Nová rekreační cyklostezka na pražské čističce odpadních vod

Publikováno: 29. ledna. 2022, 2 min. čtení
Publikováno: 29. ledna. 2022, 2 min. čtení

Červený hladký asfalt, luxusní šířka, dostatek kvalitních cyklostojanů, dlouhá cykloobousměrka, zeleň i pítka. To vše nabízí prostor nad novou linkou odpadní čističky na Císařském ostrově v Praze.

Nová linka Ústřední čistírny odpadních vod (ÚČOV) se zeleným zastřešením za 6,1 miliardy začala fungovat už v roce 2018. Prostor nad ní byl veřejnosti zpřístupněn až nedávno. Více než kilometr nových stezek, které jsou v režimu pěší zóny s povoleným vjezdem cyklistů, má oproti jiným pražským cyklostezkám luxusní poměry.

Pro cyklistickou dopravu v Praze bohužel tyto novinky nemají téměř žádný přínos. Krásná stezka se klikatí a pro dojíždění do práce dává smysl maximálně zaměstnancům ÚČOV. Na nejpřímější cestě podél čističky na jihu ostrova byl přístup chodcům i cyklistům zakázán.

Je pozoruhodné, jak lze průmyslovou stavbu proměnit na veřejný park. Při pohledu na červený asfalt, 15 cyklostojanů, 5 pítek a další mobiliář ale člověka trochu zamrzí. Škoda, že víc takových věcí nepřibývá spíše tam, kde by sloužily každodennímu chodu města.

V mapě Městem na kole místo najdete zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

MaT 29. 1. 2022, 12:40
12

No, přesně, jen jsem viděl ten titulek a úvodní fotku, tak jsem si říkal, k čemu mi to bude, když je to na ostrově...

Ale je fakt, že v tomhle má Praha už celkem bohaté zkušenosti. Luxusní cyklostezky, které vedou odnikud nikam. Nebo prostě není jak se na ně a z nich rozumně dostat a to je "trošku" znehodnocuje.

První a asi nejznámější případ je "nejdražší cyklostezka" do té doby za myslím 150 milionů ve Vysočanech. Natáhnout asfalt na těleso železniční vlečky zase tolik stát nemohlo. Ale to bylo 70 milionů za most přes Ocelářskou a pak prý dost peněz spolkly rekultivační práce v okolí stezky. Odstraňování staré průmyslové zátěže a tak. Což pak hned tak elegantně využily různí developeři a postavili tam různé bytové projekty. Hlavně aby tu rekultivaci nemuseli platit oni... Hlavní problém ale byl, že kdo chtěl po té jinak fajn stezce dojet třeba do Hloubětína, tak pak moc neměl jak se z ní do toho Hloubětína dostat. Tak leda po schodech. Fakt super. No a další věc je, že při té bytové výstavbě byl v části podél ulice Modrého povrch narušen tak, že už nikdy nebyl uveden do původního stavu. Pořád to tam dost "drncá". Že celkem krátce po otevření tu stezku kvůli té výstavbě zase asi na rok či dva zavřeli také asi nemá cenu připomínat...

Další takový případ je cyklostezka Staré spojení. Jak se na ní má ten cyklista když přijede z centra jako dostat? Ano, je parádní a je to pak příjemnější jet po ní než po Husitské a Koněvově (i když tam to teď po té rekonstrukci také není až tak špatné). Ale také těch možností jak z ní pak sjet když potřebujete někam na Žižkov moc není. A z Krejcárku dál to pak také moc nepokračuje... Já už jsem asi celkem "ostřílený" cyklista, tak mi nevadí jezdit i v provozu, s Novovysočanskou jsem celkem problémy neměl ani před tím, než tam udělali ty ochranné cyklopruhy. Ale děti tam asi nikdo pouštět chtít nebude. Ale i když přes Bulhara jezdím přímo v provozu, stejně nějak není jak se na tu cyklostezku dostat. Dojet až na křižovatku s Italskou? Za ní se někde nějak otočit, abych se nějak dostal do Příběnické? To fakt někdo nemyslí vážně. Ale jiná legální cesta není. Řešení by možná mohlo být legalizovat chodník pod tím železničním podjezdem, ale to bude asi Prahy 2, tak se asi taky hned tak nedočkáme.

Ano, občas se v Praze postaví něco takhle pěkného - ale ta návaznost. Pro dopravní využití je to buď úplně na nic, nebo je to jen takový útržek a pak se zase musí do hustého provozu. Viz třeba i A2 a její "přerušení" od Mánesa k Rudolfinu...

vlákno 29. 1. 2022, 13:35

MaT: zlegalizované je to tam takto https://youtu.be/n_zRbcasfak?t=42 Ten chodník ne, ale je to kousek a moc se tam nechodí.

LukášMěkota 29. 1. 2022, 13:47

Jistou službu by to mohlo být, kdyby se cesta legalizovala na Císařském ostrově dál, která vede na severní cíp. Na to by navazovala lávka přes kanál a vedla na A1 a ke křižovatce Podbabská a V Podbabě.

MaT 29. 1. 2022, 18:03

vlákno: Aha, tak toho jsem si přiznám se nevšiml - tedy všiml jsem si, že tam je ten snížený obrubník a že k němu vedou piktogramy, ale moc jsem nechápal, proč je tam hned pár metrů za tím ve směru do Husitské značka "cyklisto veď kolo". Mě vůbec nenapadlo, že je to myšlené tak, aby se tak cyklisté dostali na chodník podél Seifertovy. On ten chodník je tam i mnohem užší, než ten na druhé straně. Ale schválně to tudy někdy zkusím. Trochu nešikovné ještě je, že když pojedu od Hybernské, tak se na tuhle stranu taky budu muset nějak přes tu křižovatku dostat. Když jí projíždím "rovně", tak to celkem jde...

Tak si říkám, jakou roli v tom hraje to, že ten levý chodník (ve směru od Bulhara) katastrálně patří Praze 3, ten pravý Praze 2... Ten pravý chodník je jak jsem psal širší, tam by se podle mě cyklisté s chodci vešli. A hned za podjezdem je dá zabočit doprava, kudy se dá na začátek cyklostezky krásně vyjet také. Ta samotná rampa je sice užší, ale cyklisté tam asi moc rychle jezdit nebudou (s ohledem na prudké zatáčky), chodci ale asi spíš půjdou po schodech, po kterých je to kratší. A to už nějak u začátku té rampy i je značka, že tam cyklisté smí. Otázka ale je, jak se tam tedy mají dostat. Asi teleportovat. Jinak legálně jedině dočasnou konverzí na chodce (tzn. tlačit).

MaT 29. 1. 2022, 18:07

LukášMěkota: To je fakt, kdyby třeba na severním cípu ostrova byla lávka, tak by průjezd po ostrově byl docela zajímavou alternativou k jízdě podél Podbabské. Ale obávám se, že jak je to vlastně i plavební kanál, kde se teď všechny mosty zvyšovaly, tak aby tam byla lávka, musela by být dost vysoká, takže zase pro cyklisty trochu diskomfort s nutností nastoupat pár metrů navíc. Ono už ten most od Stromovky je pro některé pomalu závodem do vrchu. :-)

Mimochodem, ta cesta podél kanálu, kudy se také dalo docela pěkně jezdit a je už asi rok nebo ještě déle zavřená, nemá někdo informaci, kdy jí zase otevřou? Já tam jel naposledy tak asi dva týdny zpět a to byla pořád zavřená...

kuba 29. 1. 2022, 20:15

Zas kdyby ta lavka byla opravdu v cipu ostrova, tedy pod zdymadly, nemusela by nastoupat zdaleka tolik, aby mela stejnou podjizdnou vysku. Lode v tech mistech jsou o par metru niz, nez v tom kanale.

kuba 29. 1. 2022, 20:25

Pripadne kdyby ten rozdil vysky hladin nestacil, mohla by ta lavka mit zvedaci nebo otocnej segment. Na lavce pro pesi a cyklisty to neni tak narocny, ridit by to mohli z komory a velky lode, kvuli kterym se ta vyska zvysuje, se tam fakt necekaj jedna za druhou. Ani kazdej den. Spis je otazka, jestli jich bude vic, nez par ks za rok. Takze zdrzeni oteviranim lavky by bylo extremne vzacne.

Ondra 29. 1. 2022, 22:44

Ten červený asfalt je príma, třeba ho tady jen testují aby nám pak udělali Nizozemské cyklostezky v centru města ;-)

mirek 31. 1. 2022, 13:55

Na nějaké učení dětí jízdě na kole to bude stačit, možná i na brusle, pokud je ten povrch dobrý. Pro cyklisty dopravní i rekreační bohužel k ničemu.

Zvol 9. 4. 2022, 22:14

Od konce té stezky byla navrhovaná nová lávka k jižnímu vchodu ZOO.

Je vidět v těchto studiích (spolu s tramvajovým mostem na severním cípu ostrova). Ale to bylo 2017 - nevím, jestli se s tím ještě počítá.

https://iprpraha.cz/uploads/assets/dokumenty/kvp/cisarak/koncepce_cisarskeho_ostrova.pdf
https://iprpraha.cz/uploads/assets/dokumenty/kvp/cisarak/Koncepce_dvojstrany_web.pdf

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat