V pátek 31. května 2024 dopoledne došlo ke smrtelné nehodě v Ústecké ulici v Praze. Muže ve věku 60 let jedoucího po Ústecké na kole smrtelně zranil nákladní automobil, pravděpodobně odbočující přes vyhrazený cyklopruh vpravo. Vzhledem k tomu, že jde o nehodu na v Praze celkem obvyklé cyklistické infrastruktuře, dovolím si krátký komentář.
Jedná se o nehodu, kterých – jen přes zrcadlo – bývalo ne až tak dávno v Londýně několik za rok. Z fotografií po nehodě a náhledu na křižovatku lze usuzovat, že řidič měl cyklistu při rozjezdu na zelenou v úhlu, kde ho nemusel na 100 % vidět, pokud se pořádně nepodíval.
I kvůli této situaci se u moderních nákladních vozidel protahuje pravé okénko co nejníže, aby se zlepšovala viditelnost z kabiny. Stopčára jízdního pruhu pro auta se pak odsazuje o několik metrů dál od přechodu – což ale v případě této křižovatky zrovna není.
Rád bych zdůraznil některá doporučení, které na těchto stránkách zazněla již opakovaně:
Následující řádky nejsou analýzou této konkrétní nehody, tu provede v rámci vyšetřování Policie ČR. Již teď z veřejné databáze víme, že jako viníka nehody policie určila řidiče nákladního automobilu. Snažím se ale načrtnout různé faktory, které mohou u podobných nehod sehrávat roli.
K takovýmto událostem vede zpravidla souběh různých menších příčin nebo zanedbání, kdy se najednou sejdou faktory vedoucí k nehodě a současně absentují všechny faktory, které by mohly nehodě zabránit nebo zmenšit její následky. Roli tak mohou hrát podobné okolnosti:
Tyto faktory se kombinují. Když se kterýkoliv z nich plně neprojeví, nehoda se buď nenastane, nebo nebude mít tragické následky. Ideový koncept „zavinění nehody“ je tak v podstatě úředním zjednodušením.
Rád bych poznamenal, že nelze příliš vyčítat lidem jedoucím na kole, že si dostatečně neuvědomí nebezpečnost situace nebo nezvládnou únikový manévr. Nehodu dotváří řada dalších faktorů jmenovaných výše. Povědomí o slepých úhlech je v našich podmínkách pro jízdu na kole potřebné, to nepochybně, ale při posuzování této konkrétní události to nehraje roli a nezjistíme to.
Na druhou stranu ani nelze slepě zobecňovat směrem k infrastruktuře. „Cyklopruhy jsou nebezpečné, zrušíme je,“ by bylo přílišným zjednodušením, pokud je současně nemůžeme nahradit řešením stejně bezpečným jako praktickým. I případné vymístění cyklistů z provozu má svá rizika: Konfliktnost společné jízdy s chodci je značná a kostrbatě provedenému přechodo-přejezdu (pokud to nepostavíme lépe) se část lidí bude na kole vyhýbat i za cenu setrvání ve vozovce – která by byla bez infrastruktury ještě nebezpečnější.
V tomto konkrétním místě je z mého pohledu špatně umístěna stopčára. To lze snadno napravit, pokud v daném místě uneseme malé snížení propustnosti křižovatky – což bychom asi měli. Stejně tak to funguje na velké části křižovatek v Praze.
Například v Dánsku je standardní mít stopčáru pro auta v obdobných případech pět metrů od přechodu. Jednak je to příjemnější pro chodce, jednak proto, aby řidiči odbočující vpravo měli případné čekající cyklisty před sebou a tedy je jasně viděli.
Stejně, jako každý cyklista ve vlastním zájmu musí aspoň tušit, že existuje něco jako slepý úhel, tak i každý řidič velkého vozidla by měl být školen na zvláštní opatrnost při odbočování vpravo. Tato nehoda může být pro povinná školení řidičů vhodným odstrašujícím příkladem.
Apel na uživatele je nutnou součástí snahy o lepší bezpečnost na silnicích. Ale nemůže zůstat jediným krokem. K předcházení dalších podobných nehod se potřebujeme zaměřit i na ostatní faktory, které mohou takovým nehodám předcházet.
Opakovaně volám po zlepšení technických podmínek pro křižovatky tak, aby mohla vznikat řešení funkční. Jak vidno, je potřeba technické podmínky upravit i tak, aby nebyla možná vyloženě nebezpečná řešení. Britské cyklistické kampaně se v minulosti soustřeďovaly na úpravu norem vedoucích ke zlepšení rozhledu z nákladních vozidel a k doplnění bočnic bránících pádu cyklistů pod zadní kola nákladních vozidel.
Všichni, kteří se pohybují v oboru a jsou specialisty na některou z oblastí nehody se dotýkající – od infrastruktury, přes vozidla, až po právo, vzdělávání a psychologii účastníků silničního provozu – mohou tuto nehodu využít jako podnět k zamyšlení nad tím, co by bylo vhodné změnit.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
David 9. 8. 2024, 08:46
9
Mám pocit, že až se Ústecké natáhne tramvaj, tak bude problém vyřešen. Zbude místo tak na dva parkovací pruhy - a cyklisté, jako všichni "slušní lidé", budou jezdit leda tramvají. Doslova teď slyším zástupce samosprávy Dolních Chaber jak před vyznačením cyklopruhů říkali, že na Ústecké nemá integrace cyklo co dělat - kdo by tam jezdil na kole. A vy jim to chcete ještě vylepšovat! :o)
újezďák 9. 8. 2024, 09:29
4
jediný rozdíl oproti zmíněnému Londýnu je v tom, že zde byl obětí muž. Myslím, že se jsem to sem již kdysi dával, ve vnitřním Londýně tehdy tvořily většinu obětí tohoto typu smrtelné nehody ženy. Londýn pak několik let dělal školení pro cyklisty kde si mohli sednout do nákladáku a na vlastní oči vidět, že fakt nejsou vidět. Stejné školení dělal Londýn povinné pro všechny řidiče městských autobusů a HGV ( nákladních vozů) typicky popelářů a jim podobných. ..
Ondrej 9. 8. 2024, 09:52
5
1
Prakticky se to stalo na nejvíc dokonalém integračním řešení co v Praze máme: nepřerušený cyklopruh skrz křižovatku, který je navíc celý podbarvený. Když tohle nedonutí řidiče náklaďáku se pořádně podívat....tak už nevím. Docela mě to děsí kolik lidí jezdí tímto stylem jako on
Tomek 9. 8. 2024, 14:57
5
1
V anglosaském světě je ze strany "poučených" obecně u automobilové dopravy snaha nahrazovat slovo accident (tj. něco z definice náhodné) slovem crash. Bylo by fajn zkusit dodržovat něco podobného v tomto médiu, změnu slovníčku z nehoda/nehody na srážka/srážky, případně havárie. Dopady podobných slovních vrtění jsou ve společnosti poměrně zásadní. Viz blíže https://www.patrickdaniellaw.com/blog/crash-vs-accident-difference/
Martin Šnobr 9. 8. 2024, 21:02
1
Tomek – díky moc, budeme na to pamatovat. Výběr slov je vždy důležitý.
Hafan 9. 8. 2024, 21:13
9
Z praxe ridice nakladaku (nehodlam ridice hajit nebo resit prubeh nehody, jen davam insight navic) - slepe uhly mohou byt daleko vetsi, nez jen zobrazene, kazdy za tim volantem sedi jinak, aby se vesel a byl rozlozen optimalne z hlediska vydrze a spravneho kontaktu s vozidlem. Zrcatka si sice ridic donastavi, ale ty zovrazovane plochy jsou proste ruzne. Realne tohle dokaze vyresit jen pokryti kamerami ala ptaci pohled (podotykam navic k zrcatkum, pac nahrazovat zrcatka kamerami vnimam jako nebezpecny hazard, jehoz efekt se teprve casem ukaze). V mrtvych uhlech a to zejmena pres pravy predni roh kabiny se schova pri trose smuly i osobak. Da hodne prace navic se ruzne v kabine povrtet a navyklanet se, aby ridic neco takoveho zdetekoval, cim mensi objekt, tim samozrejme hur. Staci blbej kontrast objektu a podkladu a cyklista muze byt najednou jak s plastem neviditelnosti. Takze prosim, opravdu na to za riditky myslete, i pri sebelepsi vuli muzete byt naprosto nepostrehnutelni, radsi i zastavte a celkove predvidejte jako pri defenzivni jizde. Ridic nema oci vsude po 100% casu, musi toho hlidat daleko vic, o vlastnim ovladani auta (s navesem/vlekem) ani nemluve, ani moderni technologie neni zadnou zarukou, jen zvysuje sance na detekci a preziti.
Zdar a kolama dole!
Nightrider 12. 8. 2024, 16:02
5
Stojí-li před semaforem náklaďák, posouvá se moje stopčára k jeho zadní nápravě. Pak už je jedno, jestli mě vidí nebo ne, přejet mě nemůže.
David 12. 8. 2024, 16:17
2
Jo jo, zkušenosti jsou nepřenositelné.
Stojí - li na stopčáře náklaďák, stoupám si do vyhrazeného prostoru před něj, ale dávám si setsakra záležet, abych křižovatku vyklidil dříve než on (nebo abych ho předjel v křižovatce o tolik, aby mě viděl). V případě že mám pochybnosti že by mu mohla končit červená dřív než ho podjedu, také raději už nepodjíždím. Pouze v případě že padne oranžová když už jsem vedle něj a podjíždím si hned dobře rozmýšlím, jestli ještě stihnu zpomalit a zůstat za ním, nebo mám být připraven zdrhat za obrubu, nebo mám v případě že to ohne doprava dost prostoru, abych si zachránil kejhák i na kole.
Ale není to jen o velkých náklaďácích.
Zdenek X 12. 8. 2024, 17:23
1
1
Nemam informace, narozdil od autora bych si tipnul, ze se nehoda nestala po rozjezdu na zelenou, ale v "prubezne" jizde na zelenou: lidska chyba, ridic si nejak pritomnost cyklisty neuvedomil (ac ho videl, nedaval pozor, nesoustredil se, ...) a odbocil mu do cesty. Uplne naprd, fujtajxl, hnusnych videi z podobnych nehod je na youtube vicero a obrana proti takove cizi chybe z pozice cyklisty takrka nemozna. Ale jestlize se nehoda stala skutecne behem rozjezdu na zelenou, je mi potom pravdepodobne chovani cyklisty az nepochopitelne.
Tomek: slovo "nehoda" nema v ceskem jazyce (narozdil od anglictiny) se slovem "nahoda" vubec nic spolecneho. Spojeni "dopravni nehoda" je jasne definovano zakonem. Ja bych naopak privital, kdyby se mluvilo/psalo normalne a pochopitelne. Napriklad: dopravni nehoda muze nastat i bez srazky.
Zdenek X 12. 8. 2024, 17:28
1
... samozrejme moje poznamka o slovech "nahoda" a "nehoda" se tyka vyznamu (naprosto odlisneho), koren slova je pravdepodobne shodny.
Jan 13. 8. 2024, 15:30
2
2
Diky za clanek, vidim to uplne stejne. Nejdulezitjsi pro me zustava schopnost vyhodnotit situaci jako nebezpecnou - to je nekdy opravdu slozite a i tady je spousta faktoru proc tomu tak je - osobne napr. jinak hodnotim situaci po 5min na kole, nebo po 5ti hodinach. Vim to, snazim se na to myslet, ale stejne se mi obcas stane ze mi kvuli tomu neco unikne. Z kazde situace na silnici by si clovek mel vzit ponauceni. A doporucuji si zakazat jakekoliv rozcilovani na chovani ridicu - nekdy to je fakt tezky, ale naprosto to ubira na koncentraci a nikdy se tim niceho nedosahne.
pekas 7. 9. 2024, 09:28
Na náklaďáky prostě bacha. Radši se chvilku zdržím za ním než se dostat pod něj. Totéž autobusy a tramvaje. Někdy je dobré mít respekt z většího.
komentář