Ministerstvo posílá návrh novely obsahující změnu povinného odstupu k připomínkám

Publikováno: 19. července. 2022, 4 min. čtení
Aktualizováno: 18. července. 2022
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 19. července. 2022, 4 min. čtení
Aktualizováno: 18. července. 2022
Úvodní foto: Martin Šnobr

Pokuty u závažných dopravních přestupků by se od roku 2024 mohly zvýšit až na 25.000 korun, tedy v některých případech až pětinásobně. Trestné body naopak v některých případech klesnou a sjednotí se na šesti. Počítá s tím návrh novely zákona o silničním provozu, který z ministerstva dopravy míří do připomínkového řízení.

Návrh se také navrhuje korigovat nedávno zavedenou novinku o odstupu 1,5 metru mezi předjížděným cyklistou a autem. Nově by odstup mohl být menší, pokud vůz nepojede rychleji než 30 kilometrů v hodině. Toto opatření ale vyvolalo kritiku, ohradila se například iniciativa Dám respekt v čele s cyklistou Romanem Kreuzigerem.

Ministerstvo dopravy navrhuje definici přesné vzdálenosti bezpečného odstupu při předjíždění cyklistů zrušit v případech, kdy předjíždějící motorové vozidlo jede rychlostí do 30 km/h.

Ministerstvo změnu zdůvodňuje potřebou řešit plynulost silničního provozu a snižovat napětí mezi jednotlivými účastníky silničního provozu: „Některé pozemní komunikace jsou však příliš úzké na to, aby bylo možné cyklistu předjet s tímto pevně stanoveným bezpečným odstupem. To pak může vyvolat nepříznivé dopravní situace, kdy se za cyklistou vytvoří kolona pomalu jedoucích vozidel, což jednak narušuje plynulost silničního provozu a zvyšuje napětí mezi jednotlivými skupinami účastníků silničního provozu.“

Ministerstvo v čele s ministrem Martinem Kupkou (ODS) tak navrhuje úpravu tohoto pravidla, která umožní řidičům motorových vozidel cyklistu předjet i na pozemních komunikacích, na kterých je dodržení bezpečného odstupu neproveditelné. Ministerstvo ale zároveň argumentuje, že zachová smysl tohoto opatření, kterým je snížení rizika střetu cyklisty s motorovým vozidlem.

Právník a iniciátor původní novely zákona o bezpečném odstupu Tomáš Kindl návrh kritizuje. Říká, že by se navrženou úpravou stalo dnešní pravidlo v podstatě nevymahatelné, protože by kromě samotného bočního odstupu bylo nutné zároveň měřit i rychlost předjíždějícího vozidla, což je již ve většině případů téměř neproveditelné. Dále upozorňuje, že na úzkých komunikacích se většinou cyklisté objíždí, nikoliv předjíždí, a žádné problémy tu tak novým pravidlem nevznikají.

Navrhovanou změnu kritizuje i cyklista Roman Kreuziger za iniciativu Dám respekt. Iniciativa sice oceňuje, že ministerstvo nepovažuje navržené změny za dogma a je stále otevřené k diskuzi, zároveň ale iniciativě podobně jako Kindlovi vadí degradace pravidla k jeho nevymahatelnosti a kritizuje i rychlost předkládaných změn, aniž by proběhlo dlouhodobější vyhodnocení fungování nového pravidla.

Podle iniciativy celá diskuze a snaha pravidlo měnit tak brzy po jeho přijetí také vysílá negativní signál směrem k veřejnosti, že to s bezpečností cyklistů není tak horké. Iniciativa by ráda viděla pracovní skupinu všech zainteresovaných stran, kde by mohly být jednotlivé problémy probrány,  a ráda by se soustředila na osvětu zdůrazňující potřebu vzájemného respektu a ohleduplnosti.

Návrh ministerstva na změnu pravidla o bezpečném odstupu při předjíždění

V § 17 odst. 6 větě druhé se slova „Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se“ nahrazují slovy „Při předjíždění cyklisty motorovým vozidlem jedoucím rychlostí převyšující 30 km.h-1 se bezpečným bočním odstupem“ a věta třetí se zrušuje.

Navrhované znění: Při předjíždění cyklisty je řidič motorového vozidla povinen dodržet bezpečný boční odstup. Při předjíždění cyklisty motorovým vozidlem jedoucím rychlostí převyšující 30 km.h-1 se bezpečným bočním odstupem rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m.

Současně platné znění: Při předjíždění cyklisty je řidič motorového vozidla povinen dodržet bezpečný boční odstup. Bezpečným bočním odstupem při předjíždění cyklisty se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m. V místě s nejvyšší dovolenou rychlostí nepřevyšující 30 km.h-1 je vzdálenost bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty podle věty druhé nejméně 1 m.

Tomáš 19. 7. 2022, 08:27
3
4

Mne v tom teda nejvic trapi fixni pokuta 5000 za projeti cervene. To je podle me neumerne spolecenske nebezpecnosti toho, kdyz to udela cyklista (doufam, ze na chodce se to nevztahuje). Jen moc nevim, jak se proti tomu organizovane ozvat.

Goldi 21. 7. 2022, 13:08
13

ODS se neboji dat duveru do sedmnactiletych ridicu, ze to s tritunovym autem zvladnou, ale cyklisti jsou nesvepravni a v lese by neuhli.

Jan Fiala 24. 7. 2022, 18:47

ODS: patříme do Evropy. A v Evropě je odstup 1.5m. Talže ODS je pro odstup 1.5m? Tady je krásně vidět, že to všechno je předvolební blábol ODS.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Brno značí cyklopruhy v Kohoutovicích
Česko,

Brno značí cyklopruhy v Kohoutovicích

20. července. 2024, 1min. čtení1
Jihlava zavedla další cykloobousměrky
Česko,

Jihlava zavedla další cykloobousměrky

18. července. 2024, 1min. čtení