Návod: Na kole za deště

Publikováno: 13. května. 2021, 11 min. čtení
Aktualizováno: 14. května. 2021
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 13. května. 2021, 11 min. čtení
Aktualizováno: 14. května. 2021
Úvodní foto: Jiří Motýl

Do Česka dorazil jarní déšť a bouřky. Jak informuje Český hydrometeorologický ústav, déšť byl v uplynulém dni obzvláště vydatný na jihozápadě a severovýchodě Česka. Na jižní Moravě naopak příliš nepršelo.

Jak se s nečekanou vodou seshora i zespoda vypořádat při pravidelné jízdě na kole? Zvláště, pokud potřebujete dojet do práce v relativně slušném stavu? Vydáváme náš tradiční text platný pro deštivé dny.

Blatníky a kryt řetězu

Silničáři, festkaři a milovníci jednoduchosti a úzkých plášťů mohou nesouhlasit, ale blatníky jsou základ. Zvlášť přední kolo má smysl zakrýt co nejdelším blatníkem. Na délce v tomto případě záleží: pokud vám bude přední blatník končit příliš vysoko, jednoduše vám voda nateče do bot. Blatník lze navíc doplnit gumovou zástěrkou (alternativně vyrobenou z kusu PET lahve), která jeho funkci ještě vylepší.

Blatníky jsou slušností i vůči ostatním

Pokud jedete bez blatníku, pak platí, že čím širší plášť, tím více vody na nohavicích. Úzké silniční pláště cákají jen málo, zvlášť při pomalejší jízdě. Také nezapomínejte, že voda odletuje i od řetězu. Bytelný kryt řetězu vám umožní jezdit i za mokra v běžném oblečení.

Nutno také dodat, že blatník je ohleduplností vůči ostatním. Pokud jezdíte po cyklostezkách, nebo po stezkách sdílených s pěšími, tak je blatník nutností. Vám se třeba nevadí po příjezdu kompletně převléknout, ale další lidé využívající s vámi cyklostezku mohou mít jiné módní priority.

Co se vybavení kola týče, za deště a pošmourného počasí obzvlášť nezapomínejte na povinné odrazky vepředu i vzadu. Pokud je obzvláště temný den, nic nezkazíte zapnutým světlem.

Pozor na věci

Při dešti je potřeba chránit především obsah brašen. V ohrožení není jen suché oblečení nebo svačina, ale také elektronika, jejíž navlhnutí je nepříjemná (a nákladná) lapálie. Pokud si své věci ukládáte volně do košíku kola, je dobré mít s sebou vždy alespoň jednoduchou igelitku přiměřené velikosti. Když ji zrovna nepotřebujete, zastrčíte ji v podstatě kamkoli a při přeháňce do ní zabalíte vaše cennosti, čímž je ochráníte nejen před vodou, ale i kapkami a špínou.

Mějte voděodolné zipy

Speciální cyklistické brašny jsou většinou voděodolné, ale než se na ně spolehnete, ještě je raději prověřte. Slabým místem bývají namáhané švy (hlavně ty spodní) a zapínání. Do města zpravidla nepotřebujete stoprocentní vodotěsnost, jakou slibuje u svých brašen třeba firma Ortlieb, ale standardem jsou zakryté nebo voděodolné horní zipy. Kabely s velkým krytem přes zapínání odrazí déšť lépe než tašky s volným zapínáním určené spíš pro nákupy.

Dalším užitečným doplňkem je nepromokavý kryt sedla, zejména při parkování na ulici za deště. Tomuto účelu pochopitelně postačí menší igelitka (ve chvílích, kdy ji nepotřebujete, jednoduše zastrčená do sedla), nebo koupací čepice či igeliťák se zatahovací šňůrkou. Existují ale i speciální kryty, které uspokojí každého estéta. U nás nejsou příliš rozšířené, pár cykloobchodů je nabízí, případně se dají pořídit v dánském řetězci s cetkami Tiger. Při návštěvě zahraničních měst je můžete v rámci reklamních akcí dostat zdarma, nebo je dokonce po návratu ke svému kolu najít natažené na sedle.

Přeháňky

Lehčí přeháňky vám vůbec nemusí vadit, zvlášť když se jedná o drobnou spršku v rámci parného dne. Buď stejně příliš nepromoknete, nebo uschnete ještě cestou. Ani slabý vytrvalejší déšť většinou není pro většinu běžného oblečení problém. Hustý vytrvalý déšť při teplotách pod patnáct stupňů je už nepříjemný, útěchou však je, že na takové počasí narazíte v sezóně i při každodenním ježdění jen párkrát za rok. Potom platí, že prochladnutí je horší než promoknutí. Ostatně promoknutí na kole se dá výrazně omezit, aniž byste se museli navléct do kožené kombinézy.

Co na sebe

Cyklistické a sportovní obchody nabízejí rozmanitý výběr cyklopláštěnek. Jednorázové pončo může být nouzovým řešením, když vás déšť překvapí. Pokud ho máte kam dát (a nezapomínáte na něj), nijak vás nezatíží. Pro běžné ježdění na kratší vzdálenosti (a nižší rychlostí) se hodí odolnější pláštěnka typu pončo, co nejdelší, aby zakryla exponované horní strany stehen a kolena. Speciální cyklistické pláštěnky se napínají přes ruce až na řídítka, ty však zhoršují obratnost cyklisty a nehodí se do silnějšího provozu. Při dešti oceníte i pořádnou kšiltovku, která vám před kapkami ochrání brýle nebo oči. Doporučujeme na brýle použít speciální sprej proti jejich mlžení.

Zkušení praktici už většinou mají různé vlastní fígle a bez pláštěnky se obejdou. Nepromokavá větrovka a kalhoty na převlečení požitek z jízdy nesníží. Kvalitní saka mívají často tu překvapivou vlastnost, že na nich opršení není vidět, pokud vám tedy nekape ze šosů. Stejné je to i u mnoha produktů z vlny, které navíc i za mokra příjemně zahřejí. Existuje mnoho variant speciálního oblečení pro městské cyklisty, včetně toho společenského, dostupných i v Česku. Místo deštníku poslouží klobouk. Ani klasický trenčkot obvykle neprovlhne při mírných přeháňkách dřív než za půl hodiny, což pro cestu do práce většinou stačí.

V zemích, jako je Nizozemsko nebo Dánsko, běžně potkáte lidi na kole s deštníkem v ruce. V Česku taková jízda nemá tradici a je proti pravidlům. S deštníkem si můžete dovolit jet jedině nízkou rychlostí na cyklostezce, kde nejezdí auta.

Nohy před promoknutím ochrání nepromokavé kalhoty či návleky. Vysoké návleky přes obuv fungují dobře v kombinaci s dlouhými pláštěnkami. V Nizozemsku jsou oblíbené volné šusťáky na gumu, které si jednoduše přetáhnete přes běžné kalhoty. Šusťáky sice promoknou, ale po dojezdu je stáhnete a oblečení pod ním je víceméně suché. Pokud je teplo, můžete na ochranu před deštěm rezignovat a vzít si sandály a plátěné kraťasy s tím, že sice promoknou, ale zase brzy uschnou.

Jízdní styl

Dešti a mokré vozovce musíte uzpůsobit styl jízdy. Ráfkové brzdy prokluzují, občasným jemným „pumpováním“ je ale můžete průběžně sušit. Když však potřebujete za deště prudce zabrzdit, výsledek nebude stoprocentní s žádnými brzdami.

Louže míjejte předvídatelně

Obecně není dobrý nápad projíždět louže. Mohou být hlubší než čekáte, a před pocákáním nohou vás pak neochrání ani blatník se zástěrkou. Na dně louží je bláto a další nečistoty, kterými si pocákáte spodek kola. A v neposlední řadě mohou louže, zvlášť ve vedlejších ulicích, ukrývat překvapení v podobě střepů či hluboké díry. Pokud se však chcete vyhnout louži, udělejte to předvídatelně, neměňte prudce směr jízdy před každou druhou kaluží.

Zvlášť pozor si dejte na tramvajové a vlakové koleje. Za mokra si na nich můžete dovolit jen desetinu toho, co za sucha. Záleží také na složení pláště vašeho předního kola. Některé pláště drží překvapivě dobře, jiné na kovu kloužou jak namydlené. Tramvajové koleje proto přejíždějte zásadně bez zatáčení, i za cenu zpomalení nebo nadjetí si do levé části pruhu. Za mokra bývá podobně zrádné také napadané listí a hladké dřevo. Obzvláště pozor si dejte na bikesharingovém kole, kde patrně nemáte s chováním daného pláště za mokra mnoho zkušeností.

Změňte trasu

Deštivé počasí může ovlivnit i vaši trasu: za deště (i když hojně pršelo už před několika hodinami) se nevyplatí používat cesty s nezpevněným povrchem. Jindy pevné a příjemné cesty se mohou proměnit v bezedné bažiny. V mnoha případech se dá kritický úsek objet za cenu zajížďky. Pokud je takových úseků víc a obtěžují vás, najděte si pro případ mokra alternativní trasu po asfaltu. Přece jen mokré oblečení uschne, zatímco bláto z oblečení ani z kola samo nezmizí.

Občas se také vyplatí zvolit méně rušné úseky. Voda odstřikující od předjíždějících aut, nebo zásah z louže, kterou projel při míjení autobus, nejsou nic příjemného. To platí i o stezkách vedoucích těsně podél rušných komunikací.

Zvolte jiný čas

Ráno se vám to podařit nemusí, ale při cestě z práce můžete často bez problému půl hodinky či hodinku počkat, než déšť ustane. Dobrými rádci jsou meteorologické radary, ze kterých se brzy naučíte dobře odhadovat, kdy právě zuřící bouřka přejde. Pro předpověď lze používat i množství mobilních aplikací, kterých je celá řada, ale předpověď ČHMÚ je zaměřená přímo na Česko. Must-have aplikací při dešti jsou také radary (např. iRadar CZ), díky kterým budete přesně vědět, kdy začne nebo přestane pršet.

Konečně, když už od rána prší nad pro vás přijatelnou míru, můžete si cestu zkrátit hromadnou dopravou, nebo protentokrát nechat kolo doma. Nemusíte jezdit úplně vždy, zvlášť pokud byste měli přijet do cíle otrávení a zbědovaní.

Po období dešťů

Po deštích se na své kolo trochu podívejte. Jestli jste jezdili po rozbahněných cestách, stojí za to kolo zespoda umýt. Kápněte do řetězu olej, který se nejspíš vymyl, a zkontrolujte fungování brzd.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, 2015-2025 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

újezďák 13. 5. 2021, 21:00
2
1

Pěkný článek, není co dodat snad jenom, že se za studenějšího deště se vyplatí i rukavice, v zásadě jezdím v bezprstových, ale když přijde zima, nebo deštík, tak z brašen vytáhnu tenké běžecké rukavice z lidla Crivit (asi za stovku kupované cca před 10 lety )a dám si je pod bezprstáky. Ohledne zkušeností v zahraničí potvrzuji, že konstrukce a kvalita silnic je u nás nás zoufalá, silnice ze kterých odteče voda z deštíku a neponechá jezera, silnice bez vyjetých kolejí kudy teče potok a silnice bez děr aby člověk u nás pohledal. Oproti Dánsku, Holandsku či Německu české silnice výrazně znevýhodnují cyklisty i tím, že je víc " zlejí auta" ( v souvislosti s tím bych si přála návrat zástěrek na auta, ty fontány by byly menší a i my cyklisté za volanty aut by jsme lépe viděli)...

Neo Moucha 14. 5. 2021, 10:01

Předvčírem jsem zmoknul 3x, docela jsem si to i užil ;) A u prvního deště platilo, že než jsem dojel na místo, byl jsem prakticky suchý, vybral jsem si dobrý čas.

Tonda 14. 5. 2021, 15:13

Jen bych dodal, že někdy může klouzat i vodorovné značení - piktogramy piktokoridoru, přechod pro chodce - zásadně projíždím po asfaltu, ne po bílém pruhu.

újezďák 14. 5. 2021, 21:40

Tonda, bohužel zhruba polovina vodorovného značení se za deště v česku mění v mýdlo, proto jsem odpůrce " celomalovaných cyklopruhů", tedy minimálně než se to začne dělat stejnou barvou jako v Německu nebo Rakousku, u nás se asi šetří...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Na kole ve městě (10): Dopravní nehody
Pokročilí,

Na kole ve městě (10): Dopravní nehody

04. prosince. 2022, 12min. čtení5