Komentář: Cyklopruhy jako v(d)ěčný otloukánek

Publikováno: 01. června. 2022, 5 min. čtení
Úvodní foto: koláž MNK
Publikováno: 01. června. 2022, 5 min. čtení
Úvodní foto: koláž MNK

Pamatujete si ještě kauzu Plzeňská z loňského pozdního jara? Na této rušné pražské ulici byl opraven povrch a při té příležitosti vyznačeno parkování, upraveny přechody a doplněn ochranný cyklopruh. Před křižovatkou s Kukulovou v Motole se záhy po dokončení nového značení začaly tvořit kolony a viník byl nasnadě: za vše může cyklopruh! Cyklopruh musí zmizet!

Alespoň takto téma servírovala většina médií. Kauzy se chytili i politici v opozici vůči vedení magistrátu, hlasitá byla i městská část Praha 5, která si stěžovala na nízkou koordinaci a sdělovala svůj nesouhlas s cyklopruhem. Přitom realita byla někde úplně jinde: k zúžení ulice došlo primárně kvůli snaze více zabezpečit přechod pro chodce. Cyklopruh s tím neměl nic společného.

Ulici zúžil přechod pro chodce

V následujícím textu se rozhodně nechci vyjadřovat ke koordinaci mezi městskou částí a magistrátem. Pohled do zákulisí nemám. I když při deklarované absenci neformálních konzultací bych tedy alespoň sledování úřední desky od úřadu městské části tak nějak podvědomě očekával. Stejně tak nechci hodnotit původní opatření, ani analyzovat, kde vznikl problém s kolonami. Také se ode mně nedočkáte úvahy, zda je ochranný cyklopruh pro Plzeňskou to pravé ořechové (jistěže není, ale ani není v dohledu jakákoliv jiná alternativa).

Zajímavost celé kauzy leží jinde. Záhy po vzedmutí této vlny bylo rozhodnuto, že výsledek není dobrý a musí doznat změn. Již tehdy jsem si povšiml značné diskrepance mezi různými variacemi textů s příslibem „cyklopruh z Plzeňské zmizí“ a slovy náměstka Scheinherra, který na svých sociálních sítích na dotazy občanů odpovídal, že cyklopruh bude zachován.

A když se podíváme na Plzeňskou dnes, i když stále není v definitivní bílé barvě, tak lze konstatovat jediné: lidé mohou místem nadále projíždět po cyklopruhu. Naopak zmizelo parkování a dotčený přechod pro chodce opět vede nebezpečně přes dva pruhy. A co víc: problém s kolonami byl patrně vyřešen, alespoň soudě podle toho, že kauza Plzeňská zmizela ze stolu opozičních politiků i médií.

Náměstek Scheinherr skutečně popisoval plány na úpravu tak, jak nakonec vznikly: cyklopruh byl zachován. Naopak značná část médií, včetně novin městské části Praha 5, informovala značně nepřesně, respektive nepravdivě. Přitom se nejednalo o žádný tajný komplot cyklistů. Když jsem informaci o plánu na zachování cyklopruhu dokázal tehdy zachytit já veřejně na internetu, jistě se nejednalo o tajemství pečlivě střežené v magistrátních kuloárech před zraky médií a městské části.

Jak by titulky vypadaly, kdyby mluvily pravdu?

Z celé kauzy si tak můžeme odnést pár zásadních informací. Zaprvé lze konstatovat, že cyklopruh za žádné kolony nemohl. Jinak by tam byly stále. No a pak lze poukázat na řadu novinářů a expertů, kteří jednoznačně viděli příčinu kolon právě v cyklopruhu, a neváhali tento svůj dojem tak masivně šířit, až v podstatě sborově lhali.

Cyklopruh kolony nezpůsobil

Ono je totiž docela standardem, že se k cyklistickým opatřením vyjadřuje téměř kdokoliv, kdo nemá ani elementární přehled, k čemu slouží, jak fungují a jaké mohou mít dopady. Jinak by autorům bylo alespoň trochu jasné, že daným místem na Plzeňské klidně může vést jak ochranný cyklopruh, tak i dva běžné jízdní pruhy. A tudíž ono úzké hrdlo bude mít patrně příčinu někde jinde. Ale titulky „Na Plzeňské jsou kolony kvůli bezpečnějšímu přechodu“ netáhnou čtenáře ani voliče zdaleka tolik. Zato do cyklopruhu si kopne rád kdekdo při jakékoliv příležitosti, i když je třeba zcela vyfabulovaná. Je to v pražském pojetí veskrze tak nouzové opatření, že si jen stěží získá nějaké oddané fanoušky.

Ostatně, jak by mohlo, když se o něm většinou informuje na úrovni, kterou jsme si právě představili. Jen většinou bez takto názorného rozuzlení.

Přitom je to až bizarní. Řada cyklistických opatření nebo návrhů by si zasloužila seriózní diskuzi a kritiku. I lidé, kteří podporují pozitivní rozvoj cyklistické dopravy, mohou mít různé pohledy, jak ji v tom v kterém místě co nejpříhodněji řešit.

Bohužel ale místo věcné diskuze a kvalitní kritiky cykloopatření lze většinou na místní mediální i politické scéně ve valné většině případů pozorovat pouze podobnou ryzí nekompetenci, jakou jsme mohli zažít v přímém přenosu v kauze Plzeňská.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Brahma 1. 6. 2022, 10:00
13

Článek velice trefně popisuje naší pražskou realitu. Ovšem co s tím? Dokonce pro nastávající komunální volby vzniká nějaká specielní strana Motoristé sobě, která má jedinný program a to bránit proti procyklistickým opratřením.

Saša 1. 6. 2022, 11:40

Hlavně ve směru z centra bylo zúžení do 1 pruhu u přechodu u zastávky Vozovna Motol podle fotomap minimálně od roku 2012. To bylo a je první úzké hrdlo. Druhým jsou samotné semafory a jejich nastavení na křižovatce v Motole. Nejenom cyklopruh, ale ani samotné zúžení před druhým přechodem (tím na fotkách), které bylo nakonec nesmyslně odstraněno, nemohlo tvořit jakékoliv kolony, když 300 metrů před tím je už minimálně 10 let jiné zúžení.

Ondra 1. 6. 2022, 12:24
14
1

Současná koalice je docela úspěšná, navíc ji nepronásleduje žádná korupční kauza, spadlý most nebo kolaps při rekonstrukci baranďáku. Tak se musí vytáhnout něco jiného, moc toho už nezbývá tak cyklopruhy jsou první na ráně. Najde se dost lidí kteří nemají jiné lidi na kole rádi a to je pro ně jako červený hadr pro býka. A jak se to říká, stokrát opakovaná lež..

Neo Moucha 1. 6. 2022, 12:45

Velmi mi to připomíná také kauzu Patočkova - tam byl cyklopruh také odsuzován, že způsobuje kolony, které ale přitom způsobovalo zúžení do jednoho pruhu, protože polovina délky Patočkovy byla stále stavbou. Nic naplat, cyklopruh byl odstraněn.

Ondra 1. 6. 2022, 13:12
4
1

@Brahma - oni jsou i proti chodcům. Což by se jim mohlo velice vymstít (a doufám že vymstí)

David 1. 6. 2022, 15:38

Problém byl, že u zastávky Motol z centra (vidět je to na panoramě zde: https://mapy.cz/s/hugavezaso ) byl stínem a blokem stažen levý JP. Protože v pravém průběžném (prostředním pokud se počítá i pravý odbočovák) byl ochranný cyklopruh, byl ten levý pruh výrazně užší a řidičům se nechtělo se tam přeřazovat, protože to působilo stísněně. Takže raději zastavovali v tom prostředním. V levém stálo max. jedno nebo dvě auta, pak se to na přechodu "zavřelo" stojícími auty - a polovina kapacity SSZ byla v čudu. To výrazně přispívalo ke kolonám. Stačilo to přemalovat, aby přicházející pruh směřoval do levého a vyčlenil se pravý průběžný s cyklopruhem -a fungovalo by to i bez zrušení zabezpečení přechodu. Škoda, že to nikoho z "myslitelů" na MHMP při rušení toho zabezpečení nenapadlo. Mohlo se teď ukázat, že to funguje i s tím parkováním a cyklopruhem.

Jinak ve směru DC každý den parkuje v cyklopruhu tak 12 - 20 aut. Zařazovat se tam do průběžného JP je někdy trochu o ústa.

David 1. 6. 2022, 15:39

Ale rozhodně je to 100 x lepší, než když tam cyklopruh nebyl. Při těch kolonách DC i ZC opravdu příjemně pomáhá. Mě, i řidičům, které jsem tam vždycky brzdil "balancováním na čáře".

Tomáš 1. 6. 2022, 18:16
6
4

Musím teda rict, že od Admaa Scheinherra to, ze tam zmizelo to zúžení kvůli přechodu zmizelo, povazuju za velké selhání. Jaktoze to je legální? Nechraneny pruh pres dva prechody se prece už zřizovat nesmí, ne?

František Hučava 5. 6. 2022, 09:44
2
4

To máte samozřejmě pravdu, že většina těchto úprav je hlavně kvůli přechodům. Na jednu stranu je pravda, že nechráněný přechod přes 2 pruhy je nebezpečný. Na druhou stranu je ale také pravda, že na kapacitních komunikacích, což zrovna tahle je, nemá řešení se zužováním do 1 pruhu co dělat. Tam prostě musí být v pravidelných vzdálenostech světelné přechody, případně podchod nebo nadchod. Bohužel Praha nemá dobudovánu síť nadřazené dopravní infrastruktury (tedy ty okruhy a spojnice mezi nimi) a značná část dopravy vede po ulicích tohoto typu. Snaha o jejich "zklidňování" tím, že se každou chvíli zúží na 1 pruh vede jen k dalšímu zahušťování dopravy a prodlužování kolon.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat