Fotografie z říjnového Cargo Bike Festu

Publikováno: 29. října. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 29. října. 2018, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

V soboru a v neděli 27. a 28. října proběhl v Praze Cargo Bike Fest, v pořadí druhé setkání majitelů a příznivců nákladních kol v Česku. Tentokrát v pražských Holešovicích u bývalé nákladní lodi Altenburg. Byla to příležitost vidět výběr toho, co se na pražských a českých ulicích pohybuje a vyměnit si uživatelské zkušenosti. Bohužel jsem se nemohl účastnit celé akce, nabízím ale aspoň fotoalbum ze sobotního odpoledne.

Na programu byla cargobikekitchen, kde bylo možné vyzkoušet si přítomná nákladní kola a podívat se na ně do detailu. V sobotu odpoledne proběhl závod cargokol, večer pak promítání cestovatele M. Polaka, který ujel na solárním lehocargokole 12 tisíc kilometrů z Francie do Číny (SunTrip 2018). V neděli pak proběhla spanilá jízda po Holešovicích, té jsem se ale už neúčastnil.

Sraz nákladních kol v sobotu nabídl asi desítku kousků, řadu z nich jsme už mohli vidět na jiných akcích.

Například klasická Christiania, dárek ambasády Dánského království „spojeným silám“ Bajkazylu, Auto*Matu a Rekol byla doplněna o „heavy duty“ nosič a odnímatelné tažné zařízení. Kolo už má dost za sebou, prokazuje ale, že tyhle tříkolky jsou robustní, jednoduché a vydrží mnoho. Novou Christianii koupíte i u nás (Cyklospeciality), prodejní cena je kolem 60 tisíc Kč. Existují ale i levnější výrobci a podobné cargokolo dnes pořídíte i za cenu kolem 40 tisíc Kč.

Tato elektrická „christiania“ od BBF bikes za projetí rozhodně stála. Osobně mám dost najezděno s christianií ukázanou o obrázek výše, takže mohu posoudit rozdíly. Box BBFka je o malinko vyšší, vevnitř si mohou sednout (a připoutat se) hned čtyři děti. Pod zadní sedačkou je schovaná baterie napájející standardní elektromotor o výkonu 250 W.

Elektrické cargo je samozřejmě v kopcích daleko pohodlnější a s plným nákladem méně unavující. Menší rozchod a elektromotor mají ovšem vliv na stabilitu, a proto je rejd omezen zarážkami. Poloměr zatáčení je tak o dost větší než u klasické Christianie, jedná se ale o racionální bezpečnostní opatření, byť zkušeného jezdce trochu omezuje. Prodejní cena nové tříkolky odpovídá sestavě, a činí zhruba 3000 €, tj. necelých 80 tisíc Kč.

Na obrázku vzadu se trochu schovává oranžový cargobike Bottico, který používá Bajkazyl. Skoro stejné víceúčelové cargo mají také pražští Zelení. Kolo tohoto typu pořídíte u řady výrobců, v elektrické podobě jej nabízejí například pražští Citybikes, v této bezmotorové podobě jej dodávají Cargobikes.cz. Tato společnost jinak vyrábí na zakázku převážně longtaily.

A právě „heavy duty“ longtail od Cargobikes.cz stojí v popředí. Jedná se o jeden z prototypů, testující řadu vychytávek. Kolo působí na pohled velmi objemně, dá se ale seskládat do 25 cm široké placky: platformy, nosiče, pedály a dokonce i řidítka jsou totiž sklápěcí. Na kole zaujme dvojtrubkový rám, zajišťující i při menším průměru trubek maximální pevnost. Tento rám je specialitou, díky které jsou kola od Cargobikes.cz na první pohled jednoznačně rozpoznatelná – sám ostatně také jedno mám.

Na opačné straně spektra longtailů stojí Kona Ute, odlehčený longtail s hliníkovým rámem. Jeho majitel jej vozí skoro každý den vlakem, takže požadoval cargo co nejlehčí. A nutno říct, že bez brašen váží Kona Ute méně než leckterý ocelový měšťák. Brašny se dají snadno demontovat a dost výrazně roztáhnout. Kapacita pro náklad je pak podobná jako u systému XtraCycle, kolo ale nenabízí doplnění o platformy. Cena za kolo s brašnami převyšuje lehce třicet tisíc Kč.

Vrátím-li se ke cargokolům, pak na místě byl i Bullit od Larry vs. Harry, v barvách cyklistické rozvážky jídel Ordr (vlevo). Jedná se o svižný a mrštný cargobike, se kterým se dá jezdit opravdu rychle, jak také služba vyžaduje. Chcete-li cargokolo se sportovní geometrií, je tohle přesně to pravé.

Unikáty i zábava

K vidění bylo i několik unikátů včetně solárního kola. A na připravené dráze pro jízdu zručnosti jsme si mohli vyzkoušet i sesazení kol s vozíky do řetězu, nad kterým by nemálo lidí na silici rozhodně pozdvihlo zrak. Nechávám bez komentáře.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

újezďák 30. 10. 2018, 16:11

Pěkné kousky, škoda že jsem si včera nevyfotil toho totálně zpruzeného pána s převážně modrým kargo-kolem stál s auty na červenou ( čas někdy kolem 11,45 a typ s nákladem předním v nízké dlouhé bedně) u přechodu mezi Václavákem a Muzeem, směr IP Pavlova, bylo tak +5 stupňů, lehce pršelo z mlhy , mě se do toho vlhka nechtělo tahat foták z brašny...

Vypadal hodně udřeně ,ale možná jen mimikry :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat