Mezi zářím a říjnem proběhl pilotní provoz „školní ulice“ před základní školou Hanspaulka v Praze 6. Mezi půl osmou a osmou hodinou nesměla na předškolní úsek ulice Na Čihadle vjíždět auta. Protože se režim osvědčil a byl kladně přijat žáky a rodiči, bude pokračovat natrvalo.
Nový dopravní režim zásadně zlepšil podmínky pro děti jezdící do školy na kole, MHD nebo přicházející pěšky. Zabránil totiž nebezpečným situacím spojeným s parkováním a vysazováním dětí z aut v blízkosti vstupu do školy.
Součástí pilotního programu byla informační kampaň a výzkum hodnotící zpětnou vazbu žáků, rodičů i zaměstnanců. Z celkového počtu 308 respondentů vyjádřilo 89 procent lidí přání zákaz aut během 7:30 až 8:00 zachovat. Nejvíce (148) respondentů oceňuje vyšší bezpečnost příchodu do školy, 74 vítalo klidnější cestu do školy, 34 se líbil komfortnější a uvolněnější pohyb a ráno bez stresu, 18 ocenilo lepší ovzduší a menší obavy pustit děti do školy samotné. Od mnoha respondentů zazněly také prosby omezit vjezd aut také u dolního vchodu do základní školy v ulici Sušická.
Městská část zavede školní ulici Na Čihadle trvale. Zpracovává také stavební dokumentaci na rekonstrukci této komunikace, která přinese stavební zklidňující prvky.
Začátkem záměru byla Analýza bezpečnosti silničního provozu v místech některých základních škol, kterou pro Prahu 6 zpracovala Fakulta dopravní ČVUT. „Upozornila na některé nedostatky a závady, které postupně řešíme ve spolupráci se správcem komunikací. Současně ČVUT také podpořilo zavádění dalších školních ulic,“ poznamenává předseda dopravní komise Prahy 6 Vladimír Šuvarina. Zavedení zkušebního opatření předcházela pečlivá příprava a několik jednání mezi zástupci ZŠ Hanspaulka, Klubu přátel ZŠ Hanspaulka, Městské části Praha 6 a Hlavního města Prahy. Součástí projektu je i plán Dobré cesty, který mapuje doporučené trasy pro pěší, cyklisty nebo MHD.
Školní ulice se jako koncept úspěšně využívá v zahraničí. V Horních Počernicích v Praze 20 vznikly dvě školní ulice již v září 2020. „Aktuálně zvažujeme uplatnění podobného konceptu ještě v okolí dalších tří škol, záležet bude především na nich, zda budou záměr aktivně podporovat, či nikoliv,“ dodal místostarosta Prahy 6 Lála. Nadále pokračují i další inspekce v okolí škol, aktuálně se radnice zabývá problematikou viditelnosti za zhoršených světelných podmínek. „Proto jsme provedli noční bezpečnostní inspekci a na jejím základě budeme žádat Technologii hl. m. Prahy o úpravy a doplnění veřejného osvětlení,“ uvedl Vladimír Šuvarina.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 14. 12. 2021, 20:29
2
1
Jsem trochu skeptický ohledně té stálé úpravy. Např v ulici Jitřní je zákaz vjezdu (je tam škola a školka) a nikdo to tam nedodržuje, ráno mamataxi a lidé co parkují u paneláků. Musel by tam stát každý den policajt aby to mělo nějaký efekt.
Ondra 14. 12. 2021, 20:33
Oprava: myslel jsem ulici Jílovská, Jitřní je průjezdná (ale mamataxi taky hodně využívaná)
Kuba 14. 12. 2021, 20:49
10
Ondra: tak pokud by byla vůle, šlo by to zařídit i hardwarově, výsuvnými nebo posuvnými sloupky, které by byly naprogramované na příslušnou hodinu. Netřeba na to platit policistu, který může být potřeba jinde. Dokonce by se daly naprogramovat i na to, aby ulici zavíraly i odpoledne, třeba na 10-15 minut po skončení každé vyučovací hodiny. Plus by je mohl samozřejmě ovládat třeba školník manuálně v případě potřeby...
Zdeněk 14. 12. 2021, 22:24
9
3
Já bych šel ještě dál - okolo každé školy, školky a družiny dal pěší zóny (zachovat možnost vjezdu do garáží či vjezdů co už tak byly předtím, třeba těmi elektrickými sloupky)
Vratislav Filler 15. 12. 2021, 10:29
2
@Martin Šnobr: Ví se, které školy na Praze 11 by měly zájem? Mne by docela zajímala třeba naše základka v Mikulově ulici, kde je to ráno docela mazec.
Pavel Mašek 15. 12. 2021, 16:24
2
@Martin Šnobr
- nejsem schopen dohledat výzkum samotný, natož data k výstupu v tomto článku, jsou někde?
@Vratislav
- už jsem zjišťoval přes sociální síť, bohužel správkyně nevěděla, jdu to zjistit znova ofiko kanálem... co se děje nejen ráno, ale i odpo a paradoxně po kroužcích u Campanusu například, to je ne mazec, to je megagigamazec, a co se na jihu stalo za poslední dva měsíce s parkovanim a chovanim ridicu, to je totalni anarchie.
Pavel Mašek 15. 12. 2021, 16:28
2
2
@článek
- ještě dodatková otázka - nevyhnalo to jen mamataxi na místo, kde je zavřený vjezd do ulice? Tedy netvoří se nebezpečná situace "jen u jiného přechodu"?
Zdenek X 15. 12. 2021, 16:57
3
Nemam s touto skolou osobni zkusenost, moje deti tam nechodily. Ale pobliz te skoly nekolik desitek let pracuji a obcas jsem tam parkoval: jak souvisi zneprujezdneni ulice Na Cihadle s nizsim rannim provozem u skoly? Vchod je uplne z druhe strany, zminena ulice je zezadu, jit touto ulici znamena pravdepodobne zachazku, predpokladam, ze vetsina deti tudy nechodila, mama-taxi prijizdeji uplne jinudy a stale mohou zastavit pet metru od vchodu. Samozrejme se mi takovy smer libi, ale nerozumim, z ceho vyplyva veta "Nový dopravní režim zásadně zlepšil podmínky pro děti jezdící do školy na kole, ...".
Martin Šnobr 15. 12. 2021, 20:26
@Vratislav – konkrétní školu bohužel nevím.
@Pavel – výzkum samotný jsem také nenašel, konkrétní data asi zveřejněny nebyly, Praha 6 jen zveřejnila shrnující výsledky.
Kuba 15. 12. 2021, 21:20
2
Zdenek X: Jestli jsem to dobře pochopil, má škola dva vchody, jeden z ulice Na Čihadle a jeden ze Sušické (který pravda vypadá jako hlavní, ale to nemusí být rozhodující) + je z té Na Čihadlech zřejmě ještě vchod do MŠ sdílející budovu. U toho v Sušické je provoz zklidněn režimem obytné zóny a sloupky zužujícími ulici, u toho z ulice Na Čihadle je ta uzávěra průjezdu před vyučováním. Co se týče toho zlepšení podmínek pro děti jezdící do školy na kole, napadá mě, jestli ten vchod z Na Čihadle není pro kola preferovaný (vzhledem k tomu, že do toho ze Sušické vedou schody, přijde mi to jako možné). Ale taky tu školu neznám z první ruky, jen tipuju.
Zdenek X 16. 12. 2021, 11:05
2
Kuba: mate pravdu, chodim tam leta, a toho horniho vchodu jsem si nevsiml. A je to takova uzka ulicka, kde i v aute ma ridic stisneny pocit, urcite omezeni provozu prospeje (jak pisi: obecne je to dobra myslenka). Chumel zaku/aut jsem videl vzdy u vchodu dolniho. Jak je to s koly nevim, vidam tu casto deti na kolobezce, ale dite na kole jsem snad jeste nevidel. Ona je Hanspaulka docela kopec a navic motani mistnimi ulickami stoji za prd, myslim, ze zavreni ulice ma na dojizdeni na kole naprosto marginalni vliv.
újezďák 19. 12. 2021, 20:29
3
1
hodně dobrý, u nás u školy bývá ráno takový provoz, že některé " zoufalé matky" odstavují vozidla na jednosměrce protisměrné cyklostezce. (Čentická ulice). Je to jedna z největších základních škol v Praze , navíc se školkou... Popravdě je to prakticky neřešitelné v tom smyslu, že část rodičů považuje provoz aut kolem školy za tak velký, že tam raději odvezou dítě autem :(
Martin Šnobr 20. 12. 2021, 21:19
3
@újezďák – tak jim pošlete třeba tento článek, to by se mohlo vydařit. :-)