Cyklostezka Cholupice – Dolní Břežany byla z většiny dokončena

Publikováno: 25. září. 2020, 2 min. čtení
Aktualizováno: 15. února. 2022
Publikováno: 25. září. 2020, 2 min. čtení
Aktualizováno: 15. února. 2022

V těchto dnech byla z většiny dokončena cyklostezka spojující Cholupice (Praha 12) a Dolní Břežany (Středočeský kraj). Jde o nejdelší novou cyklostezku tohoto roku v Praze, jak můžete vidět i v přehledu nové cyklostezky a cyklopruhy v Praze roku 2020.

Nová asfaltová stezka měří přibližně 1200 metrů, šířka se pohybuje mezi 2,5 až 3 metry. V Cholupicích navazuje na klidnou ulici K Břečkám, na druhém konci na již roky dokončenou cyklostezku směrem do Dolních Břežan. Po nové cyklostezce vede značená cyklotrasa A204, která v Dolních Břežanech navazuje na trasu 19A.

Chybí ještě 200 metrů

K dokončení zbývá 200 metrů dlouhý úsek vedoucí po ekoduktu Pražského okruhu. Předtím je však podle TSK Praha nutné vyřešit majetkoprávní spory s majiteli a správci místních pozemků. I přesto je tato část stezky pro bezpečné překonání čtyřproudové silnice použitelná.

Kritizovaná akce

Část veřejnosti projekt kritizovala kvůli dalšímu asfaltování polí a vykácení remízků, které se v jejím koridoru nacházely předtím. Cesta tudy sice vedla, šlo ale pouze jen o pěšinu či polní cestu. Zeleň v jižní části nové cyklostezky skutečně zmizela, v severní části u Cholupic byla částečně zachována a částečně doplněna novým ovocným stromořadím. Mnoho alternativ ke kácení ale kvůli úzkému městskému pozemku neexistovalo. Po soukromých polích kolem totiž cyklostezka vést nemohla.

Nové dopravní spojení

Cyklistům a pěším vznikla nová kvalitní, zcela oddělená bezmotorová spojka mezi Prahou a Středočeským krajem, která umožňuje i dojíždění do práce a školy. Dříve byla sice také průjezdná, ale pouze s horským kolem a za dobrého počasí. V létě se od totiž cesty prášilo a během v deštivých obdobích byla poměrně blátivá.

 

Nová cyklostezka zvýrazněná v naší mapě

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Zdenek 25. 9. 2020, 08:53

Ocenuji, ze je v clanku zminen odpor mistnich proti stavbe. Jak jsem psal jinde: urednik rozhoduje, jde mu o "dobro" nas vsech, ale pritom mistni placou (nevim, zdali ocenuji, ze mohou do prace do Prahy dojet na kole). Hlavne at neco podobneho nevznikne u nas v obci, otresne.

Take je dobre zminit cenu: 1.2 km = 11.2 mil. bez DPH.

Michal 25. 9. 2020, 13:29

Nevím, co je otřesného, postavit na "úzkém pozemku" , který se jmenuje "cesta" cestu pro kola a pěšáky. Úvoz bal zarostlý trním, nebojte ono kolem cesty mimo vysázených stromů zase nějaké trní vyroste.

újezdák 25. 9. 2020, 13:52

Zdeněk, zhruba stejně to probíhalo u nás v Újezdu nad Lesy a v blízkém okolí. U nás dokonce došlo, při podobně cenově náročné asfaltizaci slušně sjízdné polní cesty k úplnému vykácení převážně ovocných dřevin na jedné straně stezky, což zdůvodnili vytvořením " cvalové části stezky" pro lidi na koních :)
Většina dřevin zde byla rozemleta na " cvalový povrch" a teď si dost lidí z obce stěžuje, že tenhle úsek vedle cesty kde dříve rostly švestky, ořešáky, jabloně a špendlíky a i nějaký ten " vošklivý bez" v šířce 3-4 metry zarůstá metr-dva vysokým plevelem a bodláčím protože na koních tam není " dostatečný provoz" který by to udupal.

Podobně vnímám i takové ty asfaltky skrz pole typu Zeleneč - Lázně Toušeň, kde taky vykáceli co mohli a pak místo typicky českých stromů a plodin (což byla slušná šance jak tam vrátit to co tam už rostlo) byly vysázeny parkové-okrasné stromy pro potěchu oka... ovšem kritika místních zde byla odrážena tím, že se jedná o součást " mezinárodní cyklotrasy" a která musí reprezentovat :)

josuk 25. 9. 2020, 14:06

asfalt přerušující lány polí určitě nepomůže kolonizaci krajiny hmyzem a malými živočichy, jak bylo potřeba, nebo odvátí zeminy, tak jako právě ty remízky .. v tom vidím rozpor v souvislosti s „ekologičností“ cyklodopravy samotné. Mj. na těch odkrytých stezkách (Kunratice Vestec) je i mírný vítr ze všech stran mnohem protivnější než (na Vídeňské) s auty.. Chci říct, že se by se mi zdálo účelnější a ekologičtější cyklodopravní řešení tam, kde už nějaké silnice jsou..a že v okolí Břežan jsou. Obec mohla svůj pruh pozemku nechat ekologicky ladem, což okolní vlastnící asi neudělají. Ale dobře, chápu, že se teď cyklisté z Břežan lépe napojí na Modřanskou rokli a na Prahu.. pokud nebude foukat..;-)

Martin Šnobr 25. 9. 2020, 14:28

Můj osobní názor k „úbytku" zeleně: aktuálně sice nějaká zmizela, časem to ale zaroste, v severní části doroste nově vysazené ovocné stromořadí. V jižní části se časem třeba také něco podaří vysázet.

Zásadním plusem nové cyklostezky je, že navazuje na předchozí projekt, který tak kromě rekreační funkce získává funkci dopravní. Podél silnice se v tomto případě moc stavět nedalo – kdo to tam zná, ví proč. Navíc silnice z Břežan do Cholupic vedou oproti cyklostezce velkou obklikou.

Zdenek 25. 9. 2020, 15:16

@Martin Snobr: jiste jste na internetu nasel (nebo jste si projel, ja to projizdel s kamarady asi tak pred 5 lety, detaily si uz nepamatuji), jak to tam vypadalo drive, pro jistotu fotogalerie je zde

https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/kousek-prirody-praha12-cholupice-cyklostezka-dolni-brezany-tsk-obcane-20190901.html

Velmi podobne vypada cesta po byvalem telese zeleznice z nasi obce do obce sousedni, kudy obcas chodime, moje zena si tam chodi zabehat, jeste loni jsem touto cestou jezdil (obcas) na kole s dcerou do skolky (a jel jsem touto cestou vcera v 22:30 v noci z hospody, parada). Chodili jsme touto cestou ze skolky i v zime ve snehu. Problem s prasnosti a blatem nepocitujeme, mame tu cestu radi. A podle poctu lidi, ktere potkavame, se domnivam, ze nejsme sami. Napriklad sem

https://en.mapy.cz/s/madasepada

dcera jezdit na kole nechce (luxusni, ale nudna vyasfaltovana cesta mezi poli). Nevim, jak to citi obyvatele Brezan, kdyby nasi oblibenou cestu mezi sipky, spendliky a jinym krovim nekdo vyasfaltoval, mel bych sileny vztek a ten by mohlo zahojit pouze to, ze to ti urednici meli dobre spocitano a dobre rozumeli potrebam obcanu, a alespon 10% z obcanu obce dojizdejicich do Prahy zacne jezdil na kole. Tudiz bych cekal, ze nekdo za rok udela nejaky pruzkum, jak narostl zaklinany cyklo-modal split mezi brezanskymi. Mluvim o ceste za praci, rekreacni cesta lze skutecne resit vyrazne lepe a v souladu s prirodou.

Ted v tom odkazu jeste ctu, ze v Cholupicich nemaji dokoncenou kanalizaci. To je skutecne uplne na palici a uz si neberu servitky: vy slavite, ja placu. Nevim, kdo z nas dvou mene rozumi potrebam obyvatel obci za hranici Prahy.

Vratislav Filler 26. 9. 2020, 08:58

Zdeněk: Potom, co jsem začal využívat pravidelně cyklostezku Kolovraty - Mnichovice nedám na asfaltové cesty mezi poli dopustit. Dřív tam po silnici na kole nejezdil vůbec nikdo, možná jednou za pět cest jsem tam potkal silničáře. Dnes tam za cestu potkám desítky lidí, které byste v na silnici na kole nepotkal. Modal share cyklo se na té spojnici (cesta tam předtím v řadě úseků vůbec nebyla) imho zvýšil tak dvacetinásobně. Sčítač u stezky v Říčanech uvádí odpoledne denní čísla kolem 500 lidí, jistěže chodců i cyklistů - v místě, kde žádná cesta předtím nebyla.

Všem, kdo by chtěli stavět cyklostezky jinde než po starých cestách ve veřejném vlastnictví: Cyklostezky v naší legislativě nejsou stavbou ve veřejném zájmu, tudíž ji postavíte jen, když vám všichni vlastníci polí podél silnice prodají své pozemky dobrovolně. Na to, aby se to nepovedlo vyjednat, stačí, aby byli tak tři až čtyři, jeden se postaví na zadní a už si ani nevrznete. A když chcete 20 metrů na vyústění stezky, prodají vám pozemek jen pod podmínkou, že si ty dva hektary vezmete celé. Proč si myslíte, že je na A2ce dole u Vltavy úsek s třista metry bláta? Protože výkup toho pozemku z nějakých důvodů trval o pět let déle než těch sousedních. V Čelákovicích mají stezku podél silnice směrem na Toušeň a 200 metrů je to jenom vyjetá cesta podél, která ze zbylého kilometru dělá (a nejspíš na věky na rozdíl tady od toho úseku, kde se časem s ŘSD dohodnou) promarněnou investici. Hádejte proč asi. Tolik k praxi.

újezďák 26. 9. 2020, 21:06

Modálšér se většinou zvýší jen za špatného počasí a hlavně ráno, odpolední modálšér je pak většinou silně ohrožen " zvýšenou rekreační formou" využívání nového asfaltu . Někdy si , jedouce odpoledne podél takové nové rekreační cyklostezky po frekventované silnici na kole, říkám " Buďme rádi, že je někde 200-300 metrů povrchu, který bruslařům, koloběžkářům a jim podobným brání v rozletu, buďme rádi, že ráno jim bývá zima na zábavu :)

Jan Herda 27. 9. 2020, 09:18

Zase na druhou stranu - pokud se tam natlačí bruslaři apod., tak ti asi předtím jezdili autem jinam, aby si zajezdili :-) Takhle vidím mraky aut za Štěrboholy kde borci sedí v kufrech a nazouvají brusle. Maminy s kočárky podle mě taky preferují asfalt, stejně jako většina cyklistů (aspoň v období jiném, než suché léto). To, že jsou satelity u Prahy noclehárnou a většina "letí" autem do práce, pak letí ve volné chvíli za zábavou je fakt, který se spíš prohlubuje. To bychom museli mít stezky 5m a rozdělit + u silnic přidat na každou stranu 1,5m ...
Ze zkušenosti s vyasfaltovaným úsekem Klánovice - Úvaly bych to neviděl tak černě, i v létě jsem tam projížděl průměrem 30km/h s dejme tomu 2x lehkým zpomalením během těch 3km. Ale třeba jsem měl štěstí i na čas průjezdu.

újezďák 27. 9. 2020, 10:55

Jan Herda, úsek Klánovice Úvaly je šířkovými parametry v podstatě silnice , navíc zatím skoro bez návaznosti na skutečný satelit a s omezeným parkováním na obou stranách , až se dostaví v Úvalech satelit u Klánovického lesa, tak to bude možná o něco horší, ale jak říkám, to není klasická cyklostezka ale parametry silnice kde normálně projede těžká lesní technika.

Marek Turnovec 27. 9. 2020, 23:49

Tak jsem si to dnes projel, už tedy byla trochu tma (možná trochu víc, i když měsíc taky docela svítil, ač ještě není v úplňku), takže ty úseky, kdy to najednou končí a člověk jede po nějaké drncavé hlíně - resp. najednou ani neví, kudy pokračovat (třeba konkrétně u toho biokoridoru).

Je to pěkné - začátek od Břežan - tam je jsou stromy pěkně po obou stranách. Když se vysází i na ty další úseky, bude to fajn. Jestli kvůli tomu někde musela být zlikvidována nějaká stávající zeleň, je to sice škoda - ale pokud to byly třeba jen nějaké keře a nízké náletové dřeviny, tak snad pokud se co nejdříve místo toho vysadí nové stromy, tak by to mohlo rychle dorůst do podobné úrovně.

Myslím, že jako spojka do centra pro obyvatele Dolních Břežan - i pro případné dopravní cyklisty mezi nimi - to bude super. Hlavně využitelné třeba i po deštích (pro ty ostřílenější i za deště).

Argumentaci "nechte nám kousek přírody" úplně neberu - takových různých polňaček a lesních cest je všude spoust a z většiny z nich nikdy nikdo žádnou asfaltku dělat nebude. A dost jich je i kolem Břežan. Jo, likvidovat třeba parky nebo jinou zeleň někde ve městě, kde už jí moc nezbývá, je docela škoda. Ale tady? Navíc pokud cílem toho zpevnění je i to, aby to tam neodplavovalo při deštích zeminu... Ale pak jsou právě místa, kde ten asfalt docela dává smysl a může spoustě lidem v jejich dojíždění na kole dost pomoci...

Někdy si to tam projedu znovu, na Podchýšské jsme totiž zahnul doprava a tím jsem se nějak z té A201 ztratil... Tak příště to snad bude za světla... :-)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat