Po dvou letech vydalo hlavní město Praha další edici své tištěné cyklomapy. Pro novou mapu si můžete zajít na infocentra městských částí nebo na magistrátě. Mapa je podobná předloňské edici, kterou Prahou na kole podrobně recenzovalo před dvěma lety. Letošní mapu rozeznáte od předloňské podle toho, že obálka je barevná.

Obálka nové mapy (vpravo) se té předchozí (vlevo) dost podobá. Novou mapu poznáte podle barev v pozadí.
Stejně jako předloni, i letos jsem byl členem přípravného týmu, zapojil jsem se hlavně do přípravy mapového podkladu. Následující článek proto bude napsaný z pozice kartografa, vědomého si téměř všech limitů přípravy.
Mapa je víceméně „inhouse“ řešením, nezadává se na klíč kartografickému vydavatelství. Přípravu mapy zadává a dohlíží na ni magistrátní odbor dopravy (ODO). Mapové podklady připravuje Kancelář prostorových dat Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Cykloobsah pro mapové podklady aktualizuje IPR ve spolupráci s Prahou na kole. Textovou část připravuje ODO, s využitím dalších podkladů od expertů, ROPIDu nebo ČD. Tiskový podklad připravuje externí grafik.
Hlavní změny
Na první pohled je zřejmá změna barevného ladění hlavních map. Dříve decentní až nevýrazná kresba mapového podkladu doznala značného zvýraznění. A i když základní filosofie zůstává, na barevném provedení i cyklistickém obsahu byla provedená řada změn s cílem mapu zpřehlednit a usnadnit uživatelům orientaci.
Upravené barevné ladění zajišťuje, že městská mapa je pod cyklistickým obsahem mnohem lépe patrná. Hlavní silniční síť využívá místo šedé obvyklou žlutou a oranžovou. Zelená lesů je hutnější. Názvy ulic jsou vždy černou barvou.
Stejně tak musela ztmavnout i kresba cyklotras. Základní zelená pro cyklostezky a bezmotorové cesty je mnohem tmavší, aby byla patrná na lesním podkladu. Tím byl zabrán odstín pro nezpevněné cesty. Ty se nově nerozlišují barvou, ale jen bodovou značkou (nerovnosti vozovky).
Stínování vyjadřující kopce nahradily červené spádové šipky na značených a doporučených trasách. Konečně, citrónový „zvýrazňovač“ hlavních cyklistických koridorů nahradilo podbarvení hutnou zelenou. Část méně kvalitních koridorů byla také z mapy odstraněna.
Pro zpřehlednění mapy byla také z mapy 1 : 35 000 vyřazena část neznačených tras ve vnitřním městě. Na detailu v měřítku 1 : 15 000 tyto trasy najdete i nadále.
Detailní výřez centra je ale o třetinu menší, uvolněný prostor byl věnován přehledce značených cyklotras v okolí Prahy. Dříve poněkud „řídký“ podklad v centru byl doplněn o vyznačení kulturních památek (nažloutlá barva), budov úřadů (šedá), celoplošně byly doplněny nemocnice.

Výřez centra v měřítku 1:15 000. Je zakresleno více doporučených tras, vyznačeny jsou také kulturní památky a úřady.
Filozofie přetrvává
V pražských podmínkách, kde kvalita infrastrutkrury leckde výrazně kolísá co sto metrů, se základní filosofie mapy nemění. Informace o charakteru tras je nezbytná. Rozlišují se bezmotorové cesty (zeleně), komunikace se slabým provozem (fialově) a úseky, kde v silném provozu není cyklista chráněn ani pomocí cyklopruhu (červeně). Značené trasy se v Praze až na výjimky omezují na okrajové části, zejména koridory hlavních ulic ve vnitřním městě se jako cyklotrasy nevyznačují. Mapa tak kromě značených tras již tradičně nabízí také hustou síť praktických průjezdů.
Po předchozích dvou edicích, kdy integrační opatření nebyla v mapě úmyslně zakreslena, se mapa vrací k vyznačení všech pražských cyklopruhů. Značené a doporučené trasy obtahují světle fialové linie. Někde je najdete i mimo doporučené trasy.

