Od komunálních voleb uběhlo více než půl roku a my se ptáme pražských radních pro dopravu Prahy 1 až Prahy 22. Jaké jsou jejich plány s cyklistickou dopravou? Pokračujeme s městskou částí Praha 16, která má 8,5 tisíce obyvatel. Zahrnuje Radotín. Na naše písemné dotazy odpovídá Petr Šiška, radní pro dopravu za ODS.
Plánujete v nadcházejících letech ve Vaší městské části výstavbu nové cyklostezky, značení cyklopruhů nebo legalizace průjezdů na kole? Kde?
Po rekonstrukci železnice bude v letošním roce otevřena nová lávka pro pěší i cyklisty.
Chystáte se zlepšit prostupnost Vaší městské části pro průjezd kol? Například pomocí zavádění cykloobousměrek?
Zatím ne, ale není to v nové budoucí zástavbě vyloučeno v budoucnu.
Je v plánu doplňovat v ulicích stojany na kola? Kde?
Ano, nádraží, školy.
Bude u právě rekonstruovaného nádraží Radotín kapacitní zastřešené parkování kol jako například v Řevnicích? Bude k němu bezpečný přístup?
Ano, krytý i otevřený cyklo stánek.
Co vy a bikesharing? Usilujete o hustší síť parkování pro sdílená kola / jejich rozšíření?
Zatím ne, u nás je zatím minimální aktivita.
Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?
Není to u nás na území MČ možné, s výjimkou oblasti kolem Berounky, kde je naopak intenzita využití cyklostezky naplněna.
Která stavba či změna v aktuálním volebním období nejvíc pozitivně ovlivní pěší a cyklistickou dopravu ve vaší městské části?
Nová lávka pro pěší a cyklisty, která nahradí zrušený vlakový přejezd.
Jaké zahraniční město je pro Vás v oblasti dopravy inspirací?
Pro mne Kodaň, ale je to u nás téměř nepoužitelné.
Pohybujete se někdy městem na kole?
Ne – chodím pěšky.
Sledujete náš magazín?
Ne.
Děkujeme za odpovědi
Články týkající se Prahy 16 najdete na Městem na kole zde. Rozhovor ze začátku minulého volebního období naleznete zde.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 5. 7. 2023, 09:31
11
1
Martine, diky za statecnost. Ja bych ty opakujici se vymluvy a kecy (nejen z teto MC) tolikrat dokola s klidnou tvari poslouchat nevydrzel.
Martin Šnobr 5. 7. 2023, 09:37
4
@Kuba – Díky. Jen chci podotknout, jsou to odpovědi na písemné dotazy (napsáno v úvodu). Osobní rozhovory budou jen s vybranými městskými částmi – Praha 1, 2, 5, 6 a magistrát (Zdeněk Hřib). Tam se vždy snažím jít do většího detailu.
Zdenek X 5. 7. 2023, 14:14
1
3
Kuba: nejsem se situaci v Radotine seznamen. V cem spociva vymluva radniho a co jsou ty kecy? Co tak strasne zanedbal, ze to tak schytal?
David 5. 7. 2023, 15:01
6
1
Zdeněk X: Tak je fajn, že na lávku budou moci i cyklisté, ale (jak lze odvodit i z textu o rušení železničního přejezdu) cyklisté rozhodně nejsou hlavním důvodem jejího zřízení. Tomu odpovídají i její návaznosti.
Přístup městské části spočívá v tom, že když se rozšířila cyklotrasa A1 u Šárova kola, tak jí začali vadit rychlí cyklisté na této skoro promenádě. Místo aby hledala cestu, jak na ul. Výpadová, která je široká jako letiště, ale současně je v řadě případů výhodnější i rychlejší jet na kole po ní než po stezce, namalovala cyklopruhy, raději začala hledat, jak na rozšířenou cyklostezku u bistra U Ondřeje instalovat zpomalovací prahy. Naštěstí k tomu nedošlo. Obdobná situace je kousek dál na A1, u loděnice v Malé Chuchli. Několikrát týdně jsou tu vodáci, vč. dětí. Nosí lodě přes cestu. Instruktoři? Pokud to jistí, tak z notné dálky. Místo aby se sem dalo omezení rychlosti z 50 km/hod na třeba 20, nebo 15 km/hod, tak sem rovnou preventivně instalovaly zpomalovací prahy. Do té doby bez nehod, týden po té nehoda cyklisty se zraněním. Samozřejmě jeho chyba - nepřizpůsobil rychlost. O tom, že kulaté polštářové prahy kloužou za mokra, nejsou vidět pod sněhem, a hlavně že zpomalují i ranní špičku na cestě do práce ve chvíli, kdy jsou vodáci v lepším případě na cestě do školy a jsou tam v režimu 24/7/365, i když jde o "cyklodálnici" ala D1, o tom je lepší pomlčet.
A jestli někdo zkoušel jet třeba po cyklostezce (a proznačené cyklotrase) podél ulice K Cementárně tady: https://mapy.cz/s/musaperofu , je to dost podobné. Přitom na ul. k Cementárně by cyklopruh alespoň do kopce byl více než slušivý.
Ul. Mezichuchelská kolem Hornbachu - obdobný obchodní příklad. "Chodníková stezka" přerušovaná po pár metrech v souběhu, zřízená evidentně kvůli cyklotrase A111 - jako pro děcka dobrý, ale jestli tam někdo jezdíte pravidelně, dejte vědět, jestli jste ji někdy použili, a jak se vám to líbilo. Díky.
A třeba údržba zeleně zde: https://mapy.cz/s/musaperofu nebo zde https://mapy.cz/s/hahadejajo, kde projíždí cyklistů celkem hodně - myslím, že na tom streetwiev to bylo posekáno naposled a od té doby nic. Dnes je stav o poznání horší. Vím, že to nejde přímo za MČ, ale TSK/vlastníkem, ale kdyby se MČ trochu starala, tak je to i její vizitka - a v podstatě k tomu stačí jeden telefonát, a pak třeba říct děkuji.
Stojany na kola - super. Ono, co s těmi povalujícími se trubkami jiného.
Připadá mi, že jejich přístup se v lecčem blíží slovutné Praze 12, vč. cedulí "cyklisto jeď vopatrně a dávej pozor na psy a kočky" (ano obdoba je i na této straně Vltavy).
Kuba 5. 7. 2023, 17:50
4
Martin: jo, napsal jsem to zmatečně, neměl bych na ten kolovrátek trpělivost ani v mluvené, ani v písemné formě.
Vítek 5. 7. 2023, 22:09
9
Zlepšovat podmínky pro jízdu na kole “není na území naší MČ možné”. LOL
Jerzy 5. 7. 2023, 22:12
1
1
Koukám, když čtu i tu anketu z minulého volebního období, že ta lávka podél tratě je asi (jediný) cykloprojekt desetiletí. Tak snad za čtyři roky bude ke zmínění i něco jiného.
Jiří Kadlec 5. 7. 2023, 22:43
5
Podél Berounky na hlavní trase A1 jsou podmínky dobré, jezdím tudy rád, ale jinde je velký prostor na zlepšení.
Např. ulice Vrážská a Radotínská z Radotína do Chuchle (pro ty co dojíždějí a nestíhají to brát oklikou podél vody po A1), ulice Cementářská (bezpečnější propojení na Lochkov), ulice Na Cikánce (propojení na Zadní Kopaninu a Ořech)
Tam všude by kvůli dost velkému provozu aut pomohla cyklostezka nebo aspoň cyklopruhy.
Zdenek X 6. 7. 2023, 07:58
1
2
@David: diky za vysvetleni. Jak pisi, situaci neznam, Radotinem od prestehovani prilis casto nejezdim, v poslednich peti letech to bude cca jednou rocne prijezd o Cernosic po hlavni a potom ulici "K cementarne". Nedokazi tak komentovat "promenadu" u Berounky, nevim, nakolik je strasne, ze to radni mel okamzite zminit, aby se nedockal nalepky "vymluvy a kecy".
Vycitat radnimu z Radotina (Prahy 16) situaci v Male Chuchli je strelba mimo. A souhlasim s vami, ze bych po tomhle chodniku (u Hornbachu) na kole nikdy nejel a asi by to slo udelat lepe, nicmene deti z Chuchle "placajici se" s rodici na kole smerem reka maji ted kudy bezpecne jet. My ostatni normalne zustaneme na silnici. Jo. mozna to slo udelat pred nekolika lety jinak, nevim, zdali u toho soucasna garnitura z vedeni Chuchle (nikoli Praha 16) byla, ale asi je opravdu tezke ted vytahnout dalsi financni prostredky a ulici predelat.
Chapu volani po upravach ulice Vrazska (jezdil jsem tam pravidelne jeste nez existoval most pres Strakonickou u Hornbachu, tenkrat byla klidna a pohodova spojka Prahy). Jestli se to zmenilo po dobudovani najezdu u Hornbachu a jiz nestaci obecna ochrana "1.5 metru", je to skoda. V takovem pripade je mozne vylepseni uvazit (jeli tam cyklisticky provoz).
Problem te stezky kolem vlecky k cementarne neni, ze je (mozna) neuklizena, ale ze tam nekdo znacku "A11" vubec namaloval. Nevim, jake bych musel mit pohnuti mysli, abych na ni z ulice K Cementarne zahnul a na hlavni se po kilometru zase vratil, i kdyby byla zametena, v zime za nezanedbatelne penize pluhovana, a okolo anglicky travnik. To byla si nejaka "cyklokomise", ktera ma potrebu vsude kreslit cary a osazovat v terenu cedulky.
Ulice K cementarne neni prijemna (totez Na Cikance). Ale kolik tam jezdi cyklistu? Kolik cyklistu je typu "dite" nebo 'duchodce"? Jaky je potencial techto ulic pro denni dojizdeni do prace/skoly? V hornim useku je to skoro extravilan (nebo to je extravilan), to budeme znacit cyklopruhy v extravilanu vsude? Osobne ocekavam, ze nejake cykloupravy v dolni casti nastanou, az se najdou penize na rekontrukci ulice, technicky stav mi vadi vic, nez absence pruhu.
Ja v Radotine neziji, ani nevim, kde je tam skola, nevim, co mistni potrebuji (to resi radni Prahy 16). Nevim, zdali mistni potrebuji dalkove cyklisticke spojeni do Prahy (neni to kousek a vlakove spojeni je skvele). Asi potrebuji relaxacni zonu u reky, a to (asi) maji. Zrovna tak dojedou v klidu o vikendu do Cernosic a Brd.
David 6. 7. 2023, 22:58
2
Zdenek X: No nevím, ale pokud bych chtěl z Chuchle s dětmi k vodě, tak pojedu Dostihovou, podjedu Strakonickou a jsem tam.
Že někoho napadlo pustit cyklisty na tu pseudostezku vedle cementářské chápu (třeba zrovna kvůli dětem z té navazující zástavby), nicméně ul. K Cementárně jezdím domů, pokud potřebuji jet přes Chuchli. Také to není úplně často, ale cca. jednou týdně až jednou za dva týdny, podle ročního období. V zimě tuto cestu ale nemám rád - serpentýny na Zadní Kopaninu umí být při námraze nepříjemné. To už je lepší posolená Plzeňská. Mezi těmito trasami bohužel nic použitelného není (Prokopák je pro mé kolo neprůjezdný, Radlická je horská prémie se zajížďkou, K Barrandovu ještě jde, ale z navazující K Austisu nemám moc příjemné zážitky, takže na výběr moc není...
Zdenek X 11. 7. 2023, 11:57
@David: potes panbuh, jezdit z Prahy pres Radotin, to je masakr (subjektivne, nic proti). Mam Vas umisteneho nekde ve Zbuzanech, Dobrici, ja jezdim ze Smichova na silnicnim kole s gumama 23mm Prokopakem do Trebonic (a potom dal na Unhost) a jedu skoro porad po asfaltce s vyjimkou kousku u retencni nadrze Asuan, ktery je ale sjizdny i v zime (do toho skalnateho udoli na Reporyje se nepoustim). Od podjezdu Jeremiasky nad Asuanem neni problem dojet do Reporyj bez potizi po ulicich (a potom dal na Zbuzany). Dokonce tuhle trasu jezdim rad, rano v sedm na jare/podzim je Prokopak krasne prazdny.