Od komunálních voleb uběhlo více než půl roku a my se ptáme pražských radních pro dopravu Prahy 1 až Prahy 22. Jaké jsou jejich plány s cyklistickou dopravou? Pokračujeme s městskou částí Praha 4, která má 131 tisíc obyvatel. Zahrnuje Nusle, Michli, Podolí, Krč, Záběhlice, Hodkovičky nebo Lhotku. Na naše písemné dotazy odpovídá Jaroslav Míth, radní pro dopravu za ODS.
Praha 4 je rozsáhlá a lidnatá městská část. Jak bude postupovat ve zlepšování cyklo-infrastruktury vlastními silami? Zadáte jako jiné MČ nějaké projekty stezek, cyklopruhů, orientačního značení či přímo investiční akce na nové cyklostezky, ať už z dotací magistrátu nebo z vlastních prostředků?
Především sledujeme zlepšování infrastruktury pro cyklisty (ale i pěší účastníky provozu, seniory, matky s kočárky) prostřednictvím podnětů od jednotlivců a skupin občanů. Na projektech infrastruktury pro cyklisty na komunikacích chceme spolupracovat s hlavním městem, protože prakticky všechny komunikace v Praze 4 jsou v majetku hlavního města. Při jednání s developery o nové výstavbě vyžadujeme, aby v místě jejich nových projektů vždy vznikala infrastruktura pro cyklisty.
Máte nějaký příklad takového developerské projektu, který zlepší vazby pro jízdu na kole?
Aktuálně s developery řešíme prostupnost územím u Thomayerovy nemocnice, napojení od Krčského sídliště až dolů k Michelskému lesu a napojení na páteřní cyklostezku A22 a zároveň s developerem řešíme průchod cyklostezky A22 problematickým úsekem Pálkařská x Za Mlýnem jejím možným převedením do ulice Mezi Sklady a dál pak podél Kunratického potoka do ulice Za Mlýnem.
Na frekventované povltavské cyklotrase A2 je poněkud komplikovaný průjezd kolem Ledáren. Bude v tomto volebním období zřízen uvažovaný obchvat podél vody?
Uvažovaný obchvat kolem vody je vysoce komplikovaný a naráží na spoustu úskalí, nevidíme proto jeho realizaci v tomto volebním období jako příliš pravděpodobnou.
Městská část tedy aktivně podniká kroky k realizaci?
Aktuálně nejsou žádné aktivity v běhu.
(Magistrátní radní pro dopravu Zdeněk Hřib v rozhovoru pro Městem na kole uvedl, že se tato spojka začne stavět již brzy: „Máme v plánu lávku přes slepé rameno řeky v Braníku, kde je v současnosti zbytečná zajížďka. Na březnovém zastupitelstvu na to byly přiděleny peníze a stavět by se mělo začít v závěru roku,“ pozn. red.)
Na Budějovické ulici je historicky velmi krátký úsek dělené stezky. Je sice kvalitní, postrádá ale návaznosti. Má městská část v úmyslu tuto stezku nějakým způsobem prodloužit tak, aby sloužila jako páteř pro jízdu směrem do centra?
Budějovická ulice a případná cyklostezka dále směrem do centra se bude řešit společně s prodloužením tramvajové trati z Pankráce až ke stanici metra Budějovická.
Podpoří městská část to, aby společně s linkou metra D bylo sídliště Nové Dvory propojeno s centrem přes Kačerov také cyklotrasou oddělenou od silného provozu?
Cyklotrasy mají směřovat spíše hvězdicově od stanic metra do zástavby, než kopírovat trasu metra. Nebudeme podporovat vznik magistrální cyklostezky, ale lokální cyklopropojení z Nových Dvorů k Thomayerově nemocnici, kde se v rámci nové výstavby počítá i s cykloprůchodem tímto nově zastavovaným územím a pod ním už je i napojení na páteřní cyklostezku podél Jižní spojky.
Na Barrandovském mostě a na západní straně Nuselského mostu nejsou v zimě udržovány chodníky a cyklostezky. Požádá městská část o rozšíření údržby na tato místa?
Nedostává se nám peněz na zimní údržbu řady důležitých chodníků, rozsah cyklodopravy v období sněhových srážek je tak minimální, že na toto určitě peníze vynakládat nechceme.
Máte v plánu zřídit v existující zástavbě další cykloobousměrky, které by usnadnily prostupnost města a cestu mimo rušné ulice?
Ano určitě, tam kde to dává smysl, ne však za každou cenu.
Je v plánu doplňovat v ulicích stojany na kola? Kde?
Doplnili jsme stojany u všech našich škol a veřejných budov. Aktuálně spíše řešíme problém, jak a kde parkovat sdílená kola.
Dle naší zkušenosti stojany u všech veřejných budov ani škol v P4 nejsou. Namátkou Radnice a poliklinika Prahy 4 (zde stojany zmizely po rekonstrukci vnitrobloku), Gymnázium Budějovická, metro Pražského povstání, metro Vyšehrad, ZŠ U Krčského lesa, nemocnice Krč, nedávno zrekonstruovaná ulice Branická, ZŠ Školní, MŠ Mezivrší. Plánujete u těchto veřejných budov a škol doplnění?
Před úřadem MČ Praha 4 stojany jsou, jsou integrovány v lavičkách. Poliklinika Budějovická je soukromý subjekt, stojan ve vnitrobloku byl dočasným řešením do rekonstrukce. Gymnázium Budějovická není školou zřizovanou MČ Praha 4 a nemocnice Krč také není zařízením MČ Praha 4. U takových zařízení nemůžeme stojany instalovat, ani jim to nařídit. U škol zřizovaných MČ Praha 4 určitě hodláme chybějící stojany doplňovat.
Co vy a bikesharing? Usilujete o hustší síť parkování pro sdílená kola / jejich rozšíření?
Usilujeme především o legislativní rámec, který nám umožní toto podnikání ve spolupráci s pražským magistrátem nějakým způsobem usměrňovat. O transformaci dopravních stínů na parkoviště pro kola a koloběžky uvažujeme.
Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?
S ohledem na aktuální zatíženost Prahy 4 velkou stavební činností, Metro D, Podolský most a Barrandovský most, řešíme především průjezdnost městské části a zakomponování cyklodopravy do těchto nově vznikajících infrastrukturních projektů.
Která stavba či změna v aktuálním volebním období nejvíc pozitivně ovlivní pěší a cyklistickou dopravu ve vaší městské části?
Jednoznačně Podolský most (nazývaný také jako Dvorecký most, pozn.red.), který výrazně zkrátí propojení mezi Prahou 4 a Prahou 5 a oproti Barrandovskému mostu bude pro pěší a cyklisty mnohem vhodnější trasou.
Jaké zahraniční město je pro Vás v oblasti dopravy inspirací?
Vídeň.
Pohybujete se někdy městem na kole? Proč ano, proč ne?
Ano, jako cykloturista pro rekreaci. Pro dopravu používám MHD nebo IAD.
Sledujete náš magazín?
Ne. Ale přeji vám hodně čtenářů, kteří chápou, že se i v tak velkém městě, jako je Praha, musíme naučit navzájem se tolerovat a nedělat z jedné (jakékoli) skupiny účastníků silničního provozu vyvrhele.
Děkujeme za rozhovor
Články týkající se Prahy 4 najdete na Městem na kole zde. Níže si přečtěte rozhovor ze začátku minulého volebního období (2018–2022):
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 31. 7. 2023, 09:26
19
2
S těmi stojany to myslí pán vážně ? Mohl by mi tedy ukázat, jak do té lavičky to kolo zamkne ? To je dobrej kašpar. No ta nenávist vůči cyklu z něj fakt srší, nezklamal
Brahma 31. 7. 2023, 10:27
18
K radnici nejbližší odstavné místo pro Rekola má ten pán na Budějovické u metra tak dobře umístěné, že ho pomocí GPS vedle dvou výškových domů Spořitelný a Raiffeisen bank nikdo nenajde. GPS tam prostě nefunguje. Změna je nemožná, prý to blokuje radnice Praha 4. Takže to ta je reálná podpora sdílených kol.
David 31. 7. 2023, 11:38
13
Ta oddělená stezka na Budějovické, to je opravdu kvalita No.1. Vždy když si chci trochu se zdržet a zakličkovat si mezi chodci, tohle místo rozhodně nezklame. Jak doplněk možná dobrý, ale pro život to není.
Zbyněk 31. 7. 2023, 14:45
20
Pan od modrych ptaku nezklamal. Stezku v Budejovicke budeme prodluzovat v souvislosti s novou TT. Pricemz
novou TT dlouhodobe blokujeme.
Rozverny rozhovor.
Tomáš J 31. 7. 2023, 15:13
20
Rubrika Co chystají městské části pokaždé hezky ukáže proč a kvůli komu je Praha s cyklistickou infrastrukturou kam kde je... :(
Mirek 31. 7. 2023, 20:33
14
Přehlídka alibismu a výmluv. Klasická ODS.
Brahma 1. 8. 2023, 09:52
8
1
Tak třeba pan Ondřej Matěj Hrubeš za ODS Prahy 6 komunikuje docela dobře a i pro cyklisty něco dělá. Ale to je u modrých ptáků asi jen velmi vzácná výjimka.
Kuba 1. 8. 2023, 13:02
3
Brahma: tak toho bych za příklad komunikace opravdu nedával. Je fakt, že v rámci ODS je velmi (pozitivně) výjimečnej svou oblibou MHD, z pohledu cyklodopravy je to výrazně horší, byť jo, na poměry ODS to není ta nejhorší možnost.
Petr 3. 8. 2023, 14:12
2
Oni to v ODS myslí dobře, akorát špatně poslouchali při přednáškách z ekonomie. A tak místo anticyklických opatření zavádějí opatření anticyklistická.