Cyklopruhy nebo piktokoridory na ulicích Vršovické, Benešovské, Vinohradské a Francouzské (na značených nebo doporučených trasách). V Bělocerekevské ulici je zřetelný pruh BUS+taxi+cyklo.
V textové části
Vzdělávací obsah na zadní straně mapy je již tradiční. Najdete zde základní zásady bezpečné a ohleduplné jízdy, popis jednotlivých typů cyklistické infrastruktury a podrobnější popis hlavních mapových značek. Zmíněný přehled infrastruktury byl mírně doplněn (o přejezd pro cyklisty a cykloobousměrku).
Seznam připravovaných akcí obsahuje 9 úseků, které mají být zprovozněny letos. Uzávěrka seznamu byla v březnu, takže je možné, že někde se – jako obvykle – vyskytnou ještě problémy. Dalších 8 představených záměrů je střednědobých.
Své tradiční místo má na zadní stránce přehled přepravy kola ve veřejné dopravě a informace o přepravě kol ve vlacích ČD. Přibyl odstavec o bikesharingu. Naopak ubyly upoutávky na týden mobility a jiné akce.
A pokud jde o obálku? Zadání „více Prahy, méně psa“ bylo, zdá se, bezezbytku splněno.
Závěr
Letošní aktualizace cyklomapy byla spíš laděním než přestavbou, jako tomu bylo u mapy z roku 2018. Některé úpravy měly být už v předchozí mapě, v mnoha případech se reagovalo na odezvu na předchozí vydání. Kdo potřebujete aktualizovanou tištěnou mapu, nebo vám vydání 2018 nevyhovuje pro svou nevýraznost, máte nyní k dispozici náhradu.
Pavel Mašek 11. 6. 2020, 21:28
@článek
- líbí se mi, že Praha vydává s takovou frekvencí tištěnou mapu a že spolupracuje s PNK
- překvapuje mě, že Praha (alespoň to z článku nevyplývá) netvoří mapu ve spolupráci s vlastním týmem Čistou stopou, když mají vlastní Na kole Prahou
- super, že doplnili bikesharing, spolupráce s ČD a DPP je také fajn.
@autor
- ví se, jak se bude sbírat zpětná vazba co do odběru map, reálného užití, uživatelské spokojenosti...
- je mapa jen v českém jazyce nebo je i v anglickém? myslím, že tištěná mapa města je spíše pro turisty, než pro místní
- jaký je počet výtisku v prvním vydání a jaký byly náklady na jeden výtisk?
Lukáš M 12. 6. 2020, 07:16
Mě zklamalo, že mapa centra nemá zase vidět parkové cesty např Petřín
josuk 12. 6. 2020, 08:35
Lukáš: nevím jak Petřínské sady, ale pražské parky mají návštěvní řády, kde se kromě extra povolených a značených průjezdů, jízda na kole povoluje jen do věku 10 let..
Vratislav Filler 12. 6. 2020, 11:05
Pavel Mašek:
- Tým Čistou stopou se přípravy mapy samozřejmě účastnil na úrovni konzultací pro zadání změn. NA produkci mapy ale nemá kapacity. Na kole Prahou je mobilní aplikace s mapou cyklo renderovanou ze stejného podkladu IPRu, jako byl použit pro přípravu tištěné mapy. Jenže od databáze infrastruktury zobrazitelné v onlajnu je k tištěné mapě opravdu hooodně dlouhá cesta (by mohli dataři na IPRu povídat).
- Odezvu na mapy určitě sbírají na Odboru dopravy (ODO). V téhle fázi jde především o distribuci. Kdyby si kdokoliv všiml, že mapa někde není, měl by jim to dát vědět, asi nejlépe Dominice Marešové ( dominika.maresova@praha.eu ). Odezvy na použitelnost či kvalitu mapy klidně směřujte mně.
- Mapa je použitelná i angličtině - dvojjazyčná je přinejmenším legenda a základní informace, třeba kolo v MHD.
- Náklad bohužel nevím, ale imho bude řádově 10 tisíc ks.
Lukáš M: Ty parkové cesty by mohly být viditelnější. Potíž je v pražském pojetí řádu využívání parků I kategorie ( https://cs.wikipedia.org/wiki/Lesy,_parky_a_zahrady_v_Praze#Parky_a_zahrady_celopra%C5%BEsk%C3%A9ho_v%C3%BDznamu_(I._kategorie) ), které mají společný řád, ve kterém se kolo implicitně nepovažuje za vhodné. To je na interní debatu, samozřejmě, pokud vím ale, tak zatím neodstartovanou.
újezďák 12. 6. 2020, 14:17
vím, že v naší obci na úřadě byla mapa již prakticky rozebrána a zbývá asi 40 kousků :)
I proto jsem (a to jako staromil a fanoušek papírových map) na obecní diskusi doporučil lidem, aby si spíš klikli na mapu zde :) tak jsem zvědav, jestli se zvýší počet kliknutí :
Jeff Zajac 12. 6. 2020, 14:43
Where can I buy the map? Thanks!
Martin Šnobr 12. 6. 2020, 14:49
@újezďák – tak to děkujeme:) Naše mapa má oproti té papírové výhodu v tom, že je téměř každý den aktualizována a je detailnější, dle mého názoru i přehlednější.
Ujezdak 12. 6. 2020, 23:44
Martin , ano to jsem spolubcanum řekl, aktuálnost především. Magistrátní papírová mapa je spíše takový hmatatelný symbol/ fetiš pro lidi, kteří nevěří v možnosti kola???? takový počinek/startovací výstřel...
Pavel Masek 15. 6. 2020, 00:35
@Jeff
- you dont buy it it is for free in city coffices