Kilometr ulice Hviezdoslavova na pražském Jižním Městě prošel dopravní změnou. Dříve čtyřproudý úsek mezi Litochlebským náměstím a Hájemi získal nová parkovací místa, bezpečnější přechody a nová cykloopatření. Lidé na kolech jsou zde částečně vedeni cyklopruhy, částečně cyklopiktokoridory, buspruhy a na třech kruhových objezdech projíždějí mezi auty.
Jako řada dalších komunikací byla ulice Hviezdoslavova při výstavbě panelového sídliště předimenzována. Postupem času její třetí a čtvrté pruhy proměnily funkci a staly se místem pro parkování aut. Nová úprava, kterou zde provedl pražský magistrát za spolupráce městské části Prahy 11, toto zohledňuje a zároveň na ulici zlepšuje podmínky pro další druhy dopravy.
U autobusových zastávek Hněvkovského a Mikulova došlo k zvýšení bezpečnosti tím, že zde byl vyznačen vyhrazený pruh pro autobusy s povoleným vjezdem kol, jenž je od pruhu pro auta oddělen ostrůvkem. Toto opatření umožňuje plynulejší průjezd MHD a jednodušší překonání ulice pěšky. Přechod se zde totiž podstatně zkrátil.
Podle informací Městem na kole se do projektu veškerá cykloopatření dodělávala dodatečně. A to až po získání stavebního povolení na úpravy zastávek. To je nejspíš důvodem, proč některé detaily působí poněkud krkolomně. Některé části ulice se také rekonstruovaly již dříve.
Cyklopruhy tak byly kresleny do stavu, kdy například na křížení s Michnovou byl už dříve přechod upraven způsobem, který nyní znemožnil vedení cyklopruhu přímo od kruhového objezdu.
Mnozí se možná ptají, proč cyklopruhy (při podobně luxusních šířkových parametrech komunikace v relativně dlouhých úsecích) nevedou za zaparkovanými auty. Důvodů může být několik – např. kvůli rozhledům u křižovatek by se například musel redukovat počet vytvořených parkovacích míst.
Smutným faktem je, že cyklointegrace neproběhla v úseku Hviezdoslavovy mezi ulicemi Prašná a Mírového hnutí. Původně totiž byla v plánu i zde. Jde o důležitý úsek využívaný jako spojnice mezi jihoměstským Centrálním parkem a Hostivařskou přehradou. Úsek s cyklopruhy by při jejím dokončení neměl pouhý kilometr, ale kilometry téměř dva.
K realizaci této etapy nedošlo z rozhodnutí městské části. Jelikož jde o spojení dvou klidových oblastí, městská část v tomto úseku uvažuje o zřízení chráněné trasy mimo provoz. Datum případné realizace zatím není známo.
„Cykloopruhy jsme za naši MČ podporovali a projekt s námi byl řádně projednán. Podařilo se zkombinovat rozvoj cyklodopravy a legalizace parkování.“ řekl k projektu Martin Duška, radní pro dopravu jedenácté městské části.
Prohlédněte si celé opatření v mapě Městem na kole zde.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
mirek 27. 8. 2021, 14:16
7
1
Podle titulku to trochu vypadá, že se ulice zúžila kvůli cyklopruhu. Ve skutečnosti už dlouhé roky slouží pravé pruhy k parkování a teď se to jen zlegalizovalo.
Škoda, že se nepovedl ten poslední úsek, který by byl potřebnější, protože je ve stoupání. Jiná věc je, že tam díky místu klidně mohly být kvalitní oddělené stezky...
Pavel Masek 23. 9. 2021, 22:47
2
1
@mirek
- jj, ale zase na druhou stranu moc aut tam nestalo. A o posledni usek je neuveritelny boj,na verejnost se z toho ofiko nic nedostane bohuzel, bojuji tam ruzne nazory, uredni siml, a zatim to vypadalo na klasiku hlavne ne cyklista na silnici, protoze auta parkuji :-(