LAB: s předjížděním souvisí víc než desetina srážek cyklistů

Publikováno: 31. července. 2022, 3 min. čtení
Aktualizováno: 27. července. 2022
Publikováno: 31. července. 2022, 3 min. čtení
Aktualizováno: 27. července. 2022

Laboratoř udržitelného urbanismu spolku AutoMat využila data nehody.cdv.cz k novým analýzám nehodovosti cyklistů, zejména pokud jde o pravidlo bočního odstupu 1,5 metru při předjíždění cyklisty. Nevhodné předjíždění dle analýzy souvisí s nejméně desetinou srážek cyklisty a jiného vozidla, možná ale až s každou třetí takovou srážkou.

Spolek zveřejnil analýzu na svých stránkách. Analýza reaguje na tvrzení, že nedostatečný boční odstup při předjíždění cyklistů není častou příčinou nehod (údajně méně než 1 % nehod).

Tento článek původně vyšel na stránkách spolku AutoMat.

Hlavní závěry analýzy

Srážky způsobené nevhodným předjížděním mají v policejních statistikách desítky příčin. Nejvíce přispívají příčiny “ohrožení předjížděného řidiče”, “nedodržení bezpečné vzdálenosti” a “řidič se plně nevěnoval řízení”, u smrtelných nehod potom také překročení rychlosti. Smrtelných nehod způsobených nevhodným předjížděním je zhruba čtrnáctkrát více než nehod, kde je v databázi evidovaná příčina nedodržení bočního odstupu.

Srážky s příčinou nevhodného předjíždění tvoří nejméně 10 % srážek cyklisty a jiného vozidla, souviset s ním může kolem 30 % všech srážek. U smrtelných nehod je tento podíl ještě vyšší. Srážky související s nevhodným předjížděním jsou totiž výrazně nebezpečnější než jiné typy nehod. Srážka s cyklistou mimo křižovatku zezadu je fatální zhruba 2,5krát častěji než jiné srážky.

Po zavedení pravidla 1,5 metru se podíl srážek souvisejících s předjížděním oproti dlouhodobému průměru (32,6 %) velmi mírně snížil (na 30,5 %). Dopady zavedení pravidla lze tedy hodnotit spíše pozitivně.

Analýza také (a ne poprvé) koriguje nepravdivé tvrzení, že cyklisté údajně zaviní většinu srážek s auty (nedávno se to objevilo i v TV Nova). Cyklisté ve skutečnosti zaviní cca 40 % srážek s jinými účastníky provozu, a dokonce jen 34 % srážek s jinými motorovými a drážními vozidly.

spolek AutoMat
Spolek AutoMat prosazuje lepší prostředí pro kvalitní život ve městě. Podporuje veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut.

Komentáře k článku

tik 31. 7. 2022, 18:44
1
14

Epicke. Cykliste si sami ublizi vic (samonehody 40%), nez jim ridici (30%) - a kvuli tomu se delaly upravy v zakone.
Takze se to v dalsim grafu vynecha a razem ridici vypadaji jako nejvetsi vrazi.
A protim cyklistum nejvic ublizuji cyklisti. Nemelo by se to nejak regulovat ?

Vratislav Filler 3. 8. 2022, 14:29
1
1

Tak ještě jednou pro ty, co to nechápou.

1. Cyklisti při nehodách usmrcují cyklisty (samonehody, nehody se zaviněním cyklisty). Samonehody jsou interní bysnys cyklistiky, který je třeba řešit a také se řeší a ne málo: světla, vestičky, přilby a nechlastat se cyklistům tlačí kampaněmi BESIPu horem dolem ročně za miliony z Fondu zábrany škod. Auta s tím převážně nemají co dělat (to je ten větší počet samonehod než nehod zaviněných řidiči motorových vozidel, nad čímž tu Tik tančí vítězný tanec, jací jsou cyklisti lumíci). Zčásti s tím ovšem auta souvisí i tak, protože při kolizích i bez zavinění řidiče motorového vozidla k tomu zranění či usmrcení prostě přispějí svou kinetickou energií.
2. Motoristi při nehodách usmrcují cyklisty. To už interní byznys cyklistiky rozhodně není, je třeba to řešit, v reálu se to ovšem značně bagatelizuje - právě s fcng argumentem, že se cyklisti zabíjejí "víc" vlastní vinou, tak je tohle věc druhořadá. Rozdíl ovšem není řádový, aby to mohlo být považováno za druhořadé, je to méně než 1:2, takže je to sice méně ale rozhodně ne o tolik méně, aby to bylo nějak zvlášť méně významné.
3. Cyklisti při nehodách NEusmrcují motoristy. Prakticky, poměr je víc než 1:100 a ti usmrcení motoristi byli buď na motorce, nebo šlo o kolizi více motorových vozidel.

Zkrátka a dobře, při srážce s autem si to na zdraví a životě odskáče cyklista, ať za to může nebo ne. Je to zcela evidentní nerovnost, kterou je potřeba systémově kompenzovat tak, aby cyklisté byli v provozu ohrožováni méně.
Ohledy k cyklistům ze strany řidičů BESIP v minulosti řešil zcela nedostatečně, teď se možná trochu rozhýbe, ale Kupka do toho shora háže vidle, protože cyklista je pro něj na silnici občan druhé kategorie a jeho hlavním úkolem je zjevně na té silnici nejdřív nepřekážet a až potom přežít.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat