Cyklostezka A2 z Prahy do Vraného je kompletní

Publikováno: 09. května. 2021, 4 min. čtení
Autor: Vratislav Filler
Publikováno: 09. května. 2021, 4 min. čtení
Autor: Vratislav Filler

Povltavská cyklostezka A2 na jihu Prahy byla dokončena. Poslední dvě nepříjemnosti – půl kilometr stezky chybějící kvůli nevyřešeným církevním restitucím a brod na Ohrobeckém potoku – byly v minulých týdnech překlenuty. A byť „úředně“ ještě není hotovo, stezka je nyní souvisle použitelná. Jménem redakce bychom vám poradili se tam podívat – kdyby tak již snad půlka Prahy neučinila, neboť na modřanské stezce nebylo tento víkend k hnutí!

Cyklostezka od zbraslavského nádraží do Vraného byla zprovozněna v roce 2014 (psali jsme zde). Se dvěma „drobnými“ vadami na kráse: nevyřešeným pozemkem v délce cca půl kilometru naproti zbraslavskému kamenolomu, a s kamenným brodem přes Ohrobecký potok. Obě tyto překážky zneprůjezdňovaly stezku zejména silničním cyklistům a bruslařům. A obě jsou nyní pryč.

Na úseku naproti kamenolomu byl počátkem května položen asfalt a stezka je nyní plně sjízdná. Je třeba upozornit, že podél stezky je hlína s vysazenou trávou, nemělo by se tedy ze stezky vyjíždět nebo do hlíny šlapat.

Brod na Ohrobeckém potoce na hranici Prahy a Středočeského kraje byl problémem dlouhým jen patnáct metrů. Nyní je také plně sjízdný.

A2 potřebuje rozšířit

Skutečnost, že stezka A2 je předmětem zájmu Pražanů, prokazuje její využívanost za hezkých víkendových dnů. V sobotu 8. května 2021 bylo na sčítači v Modřanech zaznamenáno 3767 cyklistických průjezdů – nepočítáme chodce a bruslaře, tvořící leckde nadpoloviční podíl lidí pohybujících se na stezce. Provoz na stezce je tak velmi silný a velmi smíšený i co do rychlostí jeho účastníků. Nechcete-li v jednom kuse někoho předjíždět, těžko se s cestovní rychlostí dostanete přes 20 km/h.

Nedivím se tedy tomu, že v tuto hodinu zde silničních cyklistů k vidění mnoho nebylo. Je na místě otázka, zda za takovýchto dnů stezka vůbec poslouží tomu, aby silniční cyklisty ze souběžné silnice přilákala. Nezanedbatelný počet cyklistů na silnici nepochybně zůstane.

„Pobytovou“ atraktivitu stezky zvyšuje nabídka rekreace a pohostinství. U právě dokončeného úseku najdete rozsáhlý dětský park. Na trase do Braníka pak minete ještě alespoň dva o něco menší. Hospoda, bistro či okénko je zde na každém kilometru, výjimkou nejsou fronty zasahující až do stezky.

Převažující provedení stezky je v podobě společného asfaltového pásu šířky málokdy přesahující tři metry. Nutno podotknout, že dění, které si na sebe stezka nabalila, už rozhodně kapacitně o víkendech nevyhovuje. „Build it and they will come“ zde platí až přespříliš.

Pro budoucnost je tak nezbytné stezku rozšířit. Nelze ji přitom koncipovat již pouze jako cyklostezku, spíše jako víceúčelový rekreační koridor, umožňující chodcům a pomalu se pohybujícím uživatelům vozítek a sportovního náčiní nerušený pohyb mimo stezku samotnou. O zázemí přitom starost mít nemusíme. Co bude potřeba nyní, je doplnit cyklostezku souběžnou cestou pro pěší, která bude mít tak kvalitní povrch, aby vyhovoval všem, kteří jsou na pohyb po hlavní komunikaci příliš pomalí.

Budiž nám současná situace na A2 poučením pro stavbu dalších cyklistických radiál. Bez souběžného pěšího koridoru se na městské zelené magistrále neobejdete.

Vratislav Filler

Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Komentáře k článku7

Matous 10. 05. 2021, 12:27

Na A2 na jih by spíš pomohl cyklopruh ve vozovce od Vyšehradu až na Zbraslav, potamžmo do Vraného. Na horském kole se tam ještě docela dá jet mimo odpolední špičky a víkendy, ale na silničním je to zbytečný risk, že dojde k nějakému zranění. Další rozšíření by dopadlo, jak U Českých loděnic, kde cesta je skoro široká jak Hauptalle v Prateru, ale velká čast lidí a i cyklistů si tam jezdí, jak je napadne...

Zbyněk Uzel 11. 05. 2021, 00:32

S vytížeností jižní A2 je to jaké je už leta, a vůbec se to nezlepšuje, lidem asi vyhovuje dýchat druhým na záda. Spíše naopak, přibývá různých stánků a karavanů s občerstvením, tolik jich ještě loni nebylo.

Netuší někdo, resp. nedá se někde zjistit odkud tolik lidí na A2 přijíždí? Protože sama "přirozená" spádová oblast Braník, Novodvorská, Modřany, Kamýk, Komořany a Zbraslav podle mě tolik lidí nemůže aktivovat.

bob 11. 05. 2021, 01:06

Ono by to chtělo cyklostezku spíš na protějším levém břehu, aby člověk mohl dojet do Davle a Štěchovic. Cyklostezka končící ve Vraném, odkud se podél řeky nedá pokračovat, je napůl k ničemu.

Marek Turnovec 11. 05. 2021, 01:20

Podle mě přijíždí i z jiných míst Prahy. Dost lidí provozuje cyklistiku tak, že naloží kolo na/do auta, dojede třeba někam k té A2 a zde jde "jezdit".

Já také nejsem z uvedených čtvrtí a někdy tu také projíždím. Někdy když se jedu třeba jen tak projet. Ale někdy i vyloženě dopravně... Do práce jezdím z Vinohrad do Motola - někdy také jedu přes Podolí, na Barrandovský most a Prokopským údolím. A třeba dnes jsem z práce jel zkratkou přes Karlštejn, tak jsem se pak také vracel tudy...

Ráno cyklostezka (pardon, spíš cyklochodník) v pohodě, to tam byli jen cyklisté. Ale večer jsem to taky bral raději v provozu. Ono snad na smíšeném chodníku pro chodce a cyklisty se ani víc než 20 km/hod jet nesmí, ne?

Vratislav Filler 11. 05. 2021, 09:36

Matous: Od Vyšehradu po Braník se cyklopruhy připravují, pak to bude v podstatě souvislé z centra po Černý Kůň. Dál nevím.

Marek Turnovec: Přesně tak, zajezdit a zabruslit si tam lidi jezdí autem, kolem každého vjezdu je spousta aut, i různě na loukách. Taky když na "kopci" Prahy 4 a 12 není cyklostezky na bruslení snad ani metr, tak se není čemu divit.

Caidel 12. 05. 2021, 09:57

Bob: A už jsme zase u toho. Ten zatracený železniční most v Měchenicích bez možnosti přechodu chodců/cyklistů bude mrzet ještě dlouho. Na levé straně nějak nevidím moc možností kde něco takového realizovat.

Zbyněk: A2 používá jako případnou rekreační možnost tak půlka Prahy. Někdo se napojí na kole vcelku kdekoli po délce trasy, bruslaři apod. si dojedou auty (nejvíc patrné je obsypání parkujícími auty v Braníku)

Pavel Mašek 25. 05. 2021, 14:53

@Matous
- pruhy by tam měly vzniknout současně se stavbou nového mostu, hodně veliká část podolské stezky se transformuje a dle semináře v CAMPu budou i speciální pruhy pro "rychlé" cyklisty oddělené od aut.

@ Zbyněk Uzel
- nemám žádná data, ale v mém okolí je několik lidí, kteří bydlí od Roztyl až po Háje a jdou (jedou často autem) tam cíleně a často právě ve smyslu "je tam nový stánek, jsme ho chtěli vyzkoušet". Na brusle na jihu Prahy to stavěné není a paradoxně je to tam i přes davy bezpečnější než na okruhu u Mírového hnutí, kde navíc hup u potoka to dělá "nesjízdné" pro kohokoliv jakkoliv zkušené pro sport i rekreaci.
- pak znám lidi, kteří bydlí na různých místech Prahy, tohle je pro ně uprostřed a dají si tam sraz, ne zřídka maminy s kočárky, je to místo jako náplavka u Palačáku

@Bob
- osobně jsem psal odpovědným osobám ve Vraným, kde jsem chtěl aspoň nějak dát na vědomí, že nájezd na stezku zejména směrem do Prahy je v té zatáčce extrémně nebezpečný (aspoň pravidelně vysekávat zeleň, přes kterou není vidět, zrcadlo...), nedostal jsem ani po urgenci odpověď :(. Ten problém s dalším napojením se mohl částečně vyřešit, kdyby nový most přes Vltavu nebyl postaven ve starém duchu, že se nedá bezpečně přejít ani pěšky, pač cesta od vlakového přejezdu díky slepé ulici k chatkám je fakt klidná.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Revoluční bez revoluce
Hodnocení infrastruktury,

Revoluční bez revoluce7

05. května. 2021, 6min. čtení