Ano, v létě bývá horko. A v rozpálených městských ulicích ještě víc. Ať už jedete po hlavní silnici nebo klidným parkem, vaše tělo bude na vynaloženou námahu reagovat.
Pokud jedete z práce přímo domů, asi vám nebude vadit, když dojedete zpocení. Ale přijet na schůzku nebo do kanceláře uřícení asi nechcete. Existuje ale několik triků, díky nimž se na kole zpotíte méně a do cíle dojedete svěží.
1. Vzdálenost a kopce ovlivňují vše. Na cestách do deseti, patnácti minut nemusíte oblečení a pocení řešit vůbec. Půlhodinové cesty bez většího převýšení se dají jezdit v běžném oblečení, pokud se dokážete za jízdy kontrolovat. Dvacet kilometrů se stometrovým stoupáním na konci si sprchu ale vyžádá.
2. Záda bez batohu. Je důležité, aby vzduch cirkuloval a odvětrával tak kůži. Batoh na zádech v tom ale brání a záda se tak přehřejí mnohem rychleji. Pořiďte si nosič, ať už přední nebo zadní. Na ten bez problému umístíte batoh, cyklobrašny a nebo jinou bagáž. Až to zkusíte, nebudete chtít jezdit jinak.
3. To doschne. Za vedra na vás i zpocené oblečení docela rychle uschne. Oblékejte si trička z tenkých látek. Ale pozor na klimatizované místnosti! Před pobytem v umělé ledničce se určitě převlékněte do suchého, abyste nenastydli.
4. Kontrola tempa. Technika pohodové jízdy vám nepomůže jen v ulehčení od dopravního stresu. Důslednou kontrolou svého tempa si zajistíte i to, že se příliš nezapotíte ani ve stoupáních. Nezvládáte-li to citem, pořiďte si pulsmetr a kontrolujte se digitálně.
5. Sprcha před cestou a deodorant. Víte-li, že na konci delší cesty nebudete mít možnost se osprchovat, pak dobře funguje sprcha před cestou. I když se zpotíte, zápach zminimalizujete. Veškeré škody na zevnějšku pak vyřešíte převléknutím košile, trika nebo šatů, souběžně s použitím deodorantu.
6. Šátek nebo ručník. V letních pařácích v brašně nebo batohu určitě nebude překážet šátek či menší ručník. Nenápadný šátek umožňuje zbavit se potu za krkem, aniž by přitáhl pozornost.
7. Zvolte jiný čas. Co zkusit pozměnit svůj denní režim a snídani si dát třeba až v práci? Čím dřív ráno vyrazíte, tím příjemněji bude. To stejné platí v odpoledních hodinách – čím později pojedete domů, tím bude víc stínu.
8. Hydratace je základ. Vezměte si navíc flašku vody. Přijímané tekutiny pomáhají regulovat vnitřní tělesnou teplotu.
9. Formální oblečení v kanceláři. Zahrnuje-li vaše práce řadu pochůzek, můžete si nechat formální oblek nebo kostýmek a lodičky v kanceláři nastálo a převlékat se do něj po příjezdu. Existují také civilní cyklistické bundy a kalhoty, které jsou zároveň funkční a zároveň vypadají jako klasické oblečení do města.
10. Elektrokolo. Je-li příčinou vašeho nepřijatelného stavu po příjezdu do cíle cesty enormní stoupání, není pořízení elektrokola vůbec špatným řešením. Jen si dejte pozor, abyste se nenechali unést a nešlapali na plný výkon i s elektrickým příšlapem.
11. Zkuste jinou trasu. Zastavování na semaforech, rozpálené ulice bez stromů a vysoký provoz aut. To všechno jsou faktory, které citelně zvyšují teplotu na Vaší trase. Najděte si alternativní trasu, kde bude víc zeleně, stín, méně aut a třeba i mírnější stoupání. Takové cesty v českých městech bývají vedeny podél řek a potoků. I když bude cesta o něco delší, komfort se může znatelně zvýšit.
A co Vy? Co Vám pomáhá zvládat ve městě zvládat vyšší teploty?
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
újezďák 14. 8. 2021, 21:52
3
1
souhlas, dá se i vybrat trasa ve smyslu " o ulici, blok" dál, kde třeba vyjedete kopec ve stínu vyšší zástavby a naopak, ve zmrzlých časech si vybrat slunečnou stranu :) Jezdil jsem i za rekordních veder (tuším v srpnu roku 2012) kdy bylo 40 stupňu, kolem krku jsem mel takový ten hodně nasákavý outdorový ručník, který jsem si ke kolu donesl v mikroténovém sáčku ... měl jsem dve flašky a jednu jsem si pravidelně lil za krk, přesto jsem po v Uhřínevsi jestě jednu flašku dokoupil... byl to mazec. Bylo až neuvěřitelné jaký rozdíl byl třeba v průjezdu Uhřínevskou oborou podél Rokytky a a následné slunné pole ke Kralovicům... a obrovský rozdíl je v oblečení. Mám už mnoho let " protisluneční bundu" z Kalifornie, lehoučká, bílá vec ze speciálního vlákna, která skutečně chladí a navíc se člověk nepotřebuje mazat... za pár dolarů...:)
MaT 17. 8. 2021, 09:32
2
No já se stejně jen zapotím skoro vždy - ať už jedu do práce (do Motola), nebo domů (na Vinohrady). Obojí je na kopci. Ať už je to v létě, nebo v zimě... Ale nevadí, na obou koncích je možné dát si sprchu, v práci se stejně musím převlékat, tak je to jedno...
Akorát mi tedy v posledních letech přijde, že právě i když jsou ta velká vedra, tak raději jedu na tom kole, než MHD - v metru by to ještě celkem šlo (ale stejně mi to vždycky nedá a po schodech jdu - vyfárat třeba na nám. Míru zabere dost času), ale autobusy či tramvaje, to je jak mobilní sauna. I ty klimatizované.
Na tom kole jak člověk jede, tak to prostě fouká a je fajn. Jak je zmiňováno v článku - zastavení někde na semaforu už je trošku problém - tam se pak člověk začne zahřívat víc, resp. nefunguje to vzduchové chlazení. Tím spíš, když je to někde na sluníčku... Kolegové se mi diví, že na tom kole jezdím i v těch největších vedrech - ale mě to právě nějak nevadí, v té MHD bych se asi zpotil taky, možná by to taky skončilo sprchou, tak co. A taky rád v těch vedrech jezdím na výlety do hor - dole je sice vedro, ale pak třeba v těch 1000 metrech je pak tak akorát, na kraťasy a tričko - a když je tričko propocené, aspoň v teple zase rychle uschne. :-)