Zimní cyklistika v Auto*Matu

Publikováno: 21. listopadu. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 20. listopadu. 2013
Publikováno: 21. listopadu. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 20. listopadu. 2013

Prahou na kole vám nabízí pohled do cyklistické „kuchyně“ iniciativy Auto*Mat. Je pravda, že tým Auto*Matu odkládá kolo jen, když jej musí vyměnit za běžecké lyže? Jak silnou má „necyklistickou“ sekci? A co vám ti, kdo přes zimu jezdí, mohou poradit pro usnadnění celosezónního cyklistického provozu?

Skandální odhalení nečekejte

Pro stručné ověření, jak jsme na tom v týmu se zimní jízdou na kole, jsem si dovolil udělat malou anketu. Odpovědělo mi dvanáct lidí a zde jsou výsledky:

Na kole po Praze v „běžné“ sezóně (tedy mimo zimu) jezdí1192 %
Nejezdí18 %
Pro srovnání, na kole takto jezdí cca 35% Pražanů.
Na kole po Praze v zimě alespoň někdy jezdí758 %
Nejezdí433 %
„Proboha, jen to ne!“18 %
Pro srovnání, na kole v zimě takto jezdí cca 9,5% Pražanů.

Jak jezdí?

Jaké jsou tedy zkušenosti Auto*Matích zimních jezdců? Respondenti nebyli příliš ochotní se rozepisovat, ale nakonec jsem alespoň z některých jejich rozumy dostal. Ptal jsem se jednak na to, jak v zimě mění své zvyky, pokud jde o jízdu na kole, jednak, jaké zásadní zkušenosti mají nebo jak se na zimu vybavují.

Vítek

Jezdím celoročně.

  1. Mám rád lyžování a na kole se v chladném vzduchu cítím, jako bych jel na lyžích. Žádný extrém, žádné nabalování se, zahřeju se pohybem…
  2. Když je pod nulou, nemůže pršet!
  3. Na rozdíl od letních třicítek funguje naplno chlazení vzduchem
  4. Když – výjimečně – sníh vydrží v ulicích Prahy víc než pár hodin, mohu si jím kolo umýt přímo na ulici
  5. Na silnicích zůstanou zkušenější jezdci, kterých se tolik netýkají nešvary začátečníků. Je méně lidí řešících nedostatečné infrastrukturní podmínky v Praze jízdou po chodníku, v noci méně neosvětlených cyklistů. Lidi na kolech mají větší/vzácnější radost, když potkají někoho dalšího.

Vratislav

V zimě vypouštím cesty do druhého zaměstnání v Ondřejově a na kole jezdím jen po městě.

  1. Mám zimní kolo, na něm vpředu dvě světla stálá, vzadu jedno světlo stálé a jedno záložní.
  2. V práci mám pro všechny případy suché převlečení včetně bot.
  3. Reflexní vestu jsem nahradil hi-viz větrovkou, a pro mokré počasí kolem nuly se mi velmi osvědčují návleky na boty, sahající až pod kolena. Velmi nízké teploty jistí punčocháče, kukla přes celou hlavu a zimní rukavice.
  4. V případě defektu dostrkám kolo do metra a řeším až v cíli cesty.
  5. Není nic krásnějšího, než vyjíždět ve vedlejší ulici stopu do dvou centimetrů čerstvě napadaného sněhu.

Václav

„Zimou“ myslím když je sníh na vozovce. V Praze sníh využiji k tomu mít důvod si zase na jeden či dva měsíce koupit lítačku na MHD a zavzpomínat na časy v MHD. Jediná sněhová zima absolvovaná na kole byla zatím v Pardubicích.

  1. Postupně měním ulice, když je na hlavních břečka, tak bočními s udusaným sněhem. Když jsou hlavní vyježděné a v bočních stále sníh, po hlavních.
  2. Rovina tolik neklouže (Kostky, kopec a sníh dohromady není úplně ono, vyzkoušeno na Žižkově.)
  3. Mně sníh nevadí, ale kolu ano.
  4. Myslím, že studentovi se v zimě v Praze vyplatí jezdit MHD. Lítačka stojí asi míň než opotřebení kola, zvlášť když má jen jedno.
Prahou na kole běží s podporou Citybikes:
Elektrokola, skládací kola, městská kola

Další tipy

Lidé z týmu Auto*Matu se v zimě při jízdě omezují zpravidla kvůli tomu, že pro daný účel nemají vhodné kolo. Odrazující je také náledí, bláto, smog, tma, a vyšší obtížnost manipulace s kolem, jste-li oblečeni do dlouhého kabátu. Část týmu tak jezdí jen za sucha.

Jako dobré tipy se v takovém případě ukazují čepice — každopádně ne moc tlustá, aby se člověk nezpotil, ale aby chránila před větrem (Iva), případně sofistikovanější, přes uši s kšiltem (Kristina), dobré rukavice (prsťáky, ne palčáky), a ještě případně šátek přes obličej. A jinak se oblékat stejně, jako kdyby šel člověk pěšky.

A otázka závěrem

Jak jezdíte v zimě vy? Máte nějaké zimní tipy, o které se můžete podělit s ostatními?

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Václav Řehák 21. 11. 2013, 10:55

Já jsem projezdil minulé 3 zimy prakticky každodenně (trasy do cca 8km) a odhaduji, že jen zhruba týden bývá tolik sněhu, že to prakticky nejde (to jsou ty situace, kdy i jít pěšky je problém). Osvědčilo se mi:
1) nákrčník
2) moira kukla
3) v extrémním chladu (pod -10) šála přes pusu a jet pomalu

Jezdím úplně stejné trasy jako v létě, jenom je nepříjemné, když není protažený cyklopruh a já brzdím jízdou ve vyjetých kolejích auta za mnou. Pak dávám extra pozor na uklouznutí a na případné agresivní řidiče (jak to jde, uhnu jim).

újezďák 21. 11. 2013, 11:43

No asi napřed k tomu co mě odrazuje od každodeního ježdění v zimě :

Jednoznačně tma
Pak nevyrovnané podmínky, tím myslím třeba možnosti překvapivého místního namrzání. Souvislá ujetá sněhová pokrývka je pro mě méně limitující než možnost, že někde bude vlhko a někde led.
Pak mi vadí sůl, ale čím jsou kola starší tím míň...

Část sezony kvůli tmě proto střídám cestu do práce na kole a domů jedu MHD, ráno mám v práci totiž větší flexivilitu než odpoledne. Úplně odpadnu až v okamžiku, kdy bude ráno zhruba v 7,45 ještě tma... přes to nejdu a čekám v pracovní dny na světlo, o víkendech jezdím celý rok.

Oblečení :
jednoznačně se mi osvědčilo víc vrstev a to takových, že jdou rozepínat , kolikrát pak po zahřívací půlhodině jedu tak, že mám zaplou jen vrchní vrstvu a spodek až po triko rozeplý...
Do bot je dle mě lepší mít dvoje-troje tenčí, než jedny tlusté fusekle, cykloboty(větráky) na zimu zalepuju stříbrnou páskou z Lidlu, přilbu v této části sezony mám krytou zvrchu starou čepičkou, ale chystám se s mrazy přední část a vršek zalepit jako každý rok páskou.... navíc je pekně vidět a po únorovém strhnutí dává přilbě " šmrnc opravdového bajkera".
Rukavice vlastně pořád jezdím v tenkých kožených celoprstových akorát si ted okolo nuly do nich beru "běžecké rukavice, též koupené v Lidlu" , na tlusté rukavice přijde řada až s mrazem pod -5.
V tom okamžiku jdou přes boty staré vytahané ponožky trek s priostřiženou dírou na kufry, při hlubší zimě ješte klasické návleky.
Čepička pod přilbu, takový kybl co sedne až k límci a hluboko pod uši, na obličej v zásadě maximálně vyhrnu ten límec, když to jde hlouběji pod nulu, tak mažu tváře a nos Niveou nebo Indulonou...

Světlo.
Na každém kole mám na drátech reflexní trubičky, i na silničce což vzbuzuje úšklebky, vždy mám reflexní cyklovestu jako poslední vrstvu, vzadu větší blikačka pod sedlem, pro případ nouze mám bliknu i v přilbě ( mlha, dojde štáva v hlavní blikačce), vepředu mám velký světlo, no name a ještě na řiditkách namotanou za pásku čelovku, nouzovka kdyby došla štáva... na baťoh se zimou hodím přes popruhy reflexní vestu a na kapsách mám reflexní pásky na sucháč, můžou i blikat,,,
na levou noho ta samá páska, sem tam mám nějaký pásky i na kole... prostě opatrnosti a viditelnosti nikdy dosti :)

Milan 21. 11. 2013, 11:50

Když to jde, jezdím pořád. Zimu absolvuji na crossu, což není kdovíjak drahé kolo, ale také žádný pojízdný šrot. Posypová sůl je velký nepřítel. Snažím se kolo často mýt a mažu, co se dá.

Ne každý řidič na sněhu zvládá své auto tak, aby nebyl nebezpečný ostatním. Na kole nejsem chráněn žádným plechem okolo, tak pokud usoudím, že je to o život, raději nejedu (zpravidla první den sněžení večer). Letos bych ale chtěl více využít cestu lesoparkem, takže snad budu moct jezdit i tyto dny. Další dny už jsou lepší, protože magoři odpadnou nebo přizpůsobí svůj styl jízdy počasí. Bohužel jim to ale pokaždé nějaký čas trvá.

Je-li náledí, nejezdím (nemám pneumatiky s hřeby, nevyplatí se mi).

Jinak platí:
- kvalitní osvětlení (nově mám dynamo) + komplet záložní osvětlení,
- reflexní vesta při každé jízdě (i ve dne),
- v chladu zpomalit (studený vítr, dýchání - průdušky),
- na sněhu a na kluzku jet maximálně vyrovnaně (moc nebrzdit, žádné prudké reakce, nevrtět se, rozjíždět se pozvolna, průjezd zatáček pomalu a s rezervou).

Když se mi někdo diví, jak mohu v -20°C přijet na kole, odpovídám otázkou: "A vy nejezdíte v zimě na běžkách?". Vzhledem k pohybu na kole a faktu, že kolo jede prakticky od domu do domu, není třeba se tolik oblékat jako při chůzi pěšky nebo cestě MHD. Navíc při každodenní jízdě si tělo zvykne a oblečení se snadno ladí. Rozdíl v počasí mezi dvěma dny po sobě jdoucími totiž nebývá až tak velký.

wanted 21. 11. 2013, 14:10

Ve tme a zime jezdim rad ale ta sul...

Curry 21. 11. 2013, 16:25

Vadí nejen sůl, ale i ta břečka, zvláště díky bezohledným řidičům aut.

újezďák 21. 11. 2013, 21:32

Curry ,
No nevím sice na kole najezdím víc než autem, ale u dnešních vozidel, která nemají zástěrky je prakticky jedno jak jedeš v břečce.... jestli ohledně nebo bez....

Dalším problémem je doslova zoufalý stav vozovek, co je ti řidiči platné že mine cyklistu o dva metry, když projede jezerem uprostřed kterého je díra jako vrata a on vytvoří tsunami ...

Curry 22. 11. 2013, 08:37

Újezďáku, když nevíš, tak si to vyzkoušej.
S těmi vozovkami souhlas, v zimě se ty díry tvoří a zvětšují prakticky denně.

Zacyklení 22. 11. 2013, 09:08

Tma mi nevadí vůbec, světla s alternátorem reelight jsou naprosto spolehlivá a nějaké ty reflexní doplňky mi dodávají pocit bezpečí a jistoty. Always.
Jako módní doplňky používám rukavice, šálu, kterou lze v případě potřeby vytáhnout přes pusu, a čelenku přes uši pod helmou. Tma a zima mě baví.
Sůl je fakt svinstvo, ale zato čerstvý neprojetý panenský sníh, to je paráda. Značnou část mojí pravidelné trasy tvoří Stromovka a trojská A2 (na ní se to v určitých úsecích neupravuje vůbec nebo až po delší době, takže tam bývá i 10 cm), tam se to samozřejmě nesolí, a tak si to tam užívám nejvíc. A taky ráno po prosněžené noci ve vedlejších ulicích.
Pozor na náledí! Pokud by to mohlo být namrzlé, do zatáček a odboček jezdím krokem nebo i pomaleji. Ale stejně to přední kolo občas ujede... Největší tendenci zákeřně klouzat mají přechody pro chodce nebo jakékoli nezdrsnělé čáry na silnici.

josuk 22. 11. 2013, 11:02

souhlasím s většinou napsaného. Není co dodat!
V Praze když to jde pěšky, tak to jde i na kole. Ovšem jako hlava rodiny ;-) respektuju, že někdy je kolo proti jiným způsobům dopravy zbytečně riskantní. Ale metrem a pak na skládačce to jde i v kalamitách a člověk si oproti chůzi pěšky i ušetří promočené boty. Jinak používám amsterdama, ten má celokryt řetězu, loni jsem řetěz čistil a mazal před zimou, na jaře to bylo podle mě pořád dobrý. Od tý doby nevím, řetěz mi nespadl (to se stane když se člověk opře do pedálů na drncáku) , takže asi dobrý. Proběhla jenom výměna šlapek – jedna ulomena v kopci, zřejmě únava materiálu a jinak nemám pocit, že kolo nějak trpí. Parkuji tedy v suchu a teple, občas ho zasucha otřu papírovým kapesníkem a je pořád jak nový! ;-) Má nábojový dynamo, je zapnutý často i přes den a není to nijak při jízdě znát. Tak jednou za rok praskne žárovka, jinak bez problémů.
Do újezda nad lesy bych mezi auty ve tmě taky nejezdil, ale po praze se normálně dá, třeba jinudy než v sezóně, ale dá. Tmu ovšem za potíž považuju a to hlavně kvůli neviditelným chodcům, zvířatům a taky dalším neviditelným anebo naopak zbytečně oslňujícím a nepříjemně blikajícím cyklistům v ní. Zima nevadí, čím víc mrzne, tím je cesta tvrdší, vzduch sušší a pro termoregulaci cyklisty je to mnohem řešitelnější než letní vedro a slunce nebo případně vlhko. Jako vedlejší produkt ježdění na kole mě přestaly trápit záněty dutin, rýmičku, kašel sice občas dostanu, ale třeba taky jenom na jeden dva dny.. Pak taky nevím, co je zima, a jak se bavit o počasí. Na konverzace typu: „to je zima co?“ nevím co říct. Že vážně mrzne poznám, že o nejde bez rukavic a že zamrzá převodovka (čím dřív singlespeed, tím větší mráz). Tím to tak končí.
Takže jediné co si přát trochu bezpečnější infrastrukturu, stezky i do okrajových částí (např. do újezda), odkud lidi nejčastěji musí jezdit autem, a bude to paráda. Jezdit v provozu je fajn, ale v zimních měsících toho řidiči sami moc nevidí (špinavá skla, světla) no a to létající bláto a špína. Do toho je imho opravdu zbytečné se pouštět na kole (pokud zrovna člověk není sebevrah nebo masochista).

Epo 22. 11. 2013, 15:31

V zime nejezdi jen ten, kdo si to nezkusil :-)
Kdyz mam tu moznost, tak jedu rad i v zime.

Obleceni funkcni, navleky na tretry, prstaky, co neprofouknou, satek pres usi a "pres hubu", pripadne kuklu. Nema smysl se moc nabalovat, clovek se zahreje pohybem a na obou koncich ceka tepla sprcha. Jednu zimu jsem jezdil v reflexni veste, ted mam asi (snad) tu bundu, co je videt.
Svetlo vzadu marska pod sedlem, blecha na helme, vpredu blecha coby potkavacka, sigma powerled jako dalkovka. 3m nalepky na ramu a na helme a nove ve vypletu 3m tycky z Lidlu.

Osvedcil se mi karton v praci, aby kolo neodkapavalo na koberec :-)

Souhlas se Zacyklenim, ze useky A2, co se neupravuji (dokud se to nerozjezdi) jsou nejlepsi. Prosolena brecka je hnus, led, pokud je videt, tak tolik nevadi...
Zima ma tu vyhodu, ze moc lidi po ceste clovek nepotka, takze jizda v kuzelu svetla je takova uklidnujici :-)

Epo 22. 11. 2013, 15:33

Jeste me s tim naledim napadlo - nejzradnejsi na A2 byva ten sjezd do zatacky, co jsou protipovodnova vrata u usti Rokytky. Jinak mi vetsinou jen ujede zadek a to se da ustat...

Cyril 22. 11. 2013, 16:14

Uz se taky nemuzu dockat na prvni snih. Minulou zimu dostal horak docela zabrat, letos se chystam vyrazit na na Favoritce s crossovyma plastema.

Mate nekdo tip na brzdovy spalky do brecky?
To je asi jedina vec, ktera mi v zime vadi. Jinak do zatacky zasadne smykem.

Lei 26. 11. 2013, 09:34

Souhlasím s nadšenci.

Nejtragičtější ze všeho je slaná břečka, to je fakt hnus na entou. O oblečení nemá smysl podle mě rozumovat, oblíct se tak, aby člověku nebyla zima, by snad měla být hračka, světla se oproti létu nikterak nemění, akorát že se používají víceméně permanentně (tady by se nábojové dynamo hodilo, ale dávat to dodatečně do hotového kola je drahé a náročné, navíc pořád myslím na to, že pokud to někdo někdy ukradne, ať na tom nejsou dodělávky za tisíce).

Pokud jde o opotřebení, zdá se mi, že významněji sténá snad jen řetěz - pro něj je ta břečka docela soda. Úplně mi zreznul, loni, ale stejně byl už poněkud vytahaný, tak jsem ho vyměnil, vychází mi to tak na jeden řetěz za rok tak jako tak.

V některých zatáčkách jsem se naučil jezdit vnitřní nohou na zemi. Třeba od přejezdu na Veleslavíně do Kladenské, když jsou takové ty šupinky ledu na silnici, ani nemusí být jinak vůbec sníh. Trochu otrava jsou ty cyklopruhy, moc jich po cestě nemám, ale na Milady Horádkové se velice hodí.

Cyril 26. 11. 2013, 15:29

Jeste me napadlo do brecky náboj s bubnovymi brzdami, ale nikde jsem na to nenarazil. Nevite, kde se to da sehnat?

Lei 26. 11. 2013, 15:48

A mě ještě napadlo, že další potíží, a to notnou potíží, jsou blatníky - když se sníh, nedejbože břečka lepí na kola, nalepí se i do blatníků a dokonale se vše zadrhne, takže je možno jet jen s největším úsilím. Povětšinou je to jen na určitých místech a za chvíli se to poddá, ale je to teda tělocvik.

Vratislav Filler 26. 11. 2013, 16:23

Lei: Jo, nejhorší je, když se opakovaně střídá břečka (lepidlo) a čerstvý sníh (nábal).

Cyril: No a na to jsou ta městská kola, co to v náboji mají :-)

Cyril 26. 11. 2013, 16:41

Vratislav: Ja si prave stavim mestske kolo, ale na ramu z Favorita a vzhledem k bidne ucinosti púvodnich brzd me napadly ty bubny. Bohuzel eshopy tento typ brzd uplne ignoruji :-(

Ivoš 26. 11. 2013, 23:42

Zkušenosti asi jako ostatní.
Jeden rozdíl: jezdím v pohorách a palčákách. Brždění ani řazení (rapid fire) není problém.
Při břečce spíš nevyjedu, ale to je v Praze za celou zimu 5-10 dnů.
Vyhybám se chodníkům a občas i sdíleným stezkám, protože střední vzdálenost mězi defekty je na choníku sypaném kamínky je pod 10 km a na soleném cca 50km. Na mokrá kola se ten nepořádek nalepí a nepomohou ani pláště se vznosnými názvy "Stop puncture" ap. Přesto mám dlouhodobější statistiku 1 defekt za jaro-podzim a >5 defektů za zimu.
U ráfkových brzd odchází všechny špalky a zadní ráfek (protože je o moc špinavější než přední).
Říká se, že by slané kolo nemělo přijít do tepla, ale pokud je namazaný řetěz, tak na kole není v dnešní době skoro nic, co by mohlo rezivět. Samozřejmě tvrdit, že kolo netrpí by pravda nebyla.

josuk 27. 11. 2013, 07:46

Cyril: jinak torpédo je vynález relativně starý, ještě větší výběr nábojů je v kombinaci s převodovkou, tady pěkné obrázky:
http://www.all-about-hubs.com/start.php?action=naben_galerie2_en

cyril 27. 11. 2013, 08:45

Josuk: torpedo samozrejme znam :-)
bubnovou brzdu na predni kolo jsem hledal naivne v kategorii brzdy. uz jsem nasel co jsem hledal v kategorii "specialni naboje" akorat je to reseni relativne drahe. naboj s integrovanou brzdou za 1300 :-(

Vratislav Filler 27. 11. 2013, 09:23

cyril: Já tak jen rychle zagooglil a vypadly na mě náboje s torpédem za tři stovky: http://www.sport23.cz/volnobezne-naboje-torpeda/
(jestli v tom tedy není nějaký háček).

Lei 27. 11. 2013, 09:34

Ovšem špalky a ráfek odchází stejně tak za deště - i když možná o něco míň (je to jen nekvalifikovaný odhad).

Pokud jde o defekty, nevím, jak si vysvětlit ten nepoměr mezi líčením některých, kteří za rok 10x píchnou, a mnou, který jezdí čtvrtým rokem včetně zim, a nepíchl jsem ani jednou. Možná trasa, možná pláště, možná prostě štěstí.

cyril 27. 11. 2013, 09:50

Vratislav: torpedo za 300 je vpohode. Mluvim o brzde na predni kolo a u nas jsem zatim nasel akorat to co se dava do mestsky stylovych kol a tomu odpovida cena, ale vzhedem k nulove udrzbe je asi prijatelna.
Neni nic horsiho, nez cerna hmota z mizejicich spalku s vodou.

Milan 27. 11. 2013, 10:12

Ad 22 Lei
Defekty jsou přímo úměrné zvolené trase. Problém je posypový štěrk, který je ostrý a řeže pneumatiky, které jsou i po jedné zimě prakticky na vyhození. Aby toho nebylo málo, tak s rozhozením štěrku končí jakýkoliv úklid komunikací, takže když do toho někdo přihodí střepy, jsou tam až do jara. Mezi kamínky navíc nejsou vidět. Úplná tragédie jsou chodníky a chodníkové stezky po Silvestru. Na tom se mi vloni povedlo proříznout skrz i jinak bytelný městský plášť (ve štěrku bylo dno od lahve, které zbylo po odpalu domácí výbušniny na mostě přes D1 na Chodově). Divím se, že to nikdo neřeší, protože problém musí mít i pejskaři.

Ad dynamo
Dynamo a bubnové brzdy jsou hezká věc, ale ta cena je šílená. Já jsem zainvestoval Reelight RL 720 a jsem spokojený, ale kdovíjaká zář z toho teda nejde. V kombinaci nábojové dynamo a kvalitní světlo se dá dosáhnout lepších výsledků, ale jak říkám, ta cena.

Kromě toho je otázka, jak moc investovat do kola, které jezdí po městě. Já to mám na celoročním kole, které nejezdí jenom po městě (jezdí i v létě natěžko) a nikde ho bez dozoru nenechávám. Úřady a podobně řeším skládačkou, která v soli nejezdí, protože proč ničit dvě kola, že?

Pokud má někdo speciální kolo - zimák, je otázka, zda do takového kola investovat tisíce za dynamo, světla a brzdy nebo dokonce i řazení. S rostoucí cenou kola totiž klesá jeho použitelnost ve městě, protože ho nelze nechat někde bez dozoru stát. Navíc mi přijde, že je dodatečná montáž předražená, když vidím, za kolik se prodávají celá městská kola.

cyril 27. 11. 2013, 11:33

V zime je take krome spatneho pocasi potreba davat vetsi pozor i za pekneho pocasi, kdy byvaji ridici oslneni sluncem nizko nad obzorem.

újezďák 27. 11. 2013, 13:18

Lei 22 ... no vypozoroval jsem, že frkvence píchnutí má převážně co dělat s váhou jezdce :)

Jezdíme s kámošema občas grupetto Polabím a Posázavím a většinou defekty máme tak 3-4 lidi z 10 pravidelných, jezdíme podobný kola, máme většinou stejný pláště na silničkách a jediný spojovací prvek je nadváha.... hubený lunti nepíchají...

Vratislav Filler 27. 11. 2013, 13:42

cyril: Ta přední bubnová s nabendynemem přece nemůže stát tolik, když se dá namontovat do kola za jedenáct tisíc... ( http://www.citybikes.cz/retro-kola/mestske-kolo-citybikes-mycity-v-retro-stylu-manchester-26-creme ). Nebo jo?

Reelight mi pak ale přijde už málem dražší - i když ho máme doma už na třech kolech, protože je to prostě tak primitivní a (zatím) věčný...

Cyril 27. 11. 2013, 15:34

Sada Shimano Alivio komplet za 3000,
Sturmey Archer-naboj predni, zadni s brzdou,dynamem a 3st prevodovkou 3500 + kliky za 200

rozdil 800kc, to se da usetrit na jinych komponentech si myslim

Jerzy 27. 11. 2013, 16:41

újezďák 26: A já jsem si při čtení místních komentářů říkal, co dělám jinak, protože jsem za poslední dva roky celoročního každodenního ježdění po Praze nepíchl ani jednou. A to jak na starých noname čína, tak na nových Schwalbe pláštích.

Honzis 27. 11. 2013, 21:30

Kolu vadí voda s podzimně-jarním "bordýlkem", sůl extrémně, to všechno "hoří" a je fakt lepší nejkrizovější období raději "srabácky" volit MHD. Ráfkové brzdy - špalky na závodní silnici mám klidně 20tisíc km, špalky v bordelu? Na měsíc ... Zareznou niple, ráfky mizí před očima. Řešit defekty je fakt pro otrlé, radši volím odolné pláště a z "letních" 25mm hold přezuju na 35mm protiprůraz, přinejhorším na biku. S váhou to souvisí, ale ne paušálně, seknout se dá skoro všechno a kamínky rozpíchající běhoun, to je strašné zlo, větší váha zaručí spíš "cvaknutí". Vytrpí i kladky přehazky, řetěz, náby, ráfky, ... Kostky + tramvajové koleje apod si v zimě nedovedu moc dobře představit. A zašívat bundu za 3litry - to je k pláči.
Velkým problémem je i kam s oblečením, světly, ... přinést si do kanclu helmu, světlo, blikačku, mokré návleky na tretry a kupu vlhkých či špinavých hadrů, navíc toho času oblíct/svléknout pokud teda nejedu v džínách 3km - zima je strašně drahá a náročná na psychiku i fyzičku i pro mě co jezdí 15 000km+ za rok.

josuk 28. 11. 2013, 08:12

28. Cyril: pozn. nevím kolik může mít životnost převodovka, mám teď najeto na sram S7 cca +- 10000km s původním řetezem, přitom na ty samé km bych u přehazovačky potřeboval ještě cca 10x řetěz (po 200kč) a asi 2 kazety, jestli to tedy je ekonomická rozvaha mezi přehazovačkou a převodovkou

Lei 28. 11. 2013, 09:39

32. Mám S8 a jsem spokojený, životnost samotné převodovky odhaduji bude dost dlouhá, možná natolik, aby to člověka nemuselo zas tak pálit. Nevím proč, možná proto, že tác není úplně vycentrovaný, takže není úplně lehké správně nastavit naputí řetězu, ale mně se vytahá přibližně jednou za rok (3500-4000 km).

Zatím jsem nedal na rady jezdit, dokud to jde; počítám za rok ani ne 500 Kč na řetěz, za 5 let = 2500 Kč. Pokud by při neměnění řetězu celá soustava vydžela 20 000 km, tj. 5 let, nejsem si moc jist, zda bych všechno (kolečko, tác, řetěz) pořídil do 2 500 Kč. I když bych zas měl pokoj od servisu. Jenže stejně měním tak třikrát do roka špalky, tak je to asi jedno.

NightRider 1. 12. 2013, 13:48

Souhlas s výše uvedeným - nebýt soli, byla by zima naprosto bezproblémová.
Dlouho jsem jezdil na starém torpédoborci a až na občasné píchnutí bez problémů. Pak se rozpadl a za zbytek jedné zimy jsem dorazil řetěz a ráfky na Favoritu. Teď to řeší vytuněná starší plečka ve stylu "všechno v nábojích", široké blatníky, zástěrka až na zem (můžu jedině doporučit, šetří řetěz), pevná světla a hromada odrazek. Nezničitelné a bezúdržbové.
Oblečení u mě končí tenkou šusťákovkou a když je jó zima, tak si pod ni dám ještě košili. Hlavně zakrýt ty roztřepené konce - prsty, uši a tak. Zbytek už se zahřeje pohybem.

Apophis 2. 12. 2013, 21:46

Zima je super! Jistě je lepší 5 cm sněhu a mráz na Točné, než jet do práce břečkou, ale i to má svý kouzlo.
Výhody zimního ježdění:
1) volné cyklostezky
2) není hmyz
3) po technické chybě hned přichází trest (tak by měly fungovat soudy)
4) nudná letní cesta se mnohdy změní v adrenalinový zážitek.
Oblečení pro opravdovou zimu: zimní tretry jsou lepší než návleky, pod minus 10 stupnů tříprsté rukavice (lze držet grip a brzdit), čepice pod přilbu. Do práce přes město používám zimáka, na kterém rychle střídám řetězy částečně vytahané ze sezony. Kolo umyji jen čas od času (spíš se očistí samo v čerstvém sněhu). Dojezd domů někdy volím tak, abych poslední kilometr či dva jel čistým nesoleným sněhem.Osvětlení vepředu a dvojité vzadu často v kombinaci s blikajícím páskem na noze. Za zimu (prosinec až březen) najíždím kolem 3000 km, asi dvacet sezon po sobě: kolena OK, revma či podobné radosti se mě zatím netýkají.

witz 6. 12. 2013, 16:01

přední brzdou v zimě nedoporučuju brzdit vůbec. když se na náledí dostane do smyku zadní kolo, bez problémů to ustojím. jak se ale zastaví přední, jdete hned na zem...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat