Ochranné cyklopruhy a legalizovaný jižní chodník nově usnadňují jízdu na kole po ulici Mírového Hnutí na Praze 11. Ulice je významnou spojkou od Uhříněvsi k magistrále. Integrace je dlouhá zhruba 2,2 kilometru, souběžný chodník je legalizován v délce 1,4 kilometru. Jak řešení celkově vypadá a jak bude fungovat „silniční“ a „chráněný“ průjezd?
Z vícero důvodů okomentujeme zvlášť cyklopruhy a zvlášť legalizaci přilehlého chodníku. Jakkoliv vede legalizovaný chodník přímo podél silnice, bude sloužit různým skupinám cyklistů různě a v jiných relacích – a žádá si i rozdílná doporučení pro dodělávky. Věnujme se proto nejprve integraci.
V základu jde o ochranné cyklopruhy v obousměrné vozovce šířky 8 metrů na obchvatu sídliště, mimo přímý kontakt se zástavbou. V řazení před semafory a u přechodů s ostrůvky se vejde jen piktokoridor.
Ochranný cyklopruh jsem si projel (zčásti i navečer za tmy) a pokud mohu soudit, platí pro něj to, co pro jiné ochranné cyklopruhy v této konfiguraci. Tedy především, že část řidičů není dostatečně obeznámena s tím, že prostor vedle ochranného cyklopruhu není nutně dost velký pro celou šířku auta. Případně řidiči nemají na šířku svého vozidla dobrý odhad a když jedou auta v protisměru, cyklistu předjíždí velmi těsně. Pochybuji ale, že by se takoví řidiči chovali výrazně jinak i na úseku bez cyklopruhu. Rozhodně se zde nejedná o řešení, které by cyklisty ohrožovalo natolik, že by se muselo předělávat.
Nový cyklopruh však značně trpí bídným stavem komunikace jako takové – propadlé kanály a podélné rýhy u autobusových zastávek přesně v místech, kudy cyklisté potřebují jet. Směrem do centra pak místy do cyklopruhu zasahují přečnívající větve. Ulice by zkrátka potřebovala souvislou údržbu.
Co by si ale ulice Mírového hnutí zasloužila ještě víc, je odstranění těžkého tranzitu (vozidla nad 6 tun). Naopak s autobusy veřejné dopravy se cyklisté mohou naučit jezdit „v akordu“ tak, aby si vzájemně nepřekáželi (návod zde), v polovině úseku navíc autobusová linka nejezdí.
Vychází tedy integrace v ulici Mírového hnutí jako smysluplná? Je třeba položit si otázku, zda by zde nestačil piktokoridor, a nebo nic.
Troufám si tvrdit, že nějaká forma integrace byla v ulici nutná. Souběžný chodník rychlým cyklistům rozhodně nenabídne plnohodnotnou alternativu jízdě ve vozovce. Jenže už pouhá přítomnost souběžného cyklochodníku – byť jakkoliv bídného – bohužel část řidičů chápe jako vyjádření myšlenky: „Teď už tady cyklista nemá co dělat, takže cokoliv mu při předjíždění provedu, si zaslouží!“ Zřízení integrace bylo tedy z tohoto pohledu nezbytné.
A nestačil by piktokoridor? Myslím, že chování řidičů při předjíždění by se zásadně nelišilo. Čára ochranného cyklopruhu alespoň dává všem účastníkům provozu vodící linii, která pocit bezpečí přece jen o něco zvyšuje. A podívejme se na věc i z hlediska nadcházející platnosti pravidla o povinném odstupu 1,5 metru: předjet cyklistu osobním autem ve čtyřmetrovém jízdním pruhu v budoucnu dovolí pouze přítomnost ochranného cyklopruhu. Navíc v případě kolony řidiči ochranný cyklopruh častěji nechávají průjezdný. A přiznejme si, toto řešení nabízí alespoň nějakou alternativu pro cyklisty, kteří nechtějí jet po silnici. Ochranný cyklopruh mi tak vychází o něco vhodnější než piktokoridor.
Chodník je legalizovaný až východně od přejezdu pro cyklisty při ulici Brodského. Tak ovšem docela slušně navazuje na existující cyklostezku směrem na Chodovec, takže východo-západní spojení od Türkovy ulice zde je, byť ne prvotřídní. Bohužel nebyl odstraněn všechen ztracený spád, ulice Mírového hnutí ale nemá na mostku přes Košíkovský potok legalizovatelný chodník, takže jaksi nebylo kde brát.
Hlavním spojením, kterému legalizace pomůže, je trasa A41 ze Zahradního Města na Háje. Úsek mezi ulicemi Ke Stáčírně a Dubnova je nyní možné projet o trochu legálněji, a díky třem sníženým obrubám i celkem pohodlně.
Stále však chybí legalizace v okolí světelné křižovatky s ulicí Ke Stáčírně. Zde před lety proběhla příprava na přejezdy pro cyklisty, potom ale nějak „skutek utek'“ a nad cyklisty toužícími jet mimo vozovku se tu tyčí jen slepé sloupy. Přejezdy snad mají vbrzku vzniknout, přesný termín ale není známý.
Dalším zlepšením by bylo protáhnout legální průjezd na jih od signalizované křižovatky až po ulici Leopoldovu, aby se cyklisté mohli rozptýlit do klidnějších uliček i při jízdě směrem k Litochlebskému náměstí. Chodník zde stejně bývá prázdný.
Třetí zajímavou spojkou, kterou legalizovaný chodník vytvořil, je příjezd od ulice Matúškovy k nedalekému přechodu do hostivařského lesoparku.
Na východě legalizace končí (logicky, ovšem také bohužel) se začátkem zástavby v ulici Demoliční. Chybí tak pouhých asi 200 metrů, abyste se na kole bez kontaktu se silným provozem dostali do klidných uliček starých Hájů. Znalci ale vědí, že těsně za koncem legalizace mohou hupsnout přes obrubu a zmizet v lesoparku po vyšlapané pěšině.
Součástí legalizace bylo snížení několika obrub, což chodník reálně zpojízdnilo. Ani zde však nebyla provedena zásadnější údržba, a tak cyklisty na legalizovaném chodníku na řadě míst trápí vystouplé kanály nebo keře zasahující téměř do poloviny chodníku. To se samozřejmě dá napravit, podstatné je, že zmizely nejhorší vysoké obruby.
Integrace a legalizace na ulici Mírového hnutí je ukázkou „nestavebního maxima“. Zejména legalizace chodníků vytváří nebo zkvalitňuje několik propojení, které byly v této části Jižního Města potřeba. Není to ale plnohodnotná alternativa k průjezdu ve vozovce. Ochranné cyklopruhy tak vycházejí jako nutnost, bez které by dopravní řešení jako celek nefungovalo. Je zkrátka potřeba ukázat, že cyklističtí „chrti“ mají na silnici i nadále co dělat, a proto je koncepčně správně, že zde cyklopruhy jsou.
Aby byla realizace plně funkční, pár věcí stále chybí:
Realizace každopádně umožnila souvislou jízdu mimo provoz od Hájů až k bazénu Jedenáctka a dále na Chodovec, přinesla klidové řešení jednoho z nejproblémovějších úseků trasy A41 a integrace byla provedena co možná nejsouvisleji. Proto realizaci hodnotíme jako významnou a v pražských podmínkách jako velmi solidní.
Celý úsek nových cykloopatření si v naší mapě můžete prohlédnout zde.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Pavel Mašek 16. 11. 2021, 12:10
4
1
Ulice Mírového hnutí už před lety byla pro mne na silničce začínající tankodrom a kvůli autům jsem velmi rád pak zvolil samostatnou stezku za bazénem, když se otevřela, i když jsem musel přetrpět skoroštěrkobeton u squashe.
Úsek mezi Ke Stáčírně-Dubnova chodník je vyloženě cyklokrosová záležitost, vlny jak pouštní duny a vystouplé kanálové vpustě měla problém překonat i maminka. TSK se o tuto ulici (maličko) zajímalo už před lety, priority jsou bohužel jinde. O květeně, která dělá vše pro to, aby se s ní každý tulil, ani nemluvě :D (jak se píše v článku)
Legalizace v okolí světelné křižovatky s ulicí Ke Stáčírně je třeba, ale spousta cyklistů tu už jezdí na současné zelené panáčky, pravidelně jsem tam potkával babičku z přilehlých rodinných domků s košíkem na kole, která si to švitořila pomalu jak elasťák - rozjezd bez podřazení, držení se sloupu, jednou dokonce svačila :D....
Přikláním se k celkovému hodnocení, v podstatě se stalo tak, jak jsem si sám přál, aby se tam dalo nějak jezdit. Mírového hnutí je bohužel opravdu auty silně využívána.
Michael 16. 11. 2021, 12:38
7
Nevíte, jestli se nechystá nějaký cyklopruh v ul. Türkova, který by propojil ty cykloopatření z letošního roku v Hviezdoslavově a Mírového hnutí směrem na Spořilov.
Kuba 16. 11. 2021, 20:38
3
1
"Ochranný" cyklopruh ještě dejme tomu, když je i oddělenější, byť pomalejší alternativa, ale u piktokoridorů jsem fakt silně na pochybách, jestli by nebylo lepší do těch míst radši nedávat nic. Zejména na tankodromech, kde se může snadno stát, že bude navržen do nesjízdnýho místa a řidiči ještě budou naštvaní, že ten člověk na kole jede o kus vedle, než je ten obrázek...
MaT 16. 11. 2021, 21:21
3
2
Kuba: To si nemyslím. Přeci není úkolem cyklisty přesně kolem brát každý ten piktogram... Mimo jiného to říká to řidičům: "Bacha, tady se může objevit cyklista."
A ano, v některých místech i může vedení piktogramů naznačovat ideální průjezd, kudy by cyklista měl jet. Ale přeci i ten cyklista má nárok se vyhnout případným překážkám a závadám na silnici...
Kuba 16. 11. 2021, 22:00
5
MaT: to je mi jasný, že cyklista nemusí jet přesně tím koridorem. Jen nevím, jestli to bude jasný všem řidičům. Zejména pak těm, kteří potřebujou obrázek, aby si vzpomněli, že po ulici může jet někdo na kole.
Tomáš 19. 11. 2021, 21:00
3
Kuba: cyklopiktogramy jsou dobre, kdyz naznacuji, kudy ma cyklista optimalne jet, pokud to neni pri kraji. Typicky prujezd stredem koleji pred Karlovymi laznemi. Pri kraji vozovky leda jako par metru spojeni pruhu.
Kuba 20. 11. 2021, 13:25
2
Tomáš: jo, v případě potřeby doporučit jízdu po kolejích a podobně ho asi dokážu vzít na milost. Stejně jako ve směru proti autům v cykloobousměrce. To jsou podle mě případy, kdy jeho výhody převážej nad nevýhodama. Ale v místech, kde nic takovýho není a "jen" se tam nevešlo nic lepšího, pro mě jeho nevýhody převažujou nad výhodama. Ostatně asi i proto se ulicím s piktokoridorama snažím vyhýbat i za cenu toho, že si zajedu nebo zbytečně naberu/ztratím výšku.
Pavel Mašek 20. 11. 2021, 13:43
@Tomáš
- mě se třeba líbí, že u Domyna jsou na kruhovém objezdu uprostřed silnice.
@Kuba
- já jsem třeba zaznamenal, že když pikťáky vznikly na nábřeží před Palačákem jedeš-li proti proudu, tak auta začala jezdit více ke kolejím od Tančícího domu, sice se to tam pak zužuje, ale jeli víc vlevo
Milan 20. 11. 2021, 15:48
3
Z počátku jsem jásal (bydlím opodál). Když jsem si to projel autem, radost mne přešla. Je to fakt těsné, takže dost aut na tu přerušovanou čáru kašle. Takže i nadále tudy jezdím jen v noci, přes den se bojím. V dešti jsem byl rád za legalizaci chodníku. Jinak kvůli rozkopané hrázi v lesoparku tudy musím jezdit denně, takže využívám stezku podél Košíkovského potoka a pak velmi zápasím s úsekem OMV - Doupovská. Zpátky jezdím po rozbouřené betonové dlažbě chodníku K Horkám, ale do práce musím vozovkou a zařadit se mezi štrůdly aut při odbočení doleva je tedy umění. Jízda přes pole severně nad Košíkovskou nádrží je za deště nemožná, zejména na neterénním kole.