Dopravní značení a pravidla silničního provozu se dlouhodobě vyvíjejí. Podobnost zahraničních pravidel těm těm tuzemským je dána především stejnou logikou provozu. Nikde mimo ČR nejsou auta, chodci nebo cyklisti fyzikálně schopni diametrálně odlišných výkonů pokud jde o rychlost, manévrovatelnost či schopnost způsobit škodu. Piktogramy dopravních značek jsou vesměs mezinárodně srozumitelné. A shodu v základních dopravních značkách zajišťují mezinárodní úmluvy.
Přesto existuje oblast, ve které se řada pravidel významně liší, a jsou to právě ta, týkající se bezmotorových účastníků dopravy. V ČR neznáme přednost pro cyklistu na přejezdu pro cyklisty obvyklou v mnoha evropských zemích. V Portugalsku zase kolo nemá nikdy přednost zprava.
Legislativními anomáliemi jsme se zabývali mnohokrát, pravidelní čtenáři tedy vědí, že nejde třeba vyznačit cyklopruh v řadících pruzích (vyžadoval by zvláštní návěstidlo), a zvláštní problémy mají vůbec jakékoliv situace, kde by kolo snad mohlo mít přednost před motorovými vozidly. Rozdíly v normách na výstavbu a pravidlech provozu by bylo vhodné napříč Evropou sjednotit, samozřejmě tak, aby byla převzata nejlepší možná praxe. Mezinárodní iniciativa v této věci nicméně zatím prakticky neexistuje.
Přinášíme vám video z Nizozemska, ukazující mimo jiné specifické značení pro cyklisty. Jak uvidíte, rozdíly nejsou příliš velké, dokud nedojde na značení, které by umožnilo praktičtější a prostorově úspornější výstavbu cyklistické infrastruktury. Neznáme například velmi praktické trojúhelníky značící přednost přímo na vozovce. Cykloobousměrky používáme vzácně a značka o ulici, kde je auto hostem, neexistuje. Z přejezdu pro cyklisty v šířce cyklopruhu by u nás policajty trefil šlak (3 metry minimum!). V Nizozemsku pak jistě nepřekvapí promyšlený systém parkování kol a speciální zvýhodněné načasování semaforů pro cyklisty.