Od komunálních voleb uběhl již rok a my se ptáme pražských radních pro dopravu Prahy 1 až Prahy 22. Jaké jsou jejich plány s cyklistickou dopravou? Pokračujeme s městskou částí Praha 11, která má 75 tisíc obyvatel. Nachází se na jihovýchodě Prahy a zahrnuje sídliště Chodov a Háje. Na naše písemné dotazy odpovídá Libor Vrkoč, radní pro dopravu za Hnutí pro Prahu 11 (HPP).
Plánujete v nadcházejících letech ve Vaší městské části výstavbu nové cyklostezky, značení cyklopruhů nebo legalizace průjezdů na kole? Kde?
V dopravním výboru bylo v květnu schválené zahájení přípravy více než desítky opatření, která začneme připravovat. Podpořili jsme v něm probíhající přípravu stezek A41 ze Záběhlic, A225 k sídlišti Košík, A216 v ulici U Kunratického lesa a dalších, Nově chceme zadat cyklostezku podél východní části ulice Hviezdoslavovy na trase A229, pokračování stezky podél ulice U Kunratického lesa, a spojení od této ulice do Jarníkovy na budoucí přeložce trasy A22. Pokusíme se také najít lepší řešení pro bariérový podchod ulice Opatovské na trase A21.
Dále chceme prověřit možnost řady menších legalizací, například při ulicích K Horkám, Ke Stáčírně, Mírového hnutí, na mostě Chilské přes D1, u ulic Kupeckého, Vojtíškově, Hekrově. Jde hlavně o návaznosti ze stávajících stezek či propojky slepých ulic. Nové cyklopruhy zatím nepřipravujeme, nelze ale vyloučit, že vzniknou na některých komunikacích ve správě magistrátu.
Městská část v minulém volebním období zadala přípravu projektů několika cyklostezek, a předala je TSK k realizaci. Máte informace o tom, kdy bude realizována stezka podél ulice U Kunratického lesa a spojnice k sídlišti Košík?
U stezky podél ulice U Kunratického lesa probíhá inženýring pro stavební povolení a řeší se výkup jednoho pozemku. U stezky k sídlišti Košík už byla TSK odevzdána projektová dokumentace pro stavební povolení. Optimisticky u nich můžeme předpokládat zahájení stavby v příštím roce. Naše městská část se i oficiálně přihlásila že převezme správu povrchů této cyklostezky (A225).
Jaké další úseky městská část připravuje? Jak daleko je příprava chybějících spojení z Opatova do Šeberova, z Hájů do Petrovic a z Chodova do Záběhlic?
Z Opatova prověříme legalizaci chodníku přes D1 k ulici Na Jelenách, navazující na nedávno vzniklé přejezdy pro cyklisty. Stezku z Chodova do Záběhlic připravuje TSK a připravuje se dokumentace pro stavební povolení. Spojení do Petrovic podél Výstavní naráží na neřešitelné pozemkové problémy, o alternativách budeme jednat se starostkou Petrovic.
Chystáte se zlepšit prostupnost Vaší městské části pro průjezd kol pomocí cykloobousměrek – třeba v rámci zón 30?
Snažíme jít cestou zprostupnění cest mimo vozovku, o nových cykloobousměrkách v tuto chvíli neuvažujeme.
Na starém Chodově se již několik let uvažuje o úpravě režimu parkování, která by znamenala zjednosměrnění většiny tamních ulic. Zachováte zde obousměrný provoz pro cyklisty?
V případě, že by došlo na zjednosměrnění ulic starého Chodova pro auta se pokusíme zachovat obousměrnost pro kola všude, kde to půjde.
Na městské části jsou stojany pro kola historicky u škol a některých veřejných budov. Plánujete doplnění stojanů, případně míst vyhrazených pro bikesharingová kola tak, aby vznikla dostatečně hustá síť dovolující provozovat bikesharing s minimem potíží daných odkládáním mimo vyhrazená místa?
Co se týká bikesharingu máme zatím zde na P11 k tomuto tématu spíše negativní pohled a to z několika důvodů které jsou již všeobecně známy. Navíc si myslíme že naše spíše okrajová část není zcela vhodným cílem pro firmy které tuto službu poskytují.
Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?
Máme vyhrazené nějaké prostředky na drobné úpravy, jako je snižování obrub, které zlepší pohyb cyklistů na naší MČ P11.
Která stavba či změna v aktuálním volebním období nejvíc pozitivně ovlivní pěší a cyklistickou dopravu ve vaší městské části?
Předpokládáme zprovoznění stezky podél ulice U Kunratického lesa a u Košíkovských nádrží, to by se stihnout mělo
Jaké zahraniční město je pro Vás v oblasti dopravy inspirací?
Možná Berlín.
Pohybujete se někdy městem na kole? Proč ano, proč ne?
Občas ano a to jak na kole, tak i na elektro koloběžce.
Sledujete náš magazín?
Ne nesleduji.
Děkujeme za rozhovor.
Články týkající se Prahy 11 najdete na Městem na kole zde. Rozhovor s předchozím radním pro dopravu (Martinem Duškou z Pirátů) ze začátku minulého volebního období (2018) najdete zde.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
jkjk 29. 9. 2023, 23:45
14
Ten "negativní pohled" na bikesharing nějak moc nechápu, ani ty "důvody které jsou již všeobecně známy". Prostor sídliště, kde je spousta prostoru, mi na to naopak přijde vhodný.
Michael 30. 9. 2023, 00:41
10
1
Mě by taky velice zajímaly ty všeobecně známé nevýhody bikesharingu…
David 30. 9. 2023, 01:49
10
2
Možná by se najednou ukázalo, že i když každý jeden panelák je ze všech stran obležen parkovacím místy, tak stojany a parkování na kola? Kde nic, tu nic...
Pavel Mašek 3. 10. 2023, 15:02
4
1
Vážený pane radní, společnosti dlouhodobě mají zájem o provozování bikesharingu na JM, tak nelžete v přímém přenosu. Negativní postoj je skvělá věc, kort když jsem skončil v nemocnici kvůli tomu, že mě napadl řidič auta, který jel po chodníku a trval na tom, že mu mám uhnout :D. Co dál se zajímavého ve Vaší hlavě honí hlavou? Možná ještě že cykloobousměrky nechcete, protože zvyšují úmrtnost obyvatel Marsu, nic jiného mě nenapadá.
Pavel Mašek 3. 10. 2023, 15:03
4
1
jsem mu napsal, tak schválně, co mi odpoví