Náprava cyklopruhů v Ocelkově ulici

Publikováno: 09. listopadu. 2020, min. čtení
Aktualizováno: 20. října. 2021
Autor: redakce
Publikováno: 09. listopadu. 2020, min. čtení
Aktualizováno: 20. října. 2021
Autor: redakce

Ladně se vinoucí ulice Ocelkova spojující východ a západ Černého Mostu má ochranné cyklopruhy. Získala je již v roce 2018, kdy o ně požádala městská část Praha 14. Šlo o klasickou „silniční dietu“, kdy se z naddimenzované čtyřproudové komunikace vytvořil nový profil v podobě: vozovka–cyklopruh–podélné parkování.

Opatření v Ocelkově ulici samozřejmě naleznete v naší mapě.

Prvotní realizace ale nebyla především z hlediska cyklistických opatření úplně zdařilá. Cyklopruhy totiž končily i přes dostatek místa před místy, kde jsou nejvíc potřeba – tedy před křižovatkami, ale i u přechodů či v řazení. Na Prahou na kole jsme této nesouvislé realizaci věnovali celý článek.

Původní stav – nejasné značení, bezdůvodné přerušování cyklopruhů

O původním nepříliš povedeném značení se tradovalo, „že to jinak udělat nešlo“. Jenže šlo. Městská část Praha 14 si tohoto „zpackaného“ úseku i díky našemu komentáři všimla a brzy se začalo pracovat na opravě, kterou na Ocelkově ulici vidíme dnes.

Nová varianta

Nový návrh přinesl přehlednější dopravní značení jak pro lidi na kole, tak pro lidi v autech. Ukázalo se, že ochranný cyklopruh může být bez problému vyznačen v téměř celé délce ulice vyjma pár autobusových zastávek, kde ho supluje cyklopiktokoridor. Přes dva kilometry Ocelkovy ulice tak vytváří pohodlný průjezd pro lidi na kole. Z ní je možné pokračovat také na Broumarskou, která má též souvislý cyklopruh v délce 1,8 km.

V některých částech ulice jsou opatření „duální“, což znamená, že podél ulice také vede cyklostezka či legalizovaný chodník. To přináší alternativu pro cyklisty netroufající se vydat do provozu (i když zde je poměrně nízký), například pro rodiny s dětmi.

Na začátku ulice směrem z centra najdeme v cyklopruhu levé odbočení do Pospíchalovy ulice. Člověk na kole se tak nemusí nepříjemně řadit doleva mezi projíždějícími auty.

Od Bryksovy směrem k Černému mostu, kde se parkování nezřizovalo, vznikl cyklopruh chráněný „bufferem“, snad první podobně velkorysý v Praze. Komfort jízdy v takovém cyklopruhu se prakticky neliší od jízdy po cyklostezce. Původně zde byl namalovaný obyčejný ochranný cyklopruh, jehož „pozůstatky“ jsou vidět na obrázku.

Kromě cyklopruhů bylo také v „nápravné“ akci vytvořeno neformální místo pro překonání komunikace, které místním zkrátí cestu.

Pruhy pro cyklisty v křižovatce, oproti původnímu značení (pozůstatky jsou na fotografii patrné) se zlepšily rozhledové poměry.

Co s balisety?

U podobných opatření určitě mnohé „bije“ do očí vizuální smog – množství barevných dopravních prvků: zelené balisety nebo černo-žluté betonové bloky a příčné prahy. Ty zde fungují jako určité fyzické „vynucení“ opatření, která jsou nakreslena „pouze“ vodorovnými čarami: chrání přechody, cyklopruhy či znemožňují průjezd řadou parkovacích míst. Alespoň části křiklavých prvků by se dalo předejít, kdyby změny proběhly stavebně – to by se ale s novými opatřeními muselo počítat již při rekonstrukci povrchu, navíc by se vše prodražilo. Toto je ale problém systému – ne přímo této ulice.

Vzor pro ostatní

V Ocelkově došlo ke kvalitní integraci cyklistické dopravy, chodci mohou bezpečněji přecházet, obyvatelé přilehlých sídlišť zde nově zaparkují svá auta. Praha 14, která tyto změny iniciovala, může být inspirací mnohem městským částem nejen v Praze.

Článek na základě poznatků VF zpracoval MŠ

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

Jan Herda 12. 11. 2020, 16:36

Tohle je pěkné, bohužel taková opatření a oddělení jde udělat (jen) z důvodu zapsaného v začátku "naddimenzovaná čtyřproudová komunikace" - když by bylo všude tolik místa, tak lze ledacos.

Martin 12. 11. 2020, 18:21

Docela jsem toho bál, protože uspořádání pruhů "vozovka–cyklopruh–podélné parkování" z principu špatně. Pár takových ulic je ve Strašnicích a tam jsem řekl, že už tudy nikdy nepojedu. V Ocelkově jsem jel na konci léta a vypadá to tam trochu širší, takže jako dočasné řešení se to asi dá. Každopádně ale rvát cyklisty mezi auta (i když z jedné strany parkující) je podle mě špatně.

Brahma 13. 11. 2020, 09:34

Martin:
A kudypak bys chtěl ve městech jezdit, po chodníku? Tam zase strašíš chodce. Kolo mnohem víc patří mezi ta auta a ve stísněných městech je třeba se s nimi naučit nějak vyjít. Patrně nám v Čechách nikdo vyhrazené ulice pro kola zatím dělat nebude. Tak je príma alespoň nějaký pruh na okraji vozovky.
Ano pruh mezi jezdícími a parkujícími auty je občas docela nebezpečný, ale to nebezpečí je od těch parkujících aut. Kdyby byl ten pruh mezi chodníkem a parkujícími auty, tak to nebezpečí bude ještě výraznější. Řidič se alespoň občas podívá do zrcátka, než otevře naplno dveře. Spolujezdec tak neučiní skoro nikdy. Chodec do toho pruhu vstoupí naprosto bez rozhlédnutí, poněvadž přece vstupuje do chráněné zóny mezi auty.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat