Nepopulární názor: Města by měla přestat s plošnými zákazy v oblasti mikromobility

Publikováno: 05. září. 2025, 8 min. čtení
Aktualizováno: 08. září. 2025
Úvodní foto: Petr Štádler
Publikováno: 05. září. 2025, 8 min. čtení
Aktualizováno: 08. září. 2025
Úvodní foto: Petr Štádler

Segway, elektrokoloběžka, sdílené kolo, pivní kolo… S trendy v dopravě a mikromobilitě je to stejné, jako všude – lidé neustále vymýšlejí nové věci. Je to přirozená lidská vlastnost.

Touha po poznání, ale i touha za ziskem a snaha překonat konkurenci. Hlavně ve velkých a turisticky populárních městech se za poslední dekádu objevilo mnoho nových způsobů dopravy. Přes čistě turistická pivní kola, až po sdílená kola a poslední dobou velmi skloňované elektrokoloběžky, které slouží i občanům města. Mají jednu stejnou vlastnost – velká část lidí je nesnáší. Ať už z objektivně pochopitelných důvodů, nebo kvůli přirozené vlastnosti strachu z nových věcí.

Začněme mým osobním (a nepopulárním) názorem: města by měla přestat s plošnými zákazy v oblasti mikromobility.

Co když pravidla porušují auta?

Chápu, že pokud jste zastupitel a dostáváte naštvané dopisy a zprávy od svých případných voličů, tak je rychlý a plošný zákaz jednoduchým řešením. Nemyslím si ale, že je to vhodné řešení. Plošný zákaz jakéhokoliv dopravního prostředku na základě toho, jak se chovají jeho uživatelé, je naprosto bizarní. Jednoduše to nedává smysl, ať už se jedná o jakýkoliv dopravní prostředek. Je to jako bychom zakázali vjezd všech aut do Prahy, protože jejich řidiči porušují rychlost. Také by to moc nedávalo smysl, že?

Jako bychom zakázali vjezd všech aut.

Souhlasím, že určité dopravní prostředky mohou být někdy zakázány, ale jejich plošný zákaz v celém městě je velmi, velmi extrémní. A uvést jako důvod chování řidičů těchto dopravních prostředku je opravdu dechberoucí hloupost, která nedává smysl. Zákaz čehokoliv by měl být založený na datech a logice, ne na pocitech a blížících se volbách. Bohužel se ale stále častěji setkáváme s rychlými rádoby řešeními, které mají utišit jednu hlučnou skupinu lidí. V ideálním světě bychom se ale měli v klidu podívat na data, probrat je se širokou veřejností i odborníky, a až na základě toho zvažovat nějaké případné zákazy.

Dokážu pochopit mnoho důvodů k zákazů nějakého dopravního prostředku, jmenovitě například jeho pohon (např. spalovací motory jsou zdraví velmi škodlivé), váhu (těžké automobily mnohonásobně více ničí vozovku), velikost (nadměrné zabírání místa oproti ostatním druhům dopravy), maximální rychlost (která může být životu nebezpečná) atd. Jak je ale z uvedených příkladů jasné, dost často nám z této rovnice nejhůře vyjde klasický automobil a ne elektrokoloběžka či segway.

Segway i koloběžky jsou bezpečnější než auta

Pokud se nad situací opravdu v klidu zamyslíme, tak zrovna jakýkoliv prostředek mikromobility by měl být nejspíše to úplně poslední, co lidem opravdu škodí ze své podstaty. Elektrická koloběžka a natolik nenáviděný Segway jsou z pohledu jejich konstrukce, velikosti, rychlosti atd. mnohonásobně méně nebezpečné pro okolí, než průměrné auto. Ano, opilí řidiči koloběžek jsou problémem – stejně tak jako opilí řidiči aut. Pokud ale někdo jede opilý v autě, tak přece kvůli tomu nezakážeme vjezd všem autům do města. Nemluvě o tom, že pokud do vás někdo nabourá na koloběžce, tak způsobí násobně menší škodu než opilí řidič automobilu.

Opilí řidiči jsou problém, ne koloběžky.

Velice důležitým „detailem“ je i to, že sdílené elektrokoloběžky jsou oproti klasickým automobilům vybaveny technologiemi, které je ze své podstaty tvoří mnohonásobně bezpečnějšími. Stačí s nimi jen správně pracovat. Všechny sdílené koloběžky, které jsem si po celém světě kdy vypůjčil, byly blokované svojí maximální rychlostí. Fascinující, že toto nám přijde naprosto normální, ale auto může jet městem (z technologického hlediska) klidně 200 kilometrů za hodinu. Druhá velice důležitá technologická pomůcka je tzv. geofencing. Jde o virtuální vyznačení (oplocení – fencing) určitého území, kde pak můžeme nastavit různá pravidla. Ať už je to snížená rychlost, úplný zákaz vjezdu, nebo zákaz parkování. Je tedy na spolupráci zástupců města a provozovatelů, aby tyto (a další) technologie správně použili.

Proč vlastně koloběžky vadí?

A čím se tedy vlastně ty často skloňované koloběžky provinily? Ať už z médií nebo od lidí kolem sebe slýchám pár různých důvodů. Nebezpečná jízda po chodníku, opilí turisté, špatné parkování. Možná by stálo za to rozšířit možnosti parkování a také je lépe vyznačit. Jedna kolobežka totiž stále zabere sotva desetinu místa, které by zabralo jedno auto. V některých městech se tento koncept začíná pomalu objevovat a myslím, že ke spokojenosti všech. Navíc lze zmiňovaným geofencingem zablokovat parkování mimo vyhrazená místa.

Jízda po chodníku? Chápu, také to nemám rád, a určitě je to nebezpečné a nepříjemné. Je ale nutné se zamyslet, proč lidé po chodníku jezdí. Nejspíše to nebude pro zábavu. Že by to možná mohlo být nedostatečnou infrastrukturou pro kola a další dopravní prostředky mikromobility? Strachem z agresivních řidičů? Řekl bych, že každý by raději na koloběžce jel po chráněném, odděleném cyklopruhu než po chodníku. Ale to by také musely existovat.

Co se týče opilých řidičů, tak to bylo již zmíněno výše. Je to určitě velký problém, ale to prostě nesouvisí s koloběžkami. Stejně tak je obří problém opilý cyklista i opilý řidič auta. Od toho máme policii, aby takové jedince našla a trestala. A myslím že se tak i děje, i když možná ne dost.

Jaké je řešení?

Jak tedy se situací naložit? Města by měla sloužit lidem. Měli bychom se tedy snažit podporovat ty způsoby dopravy, které jsou pro lidi nejlepší. Ať už je to z hlediska kvality vzduchu, hlučnosti, nebezpečnosti či pohodlnosti. Mikromobilita na plné čáře vyhrává nad klasickou automobilovou dopravu, ať se nám to líbí nebo ne. To je prostě fakt.

Bylo by proto dobré místo zákazů přizpůsobit město tomu, abychom se po něm mohli na kolech, koloběžkách či jednokolkách pohybovat tak, aby to bylo bezpečné a příjemné pro všechny. Cyklistická infrastruktura je na většině míst Česka na naprosto nedostačující úrovni, což pak vede k rozbrojům mezi obyvateli, kterým spíše vadí projevy nedostačující infrastruktury, než prostředky mikromobility jako takové. Také se mi nelíbí, když někdo parkuje kolo o strom, ale pravděpodobně by to nedělal, pokud by po městě bylo více cyklistických stojanů.

Mikromobilita na plné čáře vyhrává.

A promiňte mi jízlivou poznámku na závěr, ale místo zákazů koloběžek by se možná mohla Praha (a jiná města) věnovat tomu, proč ve městě s 1,4 milionem obyvatel postavili za poslední rok 13 stojanů pro kola.

T. Felix Gregg
Na kole jezdím rád ve městě i mimo něj. Je to také skvělý způsob, jak objevovat nová města při cestování. Pokud tedy zrovna neběžím.

Komentáře k článku

Mlezitom 5. 9. 2025, 15:14
5
2

Výborně napsáno, díky. Škoda, že je to přesvědčování přesvědčených - k těm, kdo by to potřebovali číst, se to nedostane. :)
Blbé taky je, že takováto argumentace obvykle narazí na zeď v podobě přesvědčení, že zmíněná srovnání postrádají smyslu, neboť cokoliv nemotorového je prostě jen hračka/sportovní náčiní (tedy zbytná věc) a nelze to považovat za dopravní prostředek. To je imho ten hlavní myšlenkový shift, který česká společnost potřebuje udělat, aby se něco pohlo.
(jen upozorním na drobnou hrubku: "opilí cyklista i opilí řidič auta")

jkjk 5. 9. 2025, 15:24
9
1

Problém je v tom, že sdílené koloběžky používají převážně turisté, kteří naše zákony zákony neznají. Neví tedy, že se nesmí jezdit po chodnících, že nemůžou jezdit do všech pěších zón nebo že nemají jezdit opilí. Provozovatelé je v tomhle nijak needukují, neaplikují ani ten geofencing, když by to pro ně znamenalo menší tržby. Provozovatelé ani nejsou schopni edukovat svoje "nabíječe", aby koloběžky rozmisťovaly tak, aby neblokovali chodníky či dokonce přechody. Obojí je dlouhodobý stav.
Co se týče ježdění v opilosti (nebo pod vlivem jiných látek), s tím se u koloběžkářů setkávám ve večerních hodinách prakticky každý den. Opilého cyklistu na chodníku jsem nepotkal asi nikdy.

d 5. 9. 2025, 17:38
5
1

Připadá mi, že autor článku trochu zapomíná na znění návrhu náměstka Hřiba na zákaz koloběžek, podle kterého se měly zakazovat pouze sdílené koloběžky, tj. soukromých by se zákaz nedotkl. Zákaz byl takto mířený pouze na turisty. Pro Čechy by zůstalo sdílené kolo.

Mlezitom 5. 9. 2025, 17:41
3
1

jkjk: Souhlas, ale není to teda místo provozovatele kolobrnd především selhání policie, která tohle všechno přehlíží? Jízda na chodníku je i pod vlivem alkoholu je snad nezákonná, tak v čem je problém? A stejně tak města/TSK, které by mohlo třeba více malovat VDZ, které o zákazu v daných místech informuje. Nechci se Lime zastávat, ale vymáhání dodržování pravidel provozu není role soukromých firem...
Já se jen obávám, aby nezakázali lime plošně a nebyl tak stanoven precedens, který by nám následně nějak ohrozil Rekola a Nextbike - protože i na těch hodně lidí jezdí v rozporu s pravidly. Hlavně na chodníku a po přechodech.

Piskvor 9. 9. 2025, 17:46

No, jestli se bude v centru plošně zakazovat každý dopravní prostředek, který jezdí po chodníku, netuším, co budou dělat dodávkáři a bolťáci. Asi si teda budou muset pořídit rudly a nosítka...

jkjk 10. 9. 2025, 09:50

Piskvor: Ježdění el. koloběžek a kol na chodnících není třeba zakazovat, to už je zakázané dnes. Jen ta vymahatelnost pokulhává (hlavně v centru u koloběžek).

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat