Brno připravuje novou cyklistickou strategii. Má přinést jasný směr a méně zmatků

Publikováno: 15. srpna. 2025, 6 min. čtení
Úvodní foto: MMB
Publikováno: 15. srpna. 2025, 6 min. čtení
Úvodní foto: MMB

Brno se po více než deseti letech pouští do aktualizace své cyklistické strategie. Dosavadní cyklogenerel z roku 2012 už nestačí – nereflektuje aktuální trendy v cyklistické dopravě, městské mikromobilitě i v budování infrastruktury.

Město proto od letošního jara připravuje návrhovou část Cyklistické strategie, která má přinést jasnou vizi, konkrétní plán rozšíření infrastruktury a vyšší srozumitelnost i stabilitu napříč městskými institucemi a politickým spektrem. Má veřejnosti i politikům jasně ukázat, na které realizace (nejen) cyklistických tras by se mělo zacílit.

Analýza jako základ nového přístupu

V první fázi vznikla analytická část strategie, která hodnotí stav cyklistické infrastruktury v Brně, včetně klíčových dat z provozu i výstupů z cykloankety, které se zúčastnilo přes 3000 respondentů. Dokument mapuje nejen nejvyužívanější trasy, ale i ty s největším potenciálem. Věnuje se i slabým místům předchozího generelu – například nedostatečnému důrazu na systémovost nebo absenci zapojení městských částí.

Analýza zároveň jasně pojmenovává hlavní potřeby: dokončení páteřních tras, propojení s městskými částmi a okolními obcemi, propagaci cyklodopravy, rozvoj doplňkové infrastruktury, cyklologistiky i podpora sdílených kol.

Návrhová fáze: spolupráce odborníků, města i veřejnosti

Na analytickou část navazuje návrhová fáze. Brno se v ní snaží do příprav zapojit široké spektrum aktérů. Kromě pracovníků magistrátu a městské firmy Brněnské komunikace se na ní podílejí i odborníci z oblasti městské mobility, architektury či urbanismu, městské části a postupně i veřejnost.

Celý proces koordinují cyklokoordinátoři Petr Gelnar a Jana Zavřelová z oddělení strategie rozvoje dopravy, který zdůrazňuje, že strategie má vznikat „zevnitř města“, nikoliv jako dokument připravený externě bez návaznosti na každodenní rozhodování.

Odborné setkání: diskuze, jízda i sdílení zkušeností

V květnu 2025 se uskutečnilo odborné setkání, které město uspořádalo právě k přípravě návrhové fáze. Účastníci se sešli na magistrátu, kde proběhla úvodní prezentace analytické části i prvního návrhu koncepce. Diskutovalo se o podobě cyklostrategie – například o tom, zda má být spíš stručným generelem, nebo podrobnou mapou hlavních tras. A jestli má dělit trasy rekreační a dopravní, či jestli má řešit i konkrétní podobu cyklo-infrastruktury (například podobu vídeňské cyklo-zastávky, cykloobousměrek, ap.).

Na setkání dorazil zástupce mobilitní agentury z Vídně, pražského magistrátu (MHMP), pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR), ostravského institutu (MAPPA), kanceláře městského architekta Brna (KAM), urbanista a autor legislativy Tomáš Cach a další. Za Městem na kole byl na setkání pozván šéfredaktor Martin Šnobr (autor tohoto článku, pozn. red.).

Po teoretické části následovala komentovaná projížďka městem na kolech, během níž se účastníci seznámili s aktuálními aspekty brněnské cykloinfrastruktury – jak s těmi funkčními, tak s problematickými. Navštívili jsme například:

  • rekonstruovanou Kounicovu, kde se částečně počítá s cyklostezkou a přejezdy,
  • plánovanou rekonstrukci Veveří,
  • oddělenou, ale ne zcela pochopitelnou a koncepční stezku v Hrnčířské,
  • úzký a nepřehledný cyklo-chodníkový úsek v Botanické,
  • Lidickou, kde se dosud nedaří prosadit funkční úpravy pro cyklisty – vyjma jednoho cyklopruhu, ve kterém se zároveň parkuje.
  • Naopak jako pozitivní příklad byla představena rekonstruovaná Gorkého – rezidenční ulice s režimem zóny 30, cykloobousměrkou, stromy, stojany a zahrádkami.
  • Dalším bodem projížďky byla aktuálně rekonstruovaná Údolní, kde mají vzniknout cyklopruhy a tzv. cyklistický „bypass“.

Kombinace různých přístupů na konkrétních místech otevřela diskusi o tom, co v Brně funguje, co ne a proč. Například zástupce vídeňské mobilitní agentury příliš nechápal, proč po rekonstrukci vznikají znovu pouze cyklopruhy.

Co bude dál: veřejné projednání a finále

V tuto chvíli pokračují jednání s městskými částmi. Tým magistrátu přímo s nimi projíždí jednotlivé oblasti, sbírá podněty a společně ověřují, kde má smysl vést trasy a jaká opatření se mají připravit. Podle Petra Gelnara se většina páteřních tras již rýsuje, některé lokality však vyžadují hlubší prověření.

Veřejné projednání návrhu strategie je plánováno na podzim 2025, finální podoba dokumentu by pak měla být hotová v první polovině roku 2026.

Restart cyklistického plánování

Město tak usiluje o restart svého přístupu k plánování cyklistické dopravy. Zatímco předchozí generel trpěl nedostatečným ukotvením v rozhodovacích procesech, nová strategie má být přímo provázána s každodenní činností magistrátu a jeho příspěvkových organizací. Tím, že se všechny klíčové subjekty podílí na vzniku tohoto dokumentu, měli by ho pak lépe přijmou a implementovat. Dokument by měl být vodítkem i pro státní hráče, jako například Ředitelství dálnic (ŘSD) nebo Správu železnic (SŽ).

Na začátku roku 2026 si tak představíme, jakou strategii Brno vymyslelo. A v následujících letech uvidíme, jestli tento velký dokument se začne odrážet i v reálné podobě města. Zatím to vypadá, že má dobře nakročeno.

První úseky již v příštím roce

Cyklokoordinátorka Jana Zavřelová dodala, že Cyklostrategie není jen něco, co vzniká od nuly. Poznamenala, že řada stavebních akcí už běží mnoho let a nová strategie na ně navazuje, navíc se na nich pracuje i během tvorby strategie. „První úseky by se mohly realizovat již v následujícím roce.“ doplnila nakonec.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat