Nová cyklolávka v Uhříněvsi, návaznosti čekají

Publikováno: 25. října. 2022, 5 min. čtení
Aktualizováno: 19. února. 2023
Úvodní foto: Vratislav Filler
Publikováno: 25. října. 2022, 5 min. čtení
Aktualizováno: 19. února. 2023
Úvodní foto: Vratislav Filler

Koncem září byla otevřena lávka přes ulici Ke kříži v Uhříněvsi. Lávka na budoucí nadřazené trase A3 dovoluje cyklistům objet frekventovanou křižovatkou Nového náměstí podél železniční trati. Bohužel zatím nikoliv zcela legálně, návaznosti směrem k nádraží a v jednosměrné ulici Semanského potřebují výrazně vylepšit.

Lávka na budoucí "cyklodálnici"

Nemožnost obejít bezbariérově světelnou křižovatku na Novém náměstí v Uhříněvsi či projít z ulice Frantička Diviše do Lnářské byla bolestně vnímána od doby, kdy zde vznikl železniční podjezd bez chodníků podél trati. Podjezd ulice Ke Kříži přetnul bezmotorové spojení východní části Uhříněvsi s nádražím. Městská část tak začala připravovat dvojici lávek, které by vedly po obou stranách trati. Obě lávky se také staly součástí celoměstského systému, ta obrácená k Novému náměstí dokonce součástí výhledové „cyklodálnice“ A3. Na tu za hranicí Prahy v Kolovratech navazuje nedávno dokončených třináct kilometrů stezky s názvem Do Prahy na kole, pokračující v současnosti až do Mnichovic.

Lávka z ulice Františka Diviše byla zadána formou „design and build“ a v současnosti probíhá její příprava. Lávka přilehlá k náměstí byla zadána o něco dříve a městská část Praha 22 na ni získala magistrátní účelovou dotaci z kapitoly cyklodopravy. Lávka byla dokončena v září 2022.

Lávka OK, v okolí problém

Lávka řeší nepříjemné bariérové křižení, kde, jak vidno z fotky, není ani příliš repsektován existující přechod.

Potud je vše elegantní, potíže ale nastávají v okolí. Tím prvním problémem je ukončení chodníku směrem k ulici Semanského, kde byla zřízena zábradlíčková šikana, jakou jsme byli zvyklí vídat na cyklostezkách realizovaných v devadesátých letech. Ovšem i tam to bylo zpravidla na výjezdu na nějakou rušnou silnici, kdežto tady je to… na výjezdu z garáže.

Jediný racionální důvod, který mne napadá, je ten, že autor zábradlí výslovně nechtěl, aby cyklisté z lávky vůbec pokračovali někam dál. Tohle přece nemohlo být zřízeno kvůli bezpečnosti, jsem si prakticky jistý, že víc havárek tu bude proto, že se někdo na kole namotá na to zábradlí, než proto, že by se cyklista srazil s autem vyjíždějícím z oné garáže.

Bariéry ovšem pokračují. O patnáct metrů dál začíná klidná ulice Semanského, která byla dřív přímým pokračováním ulice Františka Diviše, a tudíž normální obousměrka. To už ale neplatí, nyní je to jednosměrné a ty cyklisto, který jsi snad chtěl použít lávky k tomu, aby ses vyhnul kutnohorské výpadovce, máš nyní jedinou legální cestu z města právě po ní. Cykloobousměrka zatím není.

Situace není příliš růžová ani na opačné straně. Zde na lávku navazuje nijak zvlášť široká, ale v zásadě už dávno užívaná asfaltová cesta směrem k nádraží. Její legalizace, byť třeba s výhradou ohleduplné jízdy, by byla jistě možná. Ani zde se ale cyklista značky jednoznačně dovolující průjezd nedočká. Nu, možná je to lepší, ježto cesta na obou stranách navazuje úrovňově jak na chodníky, tak na vozovku ulic Křešíncké a Lidického, je její chodníkový status pochybný natolik, že zde jízda na kole nejspíš možná je.

Dočasně nebo nastálo?

Možná jste si všimli volného prostoru na snímku vlevo, kde by třeba mohla vzniknout nová stezka. Ten je pozemkem dráhy. Drážní stezka je možný krok, ale nebyl by rychlý.

Ohledně chybějících návazností jsem se informoval na městské části, a nabídl i asistenci v mezích možností aktivit Cyklisté sobě. Z informací, které jsem získal, vyplývá, že chybějící cykloobousměrka i legalizace mohou být bez dalšího celkem snadno vyřešeny, pokud bude městská část pokračovat v tom, co už začala.

Tato zpráva má tedy především za cíl upozornit, že

  1. lávka tu je a dá se po ní jezdit,
  2. přidaná hodnota lávky za pár desítek milionů je dost malá bez návazných legalizací, které budou stát nejvýš nějaké stovky tisíc.
Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

tik 25. 10. 2022, 15:05
3
5

No bože, vyhozenejch 14 mega, komu se to nestalo...

bob 27. 10. 2022, 00:18
3
1

Doufám, že tu dotaci na cyklodopravu budou muset vrátit.

mirek 2. 11. 2022, 20:36

Cyklolávka, na kterou se cyklista legálně nedostane. Jinak užitečné propojení, i když se zpožděním 15 let po přerušení původního spojení stavbou železničního koridoru.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat