychlosti ať si ji užívaj na uzavřených tratích/okruzích, nebo aspoň v místech, kde maj jinak zajištěno, že nebudou ohrožovat ty, kdo se jen chtějí dostat do práce, do obchodu, na rande, atd. A platí to pro auta i pro kola - bezpečnost okolí by měla být vysoko nad vaším požitkem z rychlosti. Tam, kde je to bezpečné, tam si rychlost užívejte dle libosti. Ostatně taky si rád rychlost občas užiju. Ale ne ve městě, město opravdu není na rychlost až na výjimky vhodné.
Zdenek X 13. 5. 2022, 12:16
@Kuba, Jenda: ja si samozrejme jsem vedom toho, ze pocet umrti cyklistu je treba prevest na pocet cyklistu, cest, kilometru. Jenom jsem chtel naznacit, ze v CR se asi zadne peklo nedeje (ac si myslim, ze tady tech umrti zpusobenych nekazni cyklisty bude vic nez v Nizozemi). Neverim, ze po prepocteni na osobokilometry bude umrtnost v CR 10x vyssi. Vyssi asi bude.
František 14. 5. 2022, 12:24
1
Co se týče těch cykloobousměrek, nekazí ony důležitý význam jednosměrných ulic, tedy možnost parkovat po obou stranách? Resp. jak v takovém případě fungují pravidla?
Jenda 14. 5. 2022, 20:28
Ve většině cykloobousměrek co znám (v Holešovicích, v Karlíně, Šeříková…) se normálně po obou stranách parkuje.