Být předjížděn nákladním vozidlem považuje za nebezpečné či velmi nebezpečné dvě třetiny Pražanů starších 15 let, kteří na kole po Praze jezdí nebo o tom uvažují. U předjíždění osobním autem je to polovina. (zdroj zde). Co z okénka auta vypadá jako pohodička, je za řidítky vnímáno jako problém. Tento článek proto poskytuje stručný návod, jak rozeznat situace, kdy by řidiči neměli cyklistu předjíždět.
Před samotným návodem ještě podotkněme: Boční odstup od cyklisty při předjíždění by měl být minimálně na délku cyklistovy natažené paže – čistě prakticky, abyste mu ji neurazili, když ukáže doleva. Boční odstup, při kterém cyklistovi předjíždění nevadí, je ale spíš daleko přes metr. Můžete-li tedy přejet do druhého pruhu, udělejte to. Menší odstup překvapivě nevadí, když jede cyklista po cyklopruhu – jakkoliv čára mezi pruhy není zeď, její přítomnost zajišťuje cyklistům i ve stísněnějším prostoru menší pocit ohrožení.
A kdy není žádoucí cyklisty předjíždět vůbec?
1. Předtím, než odbočíte vpravo (tzv. „pravý hák“)
Důvod je, věřím, jasný. Cyklista, který jel rovně, napasovaný ve vašich zadních dveřích, to není nic příjemného ani pro řidiče. Můžete si říkat, že to stihnete. Ale: cyklista může být rychlejší, než jste očekávali. Může mít elektrokolo. A věřte, že myška před řidítky nejen zvýší hladinu adrenalinu těsně nesraženého jezdce. V případě, že policie situaci zdokumentuje, může být také oceněna sedmi body za nebezpečné předjíždění.
2. Před přechodem pro chodce nebo na něm
Proč? Především se to nesmí. Mimo to u řady přechodů s ostrůvky nemůžete při předjíždění zajistit dostatečný boční odstup, zmiňovaný výše. Cyklista také může před přechodem dát přednost chodci a náhle zastavit.
3. Těsně před křižovatkou, kde svítí červená
Proč? Je to zpravidla naprosto neúčelné. Cyklista vás totiž stejně vzápětí předjede. A když potom budete lízat obrubník, drtivá většina cyklistů vás předjede zleva, a ti pomstychtiví pak před vámi ještě zaberou pruh až do následující křižovatky.
4. Těsně před kruhovým objezdem a na něm
Proč? Cyklista se na kruhovém objezdu často řadí více doleva, aby udržel tempo s auty a nenechal se zde předjet. Pravý hák je totiž na kruhovém objezdu mnohem pravděpodobnější než jinde, mnoho cyklistů se mu proto preventivně brání najetím do středu pruhu. Beztak máte velkou šanci, že cyklista odbočí jinam, a když ne, za objezdem budou podmínky pro předjetí nejspíše podstatně příznivější.
5. Když cyklista úmyslně zabírá pruh
Jede-li cyklista patrně úmyslně daleko víc vlevo, než by se zdálo potřeba, pravděpodobně nepovažuje za vhodné, aby byl v takovou chvíli daným pruhem předjížděn. Může to být právě před kruhovým objezdem, přechodem, v pruhu tak úzkém, že byste stejně nemohli předjet s bezpečným bočním odstupem, nebo může jet rychlostí, která je u krajnice už nebezpečná. Tehdy cyklista myslí za takové motoristy, kteří by se pokusili bezmyšlenkovitě předjet a mohli by tím ohrozit cyklistu i sebe. Není to v souladu s konkrétními ustanoveními zákona o provozu na pozemních komunikacích pro jízdu na kole, odpovídá to ale duchu zákona a §4, bodu a), podle kterého jsou všichni povinni chovat se tak, aby co nejméně ohrožovali sebe i ostatní. A předjíždět cyklistu v situaci, kdy nemůžete zajistit bezpečné předjetí či bezpečné ukončení předjížděcího manévru, není v souladu ani s konkrétními ustanoveními o předjíždění, ani se zmíněným odstavcem.
Závěrem
Závěrem přeji všem účastníkům provozu pohodovou jízdu a minimum stresových situací při vzájemném setkávání.
Brahma 25. 1. 2016, 11:30
Specielně na kruhovém objezdu je zabrání pruhu vřele doporučeníhodná praxe. Jede se tam rychleji než na prosté křižovatce a tak nouzové brzdění při pravém háku je obtížnější. Dokonce bych doporučil si před kruháčem programově uvědomit kudy tomu háku uhýbat, než jen začít instinktivně brzdit.
Jenda 25. 1. 2016, 16:03
V průzkumu mě zaujalo:
45% „cyklisté by měli jezdit jen po stezkách“
66% „nošení přilby nařídit zákonem“
graf na straně 33 - zajímavé, mám to úplně jinak (největší problém jsou koleje a chodci, zbytek úplně v pohodě). Odbočování vnímá jako velmi nebezpečné 69 % cyklistů? Šmarjá.
34% cyklistů: „pro nestrádajícího je lepší auto“. lol :)
„V Praze je 118 tisíc dopravních cyklistů“ - no jo, když v tom výzkumu zjevně za dopravního cyklistu považují kde koho - průměrný nájezd dopravních cyklistů mají 1.6 km za pracovní den…
Neo Moucha 26. 1. 2016, 09:46
Nějak jsem nepochytil o jaký průzkum se jedná???
Jenda 26. 1. 2016, 09:50
http://d2gq2hif6sn6wl.cloudfront.net/wp-content/uploads/2013/04/CYKLO_VYZKUM_2012.pdf, je to na začátku článku.
Marek Turnovec 27. 1. 2016, 23:24
"Jede-li cyklista patrně úmyslně daleko víc vlevo, než by se zdálo potřeba, pravděpodobně nepovažuje za vhodné, aby byl v takovou chvíli daným pruhem předjížděn."
Kdysi jsem se účastnil pár vyjížděk s Vláďou Galasem - ale proč jsem si na to teď vzpomněl - ten asi nepovažoval za vhodné, aby byl předjížděn, v podstatě většinu času. :-)
Vratislav Filler 28. 1. 2016, 00:12
MT: což odpovídá sebevědomému požadavku vehicular cycling "If there's no bike lane, then whole lane is a bike lane." :-)
Zapomněl jsem do článku dodat, že i to se může stát, že někdo jede moc vlevo zbytečně. Dá se to označit za jezdeckou chybu, která vyplývá buď z nedostatku sebevědomí ("mám strach, že když se schovám ke kraji, nebudu schopný se do pruhu vrátit, až to bude potřeba"), nebo z jeho nadbytku ("co se děje za mnou, mě nezajímá"). Případně z kombinace obou těchto faktorů, tedy současného nedostatku sebevědomí, pokud jde o vlastní jezdecké dovednosti a jeho nadbytku, pokud jde o empatii k ostatním účastníkům provozu. :-)
vlákno 29. 1. 2016, 12:21
K tomu zabírání pruhu, ona ta jízda při pravém straně vozovky je v zákoně stanovena pro všechna vozidla (§ 11 Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji vozovky, pokud není stanoveno jinak.). Takže při pravém kraji vozovky jezdí/mají jezdit i motorky, skútry, motokola... Často ovšem jedou uprostřed pruhu právě kvůli bezpečnosti, policie to netrestá, takže jízda uprostřed pruhu z důvodu bezpečnosti se všeobecně považuje za legální. Čím rychleji (moto)cyklista jede, tím se bezpečná vzdálenost od pravého okraje zvyšuje. A ve městech jsou tam další vlivy, hlavně zaparkovaná auta.