Zlepšováky v karlínském pěším tunelu

Publikováno: 21. listopadu. 2011, min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2020

Důležitá spojnice pro chodce a cyklisty a to tunel z Thámovy ulice v Karlíně na Tachovské náměstí se dočkal výrazného zlepšení. Přibližně před týdnem byla v tunelu provedena drobná oprava. Několik míst s uvolněnou zrádnou dlažbou bylo opraveno. Při sjezdu dolů potěší, že byla navíc kompletně vyměněna a vyrovnána dlažba v místech dvou příčných odvodňovacích kanálků. Díky tomu není nutné silně brzdit a zvedat se ze sedla pro tlumení nárazu.

Díky tunelu jsou mnohá spojení rychlejší pěšky a na kole než MHD či autem, která musí Vítkov objíždět. Tunel byl postaven v padesátých letech a dokonce ukrývá vchody do krytu. Na podobný tunel jsem narazil jen ve východní části Londýna pod Temží. Byl však o poznání delší. Ten žižkovský považuji za tajemné místo. Umí v mnohém překvapit. Například jsem v jeho útrobách potkal do kopce jedoucí policejní auto. Bylo to pozdě večer, musel jsem sesednout a uskočit na stranu. Všude kolem to dunělo. Jindy, také pozdě večer jsem v polovině tunelu potkal dívku, která hrála na dudy. Po tunelu se velmi pěkně linul ten kouzelný zvuk. Asi muzikantka se svým učitelem hledala tiché prostředí na nácvik koncertu. Přál bych vám to slyšet.

Ale zpátky k opravám v tunelu. Ono k nim totiž nedošlo samo sebou. Možná opravu měli stejně v plánu, možná jim to musel někdo říct. Přibližně před pěti měsíci jsem upozorňoval na výmoly Technickou správu komunikací. A když pak tím tunelem jedete a vidíte ho opravený, tak vám to udělá nemalou radost. Oni totiž navíc vyhověli mé připomínce zkosit obrubník na konci Thámovy ulice, tak aby na něj šlo na kole najet. TSK za to patří velký dík. Na opravení děr, dopravního značení a možná i vysokých obrubníků se může podílet každý. TSK přímo provozuje webový formulář pro hlášení závad na komunikacích, na adrese http://www.tsk-praha.cz/wps/portal/doprava/hlaseni-poruch.

pravidelná cesta tak doznala vedle zlegalizování průjezdu Palmovkou další zlepšení. Mezi další potřebná a jednoduchá patří:

–          umožnit průjezd kol Sokolovskou ulicí kolem Invalidovny

–          zlegalizovat plošně protisměrný průjezd kol (nejen) v Karlíně a na Žižkově

–          v bočních ulicích zavést plošně zóny Tempo 30

–          postupně vyměnit dlažební kostky v bočních ulicích za asfalt

Stále je ale hned za tunelem věc, která mě pálí. Těsně vedle přechodu přes Koněvku je reklamní panel umístěný tak nešikovně, že brání včasnějšímu výhledu na chodce směřující z tunelu. Kdyby tu nebyl, řidiči by chodce viděli dříve. To může zamezit nehodě především v případě, kdy chodec běží a nerozhlédne se či cyklista nevede kolo a vjede na přechod. Tímto tady apeluji, že toto je přechod nepřehledný, který si zaslouží kolo vodit. Panel také omezuje prostor na chodníku. Chodci se budou hůře vyhýbat cyklistovi, byť sesedne a povede kolo k přechodu. Myslím si, že zachování dostatečných rozhledových poměrů je efektivnější prevence než značka s reflexním lemováním. Zaráží mě, že panel nebyl odstraněn při letošní rekonstrukci přechodu, kdy sem přibyl středový ostrůvek.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Získat pořádnou síť cyklostezek se může zdát jako neřešitelný ořech. Součástí řešení jsou občané, politici, úřady i firmy. Zkuste to ovlivnit i Vy!

Vratislav Filler 21. 11. 2011, 10:22

Ten panel je na správném místě: přímo u popelnic :-)

Štěpán 21. 11. 2011, 15:16

Začnu od konce: rozhledové poměry tam evidentně dodržené jsou - počítá se s tím, že se chodec metr před přechodem rozhlédne (jak mu praví povinnost a selský rozum - tedy nevběhne do něj naslepo nebo dokonce nevjede na kole, jak se snaží článek vsugerovat). podrobnosti viz ČSN 73 6110, čl. 10.1.4 Rozhledové poměry před přechody včetně tabulky 17 a názorného obrázku 54b. Odstranění panelu by stejně ve vyhýbání moc nepomohlo, protože hned za ním je hnízdo třídících kontejnerů. (mám za to (a sám to tak praktikuji), že do tunelu a z něj se nejezdí přes přechod, ale přímo přes snížený obrubník jako čtvrtým ramenem křižovatky.

Ty původní odvodňovací žlaby se nemusely vybrzďovat nebo skákat, ale daly se projet podél zdi (já je jezdil obvykle horní vlevo a dolní vpravo).

Je škoda, že při opravě dlažby (já zde mám e-mail na TSK z února, urgovací pak z března a května, pak jsem to vzdal) neopravily i ty drobné jednotlivě vypadané kostičky. Dovedou proseknout naráz obě kola jako nic.
http://img849.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=p9230081.jpg

Václav Kříž 24. 11. 2011, 14:57

Z TSK mi ohledně reklamního panelu odpověděli:

Dobrý den,
nezbývá mi nic jiného než s vámi souhlasit, ale bohužel TSK s tímto problémem nemůže nic udělat, neboť o osazování reklamních ploch rozhodují příslušné silniční správní úřady. V případě Koněvovy ul. to je MHMP odbor dopravy. Jakékoliv věcné podněty je nutné směřovat tam.

Vladimír Musil
správní technik dopravního značení
Praha 2,3,10,15

Dejme tomu, že zde budou poměry dodrženy. Stejně si myslím, že pokud je to možné, měl by být rozhled ještě lepší než určuje norma. Zvýšilo by to bezpečnost navíc v případě, kdy se vyskytnou "blbci". - ano to může být i případ, kdy cyklista na přechod vjede. Tady ale říkám, že tento přechod si rozhodně převedení kola zaslouží.

Tady jsou zřejmě dodrženy, ale jsou po Praze jiné podezdřelé nebezpečné billboardy. Viz např Martin Šubrt na svém blogu: http://subrt.blog.idnes.cz/c/200709/Ruska-ruleta-Koho-zabije-tenhle-billboard.html

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat