Oficiální mobilní aplikace PID Lítačka pro vyhledávání spojení veřejnou dopravou v Praze a Středočeském kraji zpřístupnila nové funkce vyhledávání široké veřejnosti. O jejich testování jsme informovali v říjnu loňského roku. Pražská městská společnost Operátor ICT (OICT) tak nyní spustila revoluční vyhledávač nové generace, který najde nejvýhodnější a nejrychlejší spojení kombinací městské a veřejné hromadné dopravy, vlaků, taxi, chůze, sdílených i vlastních aut a kol.
Unikátní vyhledávač trasy přispěje dle sdělení města k plynulejší dopravě a napomůže snížit environmentální zátěž osobní dopravy. PID Lítačka se tak stává jedinou mobilní aplikací, která cestujícím v české metropoli a Středočeském kraji naplánuje cestu od A do Z, včetně nákupu jednotlivých jízdenek, dlouhodobých kupónů či platby za parkování, a to vše přizpůsobené na míru každému cestujícímu, sdělilo město.
Nový vyhledávač umí navrhnout praktické kombinace využití městské hromadné dopravy a jízdního kola. A to ať již vlastního, nebo sdíleného. To se může hodit zvláště v místech s horší dostupností MHD, ať je z hlediska vzdálenosti od nejbližší zastávky, nebo z důvodu cestování v méně frekventované časy.
U sdílených kol ukazuje vyhledávač i jejich dostupnost a případně je aplikace schopna přesměrovat uživatele do aplikací provozovatelů sdílených kol, kde lze kolo rovnou rezervovat nebo vypůjčit. U vlastního kola pak nabídne třeba svezení bicyklu MHD v úsecích, kde je tato možnost povolená, včetně například tzv. tramvajových výtahů.
Zároveň aplikace nabízí řadu nastavení, kde se mohou uživatelé například specifikovat vzdálenosti, na které jsou případně ochotni kolo využít.
Na vývoji nových funkcí stran cyklistické dopravy spolupracovaly například společnosti Rekola, nextbike Czech Republic a Unimotional.
Zatímco zobrazení cest v kombinaci s jiným dopravním prostředkem využije patrně spíše menší část uživatelů, případně to lze chápat i jako určitý způsob propagace alternativních dopravních módů, patrně nejvíce uživatelů využije novou funkci pro jednoduché zakomponování chůze do vyhledávání spojení.
Dosavadní verze aplikace v případě hledání spojení z konkrétní pozice nabízely v podstatě jen nejbližší zastávku bez ohledu na to, v jaké frekvenci z ní spoje odjížděly. Nová verze se nebojí navrhnout popojití na vzdálenější zastávku, pokud to znamená dřívější doražení do cíle. Samozřejmostí je pak možnost individuálního nastavení rychlosti chůze i vzdálenosti, kterou je uživatel maximálně ochotný ujít. Již se tak nestane, že vám aplikace zapomene říct, že za rohem by vás do cíle spoj odvezl mnohem dříve než při čekání na vámi vybrané zastávce.
„Vyhledávač spojení nové generace v aplikaci PID Lítačka představuje revoluci v pražské dopravě. Umožní zcela nové kombinace způsobů pohybu po městě propojených do jedné trasy, které ocení všichni cestující, chodci a cyklisté v rámci úspory času. Je na místě poděkovat všem, kteří se na vývoji této nové městské inovace podíleli už od minulého volebního období, a popřát jim mnoho energie do prvních týdnů provozu vyhledávače, kdy se budou ladit praktické detaily,“ říká k vyhledávači spojení nové generace pražský náměstek pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
Oproti ostatním vyhledávačům, které nabízejí trasu jen v rámci jednoho dopravní módu (např. MHD), nebo více dopravních módů, které se ale vzájemně nekombinují, je vyhledávač v PID Lítačce jednou ze špičkových inovací. Umožňuje totiž využití všech dopravních módů osobní dopravy i jejich kombinace v rámci jedné trasy. To je unikátní nejen v Česku, ale i ve světovém měřítku, dodává město.
„Nový vyhledávač představuje přelomové technické řešení, protože dokáže integrovat data od vícero soukromých poskytovatelů služeb, která běží na naší datové platformě Golemio a jsou využívána pro aplikaci PID Lítačka. Necelý týden po postupném nasazování nové funkcionality vidíme, že již 13 procent uživatelů mobilní aplikace PID Lítačka vyhledávač nové generace používá, a to jsme teprve na začátku,“ vysvětluje Benedikt Kotmel, předseda představenstva společnosti OICT, která má provoz a rozvoj mobilní aplikace PID Lítačka na starosti.
„Vyhledávač nové generace kromě odjezdů a příjezdů informuje uživatele PID Lítačky také o zpožděních, o umístění zastávek veřejné hromadné dopravy, o místech, kde parkují sdílená kola či auta, a parkovištích, kde je možné zaparkovat vlastní auto (navádění automobilů na P+R parkoviště). Stačí zadat, jaké dopravní prostředky má vyhledávač zahrnout, a výsledkem je cesta šitá cestujícímu na míru,“ doplňuje ke spuštěné novince radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.
Do přípravy vyhledávače tras nové generace byly zapojeny společnosti Umotional a CHAPS, dále následující poskytovatelé dat a služeb mobility: Rekola bikesharing, nextbike Czech Republic, HoppyGo, CAR4WAY a.s., Autonapůl, Anytime Carsharing CZ, Liftago, Asociace českého carsharingu, Ředitelství silnic a dálnic s. p., Správa železnic, státní organizace, Regionální organizátor pražské integrované dopravy, Integrovaná doprava Středočeského kraje, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy a KORID LK.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 31. 1. 2024, 11:13
4
Je to dobré ale je tu klasický problém s infrastrukturou. Když si zadám trasu Pankrác -> Jana Masaryka, tak mě to vezme po chodnících v Lublaňské a Koubkově. Člověk co to nezná se pak bude divit až na místo dojede.
Pavel Mašek 31. 1. 2024, 12:59
Má někdo zkušenost, jestli to funguje lépe než Idos? Nikdy jsem nepoužíval, tak co je přesnější / pravdivější. Děkuji
jkjk 31. 1. 2024, 17:21
2
Dobré, hlavně na sdílená kola. Tam to plánuje s ohledem na parkovací stanoviště a hlavně dostupnost kola v daném stanovišti.
jkjk 31. 1. 2024, 17:34
1
Pavel Mašek: Idos MHD s vlastním či sdíleným kolem neporovná. Navíc u MHD moc Idos nepočítá s chůzí (tj. radši než 6 min. chůze a pak metrem ti navrhne nejbližší tramvaj + 5 min čekání + pak jízda jednu stanici a přestup na metro).
Kuba 31. 1. 2024, 17:55
1
1
Vizionářský projekt, který předběhl dobu. Zní to krásně, ale taková infrastruktura, abych tomu vyhledávání trasy pro kolo věřil ještě v Praze vyšší desítky let těžko bude.
MaT 31. 1. 2024, 21:19
2
Pavel Mašek: Pokud jde o vyhledávání v pražské MHD (a případně i po okolí Prahy), tak místo IDOSu, což je akorát služba zaplevelená spoustou reklam, doporučuji raději vyhledávač na adrese spojeni.dpp.cz.
Tonda 10. 2. 2024, 14:05
A to, že to pro vlastní kolo posílá na chodník je chyba nebo záměr?
MaT, v mobilu je prostě praktičtější aplikace, používám PID Lítačku, kupuju si tam i jízdenky a CG transit, ta má JŘ offline, takže nemusí být mobilní data, když ještě nebyl signál v metru se to hodilo.
MaT 10. 2. 2024, 19:11
Tonda: Tak na mobilu také používám na hledání spojení CG Transit. Lítačku mám nainstalovanou také, ale tu spíš jako nosič ročního kupónu a pro nákup jednotlivých jízdenek. Na to vyhledávání spojení mi ten CG Transit přeci jen přijde přehlednější. Ten web spojeni.dpp.cz jsem zkoušel i z mobilního prohlížeče a běhá to pěkně, asi bych si taky dovedl představit to používat. Ale můj hlavní „mesidž“ bych asi shrnul jako „cokoliv je lepší než IDOS“. :-)
Třeba mapa.pid.cz zatím ekvivalent v podobě nějaké aplikace asi taky nemá a u té by se mi to také celkem líbilo, občas chce člověk přiblížit mapu a zoomne to celou webovou stránku...
Tonda 10. 2. 2024, 20:41
IDOS je dobrej, že tam je všechno, MHD všech měst, meziměstské autobusy a vlaky a umí to nakombinovat.