Od komunálních voleb uběhlo více než půl roku a my se ptáme pražských radních pro dopravu Prahy 1 až Prahy 22. Jaké jsou jejich plány s cyklistickou dopravou? Pokračujeme s městskou částí Praha 7, která má 40 tisíc obyvatel. Zahrnuje Holešovice a Letnou. Na naše písemné dotazy odpovídá Pavel Zelenka, radní pro dopravu za uskupení Praha sobě.
Plánujete v nadcházejících letech ve Vaší městské části výstavbu nové cyklostezky, značení cyklopruhů nebo legalizace průjezdů na kole? Kde?
Aktuálně prověřujeme celou oblast Holešovic na východ od Argentinské, kde bychom chtěli doplnit síť cykloobousměrek. Následně se zaměříme na Letnou, kde je situace o poznání složitější, ulice jsou užší a povrchy méně přívětivé.
Na Bubenském nábřeží probíhá rekonstrukce, která kromě cyklopruhu umožní cyklistům jízdu po chodníku – po otevření Štvanické lávky očekáváme zvýšený zájem o průjezd touto lokalitou. Od Strossmayerova náměstí bude tedy možné podél řeky projet až do Karlína zcela odděleně od automobilového provozu.
Jak postupuje příprava zatím nerealizovaných úseků nábřežní cyklostezky A1, tedy od Stromovky k Trojskému mostu, v úseku přes Holešovický přístav a v návaznosti na Bubenské nábřeží?
Na březnovém magistrátním výboru pro dopravu byly páteřní cyklotrasy A1-A9 zařazeny do seznamu tzv. prioritních staveb. Doufám tedy, že usnesení potvrdí i zastupitelstvo a projekty se z papíru začnou zhmotňovat v realitě.
Kudy bude vedena cyklostezka A1 u bývalého předmostí tramvajového mostu (“Rámusáku”)? Přímo podél vody nebo se závlekem a zbytečným stoupáním podél trati?
Nakonec se nám po poradě s kolegy z územního rozvoje jeví jako optimální v tomto úseku duální vedení – ale požadujeme rekonstrukci panelového povrchu podél trati a minimálně mlatový povrch na stezce podél vody. Bohužel optimální trasa kolem vody je na páteřní cyklotrasu příliš úzká.
Dále začíná výstavba Parku U vody, tj. východně od železničního mostu, kde bude pokračovat další úsek A1.
Chystá se rekonstrukce ulice Dukelských hrdinů. Jak zde bude řešena cyklodoprava, dočkají se lidé oddělené cyklostezky?
Oddělená cyklostezka by se v celém úseku od Strossmayerova náměstí po Výstaviště nevešla bez obětování výsadbového pásu pro stromořadí. Dojde ale k významnému zklidnění celé ulice a tím i bezpečnějšímu pohybu v cyklopruhu. Navíc bychom chtěli prověřit paralelní vedení cykloobousměrky ulicí Janovského, která bude díky nové estakádě kladenské trati volně navazovat na prostor před Výstavištěm.
Na kdy je plánována realizace?
Realizace začne podle současných informací TSK a DPP, které mají rekonstrukci na starosti, v létě 2024.
O jaký typ cyklopruhu půjde?
Cyklopruh je navržen ve většině délky jako ochranný.
Je v plánu doplňovat v ulicích stojany na kola?
Intenzivně se tím zabýváme, ideálně bychom chtěli doplnit desítky stojanů v zóně 30 u přechodů, pokud se podaří vše projednat s dotčenými orgány. A já věřím, že uspějeme.
Rozšíří se cyklodepo i na Prahu 7?
Byl bych za to velmi rád. Nicméně, městská část nemá vlastní vhodný pozemek, nepochodili jsme ani na Výstavišti a v Tržnici (z dobrých důvodů to prostě není provozně možné), ale máme rozjednaný projekt v oblasti VRU Bubny s privátním vlastníkem. Vše ale stojí a padá na zájmu distribučních firem.
Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?
Kromě již zmíněných cykloobusměrek a cyklostojanů bude velkým zlepšením pro cyklisty i pro pěší otevření cyklostezky skrz rozvojové území Bubny s podchodem/podjezdem pod železniční tratí, které má snad ještě letos realizovat Správa železnic z prostředků hl. m. Prahy.
Která stavba či změna v aktuálním volebním období nejvíc pozitivně ovlivní pěší a cyklistickou dopravu ve vaší městské části?
Rekonstrukce Dukelských hrdinů, Bubenského nábřeží, cyklostezka přes Bubny a Štvanická lávka. Na konci volebního období bude Praha 7 propojena ve všech hlavních osách bezpečnou infrastrukturou.
Jaké zahraniční město je pro Vás v oblasti dopravy inspirací?
Jako uživatel jsem se nejlépe cítil v Tokiu, protože v ulicích jsou k sobě lidé nesmírně ohleduplní (což paradoxně neplatí o nacpaném vlaku/metru). To je kvalita, kterou když nemáte, musíte ji nahrazovat složitými regulacemi a restrikcemi. Ale inspirující je i tempo změn ve městech, které na tom ještě před pár lety tak dobře nebyly – třeba Miláno udělalo velký pokrok. Snažím se inspirovat na cestách všude, kam přijedu. Jen si občas říkám, že bych si měl přivézt nejen nápady, ale celou legislativu, úředníky a ohleduplné obyvatele.
Pohybujete se někdy městem na kole? Proč ano, proč ne?
Samozřejmě, na kole jezdím. Baví mne to, je to efektivní. Mám díky tomu osobní zkušenost a musím říci, že na silnicích nepanuje mezi cyklisty a řidiči tak vyhrocená atmosféra, jak by se z vyjádření některých politiků mohlo zdát. Ale jízda na kole není můj výhradní způsob dopravy, hodně chodím pěšky, zejména v centru, využívám MHD a jezdím i autem.
Sledujete náš magazín?
Ano, rád – je pro mne zdrojem kvalitních informací, které využívám v práci.
Děkujeme za rozhovor
Články týkající se Prahy 7 najdete na Městem na kole zde. Rozhovor ze začátku minulého volebního období (2018–2022) zde.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 8. 6. 2023, 11:00
21
Ach jo,
byt v Praze jednookym kralem mezi slepci je fakt moc jednoduchy.
Snazim se vazit si P7 za to, ze jako jedna z mala realne neco pro systematicke reseni dopravy vcetne cyklodopravy ve sve ctvrti dela, ale veci typu "ochranny" cyklopruh na Dukelskych hrdinu nebo "uzke" ulice na Letne (do kterych se casto nejak zahadne vejde sikme nebo dokonce kolme stani aut, asi tzv. Schrödingerova uzkost) mi to fakt neusnadnujou.
mirek 8. 6. 2023, 14:25
19
1
Mít na Dukelských hrdinů i po kompletní přestavbě jen úzký "ochranný" pruh je teda skandální. V pohodě se tam vejde pás jako na Smetaňáku. A to odbočení u Výstaviště do Stromovky taky zůstane dál jen pro sebevrahy?
k A1 - Proč vlastně není v Praze 7 vůbec vyznačená? Je to jediná díra v Praze na 30 kilometrech trasy.
Jinak je ale pozitivní, že se pan radní orientuje v problematice, to se v jiných částech Prahy až na výjimky říct nedá. Ale s absolutní většinou v zastupitelstvu by se daly dělat větší pokroky.
Michael 8. 6. 2023, 18:46
10
Za mě je ul. Dukelských hrdinů relativně v pohodě už teď; co mi přijde horší jsou ty salámová opatření na Milady Horákové - kde jedete po vyhrazeném cyklopásu, který vás pak vyklopí do silnice bez cyklopruhu atp. Tam by si to zasloužilo nějaké sjednocení a zlepšení té cyklointegrace, protože je to nejrušnější ulice na P7. Ale tipuju, že, jak se tam jednou pro cyklisty něco udělalo, úředníci mají v kolonce odškrtnuto…
Ondra 8. 6. 2023, 19:08
8
Duk. hrdinů by chtělo menší tuning, dodnes nechápu jak tam mohlo něco takové v tak velkorysém prostoru vzniknout. A to se předělával celý uliční profil.
Zdenek X 9. 6. 2023, 09:39
3
5
Jestize vysledkem rekonstrukce Dukelskych hrdinu bude vybudovani stromoradi, jak naznacuje clanek (a napr. i detailni studie https://iprpraha.cz/assets/files/files/93f64fb816f535d5f5fbb0064a10606b.pdf), a zklidneni dopravy jinymi upravami, potom z meho pohledu velmi dobre.
Skutecne vas prekvapuje, ze v ulicich Letne a v okoli D.Hrdinu, kde jsou 5-6 patrove obytne domy, casto s v poslednich letech dostavenymi byty v 6-7. podkrovnim podlazi), je poptavka po kapacite parkovani?
Ondra 9. 6. 2023, 14:51
8
1
@Zdenek X - já bych udělal kompromis - podélné parkování jen na jedné straně, zbylé místo místo zaparkovaných aut by bylo pro obousměrnou cyklostezku. Takže by každý druh dopravy by měl svůj spravedlivý prostor. Jak říká pan primátor, všechny druhy dopravy jsou si rovny :-)
Zdeněk Novák 7 9. 6. 2023, 19:51
6
1
Mě nejvíc zaráží, že nezakážou průjezd aut Strossmayerovým náměstím. To by bylo hned místa pro lidi a lidi na kolech.
MartinP 11. 6. 2023, 01:09
5
Achjo, dle té vizualizace se při prodloužení A1 zase počítá se sdílenou stezkou i když v tom parku je nesmysl místa na nějakou mlatovou cestičku u vody a regulérní rychlou cyklostezku kousek vedle. V Praze se asi skutečné infra pro kola nikdy nedočkáme, o rekonstrukci Dukelských Hrdinů ani nemluvím...
pekas 12. 6. 2023, 19:32
5
Já bych celkově pana radního spíš lajkoval než hejtoval. Najmě za zkratku přes Bubny.
Srov. např. s nedávno zveřejněnou P-14.
Jiří Motýl 12. 6. 2023, 21:31
2
MartinP: O parku U vody jsme psali zde: https://mestemnakole.cz/2023/03/obrazem-novy-usek-paterni-cyklotrasy-a1-v-holesovicich/
Podél vody bude mlatová cesta a cyklisté pojedou po asfaltu výše do ulice Varhulíkové.
MartinP 12. 6. 2023, 22:22
2
Jiří: no a tam jim taky ta legrace skončí, dál pojedou Varhulíkovou, mohlo to vést alespoň ke školce. Od té protopovodňové brány by se jednou až se bude pokračovat přistavem určitě navazovalo lépe. Takhle to vypadá že už se s A1 dál nepočítá a bude se jezdit Jankovcovou užnafurt
Jiří Motýl 15. 6. 2023, 08:31
MartinP: O plánech MČ na ztvárnění další trasy nic nevím, ale podle současného generelu cyklotras je předpokládáno vedení Jankovcovou až někam k ulici V Přístavu a pak po nové lávce na holešovickou kosu a dále po nábřeží (kde už ostatně část té stezky u těch nových baráků v ulici Sanderova předpřipraveně stojí).
MartinP 15. 6. 2023, 08:45
4
Díky za info. No škoda že nežijeme o pár nižších stovek kilometrů na jakoukoliv světovou stranu, dočkali bychom se odděleného vedení cyklostezky Jankovcovou. U nás v Praze dostaneme piktogram a budem tam jezdit v provozu už navždy, protože piktogram je přece cykloopatření. Máme odfajdknuto
M 2. 1. 2024, 16:13
Dobry den, chci se zeptat zda se stihlo zrealizovat to propojeni Hornich a Dolnich Holesovic pod trati, ktere melo byt na podzim realizovano TSK? dekuji
Pavel Zelenka 8. 1. 2024, 18:03
Realizaci propojení přes VRU Bubny má na starosti Správa železnic a mělo by vzniknout na jaře. Podzim se nestihl kvůli řešení smluvních dokumentů. Už je vše schváleno a propojení by nemělo stát nic v cestě. Pod kolejemi je již vložen monolitový segment, nyní zbývá vybudovat přístupové cesty.