Nová škola jižně od Prahy: zastřešené cyklostojany i napojení na cyklostezku

Publikováno: 30. ledna. 2020, 2 min. čtení
Aktualizováno: 26. listopadu. 2022
Publikováno: 30. ledna. 2020, 2 min. čtení
Aktualizováno: 26. listopadu. 2022

Již od září 2019 funguje nová základní škola Amos v Dolních Jirčanech. Jde o velmi zajímavou budovu z pohledu architekta. Za magazín Prahou na kole nás ale spíše zajímalo, jestli nová „vzorová“ škola Středočeského kraje umožňuje dojíždění žáků na kole.

Odpověď je taková, že umožňuje. Současně s výstavbou školy byla podél ulice Pražská, na které škola sídlí, postavena nová cyklostezka. Přes dva metry široká asfaltka vede od školy až do 2 kilometry vzdálené Jesenice, potažmo až do Vestce, a zároveň je napojena na rezidenční ulice přímo v Dolních Jirčanech. Jediným nedostatkem cyklostezky je, že je před každým křížením s jinou komunikací přerušena a označena cedulí „cyklisto sesedni z kola“. Dalším nedostatkem pak může být, že nevede až do centra obce. V obci by se tak alespoň měly zavést cykloobousměrky, aby byly klidné ulice prostupnější.

Druhým důležitým aspektem je parkování jízdních kol. Bylo zde vystavěno přes 30 kvalitních stojanů, z nichž je 7 zastřešených. Stojanová stanoviště se nachází na různých místech na „náměstíčku“ před školou. To je řešeno tak, aby umožňovalo bezpečný přístup dětí bez většího kontaktu s automobily.

V zahraničí bývá dojíždění do školy na kole naprosto běžné, má mnoho výhod. V českých podmínkách to ale často není možné kvůli nedostatku bezpečných cest či parkování. Nová škola Amos je pozitivním signálem, že se situace i v Česku mění. Co vy, jezdili jste či jezdíte do školy na kole, popřípadě jezdí vaše děti?

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Vratislav Filler 30. 1. 2020, 14:12

Ta místa pro přecházení (ani to není přechod!) přes odbočky do vedlejších ulic, společně s režimem stezky, který si lze vykládat jako že po silnici ne, to je neskutečný alibismus. Všichni vědí, že tam z kola nikdo slézat nebude a je to tam jen proto, aby byl v případě nehody cyklista vždy vinen. Přístup policie a státní správy spočívající v tom, že když už cyklostezku postavíme, tak ať tím zkriplíme cyklodopravu pro slabší i silnější cyklisty, začíná pěkně štvát.

Petr 30. 1. 2020, 14:31

V tomto případě mi přijde použití místa pro přecházení o to horší, že se jedná o cestu do školy, kde by se mělo víc dbát na bezpečnost.

Martin Šnobr 30. 1. 2020, 14:51

kdo by chtěl, tady je ještě pár FOTEK: https://drive.google.com/drive/folders/1NWksnSSrHLgxvmgTMS3O8tQxOOjllf2E?usp=sharing

Tonda 30. 1. 2020, 15:02

Tohle mě vždycky spolehlivě vytočí, stezka, co musela stát dost peněz, je zabita nesmyslným příkazem k sesednutí. Navíc tam není namalován přechod pro chodce, ale přejezd pro cyklisty, což absolutně nedává smysl. Nebo je to místo pro přecházení? Tyto dvě vodorovné značky se liší pouze šíří pruhů, takže nemusí být zcela jasné o co se jedná. Jaké je svislé značení na komunikaci, která tu stezku křižuje?

A pokud jde o tu dodatkovou tabulku, ty obvykle nějakým způsobem upravují platnost značky, tj. pro koho platí, pro koho neplatí nebo kdy platí/neplatí. Sesednutí z kola je ale jiný příkaz, je vůbec takovýto příkaz zadaný dodatkovou tabulkou platný?

Martin Šnobr 30. 1. 2020, 15:22

Re: Sesedni z kola
Jinak, bohužel jsou na nové cyklostezce tyto „nepřechody–sesedni z kola" celkem čtyři. A je to zřejmě nějaký trend celého okresu, protože stejné řešení je vidět na nové cyklostezce Vestec–Jesenice, která dokonce ústí do rezidenční ulice a také je tam cedule „cyklisto, sesedni z kola". Možná by to chtělo napsat někam na úřad a zeptat se, co je důvodem.

jkjk 30. 1. 2020, 15:40

Dále do obce je "cyklostezka" - http://psary.cz/stranka/realizujeme-projekt-v-ramci-op-irop - reálně pár značek, jeden cyklochodník, dvě nové cykloulice (cyklostezka s dopravní obsluhou) a jedna cyklostezka.

Pavel Masek 30. 1. 2020, 19:59

Vzorova skola? Tak bych to neoznačoval. Kdo si muze dovolit dat dvacku za mesic jen za skolne?

Martin Šnobr 30. 1. 2020, 21:10

@Pavel Mašek – ZŠ Amos není soukromá škola... je státní

Martin Šnobr 30. 1. 2020, 21:11

@jkjk – díky za info, pokusím se ty změny nějak dostat to mapy!

David 30. 1. 2020, 21:49

Martin:
Na první sdílené fotce je vidět křížení nové stezky s nějakou "vyasfaltovanou polňačkou". Která přesně to je?

Dovolím si upozornit na §2 písm. w) z. č. 361/2000 Sb., "w) křižovatka je místo, v němž se pozemní komunikace protínají nebo spojují; za křižovatku se nepovažuje vyústění polní nebo lesní cesty nebo jiné účelové pozemní komunikace na jinou pozemní komunikaci,".
Na této "křižovatce" sice není cyklisto sesedni, ale z podstaty věci se jedná o vyústění účelové komunikace (polňačka) na místní komunikaci IV. třídy (stezka pro chodce a cyklisty společná) a křížení mělo být řešeno nepřerušenou stezkou s příčným přejezdem pro zemědělskou techniku (či jiná vozidla, která tu účelovku používají). Mám obavy, dost oprávněné, že jestli to je skutečně účelovka nebo polňačka, tak zde "pan kapitán" i silniční správní úřad udělali chybu. PČR se ze zákona vyjadřuje ke všem novým připojením. A POKUD TO ÚČELOVÁ KOMUNIKACE SKUTEČNĚ JE, možná by stálo zato se ozvat. Dle stavebního stavu by zde totiž měl cyklista dávat přednost "traktoru" (stezka je přerušena), ale dle zákona má v těchto případech mít přednost cyklista (stezka není ukončena). To je v lepším případě matoucí.

Jenda 30. 1. 2020, 23:26

> Jediným nedostatkem cyklostezky je, že je před každým křížením s jinou komunikací přerušena a označena cedulí „cyklisto sesedni z kola“.

To je asi jako říct, že jediným nedostatkem nějakého jízdního kola je, že nejede. Shodou okolností je toto jediné místo, kde mě zatím policajti pérovali (v červnu 2018 když to ještě nebylo dostavěné až do Jirčan) za to, že jedu po silnici když mám vedle stezku. Spolu s https://www.cyklistesobe.cz/issues/1531-defektni-stezka je tak na dvou kilometrech 5-7 (podle toho, ze kterého směru jedete) sesednutí!

Mě by tohle v podstatě nevadilo, kdybych tam mohl nadále jezdit po silnici, stejně, jako jsem jezdil předtím, než tento klenot postavili. Celkový přínos stezek v posledních letech je jednoznačně negativní, právě kvůli těmto povinným hrůzám.

Sch 31. 1. 2020, 12:13

Tímto nesmyslným dopravním značením učíme již male děti nerespektovat pravidla silničního provozu,takže za me oba palce dolů. Místní matky by měli na jaře vyjít protestovat za bezpečnou cestu do školy děti na kole. Tedy takové, kde dítě na cyklostezce bude mít přednost před auto. Naprostá hrůza.

josuk 31. 1. 2020, 12:37

se vším souhlasím, je to špatně udělané a může to být tím, že tu není obecné natož úřednické povědomí o tom, co taková cyklodoprava doopravdy potřebuje a co nikoli.. :-( Na PNK se to píše léta, ale je to marný, je to marný.. ;-)
Na druhou stranu, pokud se to bylo plánované postavit z rozpočtu zhotovitele školy, tak jsou úředníci asi rádi, že je to moc nestálo. A upřímně.. i když Dolní Jirčany se za poslední roky velmi rozrostly.. do té školy budou jezdit nejspíš hlavně bohatší přespolní… a to AUTY!! :-) Tudíž přednost aut vlastně vítána a těch pár místních „rybářů“ tuhle infrastrukturu taky nějak překlepe.. vždyť cyklonapojení na Jesenici tu od hranice obce je jen docela krátce..(stezka končila pár set metrů před obcí..)

Jan Herda 1. 2. 2020, 18:09

Já se domnívám, že u křížení stezky s ulicí/silnicí není přednost cyklisty obecně nikde v ČR, akorát sesedni je dost nešťastná značka, nicméně pokud se nebude policisty kontrolovat, tak vlastně klasika s oblíbenými konci stezek co každá ulice. Otázka zda by vůbec legislativně prošlo aby měl cyklista přednost ... To, že je něco vhodné pro nás neznamená, že se s tím úředník a legislativa ztotožňuje, bohužel.

Jiří Boháč 1. 2. 2020, 19:29

Jan Herda: přednost cyklistů je například na stezce na Rohanském Ostrově na křížení s tou silnicí do betonárky. Otázka teda je, jaký statut má ta. Ale na silnici je STOPka.

Martin Šnobr 2. 2. 2020, 09:16

@všichni – Tak jsem dnes starostovi Psár odeslal mail, ve kterém jsem se ho ptal na opatření „cyklisto sesedni z kola" a zároveň jsem apeloval na vylepšení situace, přičemž jsem přihodil příklady dobré praxe.

Věřím tomu, že je hlavní tyto problémy komunikovat napřímo s úřady. Je možné, že podobné „paskvily" nevznikají ani naschvál, ani z pohodlnosti, ale třeba i omylem. Tak uvidíme.

Jan Fiala - Kalimero 3. 2. 2020, 10:06

Jan Herda: V mém okolí má přednost cyklista, jedoucí po stezce například v těchto místech: https://mapy.cz/s/bemagohera;https://mapy.cz/s/fekejofate;https://mapy.cz/s/matasufuna;https://mapy.cz/s/fatumohoka

Jan Fiala - Kalimero 3. 2. 2020, 10:07

Jan Herda: V mém okolí má přednost cyklista, jedoucí po stezce například v těchto místech: https://mapy.cz/s/bemagohera; https://mapy.cz/s/fekejofate; https://mapy.cz/s/matasufuna; https://mapy.cz/s/fatumohoka

Jan Fiala - Kalimero 3. 2. 2020, 10:11

V mém předchozím příspěvku jsou 4 odkazy oddělené středníkem, jinak to nešlo odeslat a hlásilo to spam, tak si to musíte rozdělit.

Mickey 9. 3. 2020, 13:32

Koukám, že projektant nepochopil, že se dá kolo opřít o cyklostojan z obou stran. Mohla by těch stojanů být polovina...

Martin Šnobr 9. 3. 2020, 14:15

@Mickey – proč by to měl projektant pochopit špatně? Podle mě je možné, že takový počet stojanů byl zamýšlen od začátku. To, že je jich více, než bývá v Česku běžné, je věc druhá.

Pavel Mašek 4. 4. 2020, 14:36

@Martin
- má omluva!, já nestudoval internet, četl jsem článek v hospodě a ptal jsem se tamější obyvatelky, jestli to zná. Evidentně si to spletla s jinou tamější školou, která je soukromá. Ještě jednou omluva.

@Jenda
- povinnost sesedat z kola nebo využít přilehlou stezku je bohužel kontraproduktivní v mnoha případech. Někdy je to zcela i nemožné - u Průhonického parku je stezka pro cyklisty označena nezpevněná stezka vysypaná štěrkem, na kterém neprojede ani fatbike pomalu. No a máme tam jet na silničce? Nebo tam má projet dítě? Sesedání z kola jen ukazuje "ignoranci" největšího problému cyklisty a to jsou rozjezdy. Je něco jiného se rozjet na kole šlapáním, než sešlápnout pedál v autě nebo otočit na motorce, bohužel u nás toto asi dlouho změněno nebude.

@sch
- jj, přesně, dítě na prvním stupni určitě potřebuje takovou podporu, mají ho chránit ostatní účastníci, ne ono samo sebe.

@Martin
- jaká je odpověď od pana starosty nebo někoho dedikovaného na tvůj dotaz?

@Mickey
- je pravda, že je žádoucí mít možnost zamknout k jednomu stojanu kola dvě, na druhou stranu je daleko pohodlnější zamykat jen jedno, vyhne se tak situacím, kdy někdo zamkne přes svůj zámek kolo někomu jinému. Tady zrovna ten prostor tomu dává možnost, tak proč ne - bohužel ale to stálo o hodně víc, no.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat