Který stát v Evropě má nejvíce cyklostezek? A jaký je jejich poměr k silniční síti? A jak je na tom Česko? Odhaluje to analýza Evropské cyklistické federace (ECF).
Poměr segregované cyklistické infrastruktury k hlavním silnicím je ukazatelem pokrytí cyklistickou infrastrukturou. Uvažovaná cyklistická infrastruktura zahrnuje: cyklostezky, stezky pro cyklisty a chodce a jízdní pruhy pro cyklisty. Mezi počítané silnice patří dálnice, hlavní silnice, silnice první třídy, silnice druhé třídy, silnice třetí třídy, dálniční přivaděče, hlavní ulice, ulice druhé a třetí třídy z klasifikace OSM.
Tento poměr je odhadem úplnosti cyklistické sítě. Na hlavních silničních tazích je obvykle nebezpečné míchat cyklisty a motorová vozidla, tudíž je dle Evropské cyklistické federace (ECF) potřeba zhruba tolik oddělené infrastruktury, kolik je hlavních silnic. Pak se lidé cítí bezpečněji a mají větší tendenci svou dopravu vykonávat i na kole. Následující mapa ukazuje poměr cyklo-infrastruktury ku silniční síti ve většině evropských zemí.
Data vždy nemusí být přesná, vychází z veřejné mapy OpenStreetMap (OSM), u které se může kvalita dat v jednotlivých zemích lišit. Například v Česku by měla být drtivá většina dat odpovídající a aktuální, v jiných zemích ale OSM tak aktivní editory mapy nemá.
Následující graf pak znázorňuje 20 zemí s nejvyšším poměrem segregované cyklistické infrastruktury k hlavním silnicím. Každá barva představuje podíl různých typů infrastruktury. Modře jsou značeny cyklostezky či dělené stezky pro pěší a cyklisty, oranžově stezky pro pěší a cyklisty a červeně cyklopruhy.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 21. 1. 2025, 08:11
10
Kde je CR co do cykloinfrastruktury bohuzel nejde rict bez poruseni pravidel diiskuse.
David 21. 1. 2025, 08:43
9
1
ČR je v první dvacítce. To ještě nezní tak špatně.
Ale také to nic neříká o kvalitě dotčené infrastruktury. Známé fotky lesu značek našich nesouvislých stezek netřeba zmiňovat. Začíná to už detaily, jako rozdílný přístup k přednosti cyklisty na přejezdu pro cyklisty před motorovými vozidly...
Zdenek X 21. 1. 2025, 10:20
4
Ach, tahle nekonecna (kulhajici) srovnavani. Je pekne, ze jsme na urovni zemi, kde se tak pekne jezdi na kole: Italie, Francie. (Ano, v Praze jsme na tom vyrazne hure, za jine mesto v CR nedokazi kvalifikovane hovorit, ale statistika ECF je pro cely stat. V CR nemam s jezdenim problem, mohu rici, ze jsem absolvoval jiz pres desitku cyklodovolenych, casto ve skupine 20+ lidi, drive vcetne deti.)
Martin Šnobr 21. 1. 2025, 14:14
5
David – ano, podle srovnání OSM jsme v první dvacítce, v reálu ale zaostáváme ještě víc. V zemích jako Francie nebo i Polsko nemají mapová data tak často a detailně aktualizovaná, zvlášť na venkově (jak uvádím v článku). V reálu bude ČR spíš níže.
komentář