Fotografie z říjnového Cargo Bike Festu

Publikováno: 29. října. 2018, min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 29. října. 2018, min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

V soboru a v neděli 27. a 28. října proběhl v Praze Cargo Bike Fest, v pořadí druhé setkání majitelů a příznivců nákladních kol v Česku. Tentokrát v pražských Holešovicích u bývalé nákladní lodi Altenburg. Byla to příležitost vidět výběr toho, co se na pražských a českých ulicích pohybuje a vyměnit si uživatelské zkušenosti. Bohužel jsem se nemohl účastnit celé akce, nabízím ale aspoň fotoalbum ze sobotního odpoledne.

Na programu byla cargobikekitchen, kde bylo možné vyzkoušet si přítomná nákladní kola a podívat se na ně do detailu. V sobotu odpoledne proběhl závod cargokol, večer pak promítání cestovatele M. Polaka, který ujel na solárním lehocargokole 12 tisíc kilometrů z Francie do Číny (SunTrip 2018). V neděli pak proběhla spanilá jízda po Holešovicích, té jsem se ale už neúčastnil.

Sraz nákladních kol v sobotu nabídl asi desítku kousků, řadu z nich jsme už mohli vidět na jiných akcích.

Například klasická Christiania, dárek ambasády Dánského království „spojeným silám“ Bajkazylu, Auto*Matu a Rekol byla doplněna o „heavy duty“ nosič a odnímatelné tažné zařízení. Kolo už má dost za sebou, prokazuje ale, že tyhle tříkolky jsou robustní, jednoduché a vydrží mnoho. Novou Christianii koupíte i u nás (Cyklospeciality), prodejní cena je kolem 60 tisíc Kč. Existují ale i levnější výrobci a podobné cargokolo dnes pořídíte i za cenu kolem 40 tisíc Kč.

Tato elektrická „christiania“ od BBF bikes za projetí rozhodně stála. Osobně mám dost najezděno s christianií ukázanou o obrázek výše, takže mohu posoudit rozdíly. Box BBFka je o malinko vyšší, vevnitř si mohou sednout (a připoutat se) hned čtyři děti. Pod zadní sedačkou je schovaná baterie napájející standardní elektromotor o výkonu 250 W.

Elektrické cargo je samozřejmě v kopcích daleko pohodlnější a s plným nákladem méně unavující. Menší rozchod a elektromotor mají ovšem vliv na stabilitu, a proto je rejd omezen zarážkami. Poloměr zatáčení je tak o dost větší než u klasické Christianie, jedná se ale o racionální bezpečnostní opatření, byť zkušeného jezdce trochu omezuje. Prodejní cena nové tříkolky odpovídá sestavě, a činí zhruba 3000 €, tj. necelých 80 tisíc Kč.

Na obrázku vzadu se trochu schovává oranžový cargobike Bottico, který používá Bajkazyl. Skoro stejné víceúčelové cargo mají také pražští Zelení. Kolo tohoto typu pořídíte u řady výrobců, v elektrické podobě jej nabízejí například pražští Citybikes, v této bezmotorové podobě jej dodávají Cargobikes.cz. Tato společnost jinak vyrábí na zakázku převážně longtaily.

A právě „heavy duty“ longtail od Cargobikes.cz stojí v popředí. Jedná se o jeden z prototypů, testující řadu vychytávek. Kolo působí na pohled velmi objemně, dá se ale seskládat do 25 cm široké placky: platformy, nosiče, pedály a dokonce i řidítka jsou totiž sklápěcí. Na kole zaujme dvojtrubkový rám, zajišťující i při menším průměru trubek maximální pevnost. Tento rám je specialitou, díky které jsou kola od Cargobikes.cz na první pohled jednoznačně rozpoznatelná – sám ostatně také jedno mám.

Na opačné straně spektra longtailů stojí Kona Ute, odlehčený longtail s hliníkovým rámem. Jeho majitel jej vozí skoro každý den vlakem, takže požadoval cargo co nejlehčí. A nutno říct, že bez brašen váží Kona Ute méně než leckterý ocelový měšťák. Brašny se dají snadno demontovat a dost výrazně roztáhnout. Kapacita pro náklad je pak podobná jako u systému XtraCycle, kolo ale nenabízí doplnění o platformy. Cena za kolo s brašnami převyšuje lehce třicet tisíc Kč.

Vrátím-li se ke cargokolům, pak na místě byl i Bullit od Larry vs. Harry, v barvách cyklistické rozvážky jídel Ordr (vlevo). Jedná se o svižný a mrštný cargobike, se kterým se dá jezdit opravdu rychle, jak také služba vyžaduje. Chcete-li cargokolo se sportovní geometrií, je tohle přesně to pravé.

Unikáty i zábava

K vidění bylo i několik unikátů včetně solárního kola. A na připravené dráze pro jízdu zručnosti jsme si mohli vyzkoušet i sesazení kol s vozíky do řetězu, nad kterým by nemálo lidí na silici rozhodně pozdvihlo zrak. Nechávám bez komentáře.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

újezďák 30. 10. 2018, 16:11

Pěkné kousky, škoda že jsem si včera nevyfotil toho totálně zpruzeného pána s převážně modrým kargo-kolem stál s auty na červenou ( čas někdy kolem 11,45 a typ s nákladem předním v nízké dlouhé bedně) u přechodu mezi Václavákem a Muzeem, směr IP Pavlova, bylo tak +5 stupňů, lehce pršelo z mlhy , mě se do toho vlhka nechtělo tahat foták z brašny...

Vypadal hodně udřeně ,ale možná jen mimikry :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tipy na dárky pro (městské) cyklisty
Lifestyle,

Tipy na dárky pro (městské) cyklisty

14. prosince. 2024, 3min. čtení1