Bike Brno 2010: Žádná revoluce

Publikováno: 10. října. 2010, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021

Letošní ročník Bike Brno nezaznamenal z pohledu městské cyklistiky žádnou velkou revoluci. Po loňských premiérách bakfiets a obrovském nástupu elektrokol jsme spíš svědky pokračování a prohlubování nastoupených trendů a tedy ničeho převratného. Možná náš pohled na letošní veletrh ovlivnil až sobotní příjezd, vlivem čehož jsme také minuli páteční odbornou Bike konferenci. Letošní prezentace se nicméně zdály být poněkud chudší a řada vystavovatelů z loňska zcela chyběla; dělalo to až dojem, že jsme snad nějakým omylem minuli celou jednu halu.

Elektrokola má každý

Zatímco vloni bylo zajímávé sledovat, které velké firmy zařadily elektrokola do svého výrobního programu, letos by už možná bylo snazší vyjmenovat, který výrobce elektrokola nenabízí vůbec. Zavedené stálice jako je ekolo.cz a velcí výrobci (Kettler, Elektra a řada dalších) přišli s menšími inovacemi svých výrobků, ti velcí především (jako vždy) s menšími, lehčími a kapacitnějšími bateriemi. Za zmínku stojí výrobky Guewer, které přinášejí až neuvěřitelný poměr hodnoty a ceny, ačkoliv na pohled atraktivitou zrovna neoplývají. Jejich městské elektrokolo Grand Lux nicméně zvítězilo v tendru České pošty. Své skládačky elektrifikuje už i Dahon, a to jak formou víceméně elegantního skládacího elektrokola Boost, tak s pomocí elektrifikačních sad na stávající skládačky.


Elektrifikovaný Dahon Lite na venkovním stánku Azubu.

Ve městě skoro klid

Městská kola se přesunula poněkud do pozadí, třeba Globe dostalo jak na stánku tak v katalogu Specialized vyloženě minimální prostor. Ani jiní výrobci letos městská kola příliš neupřednostňovali, v řadě expozicí bylo třeba je pracně hledat. Specialisté na městská kola Citybikes prezentují svůj řemenový Traffic v pánském i dámském provedení. Nepovšiml jsem si žádné zcela nové firmy, která by se na městská kola specializovala.

Hodně byly vidět skládačky. Stejně jako elektrokolo, téměř každá velká značka představila přinejmenším jednu dvacetipalcovou. Zdá se, že specializovaným firmám vyrůstá, pokud jde o dovoz moderních skládaček, řada konkurentů, kteří budou nabízet u svých prodejců skládací kola vlastních značek.

Úspěšné tažení převážně čínských a vietnamských elektrokol otevírá brány snaze dodavatelů z východu prorazit i s hotovými klasickými bicykly a to v segmentu laciných městských a cestovních kol. Možná se za několik let dočkáme toho, že ,,supermarketová“ kola nebudou prodávána pod značkami jako je Olpran, ale třeba Song Tang.

Soutěžní a oceněné

Mezi novinkami, které firmy přihlásily do veletržní soutěže najdeme řadu produktů vhodných do města. Ekolo uvedlo lacinou skládačku Foldy, soutěžilo také rychlé a výkonné elektrokolo A2B Hybrid formy Ultra Motor (recenze na nakole.cz). Winora přihlásila rodinné elektrokolo F1, určené k doplnění o dětskou sedačku nebo vozík Croozer. Electra pak předvedla novou verzi dámského cruiseru Daisy. Dahon představil elegantní malé skládací elektrokolo Boost.

Cenu v kategorii poměru užitné hodnoty a ceny získaly cyklobrašny na nosič Augsburg M výrobce VAUDE. Ve volné kategorii zvítězil designový koncept víceúčelového kola Jano od GP Design Partners. V českých komponentách zvítězila tříkolka Azub Eco Trike. Další oceněné produkty z oblasti především silniční cyklistiky najdete na stránkách soutěže.

Dvě lahůdky na závěr

Přeci jen se objevily dvě novinky, které v ČR velmi chyběly. Firma Ultrasport nabídne jako první zástupce dlouho postrádané skupiny heavy duty longtailů Yuba Mundo, což je ten nejsolidnější long se zesílenou kontrukcí a pořádnou nosností až 200 kilogramů nákladu. (psali jsme o něm v zimě). Předpokládaná maloobchodní cena za vystavený sedmadvacetirychlostní model bude 26 000 Kč.


