Vnímání dopravy a jejího řešení se v Brně za čtyři roky proměnilo

Publikováno: 12. července. 2022, 4 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 12. července. 2022, 4 min. čtení
Autor: ČTK
Úvodní foto: Jiří Motýl

Přemýšlení politiků o dopravě v Brně se v posledních čtyřech letech proměnilo. V roce 2018 měla dnes vládnoucí ODS na billboardech heslo „Váš hlas proti parkovacím zónám“, nicméně pod patronací této strany se od té doby rozšířil systém rezidentního parkování do velké části města, další rozšiřování je naplánované až do konce příštího roku a další městské části o něj usilují.

Jeden ze dvou lídrů spolku Brno autem David Pokorný, který je dnes v zastupitelstvu za ODS, založil vlastní hnutí Fakt Brno a prvními dvěma programovými body v oblasti dopravy je vznik funkční sítě cyklostezek a stavba nejméně 50 cyklostojanů v centru.

Mezi politiky tak automobilová doprava ztrácí své dříve hlasité zastánce a bojovníky proti změnám, které ukrajovaly prostor pro auta a z jejich pohledu zhoršovaly komfort řidičů.

Ve druhé dekádě bylo pro debatu o dopravě v Brně typické, když si motoristé stěžovali, jak špatně je Brno průjezdné a že se nekoordinují opravy a uzavírky. Mnohé politické strany slibovaly zlepšení, i když odborníci či policisté upozorňovali na to, že aut je v ulicích tolik, že s každou uzavírkou se někde začnou tvořit kolony. Téma lepší koordinace uzavírek letos zatím nikdo v kampani nepoužil. Řidiči si víceméně zvykli na to, že v dopravní špičce tráví dlouhý čas v kolonách bez ohledu na to, kde se zrovna opravuje nebo staví. Velká omezení jsou navíc spojená s dlouho očekávanými stavbami na velkém městském okruhu, které kritici špatné průjezdnosti očekávali.

Cyklodopravu je těžké ignorovat

ODS, která měla dlouhodobě punc strany nakloněné motoristům, po mnoha letech slibů různých stran rozhýbala přípravu stavby cyklostezek, cyklopruhů či stojanů pro kola. Vysloužila si opatrnou pochvalu od spolku Brno na kole. Jeho zástupce Michal Šindelář očekává, že intenzivní příprava projektů se projeví v ulicích v dalších dvou až deseti letech. Podle něj se také stále zvyšuje tlak na to, aby se podařilo vyřešit cyklodopravu v širším centru města. „Je čím dál více obkličováno výstavbou cyklostezek, které vygenerují ještě větší množství cyklistů v ulicích, a tehdy se začne lámat chleba. Nyní už je cyklodopravu extrémně těžké ignorovat,“ uvedl Šindelář.

Současné vedení města výrazně nepokročilo s přípravou projektů pro rozvoj MHD, která je hlavním nástrojem, jak mít v zahlcených ulicích méně aut. Podařilo se dokončit či se dokončují projekty připravené předchozími poltickými reprezentacemi, nejvýraznější je stavba tramvajové tratě k bohunické nemocnici. Kdy se však bude stavět další tramvajová trať, není v tuto chvíli jasné. Vedení města začalo letos se snižováním počtu spojů a nyní o prázdninách jich jezdí méně, než bývalo běžné v minulých letech. Viditelně nepokročilo budování záchytných parkovišť pro dojíždějící, nové se otevřelo v Líšni u Zetoru. Dopravu ve městě by mohla citelně zlepšit stavba podzemní kolejové dráhy, ale zatím není hotová studie proveditelnosti.

ČTK
Česká tisková kancelář (ČTK) je národní tisková a informační agentura, jejímž posláním je poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat