AutoMat zkoumal chování cyklistů Praze. Navrhuje přes 80 zlepšení infrastruktury

Publikováno: 23. prosince. 2023, 6 min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2023
Publikováno: 23. prosince. 2023, 6 min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2023

Jak vnímají a využívají různé typy dopravních řešení cyklisté v Praze? Na to se zaměřila série průzkumů, které provedl tým Laboratoře udržitelného urbanismu spolku AutoMatu  v roce 2023. Tři skupinové rozhovory a padesát hodin pozorování nabízí unikátní vhled do detailu dopravního chování cyklistů. Z pozorování v deseti lokalitách jsme pak formulovali přes 80 doporučení na změny: Od drobných úprav přes návrhy na přestavbu až po obecná doporučení platná i pro jiná místa.

Výzkum od dubna do října

Na základě míst vytipovaných pražskými účastníky soutěže Do práce na kole vybral tým Laboratoře udržitelného urbanismu (LAB) deset lokalit. V každé z nich po pět hodin sledovali a zaznamenávali to, jak si zde lidé na kole poradí s problémovými místy, nekvalitní infrastrukturou, ale i jak používají první pražský oddělený cyklopás na Smetanově nábřeží. Méně frekventovaná Křižíkova byla vybrána kvůli poměrně vysoké statistice nehodovosti, nábřeží Kapitána Jaroše pak také kvůli jízdnímu pruhu nekomfortní šířky 3,75 m s ochranným cyklopruhem.

Skupinové rozhovory (focus groups) se zaměřily na tři nejvýznamnější místa: Smetanovo nábřeží, Klárov a magistrálu na Praze 2. Rozhovory nabídly různé pohledy lidí, kteří těmito místy na kole jezdí a s tamní infrastrukturou se pravidelně potýkají. Skupinové rozhovory proběhly v červnu 2023, pozorování probíhala v červnu, září a říjnu.

Zjištění z průzkumu

Focus groups i pozorování potvrdilo velkou různorodost chování cyklistů, zejména v prostředí bez atraktivní infrastruktury. Jakkoliv se cyklisté často chovají na první pohled zvláštně či dokonce nebezpečně, zpravidla při jízdě neohrožují sebe ani ostatní.

Hlavní závěry výzkumu jsou následující:

  • Potvrzuje se naprostá nevhodnost zastávkových mysů tam, kde současně jezdí hodně aut a cyklisté se do nich musí řadit. Část z nich proto volí jízdu po chodníku a ti, kteří zůstávají ve vozovce, často v zúženém prostoru ohrožuje nebezpečné předjíždění.
  • Také se potvrzuje skutečnost, že kvalitní infrastruktura minimalizuje problémové chování. Cyklostezka nebo cyklopruh musí ale vést souvisle, musí být srozumitelné a cyklistům opravdu pomáhat. Není-li legální řešení současně praktické, budou ho cyklisté ignorovat. To se ukazuje například na výjezdu z náplavky u Mánesa, kde až několikaminutové čekání na semaforu drtivá většina prostě míjí, a na nábřeží jede přes přechod, kde zelená padá častěji. Nebo prostě popojede kus po chodníku a do vozovky vjíždí až mimo křižovatku.
  • Jízda po chodníku je běžná, respondenti se k ní přiznávají, současně se ale hájí snahou o ohleduplnost vůči chodcům. Vedení kola je na chodnících přibližně stejně vzácné jako agresivní jízda, běžně se po chodníku jezdí spořádaně se snahou chodcům se maximálně vyhýbat. Těsné průjezdy v menších rychlostech ale výjimkou nejsou. Hrubá dlažba část cyklistů k jízdě po chodníku nepochybně vede, zcela očividné je to u elektrokoloběžek s malými koly.
  • Zvláštním zjištěním je, že i na pohled riskantní jízda, třeba skrz křižovatku nedovolující snadné odbočení, může být fakticky zcela bezpečná. Při hlubším studiu se totiž ukazuje, že cyklista si svůj průjezd jistí tak, že ke kolizi s jiným vozidlem téměř dojít nemůže. Nelze si to ovšem plést s bezohlednou jízdou, která se také vyskytuje.
  • Dalším zjištěním byla identifikace řady problémů nejen pro cyklisty, ale také pro chodce. Na mnoha pozorovaných místech chybí přechody, obrubníky jsou bariérové, chodci si musí zacházet nebo je obtěžuje nadměrný provoz aut v rezidenční čtvrti.

Výsledky průzkumu pro některé lokality by měly v budoucnu podrobněji přiblížit zvláštní články.

Návrhy jdou zodpovědným orgánům

Z průzkumů v jednotlivých místech vyplynula řada nedostatků stávající infrastruktury, pokud jde o zajištění bezpečných, komfortních a důstojných podmínek pro jízdu na kole. Zastávkové mysy, chybějící cyklopruhy, nelogické vazby, nevhodné povrchy – to vše jsou problémy, které je třeba řešit.

K desítce lokalit bylo zpracováno celkem 87 návrhů na změny. Někde jsou doporučeny drobné úpravy dopravního značení, jinde pomůže jedině kompletní přestavba celé křižovatky či náměstí. Podněty předal spolek městským částem, jmenovitě Praze 1, 2, 6 a 8, a též magistrátu hlavního města a bude o nich dále jednat.

Kromě konkrétních návrhů také vzniklé studie formulují doporučení pro projektování dalších jednosměrných (dánských) cyklopásů, pokud jde o vhodné šířky, znemožnění vjezdu parkujících vozidel či větší zdůraznění průjezdu křižovatkami.

Některé otázky naše pozorování nerozřešila, například vhodnost či nevhodnost ochranných cyklopruhů v jízdních pruzích šířky 3,7–⁠4 metry. Tedy pokud za rozluštění této záhady nepovažujeme prostou skutečnost, že takový pruh ohraničený zleva obrubníkem by v ulicích neměl vůbec vznikat. I zde je ale prostor více si vyjasnit interakce mezi cyklisty a řidiči v kolizních místech, a proto LAB plánuje v pozorováních pokračovat i v roce 2024.

Odkazy

Vznik analýz byl finančně podpořen Hlavním městem Prahou v rámci projektu Cyklisté úřadům na základě dat.

Text původně vyšel na stránce spolku AutoMat, zde vychází se stylistickými úpravami.

Komentáře k článku

Pavel 23. 12. 2023, 07:47

Super iniciativa, me tam chybi treba naprosto tragicke krizeni Liberecke, ktere pro cyklisty naprosto neexistuje a kde by se krasne uplatnily kodanske pasy na moste na Vysocanske.

Ondra 23. 12. 2023, 09:35
10
1

Když si člověk uvědomí, že jediná trasa jak se od nuseláku dostat na mírák je legálně jen po magistrále a pak Rumunskou. Nenajde se jediný metr široký průjezd pro cyklisty. Tak hodně špatně na tom Praha 2.

Jenda 23. 12. 2023, 16:51
7
1

Ondra: Nebo opačně - od Hlaváku/Václaváku na Karlov to taky jde jenom po magistrále (Sokolskou), zejm. kvůli jednosměrkovému peklu. I kdyby člověk akceptoval že pojede výrazně níže jakoby z Karláku, tak má taky smůlu, protože jednosměrná Ke Karlovu (a hrůzné kostky v Apolinářské).

David 24. 12. 2023, 01:47

Škoda že tam není odbočení ze Strakonické (z vozovky) na A1 k Barrandovskému mostu...

Jakub Ditrich 29. 12. 2023, 11:37

Držím palce, víme co se s tím bude dít dále? Ke kterým Zodpovědná orgánům by to mělo doputovat?

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat