Jak v roce 2024 vypadá čerstvě rekonstruovaná ulice v Nizozemsku? Podívejme se na úpravu ulice, která je rozhraním mezi obytnou a průmyslovou čtvrtí.
Podívejte se do galerie:
Jak jste viděli i se dočetli, nizozemský uliční design ukazuje, jak navrhnout ulici tak, aby bylo její používání co nejvíce intuitivní a bezpečné. Podporuje udržitelné způsoby dopravy, modro-zelenou infrastrukturu a zároveň umožňuje běžné fungování i s automobily. Nejsou potřeba obří plechové značky, dopravní režim podtrhuje samotná podoba ulice.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Pavel H. 5. 2. 2025, 06:30
3
Barva casti vyhrazene pro cyklisty je intuitivni a vizualne nerusi. Ta ultra svitiva cervena, kterou pouzivame my, je jako pest na oko, kdyby se jako standard zavedlo to co maji nizozemci, ale automaticky vsude (aspon u stavebnich rekonstrukci), hned by ta infrastruktura vypadala jinak. Jenze u nas se s polohou pruhu casto hybe jeste v prubehu stavby, nebo tesne po, kdyz si verejnost vsimne, co ze to vlastne vzniklo. Takze vyseknout cyklopruhy z cerveneho asfaltu neni moc dobre realne... Dalsi vec je rozliseni ochranneho a vyhrazeneho cyklopruhu. U nas se, pokud vim, ochranne pruhy nepodbarvuji, protoze po nich mohou jezdit auta. Jak to rozlisuji holandane, kam auta zajet mohou a kam ne?
Martin Šnobr 5. 2. 2025, 09:34
3
Pavel H. – souhlas, a šlo by to i u nás. Norma podbarvení ochranných cyklopruhů nezakazuje, jen uvádí, že ze „zpravidla nepodbarvují". I v českých městech najdeme jejich případy podbarvení, zatím ale ne plošného.
V NL jsem se s vyhrazeným cyklopruhem téměř nesetkal, když je potřeba větší ochrana, cyklopruh se mění v cyklopás nebo cyklostezku. Ve starších ulicích jsou vyhrazené pruhy značené nepřerušovanou čarou. Cyklopruhy jsou tam nyní používané hlavně v zónách 30.
komentář