Co chystají městské části: Praha 22 – Jan Konopásek

Publikováno: 16. září. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 20. listopadu. 2023
Publikováno: 16. září. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 20. listopadu. 2023

Od komunálních voleb uběhl již téměř rok a my se ptáme pražských radních pro dopravu Prahy 1 až Prahy 22. Jaké jsou jejich plány s cyklistickou dopravou? Pokračujeme s městskou částí Praha 22, která má 14 tisíc obyvatel. Nachází se na jihovýchodě Prahy a zahrnuje Uhříněves, Hájek a Pitkovice. Na naše písemné dotazy odpovídá Jan Konopásek, radní pro dopravu za Svobodné.

Plánujete v nadcházejících letech ve Vaší městské části výstavbu nové cyklostezky, značení cyklopruhů nebo legalizace průjezdů na kole? Kde? 

Ano, v naší městské části jsou aktuálně v běhu výstavby 4 cyklostezek. Uhříněves – Dolní Měcholupy, Uhříněves – Běchovice, Uhříněves – Pitkovičky, Pitkovice – Benice.

Vloni byla postavena lávka přes ulici Ke Kříži, která ale vede přímo do jednosměrné ulice Semanského, takže stavba neumožňuje bezpečný průjezd vedlejšími uličkami, ale „vyhání“ cyklisty na hlavní. Bude zde zřízena cykloobousměrka? Plánujete cyklostezku prodloužit dál k nádraží? Kdy?

Záměr zřídit obousměrku u diskutované cyklostezky existuje, pokud to bude dispozičně možné. Velmi toto řešení podporujeme, obousměrka v této ulici umožní naplno využít trasu, která již k nádraží vede. Nová lávka k tomuto řešení přímo vybízí.

Chystáte se další zlepšování prostupnosti Vaší městské části pro průjezd kol pomocí zavádění cykloobousměrek? Naši čtenáři navrhují ulice Semanského (cyklotrasa A239), Piccasova, Husovo náměstí nebo Vackářova.

Situace okolo vývoje Cyklogenerelu Prahy se stále vyvíjí, účastníme se tohoto projektu a očekáváme zlepšení průjezdnosti obcí pro cyklisty. Bezpečné obousměrky vítáme.

Je v plánu doplňovat v ulicích stojany na kola? Kde?

U jednotlivých projektů výstavby cyklostezek jsou návrhy na některých místech i pro parkování kol, ale další speciální místa aktuálně nejsou v plánu.

Co vy a bikesharing? Chtěli byste ho v Uhříněvesi?

Bikesharing společně s kvalitní úschovnou soukromých kol u nádraží a rozšířenou sítí cyklostezek by minimálně mohl hodně lidí přesvědčit zanechat doma automobil a přesednout na vlak. Funguje to v mnoha evropských městech, u nás jde sice o pozvolný proces, ale neměl by se opomíjet. Prozatím o bikesharing bez dokončených cyklotras a doprovodného zázemí nemáme zájem, dopravní situace je v Uhříněvsi velmi komplikovaná, do budoucna tuto vymoženost plánujeme.

Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?

Rozpracované projekty jasně ukazují, že se snažíme podmínky cyklistům zlepšovat neustále.

Která stavba či změna v aktuálním volebním období nejvíc pozitivně ovlivní pěší a cyklistickou dopravu ve vaší městské části?

Každá z nových tras situaci zlepší, nejvíce je potřeba propojit rozrůstající se Pitkovice nejen s Uhříněvsí, ale i s Ladovým krajem trasou Pitkovice-Benice, která má již stavební povolení. Prioritu má propojení se sousední MČ Praha 15 do Dolních Měcholup. Zde vidíme velký potenciál pro pohyb pěších a cyklistů.

Jaké zahraniční město je pro Vás v oblasti dopravy inspirací?

Uhříněves má specifický dopravní profil, který asi těžko nalezneme někde v zahraničí, stejně jako případný vzor, ale je potřeba dát lidem příležitost, aby i u nás jezdili na kole rádi a pokud možno bezpečně.

Pohybujete se někdy městem na kole? Proč ano, proč ne?
Tam, kde to dopravní situace dovoluje, kolo je vhodné použít. Jinak je v aktuálním stavu silnic a ulic spíše dopravní přítěží. Zejména podél ulice Přátelství mnohdy rizikovým dopravním prostředkem.

Sledujete náš magazín?

Nesleduji

Děkujeme za rozhovor.

Články týkající se Prahy 22 najdete na Městem na kole zde. Rozhovor ze začátku minulého volebního období (2018–2022) bohužel nemáme.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

újezďák 16. 9. 2023, 21:10

Uhříněvsí jezdím na kole prakticky každý den , většinu dne je hlavní ulice Přátelství tak zasekaná, že je tam cyklista rychlostí, zejména směr centrum , král :) Komu se nechce po hlavní tak má celkem slušné možnosti v souběžných ulicích ( Morávkova, V potokách, Vačkářova, Kašperská) navíc Podleská a Františka Diviše mají na Prahu až neuvěřitelně široké krajnice. V tamní Oboře občas potkávám poházené sdílené koloběžky, už jsem jednu viděl i na stromě :) , tolik k potřebnosti sdílené techniky v tamní lokalitě. Mě osobně by asi nejvíc zajímalo propojení Netluky, Hájek ,Koloděje, tamní silnice zejména kolem zámku je poněkud úzká , nebo lepší propojení ulice V Potokách Morávkova.

David 19. 9. 2023, 01:14

K cykloobousměrkám potřebuji generel (jako by jim tam lidé nelegálně nejezdili už teď), nové stojany mimo již rozjeté projekty nechtějí a bikesharing až bude infrastruktura? Tak ta nebude dost dobrá nikdy. Vždy je co zlepšovat. Až má jeden pocit, že jen podělili rozjeté projekty. S Přátelství mám podobnou zkušenost, jako Újezďák...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat Co chystají MČ 2023