Ministerstvo dopravy před svou budovou ruší cykloobousměrku. Navzdory připomínkám

Publikováno: 23. října. 2021, 5 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 23. října. 2021, 5 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr

Spojka, která umožňovala na sídlo ministerstva dopravy pohodlněji přijet po páteřní pražské cyklostezce A2 či z centra města na kole nebo koloběžce, zanikne. Ministerstvo dopravy se totiž rozhodlo cykloobousměrku na nábřeží Ludvíka Svobody zrušit. Tento kousek cyklistické infrastruktury přitom vznikl jako přímý výsledek účasti ministra dopravy Gustava Slamečky (ODS) na Cyklokonferenci 2009. Tehdy u této instituce přibyla také řada žlutých cyklostojanů ve tvaru tulipánů, symbol otevřenosti ministerstva cyklistické dopravě.

V roce 2009 zobousměrnění komunikace pro cyklisty a cyklistky ušetřilo 250 metrů dlouhou zajížďku. Cykloobousměrka byla provedena velkolepým protisměrným, červeně podbarveným cyklopruhem a také snížením obrubníků při napojení na pravobřežní vltavskou cyklostezku.

Důvod zrušení? Parkoviště

Jako důvod rušení této cykloobousměrky ministerstvo dopravy nyní uvedlo „vytvoření parkovacích míst“ a vznik nového dopravního hřiště. Přilehlá ulice Lodní mlýny bude dle nového opatření nově sloužit pouze bezmotorovým vozidlům a vozidlům ministerstva dopravy.

Stát porušuje vlastní strategie

Stát a Praha 1, která opatření rušící cykloobousměrku vydala, tímto krokem nejen symbolicky opovrhuje cyklistickou dopravou. Ministerstvo dopravy při tom totiž porušuje vlastní koncepce či strategické dokumenty. A nejen vlastní, ale i pražské. Namátkou jde o Dopravní politiku pro ČR 2020–2070: „Zlepšovat podmínky pro pravidelné dojíždění do zaměstnání a škol“ nebo Koncepci aktivní a městské mobility 2021–2030, kde jsou cykloobousměrky jmenovány jako oblast k řešení zlepšení aktivní mobility.

Manuál tvorby veřejných prostranství hl. m. Prahy uvádí: “V klidovém území je zpravidla vhodné umožnit průjezd jízdních kol všemi směry, a to bez zvláštních opatření nebo doplňkově pomocí integračních opatření.” Prostor před ministerstvem dopravy totiž prakticky klidovým prostorem je, jezdí tudy jen řádově jednotky až desítky aut za hodinu a to pouze k budově ministerstva. Aktualizované Zásady pražského územního rozvoje říkají: “Vytvářet územní podmínky pro rozvoj, vyšší atraktivitu a bezpečnost cyklistické a pěší dopravy, odstraňovat bariéry v území a při rozhodování v území sledovat v maximální možné míře prostupnost územím.

Cykloobousměrka mohla zůstat

A jaké mohlo být řešení? Zachování cyklobousměrky v ulici nábřeží Ludvíka Svobody a vznik nové cykloobousměrky v ulici Lodní mlýny. Obě ulice protisměrnou jízdu lidí na kole umožňují jak z hlediska velmi nízkého provozu, tak z hlediska šířky. Ta je v obou případech dostatečná a dle současných norem a praxe z měst není třeba značit do vozovky nápadné cyklopruhy. Stačily by dodatkové tabulky.

Zamítnuté připomínky

K samotnému opatření byla (členem redakce Městem na kole a autorem tohoto článku, pozn. red.) vznesena připomínka, která požadovala a) zachování cykloobousměrky, b) vznik nové cyklooobusměrky v ulici Lodní mlýny a za c) požadavek na příčné prahy vhodné pro cyklodopravu. Všechny tři připomínky byly Odborem dopravy Prahy 1 zamítnuty.

Jednosměrka se dá dle vyjádření úřadu objet po cyklostezce. To ale například z ulice Stárkova znamená zbytečnou zajížďku 250 metrů a 2 minuty jízdy navíc. Toto spojení by v případě zachování cykloobousměrky trvalo 18 vteřin. Cykloobousměrka Lodní mlýny byla zamítnuta kvůli složité situaci. Příčné prahy nejspíš nebudou vyměněny za tzv. „lentilky“ umožňující pohodlný průjezd na kole, jelikož před závorou bude dle úřadu muset zastavit každý řidič či cyklista.

Připomínky a jejich kompletní vypořádání naleznete zde.

Symbolický krok?

Zachováním obousměrnosti pro kola by zůstala lepší průjezdnost města na kole, neomezily by se žádné jiné druhy dopravy a ministerstvo mohlo symbolicky ctít vlastní strategie i vlastní technické podmínky z roku 2017.

Pokud zřízení cykloobousměrky v roce 2009 mělo být jistým symbolem otevřenosti ministerstva cyklistické dopravě, pak nový stav dává opět jasný symbolický signál: české ministerstvo dopravy na moderní mobilitu nebere ohledy.

Prohlédněte si okolí ministerstva v mapě Městem na kole. Cykloobousměrku jsme z mapy již odstranili, ačkoliv ještě funguje. V nejbližších týdnech nebo měsících ale zmizí.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Tomáš 23. 10. 2021, 13:25
7
1

Já si teda myslím, že je dost skandál, že tam mají parkoviště. Z Florence to je přitom asi 300 m.

Ondra 23. 10. 2021, 14:48

Přece nemůžeme chtít, aby tam úředníci místo autem jezdili na kole ;-)

ihoris 23. 10. 2021, 21:49
4
2

Martine, pouze několik málo metrů od této cyklostezky je cyklostezka na břehu Vltavy. Pracuji na MD a jezdím na kole pravidelně několikrát týdně. Na této červené cyklostezce neuvidíte jediného cyklistu po celé týdny, protože je tam zcela zbytečná.

Tomáš 23. 10. 2021, 22:02

ihoris: Tak to, že je vymalovaná červeně je určitě zbytečné. Ale proč by tam neměla být pro těch pár lidí, co proti produ řeky přijedou na kole na ministerstvo,to přece pochopitelné není. Samozřejmě že každý v praxi pojede v protisměru, ale proč zrovna před ministerstvem dopravy lidi hnát do porušování dopravních předpisů?

Mimochodem teď jsem se tam podíval pro osvěžení paměti na Panoramu a teda to provedení parkoviště s přenosným plotem, které vytváří pěší bariéru, to je taky lahůdka.

Martin Šnobr 23. 10. 2021, 22:03

ihoris – dobrý den, doporučuji si přečíst celý článek. O zachování „červené cyklostezky" (cyklopruhu) nepíši.

Michal 23. 10. 2021, 22:50
3
2

Ten cyklopruh i protisměrka je tam fakt nanic. Zaměstnanci MD a ČD, co jezdí na kole, mají vjezd do areálu z ulice Stárkova. U těch "tulipánů" se kradla zamčená kola za bílého dne. Nikoho po protisměrném cyklopruhu nevidíte jet na kole, jak je den dlouhý.

Tomáš 23. 10. 2021, 22:58
14
1

Logika je opačná - čemu cykloobousměrka vadí? To na MD nejezdí návštěvníci (ti asi služební vchod nevyužijí a půjdou vchodem hlavním)?

Možná kdyby tam nebylo oplocené parkoviště (hlídat je zjevně třeba pouze automobily) ale něco městotvornějšího, nebylo by tam takové pusto, aby tam bylo možné krást kola za bílého dne:-).

Vratislav Filler 25. 10. 2021, 09:07

Kdyby MD udělalo místo tulipánů tři účka před kamerou u vchodu a nechalo legální průjezd do Stárkovy, tak bych neřekl ani popel. Takhle to ale akorát lidi naštve.

Jirka 26. 10. 2021, 09:42

Dost tendenční článek, který má potenciál akorát tak vyvolávat odpor u majority. Zajížďka 250m může trvat na kole max. 1 minutu, ne 2, pokud zkratku projedete za 18 sekund tak je to rozdíl 42 sekund přesně a přitom nejedete v protisměru... Stejně tam nakonec bude většina na chodníku.

Hlídané parkoviště i pro kola by byla mnohem lepší věc za kterou bojovat a o které psát. Jen by bylo otázkou, kolik by za to chtěli. Jestli stejně za kus jako u aut (na hlídání nemá vliv rozměr dopravního prostředku), nebo jestli by dávala smysl sleva za menší zábor plochy.

Pavel Mašek 4. 11. 2021, 15:25

@ihoris
- komu kolik jakých kol se od tulipánů ztratilo? Jak byla zabezpečena? Kolik toho bylo nahlášeno PČR? Kolik se jich našlo? Máte nějaké další info? Děkuji

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5