Yuba Mundo, i na stánku jak se patří naložená. Tahle kola používají při svém putování světem třeba členové kapely Ginger Ninjas.

To nejhezčí, co mohli najít lidé zoufale hledající užitečná řešení své rodinné mobility, bylo k vidění hned před prvním cyklistickým pavilonem: Přerovská firma Inteko interiér s.r.o. , (která mimo jiné vyrábí na zakázku prodejní tříkolky typu Christiania pod značkou ,,Šlapeto“ viz zde) sáhla do neznáma a vytáhla klenot v podobě dovozu multifunkčního konceptu Zigo Leader. Tříkolka, kterou můžete na cestě rozložit (nejen) na dvacítkové jízdní kolo a kočárek nás zaujala už v zimní rešerši tříkolek pro rodinnou mobilitu. Maloobchodní cena 39 000 Kč se sice na první pohled zdá být hrozivá, odpovídá ale cenám ve zbytku Evropy (~1500€) a na tříkolku s kabinou je velmi příznivá.


Rozkládací tříkolka Zigo Leader 2 (třírychlostní) těsně před vyzkoušením. Jízda i váha je příjemná, jediná poněkud omezující věc je malý rejd, což je ovšem daň za minimální šířku tříkolky.

Komu se to zdá mnoho, může koupit licenční klon Ziga ,,I Go“, vyráběný v ČR u firmy Kola Dandy za 23 400. Půjde patrně o kopii první generace Ziga, oproti které má ta letošní údajně mírně lepší vyvážení. Cena je ale velmi příznivá a docela odpovídá 1300$, za které se Zigo prodává v USA.

 

Naše fotografie z veletrhu (autorem je Markéta Fillerová) najdete v tomto albu.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Albert 10. 10. 2010, 12:31

"dělalo to až dojem, že jsme snad nějakým omylem minuli celou jednu halu."

Tak tahle věta to zcela vystihuje... Měli jsme podobný dojem. Mezi velkými firmami chyběl překvapivě například i Author. Teda mimo ministánku týmovejch jezdců.

Podle mě byl i zajímavej posun u různejch doplňků. (Především opět od východních firem)

Vratislav Filler 11. 10. 2010, 19:51

Ještě ke Gueweru: http://www.cyklistikakrnov.com/Clanky/10/test-elektrokola.htm . Je tam tedy trošku podstřelená amortizace, protože nepočítá se zhruba dvouletou trvanlivostí baterky.

Jakub Ditrich 14. 10. 2010, 21:57

Vráťo, prosím, škoda že jsme na sebe nemeli čas, ukazal bych Ti funkční cyklo-navigaci s Tvojí mapou a fůru zajimavých elektrokol. Když už ale píšeš o nás.. zkus to psát zprávně "ekolo.cz" dík.

Jo jenom baj-the-waj - žádné z těch neuvěřitelně výhodných elektorkol Guewer, které Tě zaujali nejsou z pohledu zákona elektrokola, ale skútry... Až se stane průser a on se stane, jejich majitelé budou mít problém..

Vratislav Filler 14. 10. 2010, 22:09

Jakub: Sorry, opravil jsem. A omlouvám se, že jsem se nezdržel, v tu chvíli jsem byl v poněkud mizerné náladě poté, co jsem vyschl finančně i nápojově zároveň.

Marketa 15. 10. 2010, 12:45

Jakub: A že si se nepochlubil, když jsem se s Tebou bavila? Na tu navigaci se tesim uz dlouho :o)... a když jsem se Tě ptala na nový elektrokola, tak si tam měl jeden jediný nový model :o( (který byl navíc k vidění už na veletrhu v Praze - pokud si dobře pamatuju).

Jakub Ditrich 20. 10. 2010, 11:44

Marketa: Ale kdež, novinek bylo požehnaně... E.motion Sport s Panasonic systémem, Nový Wisper 906se Alpino, ultralehla elektroskládačka Agogs Elfin, atd.. A Navigace NavRoad s aktivními mapami Prahy a Brna byla namontovana na stanku primo na kole a byla tam k tomu plachta 1x1 metr :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat