S první červnovým dnem končí i dvě cyklodopravní soutěže, které probíhaly po celý květen. Jednak Auto*Matem pořádaná tradiční akce Do práce na kole, tak i European Cycling Challenge (Evropská cyklovýzva), které se Praha účastnila poprvé v historii. Na podrobné zhodnocení výsledků bude ještě čas, přesto se pojďme podívat, jak jedna z těchto soutěží předběžně dopadla. Dnes krátce k European Cycling Challenge.
Praha sice měla díky propojení ECC se soutěží Do práce na kole oficiálně druhý největší počet účastníků (3636), přesto ale výsledky nejsou na první pohled tak oslnivé. Do ECC se započítávají jen zaznamenané trasy (například přes GPS), zatímco do DPNK stačí zadat počet najetých kilometrů. Nakonec tak měla Praha v ECC 659 aktivních účastníků, tedy 13. místo.
V tomto ohledu není 14. výsledné místo co do počtu najetých kilometrů tak špatným číslem. Navíc se Praha jako poslední město těsně přehoupla přes 100 tisíc najetých kilometrů. Je také třeba myslet na to, že se do ECC započítávají jakékoliv cyklodopravní jízdy uvnitř města, zatímco DPNK počítá jen cesty do/z práce, školy. Účastníci ECC skrze DPNK tak pravděpodobně přispívali o něco menšími vzdálenostmi, než kolik by mohli jako čistí účastníci ECC.
Co do počtu najetých kilometrů dominovala polská města, Gdańsk se stal hegemonem všech kategorií. Pokud se podíváme na počet najetých kilometrů na tisíc obyvatel, tak se tabulka stává rozmanitější a polská města ustupují do pozadí. I tak ale Gdańsk suverénně vítězí. Ostatně Praha se svým velkým počtem obyvatel a malým počtem účastníků nemá v této statistice příliš šancí: každý obyvatel Prahy najel v ECC za květen zhruba 79 metrů na kole.
Podstatným výstupem ECC jsou data o jízdách. Ostatně každé město tato data od pořadatele soutěže dostane. Je to jeden z faktorů, proč je pro město užitečné se ECC účasnit. Základní heatmapy každého města jsou veřejně dostupné, pražskou naleznete zde.
Zatím jsme na podrobnější analýzu nenašli čas, nicméně i tak se v mapě na první pohled objevují různé zajímavosti. Stále je patrné, jak v okolí náměstí Míru neexistuje nějaká využívanější trasa a cykloprovoz se v podstatě rozprostře do všech ulic.
Po část měsíce probíhala oprava parkových cest v okolí Hanavského pavilonu na Letné, což mapa dobře reflektuje. Dříve ne příliš oblíbené cesty náhle začaly dominovat.
Podrobnější analýzu včetně dat z DPNK přineseme co nejdříve. Co v heatmapě zaujalo vás?
Vratislav Filler 1. 6. 2016, 17:54
Abych řekl pravdu, tak mě tam nic zase tolik nepřekvapilo. Počet účastníků nebyl dost velký na to, aby to ukázalo nějaké zásadní věci u méně užívaných tras.
Zaujal mě relativní nezájem o A26 uličkami Hloubětína, naopak intenzita na Prosecké (ale vážně, nemůže to být jeden člověk, co jezdil každý den?).
A samozřejmě: když se na Vinohradech nebo ve Střešovicích jezdí po všech ulicích skoro stejně, znamená to, že tam není žádná tak dobrá, aby si ten cykloprovoz samovolně přitáhla...
PajaWallis 1. 6. 2016, 19:34
Vzhledem k tomu, kudy jezdím, pak vidím tyto věci:
1) průjezd zahradou Kinských je velmi atraktivní i přes svou nelegálnost
2) využití železničního mostu přes Vltavu by stálo za úpravu - proč např. jeden z chodníků nevyčlenit pro kola; o aktuálně přerostlých keřích a neposekané trávě, kdy má potíž projít i jen chodec samotný nemluvě...
David 1. 6. 2016, 23:29
Bucharova je frekventovanější, než Plzeňská východně od křížení s ní. Zajímavá je Strakonická v porovnání s Nádražní - jak její "kolísání" a vysoký podíl cyklistů odbočujících na železniční most, tak relativně vysoký počet cyklistů na Svornosti mezi Lidickou a Strakonickou. Jsem rád, že to potvrzuje postřehy ze sčítání, které jsem tam dělal.
PajaWallis: Železniční most bohužel nemá parametry pro splnění minimálních požadavků dle TP na smíšenou stezku pro pěší a cyklo. I na šířku minimální pro intenzity nižší než tu jsou chybí 20 cm (bohužel). Když se vyčlení jedna lávka pro pěší a druhá pro cyklo - myslíte, že to budou lidé respektovat? Trochu pochybuji. Vzhledem k tomu že kvůli opravě havarijního stavu bude brzy severní lávka pravděpodobně uzavřena, jsou tyto úvahy nyní stejně zbytečné :o(
Neo Moucha 2. 6. 2016, 10:11
Mne například zaujalo jak málo je v porovnání s Příkopy využíván Ovocný trh a Rytířská, ačkoliv z mého pohledu je daleko atraktivnější menším provozem nejen chodců...
Mirek2 2. 6. 2016, 11:01
S Locusem můj mobil zaznamenává trasy celkem úspěšně, ale s aplikaci Cykling365 se zaznamenalo tak 0 - 50 % trasy, takže jsem jí pak ani nezapínal. Čímž nechci říct, že by můj příspěvek byl jinak nějak významný.
Neo Moucha 2. 6. 2016, 15:18
S tou aplikací zdá se mělo bohužel potíže hodně lidí...
PajaWallis 8. 6. 2016, 05:58
Dle výsledků počtu ujetých km jednotlivci na DPNK ujeli tito účastníci 661.539,5km... Proč zde na ECCh vidíme pouze 100k km, když v počtu účastníků jsou zahrnuti i všichni účastníci DPNK? Jinak první tři účastníci ve výkonnosti najeli v průměru 2,5k km, což dělá 120km/prac. den, při průměrné rychlosti 20km (Praha je kopcovitá) to dělá cca 6h/den (+ 8,5h prac. doba + 8h spánek + sprcha a převléknutí, asi jedí rychle...), no, nevím, nevím... A to nezohledňuji počasí, kdy některé prac. dny větší část dne pršelo, tak 120km v dešti je výborná záležitost... Ale asi proč ne...
Vratislav Filler 8. 6. 2016, 11:08
PajaWallis: Do ECCh se nezapočítávaly trasy naklikané ručně. Ti borci, co jezdí 60 km, nejezdí samozřejmě po Praze, na to je moc malá :-) Takže po okreskách a cestovní rychlost 30-35 km/h. Loňský vátěz jezdil tuším odněkud z Lounska. Do ujetých kilometrů se započítávají i zajižďky (letos bez limitu), takže když si někdo chtěl najet víc a dal při zpáteční cestě 80 km, tak to naskákat mohl.
PajaWallis 8. 6. 2016, 11:31
Aha. Takže pak z toho plyne, že v Praze je výrazně horší penetrace technologiemi než v Gdaňsku (zaměstnanci loděnic se očividně nebojí používat chytrý telefon k logování svých cest a bydlí převážně ve městě :-) na rozdíl od převážně bílých límečků v Praze). A dále z toho plyne, že se máme soustředit na budování cykloinfrastruktury mimo centrum, jelikož DPNK ukázalo, že většina cyklistů do Prahy dojíždí... Za předpokladu, že věříme údajům. A ono to i tak vypadá - poslední zprávy o budovaných opatřeních pro cyklisty pocházejí převážně z okrajů Prahy. Takže vlastně dobré.
Jiří Motýl 8. 6. 2016, 11:56
PajaWallis: No řekl bych, že je to dost dáno charaktery soutěží. ECC už mnoho let propaguje především používání aplikací. Ve Varšavě bývám často a město tam má na jaře kampaně "Stáhněte si aplikaci a přidávejte Varšavě kilometry do ECC."
Zatímco DPNK přidalo tu možnost aplikace nedávno, pokud se nepletu? Takže bych si tipoval, že dlouholetí účastníci DPNK prostě jsou zvyklí trasy naklikávat. Ani tu možnost přes GPS asi DPNK nějak zvlášť propagačně nevynucuje?? (To nevím, DPNK se neúčastním..)
chastra 28. 6. 2016, 10:07
Jedním z důvodů nižší nájezdovosti na ECC je také to, že apka je jen pro Androidy. Je mi jasné, že rozšíření na iOS stojí ranec, ale otázkou je jestli by nestálo za to jít i touto cestou. V Praze bude jablek docela dost, nemyslíte?