Spolek Auto*Mat uspořádal v listopadu 2018 jednodenní seminář se zahraniční účastí Cyklisticka v kopcovitých městech (autor je pracovníkem spolku Auto*Mat, pozn. red.). Semináře i následné veřejné debaty se zahraničními hosty se účastnilo několik desítek městských expertů a vážných zájemců o téma cyklistické dopravy.
Uspořádání semináře bylo také příležitostí k vydání sborníku shrnujícího pražské „know-how“ v oblasti podpory cyklistické dopravy. Sborník „Jak na bezpečnou cyklodopravu v Praze“ vyšel v tištěné podobě i jako online dokument – stáhnout si jej můžete zde. Na padesáti stránkách hutnou formou shrnuje aktuální informace o podmínkách, nástrojích a postupech rozvoje cyklistické dopravy v Praze. Je tak určený jak pro městské profesionály zabývající se cyklistickou dopravou, experty na úřadech či politiky, tak pro vážné zájemce o zlepšování podmínek pro jízdu na kole.
Co ve sborníku najdete?
Sborník se skládá z několika sekcí. V první z nich (Koncepční a plánovací dokumenty v cyklodopravě) najdete stručné shrnutí pražské Koncepce rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020, cyklogenerelu, a vztahy těchto dokumentů k dalším podstatným městským dokumentům, například vůči územnímu plánu.
Druhá sekce se nazývá Podklady a nástroje pro rozvoj cyklodopravy v Praze. Vyjmenovává podstatné nástroje použitelné pro hodnocení stavu cyklodopravy či přípravu cykloopatření: veřejně dostupné mapy, i nástroje dostupné pouze pracovníkům města. V sekci jsou shrnuty základní výstupy z automatických sčítačů či cyklistických průzkumů.
Ve třetí sekci, Příprava cykloopatření v pražských institucích, jsou stručně popsány procesy, které se týkají přípravy cyklistických opatření. Je popsána role městských orgánů od radních přes zastupitelstvo po organizace jako je Technická správa komunikací či Institut plánování a rozvoje. Je představen „životní cyklus“ přípravy investiční akce a změny dopravního značení.
Čtvrtá sekce nese název Bezpečnost cyklistické dopravy. Stručně uvádí čísla nehodovosti cyklistů v Praze a věnuje se metrikám nehodovosti, a obecně bezpečnosti statistické, relativní i vnímané. Jsou popsány faktory mající vliv na bezpečnost i na to, jak ji chápeme, například Safety in numbers, kompenzace rizika, dopravní stres nebo skoronehody. Stručně je odkázáno na nizozemský princip udržitelné bezpečnosti. Zmíněny jsou také návody zlepšující individuální dovednosti bezpečné jízdy v provozu. Pozornost je věnována i kontroverznímu tématu cyklistických přileb, neméně kontroverzní pro některé čtenáře pak bude polemika se spornými postupy řešení bezpečnosti cyklodopravy užívanými nezřídka v běžné praxi.
Pátá sekce se věnuje Atraktivitě cyklistické infrastruktury. Vysvětluje faktory, které ovlivňují volbu trasy nebo kola jako dopravního prostředku, zabývá tedy se vlivy provozu, kopců či špatného terénu, jakož i atraktivitou jednotlivých cykloopatření.
Závěrečná, šestá sekce řeší Vybraná řešení cyklistické infrastruktury. Jelikož jsou v současnosti platné kvalitní Technické podmínky TP 179, kapitola spíše shrnuje principy pro volbu vhodných cykloopatření a zabývá se situacemi, kde v současnosti nejčastěji dochází ke vzniku dopravních řešení snižujících bezpečnost cyklistů: zejména jde o nesprávnou volbu šířky jízdních pruhů, špatný odstup krajnice od tramvajových kolejí, nevhodné řešení tramvajových zastávek a špatná řazení před křižovatkami. Pozornost je věnována také návrhu cykloobousměrek a polemice s argumenty odmítajícími jejich zřizování. Shrnuty jsou také zkušenosti s jízdou cyklistů v prostorech smíšených s chodci.
Předejte to potřebným
Sborník vyšel i v tištěné podobě a vážným zájemcům je v omezeném počtu k dispozici v sídle spolku Auto*Mat (Vodičkova 36, palác Lucerna). Auto*Mat dále počátkem ledna vydal několik infografik věnující se hlavním cykloopatřením, zejména cykloobousměrkám, tramvajovým kolejím, pěším zónám a dalším. I ty jsou pro zájemce k dispozici v tištěné podobě.
Znáte-li tedy někoho, pro koho by informace ve sborníku či infografikách mohly být užitečné, či v dané věci potřebuje doplnit informační základnu, neváhejte se pro materiály – po dohodě s autorem článku – zastavit.
Lei 16. 1. 2019, 09:36
To je fajn, že to vyšlo.
Na cyklistiku v kopcovitých kopcích znám jedinou radu (i když by se hned mohl někdo vytasit s elektrokoly a výtahy) - silné nohy a hluboký dech, obé vycvičené každodenním funěním po kopcovitém městě :o)
újezďák 16. 1. 2019, 13:40
Lei ano a taky se někdy nebát si trošku zajet po vrstevnici , nedohánět za každou cenu ve sjezdu "dopravně-konkurenceschopnou průměrku" a radovat se z toho, že mě kopec nezastaví a nemusím někam do blboučkého fitka bo cvičím přepravou)
Pavel Mašek 19. 1. 2019, 12:58
@ autor článku p. Filler
- na twitteru jsem se jednou ptal po daném semináři, jestli bude záznam z něj, protože jsem se z důvodu nemoci nemohl dostavit, odpověď byla kladná, ale bohužel jsem stále nezaznamenal, že by byl zveřejněn. Rád bych se podíval na celé jednání. Děkuji
Vratislav Filler 21. 1. 2019, 09:43
Pavel Mašek: Dělá se na tom, práce na titulcích je časově dost náročná a nemáme na to velkou kapacitu. Ale už se to chystá, část přednášek už otitulkovanou máme a s vydáním čekáme, až to bude komplet.
O sborníku jsem informoval aspoň takhle, protože ten hotový je, takže nebyl důvod čekat.
Pavel Mašek 21. 1. 2019, 19:09
@ Vratislav Filler
- aaaa, mně vůbec nedošlo, že se to vydá jen s titulkami, to se omlouvám. Jak umím anglicky plynule, tak jsem nad tímto vůbec nepřemýšlel :-(.
Martin P. 21. 1. 2019, 23:15
byly by někde ke stažení i ty inzerované infografiky?
Vratislav Filler 12. 3. 2019, 13:31
Martin P.
Infografiky jsou ke stažení na free disku Auto*Matu (na který bohužel není jednoduchý odkaz): https://drive.google.com/open?id=0B8A0BmQtNYx5fjh1Y0ZNQ2RKVUR5ZEpzSUdpVHhla2JxZDgxVzVFZjNZMV9BTGRDV1hPVHM , konkrétně zde: https://drive.google.com/open?id=1Gjqi6uxvVGaMSvrIB9t9RIJVmRijjJsO
Vratislav Filler 12. 3. 2019, 13:32
Martin P. Pardon, to je odkaz na tu příručku. Infografiky zde:
https://drive.google.com/open?id=1vVcK_Cz_oDUbNEZreP08vIqta5QcwEef
https://drive.google.com/open?id=1RuRB72NjTgTp7OD1beZG5trz2xLlER59
https://drive.google.com/open?id=1c4N8Woaaly0rKrWCbR4L-LVojDQ6hFMr
https://drive.google.com/open?id=1h3_MrqTMviBssU5mv5D3T1a6rNHtbXsT
, ještě přibudou dvě.